کد خبر: 815721
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در حالي وزارت نفت دغدغه توتال فرانسه را دارد كه شركت‌هاي ايراني از توان لازم براي توسعه ميدان نفتي آزادگان برخوردار هستند...
وحید حاجی‌پور
«توسعه بزرگ‌ترين ميدان نفتي كشور به شركت‌هاي ايراني واگذار مي‌شود»؛ اين مهم‌ترين عبارتي است كه مي‌توان براي توسعه ميدان نفتي آزادگان شنيد ولي يك مانع بزرگ وجود دارد و آن مانع چيزي نيست جز تفكر حاكم بر وزارت نفت.
به گزارش «جوان»، ميدان آزادگان جنوبي يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين ميادين نفتي جهان به شمار مي‌رود كه پيش‌بيني شده است در صورت سرمايه‌گذاري و تزريق تأمين منابع مالي توليدش به رقم 600 هزار بشكه در روز برسد؛ توليدي كه مي‌تواند آزادگان را به بزرگ‌ترين ميدان نفتي كشور تبديل كند، لذا شركت توتال فرانسه نظر ويژه‌اي روي اين ميدان دارد. وزارت نفت هم علاقه شديدي به شركت توتال فرانسه دارد و قول و قرار‌ها حكايت از كنار گذاشتن اين ميدان براي شركت فرانسوي است تا توتال هم به اندازه ايرباس، رنو و پژو سهم خود را از پسابرجام دريافت كند.
  
تاریخ تکراری
از روزي كه آزادگان كشف شد تا به امروز حدود 20 سال مي‌گذرد، زنگنه در دور نخست وزارت خود اين ميدان را براي اينپكس كنار گذاشت ولي اين شركت ژاپني در نخستين فعاليت خود در قامت توسعه‌دهنده ميدان، هشت سال كشور را روي پله نخست معطل كرد و در سال 85 توسعه اين ميدان به شركت ايراني واگذار شد كه اين شركت در شش ماه توانست اين ميدان را با 60 هزار بشكه وارد توليد كند.
در حالي كه قرار بود فاز بعدي توسعه اين ميدان براي 180‌هزار بشكه عملياتي شود اما به يكباره پاي چيني‌ها به پروژه باز شد و توسعه اين ميدان را شركت CNPC بر عهده گرفت. چشم بادامي‌ها هم اين پروژه را به بهانه تحريم‌ها معطل نگه داشتند و دست آخر شركت‌هاي ايراني طي دو سال اخير به كار مشغول شدند و در روزهاي آينده توليد آن را به بيش از ۱۰۰ هزار بشكه در روز افزايش مي‌دهند.
  
ایرانی بهتر از خارجی
روند توسعه آزادگان نشان مي‌دهد هرگاه شركت خارجي به ميدان نفتي آزادگان آمده ثمره‌اي جز معطلي و وقت ‌كشي نداشته است و هرگاه شركت‌هاي ايراني وارد حوزه توسعه شدند توانستند توليد از بزرگ‌ترين ميدان نفتي ايران را افزايش دهند.
  
داخلی‌ها همچنان مطرود
با اين وجود وزارت نفت دوست دارد توسعه اين ميدان را پس از ديدار روحاني با رئيس‌جمهور فرانسه به توتال واگذار كند، مانند قراري كه پس از سفر رئيس دولت اصلاحات به توكيو گذاشته شد و امتياز سياسي آزادگان به ژاپني‌ها رسيد.
حالا شركت‌هاي ايراني آماده حضور در توسعه آزادگان هستند ولي وزارت نفت علاقه‌اي به سپردن كار به آنها ندارد. روزي وزير نفت گفت مشكل تأمين منابع مالي داريم و چون ايراني‌ها پول ندارند نمي‌توان كار را به آنها سپرد كه يك شركت ايراني اعلام آمادگي و تأكيد كرد مشكلي براي تأمين منابع مالي ندارد. پس از اينكه اين بهانه رفع شد، وزير نفت موضوع انتقال تكنولوژي را مطرح كرد و بر اين طبل كوبيد كه شركت‌هاي ايراني نمي‌توانند در اين باره موفق شوند. شركت ايراني اما تعهد داد با شريك كردن يك شركت خارجي، تكنولوژي‌هاي مورد نياز را منتقل خواهد كرد و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.
حالا همه بهانه‌هاي وزارت نفت براي حاتم‌بخشي از منابع ملي به شركت فرانسوي گرفته شده است ولي وزير نفت همچنان معتقد است كه بايد كار را به خارجي‌ها سپرد و ايراني‌ها پيشكار آنها باشند. در اين ميان اما رئيس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) كه شركت پرشيا از زيرمجموعه‌هاي آن است نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: حاضريم آزادگان را با هر مدل قراردادي توسعه دهيم.
  
به ما اعتماد کنید
محمد مخبر با اشاره به اينكه در زمان رستم قاسمي توانستيم توسعه ميدان ياران شمالي را به دست بياوريم، گفت: براي ميدان ياران كه به ما سپرده شد قرار بود با 668 ميليون دلار سرمايه‌گذاري پروژه را به اتمام برسانيم كه ما اين كار را با 580 ميليون دلار به اتمام رسانديم و اگر كارفرما مسئوليت تأخيرات خودش را به بپذيرد ما نزديك به پنج ماه زودتر از موعد مقرر اين پروژه را تحويل مي‌دهيم. وي با بيان اينكه همه پول پروژه را خودمان در قالب يك قرارداد بيع متقابل با سقف بسته تأمين كرديم، گفت: 142 شركت در اين پروژه با ما كار كردند كه فقط سه شركت از آنها خارجي بودند و فعاليت آنها هم تنها در حد مطالعه بود.

مخبر در ادامه تصريح كرد: من زيبنده كشور نمي‌دانم كه بعد از گذشت 100 سال از ورود صنعت نفت به ايران ما كارگر و پيمانكار دست دوم شركت‌هاي خارجي بشويم.
مخبر با طرح اين پرسش كه چرا ميادين بزرگ را به ما نمي‌دهند، گفت: وقتي ميدان بزرگ را به من بدهند سه سال ديگر چهار شركت ديگر مشابه ما شكل مي‌گيرد و همين پيمانكاراني كه با ما كار مي‌كنند بزرگ مي‌شوند و خودشان پروژه مي‌گيرند. وي با بيان اينكه ما ميدان آزادگان را مي‌خواهيم، گفت: آزادگان يكي از بزرگ‌ترين ميادين نفتي دنياست و اگر ما در داخل بتوانيم آن را توسعه بدهيم بين‌المللي مي‌شود و حاضريم آزادگان را با هر مدل قراردادي توسعه بدهيم.
رئيس ستاد اجرايي فرمان امام گفت: هدف اول ستاد سودآوري نيست بلكه هدف نخست ما رفع ضعف‌هاي كشور و پر‌كردن خلأهاي اجرايي كشور است، چنانچه در ميدان ياران هم با توجه به وضعيت بسيار بد منطقه پيش از پروژه ما و ميادين همين منطقه ما سود زيادي از اجراي پروژه نبرديم. مخبر در ادامه با بيان اينكه ديروز تفاهمنامه‌اي كه امضا كرديم براي بررسي ميادين بود و قرارداد نهايي محسوب نمي‌شد، گفت: ما براي ياران جنوبي از قبل چهار ماه مطالعه كرده بوديم و با توجه به نتايجي كه از توسعه ياران شمالي به دست آورده بوديم عمليات توسعه ياران جنوبي را پذيرفتيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
سایت محترم"تمامی کارشناسان دلسوز کشور "باید در مقابل وزارت نفت
ایستادگی کنند"و اجازه ندهند انچه را که ایرانی می تواند انجام دهد "به خارجی سپرده شود.مطمئن باشیدزنگنه
وزیر نفت دولت بعدی نخواهد بود"بنابراین
مفاومت لازم ست.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
با عنایت به اینکه بزرکترین مزیت رقابتی ما ،ذخایر هیدروکربوری میباشد ،لازمست وزارت علوم متخصص های کشف واستخراج وتصفیه در سطوح بالای فن اوری تربیت کند تا کشور بدون نیاز به شل وتوتال وغیره عملیات پیجیده را انجام دهد.در بخشهای پائیندستی باید صنایع پتروشیمی گسترش یابد تا بجای خام فروشی منابع در پتروشیمی هم دارای قابلیتهای منحصر بفرد شویم.باید ذکریای رازی تربیت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار