کد خبر: 814965
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
وزير امور خارجه در صحن علني مجلس به سؤالات 2 نماينده پاسخ گفت
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان صبح ديروز براي پاسخگويي به سؤالات محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان و رئيس كميسيون اقتصادي و همچنين جواد كريمي‌قدوسي نماينده مردم مشهد و عضو كميسيون امنيت ملي به بهارستان رفت و در پايان اگرچه به نظر مي‌رسيد كريمي‌قدوسي از پاسخ‌هاي وزير خارجه به سؤالاتش راضي نبود، اما 135 نفر ديگر از همكاران نماينده مشهد در مجلس از گفته‌هاي ظريف قانع شدند.
جعفر تكبيري
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان صبح ديروز براي پاسخگويي به سؤالات محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان و رئيس كميسيون اقتصادي و همچنين جواد كريمي‌قدوسي نماينده مردم مشهد و عضو كميسيون امنيت ملي به بهارستان رفت و در پايان اگرچه به نظر مي‌رسيد كريمي‌قدوسي از پاسخ‌هاي وزير خارجه به سؤالاتش راضي نبود، اما 135 نفر ديگر از همكاران نماينده مشهد در مجلس از گفته‌هاي ظريف قانع شدند.
 محمدجواد ظريف قرار بود در جلسه ديروز مجلس به سه پرسش كريمي‌قدوسي درباره گزارش قانوني وزارت امور خارجه در اجراي مفاد برجام، تغيير معاون عربي – آفريقايي وزارت امور خارجه و علت مخالفت آشكار وزير امور خارجه در رسانه‌هاي غربي در مخالفت با برگزاري نمايشگاه افسانه هولوكاست و همچنين سؤال پورابراهيمي در خصوص برنامه‌هاي وزارت خارجه براي گشايش اقتصادي پاسخ دهد.

  مشكلات برجام
جواد كريمي‌قدوسي در جريان طرح سؤال خود از وزير امور خارجه به توافق برجام اشاره كرد و گفت كه توافق برجام بخشي از يك طرح جامع بود و اگر آن را علاج نكنيم آثار سوء آن طولاني‌مدت است.
نماينده مردم مشهد همچنين با اشاره به گزارش‌ وزارت امور خارجه از روند اجراي برجام به كميسيون امنيت ملي عنوان كرد كه در اين گزارش ‌عمدتاً بخش‌هاي برجام بازخواني شده است كه قبلاً نيز عنوان شده بود و مردم مي‌دانستند و انتظار اين بود كه موارد نقض عهد امريكايي‌ها در اين گزار‌ش ‌با شفافيت بيان شود.  كريمي‌قدوسي همچنين عنوان كرد كه تشديد تحريم‌ها بعد از اجرايي شدن برجام بر افراد، وضع قوانين جديد، آزاد نشدن دارايي‌ها، حل نشدن مشكل سوئيفت، حل نشدن مسائل بانكي و پولي و بسياري از اين مسائل مواردي بود كه انتظار مي‌رفت به مجلس گزارش داده شود و از مجلس استمداد خواسته شود تا وزارت امور خارجه را در اين باره كمك كند.
نماينده مردم مشهد سپس تأكيد كرد: راه‌حل نهايي ما در اين وضعيت اقدام مقابله‌به‌مثل در برابر نقض برجام و اجراي فرامين ولي امر مسلمين و اجراي قانون مجلس است و سرانجام اگر نقض كردند ملت ايران برجام را در روز موعود به آتش بكشند.
همچنين محمدرضا پورابراهيمي نيز در تشريح سؤال خود از ظريف گفت: آنچه امروز در عرصه اقتصادي به شدت نيازمنديم اين است كه حوزه ديپلماسي مربوط به وزارت امور خارجه در خارج از كشور - كه بايد خاكريز مقدم تصميمات ما باشد- امروز دارد چه كار مي‌كند؟ چه اتفاقي در حال افتادن است؟

 با بدعهدي امريكا برخورد مي‌شود
اما محمدجواد ظريف در پاسخ به پرسش اول نماينده مشهد در خصوص تغيير امير عبداللهيان معاون پيشين عربي - آفريقايي وزارت خارجه عنوان كرد كه در وزارت خارجه كمترين تغيير صورت گرفته است زيرا بنده همكارانم را در اين وزارتخانه بزرگ‌ترين سرمايه كشور مي‌دانم.  ظريف سپس با بيان اينكه عبداللهيان قرار بود سفير ايران در عمان شود، ادامه داد: با خود ايشان هم صحبت شد و اقدامات لازم نيز صورت گرفت اما نهايتاً ايشان به دليل مشكلات خانوادگي تصميم گرفت به سفارت نرود.
وزير امور خارجه  تأكيد كرد: «اين اظهارات توهين به وزارت‌خارجه نيست بلكه توهين به نظام است كه گفته شود ما به دليل فشار خارجي مسئولان را عوض مي‌كنيم.» وي در ادامه درباره بخش ديگري از سؤال كريمي‌قدوسي كه به مخالفت خود با برگزاري نمايشگاه افسانه هولوكاست اختصاص داشت، به صراحت گفت: «بنده ضمن احترام به ‌آزادي بيان اعتقاد شخصي‌ام اين است كه اين موضوع كمك به اسرائيل است، نه فلسطين.»

 نمايشگاه هولوكاست را محكوم نكردم
وزير امور خارجه سپس با بيان اينكه تمامي دوستاني كه در حوزه فلسطين فعالند، حرف بنده را تأييد مي‌كنند، تصريح كرد: بنده اقدامي را محكوم نكردم و فقط گفتم شركت نمي‌كنم و كماكان هم بر اين موضوع تأكيد دارم، البته اقدام انجام‌شده به دولت ربطي ندارد و به بخش غيردولتي مربوط است اما در مجموع عقيده من آن است كه اين قبيل اقدامات منافع اسرائيل را پيش خواهد برد.  ظريف درباره گزارش وزارت خارجه از برجام نيز كه مورد سؤال نماينده مشهد بود، گفت: آنچه ما گزارش داديم واقعيت است يعني همه واقعيت.
وي همچنين با تأكيد بر اينكه برجام حق هسته‌اي ايران را در دنيا تثبيت كرد، ادامه داد: از برجام به بعد نه تنها شوراي امنيت حق ما را به رسميت مي‌شناسد بلكه از ديگر كشورها هم مي‌خواهد كه با ما همكاري كنند.  ظريف درباره گزارش برجام نيز گفت: گزارش برجام بايد شامل همه موارد باشد، به همين دليل وزارت خارجه با صداقت در 9 حوزه گزارش را تدوين كرد و هرچه واقعيت بود در آن ذكر شد، اگر بيمه ايران باز شده نبايد به مردم بگوييم؟  اگر فروش نفت به قبل از تحريم بازگشته نبايد مردم از آن اطلاع يافته و خوشحال شوند؟
وي با بيان اينكه حرف اصلي برجام حفظ دستاوردهاي هسته‌اي و عزت كشور است، تصريح كرد: در اين گزارش ضمن پرداخت به موضوعات مربوط به بدعهدي‌ها و تعلل‌ها و اهمال‌ها هم پرداخته شده و راهكارهايي در كنار آن ارائه داديم. ‌البته ظريف در ادامه به صورت تلويحي بر ادعاي بدعهدي امريكا در اجراي برجام مهر تأييد زد و عنوان كرد:«امروز با بدعهدي امريكا برخورد مي‌شود و ما تنها با آن برخورد نمي‌كنيم بلكه دنيايي كه با امريكا عليه ما متعهد شده بودند امروز فشار مي‌آورند و كار به جايي رسيده كه كري مجبور شد بگويد ما به تعهداتمان عمل كرديم، امروز امريكا مجبور است به دنيا پاسخ دهد كه به چه ميزان به تعهداتش پايبند بوده و اين نتيجه مقاومت مردم بوده است.» ظريف در بخش ديگري از سخنانش بار ديگر به سؤال كريمي‌قدوسي درباره علت تغيير اميرعبداللهيان اشاره كرد و به همين بهانه گفت: متأسفم وزير خارجه‌اي كه موظف است دستورات رهبري را اجرا كند، در صحن علني مجلس به عنوان زمينه‌ساز تغيير سياست خارجي در منطقه عنوان مي‌شود. اين حرف از هيچ كسي پذيرفته‌شده نيست، بهتر است براي ملاحظات زودگذر و كوچك سياست داخلي وجهه ايران را در جهان خدشه‌دار نكنيد، چه كسي جرئت دارد مقاومت اسلامي را كه سند افتخار اين نظام و جمهوري اسلامي ايران است خدشه‌دار كند؟
وي سپس اضافه كرد: خوشحالم كه مسئولان مقاومت از بنده تشكر مي‌كنند، افتخار مي‌كنم برادر بزرگوارم قاسم سليماني، برادر ارجمندم سيدحسن نصرالله و همچنين برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران تشكر مي‌كنند، سياست خارجي جمهوري اسلامي را ايران كه مبتني بر سياست‌هاي مقام معظم رهبري و رهنمودها و ميراث امام راحل است زير سؤال نبريد، به خاطر منافع كوچك و كوته‌نظرانه داخلي اينگونه با وجهه انقلابي جمهوري اسلامي ايران بازي نكنيد.
ظريف سپس با حالتي عصباني كه موجب بروز تشنجي كوتاه در فضاي مجلس شد، اظهار كرد: هيچ‌گاه هيچ دستگاهي جرئت ندارد در مورد يك كارگزار سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به ما توصيه‌اي بكند، بنده هيچ‌گاه چنين چيزي را اجازه نمي‌دهم، به شما (كريمي‌قدوسي) هم اجازه نمي‌دهم چنين تهمتي را به سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بزنيد و اجازه دهيد دشمنان اين كشور و انقلاب، جرئت پيدا كنند كه اين لاطائلات را بگويند.   وزير امور خارجه در پايان خطاب به 5+1 نيز گفت: شما موظفيد وظايفي را كه در برجام پذيرفتيد، اجرايي كنيد، ما اينگونه با طرف مقابل صحبت مي‌كنيم، چرا نشاني اشتباه به طرف مقابل مي‌دهيد، چرا ادعا مي‌شود طرف ايراني در برابر حقوق ملت كوتاه مي‌آيد، هيچ‌گاه چنين نبوده و به ياري خدا هيچ‌گاه چنين نخواهد بود.

 كشورها براي ورود به ايران صف كشيده‌اند
ظريف همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در صحن علني مجلس درباره سؤال محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان كه در زمينه علت‌عدم فعاليت وزارت خارجه در حوزه‌هاي سياسي - اقتصادي از وي سؤال كرده بود، اظهار داشت: وزارت امور خارجه در دولت يازدهم وظيفه خودش را مددكار و يار و ياور پيشرفت اقتصادي دولت تعريف كرده است، البته پس از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي توسط رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خودش را پيشبرد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي قرار داده است.
وزير امور خارجه همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تشكيل ستاد هماهنگي اقتصاد مقاومتي در اين وزارتخانه اظهار كرد كه وزارت خارجه و سياست خارجي بايد به جاي ايجاد هزينه، كمك‌كار توسعه و يار و ياور توليدكنندگان و فعالان اقتصادي كشور باشد، سابقه كار نشان داده كه در اين حوزه توانستيم شرايط را طوري طراحي كنيم كه به جذب سرمايه‌گذاري در كشور منجر  شود.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
اینکه می گوئیم برجام خوب نیست به این معنی نیست که دولت روحانی بد است به خاطر همین بدعهدی وبی اعتمادی به اروپا وآمریکاست شما زحمت میکشید ولی این زحمت مثل آب درهاون کوبیدن است وهزار سال دیگر هم آمریکا همین است که هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
تمام زور وبرخورد دولت امید ،بویژه اقای ظریف با بدعهدی امریکائی ها این است که از میان تمام کلمات بدعهدی که از زمان مذاکرات هسته ای تا الان نوشته اند - چندتائی از اونهاکه با تیتر درشتری نوشته شده اند پیداکنند ودرتاریکخانه خودشان رویش خطقرمز بکشند 0کسی هم نبینیه ها اگه امریکائیها ازطریق مخالفینش ومخالفین مرام اقای روحانی این حرکت را ببیننداون وقت اقای ظریف را اوف میکنناااا .
احمد علي جهان بين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
2
0
چگونه با خنده يا با دست دادن به شيطان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مردم کوفه با زورشمشیر با یزید دست دوستی دادند درحالیکه به قول شاعر عرب دلهاشان با حسین وشمشیرهاشان برعلیه اوبودولی جناب .... و.... بدون شمشیر دست دوستی با کسانی دادند که فریاد دادخواهی مسلمین از این کفتارهای کودک کش که سر ازتن اطفال باحمایت آنان صورت میگیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
1
1
مچکرم دکتر .دلواپسان همیشه مشکل دارند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار