کد خبر: 817076
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
كمك مالي به دو باشگاه پرسپوليس و استقلال از بودجه عمومي را وزارت ورزش تكذيب مي‌كند، اما مجلسي‌ها و مديران باشگاه‌ها تأييد مي‌كنند...
سعيد احمديان
معاون مالي وزارت ورزش در حالي ديروز هرگونه كمك به باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس را منكر شده است كه در سه سال اخير گفته مي‌شود بارها وزارت ورزش به‌رغم ممنوعيت كمك به تيم‌هاي حرفه‌اي به دو باشگاه قرمز و آبي پايتخت چندين ميليارد كمك كرده است، اين در حالي است كه افكار عمومي و هواداران اين تيم‌ها بارها نارضايتي‌شان را از پرداخت قراردادهاي ميلياردي فوتبالي‌ها از بيت‌المال و بودجه دولت نشان داده‌اند، با اين حال به نظر مي‌رسد ساكنان ساختمان وزارت ورزش در خيابان سئول تهران با لاپوشاني واقعيت سعي در كتمان هرگونه حيف و ميل بيت‌المال در باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس دارند.
 
در حالي فوتبال ايران سال‌هاست از بودجه عمومي و بيت‌المال تغذيه مي‌كند كه در سال‌هاي اخير با بالا رفتن سرسام‌آور و بدون ضابطه قراردادهاي فوتباليست‌ها اين مسئله با واكنش مردم و هواداران فوتبال كشور روبه‌رو شده است و اين اعتراض‌ها سبب شده تا باشگاه‌هاي صنعتي و به خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپوليس متهم به حيف و ميل بيت‌المال و ريختن پول‌هاي ميلياردي به پاي فوتباليست‌هايي شوند كه مشكلات اخلاقي‌شان در چند سال گذشته بارها رسوايي‌هاي بزرگي را براي فوتبالي‌ها به ارمغان آورده است، اين در شرايطي است كه باشگاه‌هاي فوتبال كشور كه عمدتاً از بودجه دولتي استفاده مي‌كنند، در برابر هزينه‌هاي چندده ميلياردي‌شان، هيچ‌گونه درآمد قابل توجهي ندارند و وابستگي‌شان به بودجه دولت سبب شده تا اين تيم‌ها از كوششي هم براي كسب درآمد انجام ندهند و بدون توجه به حيف و ميل بيت‌المال، از بستن قراردادهاي ميلياردي و خارج از عرف با فوتباليست‌ها  ابايي نداشته باشند. اين مسئله جاي خالي يك سيستم نظارتي براي بررسي هزينه‌هاي اين باشگاه‌ها از بودجه عمومي را به خوبي نشان مي‌دهد و فرصتي را براي سوءاستفاده چندصدميلياردي جامعه فوتبال را از بيت‌المال در طول سال فراهم كرده است، مسئله‌اي كه پرونده فساد در فوتبال كه توسط مجلس تهيه شده، بخشي از فساد حاكم در اين رشته ورزشي را برملا كرده است.
    ***
هزينه چندصد ميلياردي فوتبال از بودجه دولت در حالي است كه مجلس با تصويب قانوني، كمك دولت به ورزش حرفه‌اي را ممنوع اعلام كرده است، با وجود اين وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت ورزش و برخي ديگر از بخش‌هاي دولتي همچنان به عناوين مختلف و بدون رسانه‌اي شدن، سالانه ميلياردها تومان از بيت‌المال براي تيم‌هاي زيرمجموعه‌شان هزينه مي‌كنند. البته در اين بين وزارت نفت با تمكين از مصوبه مجلس، امتياز تيم ليگ برتري باشگاه نفت تهران را واگذار كرد، اما همچنان اغلب باشگاه‌هاي ليگ برتر فوتبال كشورمان از بودجه دولت تغذيه مي‌كنند. از جمله اين باشگاه‌ها مي‌توان از استقلال و پرسپوليس نام برد كه با توجه به منتفي شدن واگذاري به بخش خصوصي زير نظر وزارت ورزش اداره مي‌شوند. البته وزير ورزش بارها مدعي شده كه در زمان مديريت وي حتي يك ريال به استقلال و پرسپوليس كمك نشده است. گودرزي در مصاحبه‌اي در شهريور گذشته در اين‌باره گفت: «در گذشته در بسياري جاها اين قانون را دور زدند و مشکلاتي براي اين دو تيم ايجاد شد اما از زماني که من وارد وزارت ورزش و جوانان شدم، تصميم گرفته شد تا به اين بند قانوني احترام گذاشته شود و اعلام کردم اين دو باشگاه و تيم‌هايي که از برند قوي برخوردارند با اين ظرفيت مي‌توانند خودکفا شوند. با اجراي اين بند قانوني دو تيم استقلال و پرسپوليس روي پاي خود ايستادند و مديراني که در رأس اين دو باشگاه به ويژه باشگاه پرسپوليس قرار گرفتند با توانمندي و فهم اقتصادي خوب خود توانستند حاميان مالي مناسبي جذب کنند تا جايي که سال گذشته اين باشگاه و حتي باشگاه استقلال تهران حتي يک ريال از دولت اعتبار دريافت نکرد و آنها امورات خود را با اسپانسر مي‌گذرانند.»
    ***
تكذيب هرگونه هزينه از بيت‌المال براي استقلال و پرسپوليس در حالي است كه واقعيت حاكي از كمك چندين ميلياردي به استقلال و پرسپوليس در چند سال اخير است. مهر سال گذشته بود كه افشارزاده مديرعامل وقت استقلال در مصاحبه‌اي كمك وزارت ورزش را تأييد كرد و گفت با ۸۰۰ ميليوني که به زودي استقلال مي‌گيرد، رقم کمک وزارت ورزش به اين باشگاه به 3 ميليارد تومان مي‌رسد و البته طاهري هم در زماني که دوشغله بود و مدير صندوق پيشکسوتان و قهرمانان بود 3 ميليارد تومان از صندوق به هر کدام از دو تيم وام داده بود. همچنين نديمي، عضو فراكسيون ورزش در مجلس نهم هم شهريور سال 94 كمك وزارت به استقلال و پرسپوليس را تأييد كرد و گفت: «دولت از طريق وزارت ورزش و جوانان مبلغ 3ميليارد تومان به باشگاه استقلال کمک کرده است و به زودي مبلغي هم در اختيار باشگاه پرسپوليس قرار مي‌گيرد.»  25شهريور سال گذشته هم خبرگزاري دولتي ايسنا در خبري نوشت وزارت ورزش و جوانان با جذب حمايت‌هاي مالي و در راستاي کمک به باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس براي خروج اين دو باشگاه از شرايط دشوار کنوني، در طي روز‌هاي گذشته 8 ميليارد تومان به سرخابي‌هاي پايتخت کمک نقدي کرده است. سهم باشگاه استقلال از اين کمک 30 ميليارد ريال بوده و باشگاه پر‌سپوليس نيز به دليل مشکلات جدي‌تر 50 ميليارد ريال کمک دريافت کرده است.
    ***
با وجود هزينه وزارت ورزش از بيت‌المال براي استقلال و پرسپوليس كه مجلسي‌ها و مديران اين تيم آن را تأييد كرده‌اند، مسئولان همچنان سعي در كتمان آن دارند. ديروز بود كه مناف هاشمي، مدير مالي وزارت ورزش مدعي شد: «وزارت ورزش و جوانان تاکنون هيچ پولي را به صورت مخفيانه به اين دو باشگاه پرداخت نکرده و ما نتوانسته‌ايم اين دو باشگاه را از نظر مالي حمايت کنيم.» صحبت‌هاي مناف هاشمي در شرايطي است كه واقعيت چيز ديگري را نشان مي‌دهد و پرداخت‌هاي ميلياردي به فوتباليست‌ها همچنان از طريق بيت‌المال صورت مي‌گيرد و اراده‌اي براي جلوگيري از حيف و ميل بودجه كشور در فوتبال در بين مسئولان كشور به‌رغم ادعاهايشان وجود ندارد!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
1
ماكه راضي نيستيم
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
1
نوش جونشون.كوفت بخورن لاشخوراي بي چشم ورو.فقط حق مردم رو ميخورن.اصلا چه كاريه اين دوتا تيم رو منحل كنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار