کد خبر: 815009
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
انتقاد آيت‌الله يزدي و نمایندگان مردم به برگزاري كنسرت در قم
چه كساني از دوقطبي طرفداران و مخالفان كنسرت سود مي‌برند؟ / ماجراي برگزاري كنسرت‌ها در شهرهاي مذهبي باز هم به تيتر اصلي اخبار اين روزهاتبديل شده است...
جواد محرمي
ماجراي برگزاري كنسرت‌ها در شهرهاي مذهبي باز هم به تيتر اصلي اخبار اين روزهاتبديل شده است. جنجالي كه پس از افشاي فيش‌هاي حقوقي نجومي برخي از مديران دولتي در فضاي مجازي بالا گرفت و آن ماجرا را تحت الشعاع خود قرار داد. اينبار ماجرا از مشهد به قم كشيده شده است. قم به عنوان پايگاه مرجعيت شيعه بي‌ترديد بيش از مشهد نسبت به برگزاري كنسرت حساسيت نشان مي‌دهد. واكنش جامعه مدرسين حوزه علميه قم و انتقادشدید روز گذشته آيت‌الله محمد يزدي، رئيس اين تشكل عليه برگزاري كنسرت در این شهر مذهبی نشان مي‌دهد وزارت ارشاد نمی‌تواند بدون توجه به حساسیت‌ها مجوز کنسرت بدهد.

برخي گمانه‌زني‌ها حكايت از اين دارد كه با نزديك شدن به انتخابات، جريان‌هايي از دو قطبي‌سازي جامعه به واسطه جنجال‌آفريني بر سر موضوع كنسرت‌ها استقبال مي‌كنند. از آنجا كه جامعه از مشكلات عديده اقتصادي و فرهنگي عميق‌تري رنج مي‌برد، ماجراي برگزاري كنسرت مي‌تواند در آستانه انتخابات، افكار عمومي را از وضعيت اقتصادي و فرهنگي نه‌چندان مطلوب به دو قطبي طرفداران آزادي كنسرت و مخالفان آزادي كنسرت هدايت كند و معلوم است كه از اين آب گل‌آلود چه جريان‌هايي سود خواهند برد. برخي كشيده شدن جنجال كنسرت‌ها از مشهد به قم و حساس كردن علما را بر مبناي اين سناريو تحليل مي‌كنند.
 
جنتي احياگر كنسرت در كشور است
آيت‌الله محمد يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم روز گذشته در يك نشست خبري با بيان اينكه جنتي را احياگر كنسرت مي‌دانم، خطاب به وزير ارشاد گفت: برنامه‌اي كه در پيش گرفته‌ايد، دولت را تضعيف مي‌كند، زيرا بيشتر اقدامات شما مشتمل بر منكرات است كه بايد به آن توجه داشته باشيد. جامعه مدرسين واكنش‌هايي كه بايد نشان داده و من هم عضوي از آن جلسه بودم و رأي خود را نسبت به واكنش‌ها داشتم، اما در حال حاضر به عنوان يك طلبه مطالبي را دارم كه مايلم پس از مدت‌ها بيان كنم. خود وزير اظهار كرده است كه سال‌ها برنامه كنسرت تعطيل بوده و من آن را احيا كردم و من او را احياگر كنسرت مي‌دانم.  آيت‌الله يزدي مي‌افزايد: روزي نبوده كه وزير برنامه‌اي براي بزرگداشت خواننده يا نوازنده يا پيشكسوت آلات موسيقي با عنوان ترويج هنر نداشته باشد؛ من از وي مي‌خواهم كه حداقل يك بار برنامه شش ماهه امسال را مرور كند و مسافرت‌هايي را كه داشته و جشن‌هايي را كه گرفته بررسي كند، چه نوع برنامه‌اي بوده و چه چيزي را ترويج كرده و چه عوارضي داشته است.

اگر فيلم كنسرت را نديده بودم، شايد چنين تصميمي نمي‌گرفتم و علت اصلي واكنش من نسبت به آن، ديدن فيلم و عكس‌هاي زننده اين كنسرت بوده است. حريم‌شكني و حرمت‌شكني تا چه اندازه؛ فيلم و عكس اين كنسرت را در حضور تمام اعضاي جامعه ديديم و وقتي وزير ارشاد چنين برنامه‌اي دارد، مديركل هم همين روند را ادامه مي‌دهد. هيچ‌كس حق ندارد عذرخواهي را بپذيرد؛ چراكه حريم حرم، حوزه، علما و مراجع شكسته شده است. اينجا قم است و مركزي كه در سراسر دنيا مورد توجه است و شكستن اين حريم مثل شكستن حريم شهرهاي ديگر نيست.  رئيس جامعه مدرسين مي‌افزايد: از وزرا و رئيس‌جمهور مي‌خواهم كه تذكر دهند؛ چراكه اين برنامه‌ها جز تضعيف حكومت و دولت هيچ نتيجه ديگري ندارد. البته شايد برخي از اين جريان خوششان آيد، ما با شادي‌آفريني اگر با رعايت ملازمات آن باشد، مخالف نيستيم. قم بايد بررسي كند كه چه موسيقي جايز و چه موسيقي جايز نيست. شما آيت‌الله‌زاده هستي ولي حق اظهارنظر در مسائل فقهي نداري. نظري داديد و گفتيد مطابق نظر رهبري فعاليت مي‌كنم، اگر رهبري را قبول داريد، رهبري برخي سرودها را قبول كردند، اما كلاً ترويج موسيقي را جايز نمي‌دانند و عملكرد شما ترويج موسيقي است. ما نمي‌خواهيم خدمات را ناديده بگيريم، ولي خدمات هم خيلي نقص دارد. خصوصاً در بخش كتاب كه در دوره قبل تعدادي از كتاب‌ها لغو چاپ شد، اما در دوره وي به برخي كتاب‌ها اجازه نشر داده شد.  يزدي با تأكيد بر اينكه از نمايندگان قم و رئيس مجلس مي‌خواهم فيلم مربوط به كنسرت قم را ببينند، تصريح كرد: ببينيد كه اگر مراجع اظهار نگراني كرده‌اند بي‌جهت نبوده و اين برنامه حريم‌شكني حرم حضرت معصومه(س) است.
 
واكنش جامعه مدرسين حوزه علميه
جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در واكنش به برگزاري كنسرت در شهر مقدس قم طي اطلاعيه‌اي با اشاره به اينكه شهر مقدس قم به عنوان مركز علمي و فقهي جهان تشيع و پايگاه انقلاب اسلامي شهر بصيرت و ايمان است، آورده است: حفظ كرامت و حرمت قم، حفظ فرهنگ ديني و ارزش‌هاي اسلامي است. اقدام موهن و غيرمنطقي مديران فرهنگ و ارشاد اسلامي قم در برگزاري كنسرت و حواشي و منكرات بين و شرم‌آور پيش آمده در آن، غيرقابل پذيرش و حركتي به دور از شأن شهر مقدس قم بوده است. برگزاري اين كنسرت كه به بهانه هفته دفاع مقدس در ام القراي كشور اسلامي «قم» صورت گرفت، متدينان را متأثر كرد. اين حركت ناشايست نه‌تنها حريم احكام الهي را نشانه رفت، بلكه قداست حرم اهل بيت(ع) را پاس ننهاد و مرجعيت بزرگ شيعه را به موضع واداشت.
 
بيانيه نمايندگان قم در محكوميت برگزاري كنسرت
علي لاريجاني، احمد اميرآبادي و مجتبي ذوالنوري نمايندگان استان قم در مجلس شوراي اسلامي نيز در اعتراض به برگزاري يك كنسرت در شهر قم و اعتراض مراجع تقليد نسبت به اين مسئله بيانيه نوشتند و آن را به امضاي نمايندگان مجلس رساندند.  در بيانيه نمايندگان قم آمده است: شهر مقدس قم مركز تشيع و خاستگاه انقلاب اسلامي، امام راحل عظيم‌الشأن و محل تربيت شاگردان امام صادق (ع) است، بنابراين حفظ حرمت و جايگاه آن به عنوان عشق آل محمد بر همگان لازم و واجب است. متأسفانه با حمايت اداره كل ارشاد اسلامي استان قم در اين شهر مذهبي، ساختارشكني شده است و جلسه‌اي بر خلاف شئونات اسلامي و اخلاقي برگزار شده است كه موجب تألم و تكدر خاطر مراجع معظم تقليد و خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران و عموم مردم شريف، متدين و انقلابي قم شده است. ما نمايندگان مردم در استان قم ضمن محكوم كردن رخدادهاي غيراخلاقي و غيراسلامي در سالن اداره كل ارشاد اسلامي استان قم از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهيم ضمن برخورد با متخلفان به ويژه مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، تمهيدات لازم و اقدام عاجل و مؤثر را براي جلوگيري از تكرار اين‌گونه ساختارشكني‌ها و هتك‌حرمت‌ها در شهر مقدس قم و حريم اهل بيت (ع) به عمل آورد.
 
اصلاً كنسرتي در كار نبوده!
علي جنتي روز گذشته در پاسخ به پرسشي درباره برگزاري كنسرت در قم و بيانيه جامعه مدرسين، از اساس، برگزاري كنسرت در اين شهر را منكر شده و گفته است: بحث كنسرت نبوده، بلكه همخواني و همسرايي بوده كه محتوا و شكل آن اشكال نداشته است. در اين برنامه، برخي افراد حجاب اسلامي را رعايت نكردند و بعضي عناصر و افراد عكس‌هايي از آنها تهيه كردند و در اختيار مراجع قرار دادند. اگر افرادي اصرار دارند با اين نوع حجاب به اين مراسم وارد شوند، بهتر است به جايي بيرون از اين مراسم بروند. در همين ارتباط، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم عذرخواهي كرده است.  سؤالي كه همواره درباره جنجال‌آفريني كنسرت‌ها مطرح مي‌شود، اين است كه واقعاً اين موضوع تا چه اندازه دغدغه جامعه محسوب مي‌شود و به واقع در شهرهاي مذهبي مانند مشهد و قم چه درصدي از مردم مطالبه برگزاري كنسرت را از مسئولان دارند؟
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
4
0
حرکت دولت در ترویج و حمایت از کنسرت ها حرکتی در راستای پایمال کردن خون شهدا و برای جاده صاف کردن شیطان بزرگ آمریکاست . از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقضا داریم وزیر ارشاد را استیضاح کنند .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
3
0
ظاهرا "ماله کشی" از امور خارجه به ارشاد هم سرایت کرده !
اما در واقع کیست که نداند دغدغه اصلی وزیر فرهنگ جیز دیگری است نه شادی مردم
هادی
|
Belgium
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
3
0
عکس العملها را محک میزنند تا حرکت بعدی را شروع کنند و پروژه نفوذ را یواش یواش عملی کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
2
حرمت فقط موسیقی هست یا بیکاری فساد و..... هم هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
2
حضرات در زمان اختلاسگری وتورم افسار گسیخته وفساد و... چرا ساکت بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار