کد خبر: 813785
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
شفيع آقا محمديان*
جشنواره مقاومت امسال، نگاه بين‌المللي‌اش پر و پيمان‌تر از دوره‌هاي قبل‌تر شده است. ناگفته نماند كه مفهوم مقاومت به خصوص در كشورهاي اروپايي نسبت به كشورهاي عربي متفاوت‌تر است. مثلاً كشورهاي اروپايي نگاهشان بيشتر به زندگي بوده است و كشورهايي كه عليه سلطه به پا خاسته‌اند، بيشتر نگاهشان به مبارزه عليه سلطه‌گران بوده است. فيلم‌ها نيز به لحاظ كيفيت كار داراي كيفيت بالا و به لحاظ مضمون نيز قابل‌توجه هستند. به نظر مي‌رسد جشنواره مقاومت همسو با جريانات ضد سلطه‌گري كه در كشورهاي منطقه اتفاق افتاده، پيش رفته و تلاش مي‌كند با انتخاب فيلم‌هاي قابل قبول به نهادينه كردن فرهنگ ضد سلطه بپردازد. چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت تنها جشنواره‌اي است كه توانسته است فيلمسازان ضد سلطه ايراني و جهاني را جمع و توجه فيلمسازان ديگر را به فرهنگ مبارزه با مستكبران معطوف كند.

جشنواره مقاومت اين فرهنگ را همچنين در ساير بخش‌ها از جمله فيلم‌هاي داستاني كوتاه، ‌نيمه بلند و بلند سينمايي و پويانمايي به طور جدي دنبال مي‌كند و در اين رابطه فيلم‌هاي ارزشمندي را در طول يك هفته براي علاقه‌مندان به نمايش گذاشته است. در بخش مستند بين‌الملل، مستند‌هايي از كشورهاي فرانسه، امريكا و قاره آفريقا و امريكاي لاتين همچنين كشورهاي آسيايي همچون لبنان، افغانستان، سوريه و فلسطين اشغالي به دستمان رسيده كه هر كدام از آنها با توجه به جغرافياي سياسي خود و حوادث پيدا شده در اين كشورها، فيلم‌هاي ارزشمندي را ارائه كرده‌اند.

امسال ما در اين جشنواره شاهد فيلم‌هايي از مايكل مور، اليور استون و كلر لوينز كه فيلمش در رابطه با محمد علي كلي است و همچنين فيلم‌هايي از كارگرداناني همچون امير تاكي و مرتضي جعفر از انگلستان بوده‌ايم كه فيلم‌هايي را در مورد عملكرد داعش و رژيم ملعون آل سعود در منطقه به تصوير كشيده‌اند. در زمينه فيلم‌هاي كوتاه نيز تعداد كارگردانان جوان كه عمدتاً فيلم‌هايشان در رابطه با مسائل دنياي اسلام است، در اين جشنواره حضور پيدا كرده‌اند.
اميدوارم فيلمسازان كشورمان با توجه به توطئه‌هاي كشورهاي مستكبر كه نمود عيني آن با حضور داعشي‌ها در منطقه و توطئه‌هاي رژيم آل سعود شكل مي‌گيرد، با تجربه و بهره‌گيري از تاريخ چنين توطئه‌هاي پليدي در آينده بتوانند با توليد فيلم‌هاي ارزشي و با كيفيت به فرهنگ‌سازي ضد سلطه در منطقه كمك شاياني كنند؛ چرا كه يكي از وظايف سينماگران متعهد به خصوص در شرايط دشوار امروزي همسو بودن با مظلومان سوريه، بحرين، فلسطين و افغانستان است تا بتوانند با استفاده بهينه از ابزار تأثير‌گذار سينما و همچنين رهنمودهاي مقام معظم رهبري، به كمك مسلمانان جهان بروند و فرهنگ مقاومت را در اين كشورها معنا بخشند و با ترويج فرهنگ مبارزه عليه سلطه‌گران و بي‌عدالتي‌ها اعتراض خود را به گوش جهانيان برسانند.
*كارگردان و داور بخش مستند بين‌الملل جشنواره فيلم مقاومت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار