کد خبر: 814281
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
شمار سارقان پايتخت آنقدر زياد است كه اگر مأموران پليس هر روز مشغول اجراي طرح‌هايي براي بازداشت آنها باشند، بعيد است بشود پاياني براي دزدان تصور كرد. اين موضوع را مي‌توان از جولان سارقان در شهر و اجراي طرح‌هاي گاه به گاه مأموران پليس و بازداشت فله‌اي سارقان دريافت.
حسين فصيحي
پس از بازداشت 244 سارق كه در جريان دو طرح قبلي مأموران پليس پايتخت رقم خورد، جانشين رئيس پليس تهران روز گذشته از انهدام 35 باند سرقت و دستگيري 153 سارق خبر داد. سردار قادر كريمي گفت: در آخرين عمليات پليس تهران كه شامگاه سه‌شنبه انجام شد، 153 سارق شناسايي و دستگير شدند. وي ادامه داد: مأموران پليس آگاهي با اشراف اطلاعاتي توانستند در نيمه اول امسال تعداد زيادي از سارقان را مورد رصد قرار دهند و دستگير كنند. شامگاه سه‌شنبه هم با اطلاعاتي كه مردم در اختيارمان قرار دادند، موفق شديم 35 باند سرقت را در تهران منهدم كنيم. سردار كريمي گفت: 17 باند منهدم شده در حوزه زورگيري، ‌كيف‌قاپي و موبايل قاپي فعال بودند. سردار كريمي گفت: 61 درصد از سارقان دستگير شده سابقه‌دار هستند كه برخي از آنها در دوره مرخصي زندان مرتكب سرقت شده بودند. وي با تشكر از حمايت قاطعانه دستگاه قضا از پليس گفت: با دستور دادستان تهران دادياران و بازپرسان مرتبط، احكام قاطعي را در رابطه با افراد دستگير شده اعمال مي‌كنند. سردار كريمي با اشاره به اقدامات پليس تهران در شش ماهه امسال گفت: خوشبختانه از شاخص نيروي انتظامي در خصوص كاهش جرائم بالاتر هستيم و جرائم تهران 12 درصد كاهش يافته است. وي گفت: برخي سارقان به صورت فصلي در تهران كار مي‌كنند و پس از مدتي سرقت، از پايتخت خارج مي‌شوند. سردار كريمي همچنين گفت كه بيشتر متهمان بازداشت شده در جنوب و شهرهاي اطراف تهران شناسايي و دستگير شده‌اند.
   
تلاش برای احساس امنیت
طرح‌هاي پليس درباره بازداشت سارقان مدام در حال انجام شدن است، اما بازداشت سارقان كه با دشواري بسياري هم براي پليس همراه است منجر به رضايت عمومي جامعه نشده است؛ چراكه بازداشت پايان سرقت نيست. رضايت عمومي زماني حاصل مي‌شود كه مردم از قرار دادن خودرو در كوچه يا اموالشان در خانه احساس امنيت كنند و بدانند كه در سايه اقتدار قانون كسي جرئت تعرض به اموالشان را ندارد. سردار كريمي اشاره كرده است كه 61 درصد از مجرمان بازداشت شده در دوران مرخصي زندان مرتكب سرقت شده‌اند، ايضاً ايشان از حمايت قاطع دستگاه قضايي قدرداني كرده است. پرسش اين است كه آيا دادن مرخصي به سارقان و بازگرداندن آنها به چرخه جامعه كه باعث ناامني بيشتر شده است، مايه قدرداني است؟! بنابراين يكي از موضوعات مهم در تكرار جرم را مي‌توان در ترسيدن سارقان از پليس و دستگاه قضا و پايين بودن هزينه جرم تلقي كرد. رشد پديده سارقان مأمورنما از همين جا نشئت گرفته است. افرادي كه به راحتي لباس مأموران پليس را به تن مي‌كنند و با تجهيزات كامل پليس وارد جامعه مي‌شوند به طوري كه مأموران حقيقي پليس هم قادر به شناسايي آنها نيستند چه رسد به مردم عادي، در سايه همين نترسيدن از پليس است كه مرتكب جرم مي‌شوند.

جانشين رئيس پليس تهران گفته است، در جريان طرح اجرا شده اعضاي باندي كه در پوشش مأموران پليس آگاهي و مبارزه با مواد مخدر از افراد به ويژه اتباع خارجي اخاذي و سرقت مي‌كردند، بازداشت شده‌اند. ترديدي وجود ندارد كه اين افراد مأمورنما حساب كارشان را كرده‌اند و ضمانتي وجود ندارد كه بعد از رهايي از مجازاتي كه برايشان تعيين شده دست به تكرار جرم نزنند.‌در مورد پايين بودن هزينه جرم هم روشن است همه سارقان بازداشت شده از خلأهاي موجود قانون يا رأفت قضات استفاده مي‌كنند و بعد از آزادي دست به تكرار جرم مي‌زنند بدون اينكه سوابق آنها منجر به محروميت از خدمات اجتماعي براي خود يا خانواده‌شان باشد.
مردي كه وسايل خودرو‌اش در حوالي خيابان آبمنگل تهران به سرقت رفته است به خبرنگار ما مي‌گويد شنبه، سوم مهرماه براي مراسم عروسي يكي از بستگانم از شهرستان به تهران آمدم. ساعت 18 همان روز وقتي براي سركشي به خودرو‌ام به كوچه آمدم، ديدم كه كاپوت خودرو بالااست و باتري آن سرقت شده است. چند ساعت از ماجرا گذشته بود كه اين بار سارقان كامپيوتر آن را سرقت كردند. در هر دو مورد با پليس تماس گرفتم و مأموران كلانتري بازار خيلي زود در محل حاضر شدند و گزارش آن را تهيه كردند و رفتند. اگر كمك همسايه‌ها براي انتقال خودروام به يكي از خانه‌ها نبود، چرخ‌هايش را هم سرقت مي‌كردند. حالا هم بايد راهي شهرستان شوم و امكان پيگيري برايم وجود ندارد.

اين موضوع يكي از روزمرگي‌هاي مردم پايتخت به خصوص در جنوب شهر است. شايد از همين رو باشد كه به گفته جانشين رئيس پليس تهران بيشتر متهمان بازداشت شده در جنوب و شهرهاي اطراف تهران آن شناسايي و دستگير شده‌اند. در اين محل‌ها كافي است وقتي وسيله‌اي از خودروتان سرقت مي‌شود، كمي تأمل كنيد آن وقت با انبوهي از مردم با گزارش‌هاي ريز و درشت از سرقت مواجه خواهيد شد. اجراي طرح‌هاي پليس باید احساس امنيت را در جامعه ارتقا دهد وگرنه دستگيري و پروار كردن مجرمان در زندان چاره كار نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
راه حل کم شدن دزدان فقط و فقط عمل به دستور نورانی اسلام غزیز است و آن قطع ید (دست مجرم )است
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
قطع دست اخرین راه حل اسلام عزیز است.مسئولان باید اقتصاد اسلامی را درجهتی برنامه ریزی کنند که نرخ ارتکاب به زنا وربا هرسال کاهش یابد تا بصفز برسد.باید عدالت علی اجرا شود تا از بیت المال یکی نجومی نگیرد ودیگری از گرسنگی روبه قبله شود.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
0
جوانانی که میتوانستند بعنوان نیروی انسانی مفید ومولد تولید ودفاع از کشور فرصت باشند در اثر غفلت خانواده ومسولان تبدیل به تهدید شده اند.توصیه میشود هزینه نگهداری اینان در زندان را در اختیار تشکل های خدا باور قرار دهند تا نسبت به اصلاح وتربیت اینان اقدام نمایند.مطمئن باشید اگر بخواهیم میتوانیم.
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
0
خب گناه کار اصلی دولت قوه قضاییه و مجلس است چرا دزدها بزرگ را اعلام نمیکنند تا دزد های کوچک پند بگیرند ودزدی نکنند و بفهمند که دزدان بزرگ مجازات می شوند چه برسد به دزدان کوچک البته دزدی تنها از جیب و مال مردم برداشتن نیست کار مردم و دارایی های ملی و کم کاری و سخنان دروغ گفتن و کردار نداشتن خود گونه ای از دزدی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
پاتوق اکثر دزدها قهوه خانه هاست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار