کد خبر: 815016
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
ائتلاف سعودي در شوك تصاوير انهدام كشتي نظامي امارات توسط انصارالله به‌سر مي‌برد
انتشار تصاوير چگونگي شناسايي، هدف قرار دادن و انهدام يك كشتي نظامي امارات متحده عربي توسط شبكه تلويزيوني انصارالله موجي از شوك و ترس را در ميان ائتلاف سعودي ايجاد كرده است.
به گزارش جوان، فيلم شبكه تلويزيوني المسيره نشان مي‌دهد كشتي نظامي اماراتي پيش از هدف قرار گرفتن، كاملا تحت نظر بوده است. پس از اين تصاوير المسيره لحظه شليك موشك و اصابت آن به كشتي نظامي امارات را پخش كرد. برخلاف تصاوير شناسايي كه در روز فيلمبرداري شده لحظه عمليات شب بوده و نوع موشكي كه نيروهاي يمني با آن كشتي نظامي را هدف قرار دادند مشخص نيست اما مشخص است كه اين موشك از ساحل شليك مي‌شود. يك مقام نظامي به المسيره گفت: «بعد از رصد و تحت تعقيب قرار دادن اين كشتي آن با موشكي هدف قرار گرفت كه منجر به انهدام كامل و آتش گرفتن آن شد. » بنابر گفته اين منبع در اين عمليات 22 تفنگدار دريايي امارات كشته شدند.  روز شنبه يگان موشكي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن اعلام كردند يك ناو جنگي وابسته به ائتلاف عربي-سعودي را در سواحل شهر المخا در استان تعز (جنوب غرب) هدف قرار دادند. مقامات اماراتي در مقابل اين عمليات انصارالله غافلگير شدند و مواضع متناقضي را اتخاذ كردند. آنها ابتدا اعلام كردند يكي از ناوهاي جنگي و اجاره‌اي نيروهاي مسلح اين كشور در «باب المندب» دچار حادثه شده است.

اماراتي‌ها بعدا اعلام كردند يك كشتي غيرنظامي كه در حال جابه‌جايي مسافران بوده توسط حوثي‌ها هدف قرار گرفته است. اما انتشار تصاوير چگونگي هدف قرار گرفتن كشتي نظامي امارات نشان داد كه اين كشتي نه غيرنظامي بوده و نه دچار سانحه شده بلكه كاملاً ماهيت نظامي داشته كه بر اثر اصابت موشك منهدم مي‌شود. اين شناور جنگي از نوع ناوهاي سوئيفت بوده كه از سرعت بالايي برخوردار است و به صورت همزمان قادر به انجام چندين عمليات از جمله شناسايي، جابه جايي نيرو و تجهيزات نظامي و شناسايي محل وجود بمب است و پيش از اين در ناوگان دريايي ارتش امريكا خدمت مي‌كرده است.  از سوي ديگر، مقامات سعودي روايتي ديگر ارائه كردند. احمد العسيري، سخنگوي نظامي ائتلاف عربي مدعي شد كه گروه انصارالله يك كشتي «غيرجنگي و امدادرسان» را كه كار انتقال كمك‌ها به عدن را برعهده داشت، طي ساعات اوليه صبح روز شنبه در سواحل تنگه باب المندب در درياي سرخ هدف قرار داد. وي سپس انصارالله را تهديد كرد كه «تدابير ائتلاف شديدتر، جدي‌تر و با دقت‌تر خواهد بود تا كشتي‌هايي كه از باب‌المندب عبور مي‌كنند امنيت كامل داشته باشند.» مقامات يمني در واكنش به تهديدهاي سعودي‌ها، هشدار دادند كشتي‌هاي خود را از سواحل يمن دور نگه دارند. شرف غالب لقمان، سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن بر آمادگي نيروهاي انصارالله و ارتش يمن براي پاسخگويي به هر گونه حمله‌اي تأكيد كرد و گفت: «سواحل ما جاي تفريح نيست.» لقمان همچنين به تناقص بيانيه نيروهاي ائتلاف اشاره كرد و گفت: «اين تناقض منعكس‌كننده تشويش آنهاست. آنها تلاش مي‌كنند ملت‌هاي‌شان را درباره واقعيت ماجرا بي‌اطلاع نگه دارند و واقعيت را به آنها نگويند.»

10 هزار غيرنظامي كشته شده در جنگ
مركز حقوقي «حقوق و توسعه» گزارش جديدي از شمار قربانيان حملات عربستان به خاك يمن منتشر كرده كه بر اساس آن بعد از گذشت 560 روز از حملات عربستان به خاك يمن دست كم 10 هزار و 562 غيرنظامي از جمله 2 هزارو 397 كودك و هزارو 751 زن كشته شدند. اين گزارش كه روز شنبه منتشر شده نشان مي‌دهد 18 هزار و 508 غيرنظامي از جمله 2هزار و 201 كودك و هزارو 809 زن در حملات عربستان به يمن زخمي شده‌اند و نيازمند مراقبت‌هاي پزشكي‌هستند كه در سايه تحريم‌هاي اعمال شده بر يمن غيرممكن به نظر مي‌رسد. اين گزارش آماري از جرائم عربستان در يمن و نقض حقوق كودكان و زنان و غيرنظاميان طي يك سال و نيم حملات نظامي رياض به خاك يمن را ارائه مي‌دهد. بر اساس اين خبر 15 فرودگاه و 12 بندر يمن طي حملات هوايي عربستان به يمن تخريب شده‌ و هزار و 155 جاده و بزرگراه تخريب شده و 216 تأسيسات آب رساني ويران شده و 390 نيروگاه توليد برق و شبكه‌هاي مخابراتي در سراسر اين كشور از كار افتاده است. بر اساس اين خبر بيش از 357 هزار و 468 خانه در پي بمباران‌هاي جنگنده‌هاي سعودي ويران شده و 4 ميليون شهروند يمني مجبور شدند از شهرهاي خود فرار كنند.
  
واكنش يمن به قطعنامه شوراي حقوق بشر
يك منبع مسئول در شوراي عالي سياسي يمن با اشاره به نااميدي دوباره مردم يمن از شوراي حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه اخير اين شورا درباره يمن را محكوم كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت سبأنت يمن، اين منبع ضمن محكوميت قطعنامه اخير شوراي حقوق بشر سازمان ملل درباره يمن كه در سي و سومين جلسه شوراي مذكور صادر شد، گفت: مردم يمن بار ديگر از شوراي حقوق بشر كه مانند ديگر نهادهاي بين‌المللي در برابر نفوذ و غلبه پول‌هاي كشورهاي نفت‌خيز شوراي همكاري خليج فارس، قلدري و استكبار كشورهاي استعمارگر تسليم مي‌شوند، نااميد شد. منبع مذكور تصميم براي تشكيل كميته‌اي توسط دشمنان يمن براي تحقيقات در خصوص حملات در يمن را تصميمي غيرمسئولانه و بر خلاف عقل و منطق توصيف كرد و آن را اقدامي بيهوده دانست كه به انسانيت و حقوق بشر اهانت كرد. او گفت: با اين تصميم مجرم خود قاضي تحقيقات در جناياتش مي‌شود كه به نوعي توطئه و مشاركت در جرم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار