کد خبر: 812356
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
موضع رئيس خانه كاريكاتور درباره نهاد صنفي براي هنرمندان كاريكاتوريست
در حالي كه مسئله بيمه هنرمندان در ساير رشته‌هاي هنري چون سينما با وجود فراگيري زياد اين رشته هنري در رسانه‌ها و مردم هنوز با موانع و مشكلات زيادي مواجه است...
فرزين ماندگار
در حالي كه مسئله بيمه هنرمندان در ساير رشته‌هاي هنري چون سينما با وجود فراگيري زياد اين رشته هنري در رسانه‌ها و مردم هنوز با موانع و مشكلات زيادي مواجه است، بحث بيمه رشته‌هاي ديگر هنري هم موضوعي است كه در محافل رسانه‌اي مطرح است. كاريكاتور يكي از عرصه‌هايي است كه جناح مؤمن و انقلابي طي سال‌هاي اخير ورود موفق و چشم‌گيري در آن از خود نشان داده‌اند ولي جاي يك نهاد صنفي كه بتواند اين افراد را پوشش دهد، همچنان خالي است و تا حدودي مسائل فعالان اين عرصه بدون متولي مانده است.  سيدمسعود شجاعي، مدير خانه كاريكاتور ايران كه چندسالي است دبيري جشنواره جنجالي كاريكاتور هلوكاست را نيز بر عهده دارد، معتقد است مسائلي مانند بيمه هنرمندان كاريكاتوريست روي زمين مانده و هنرمندانش نياز به تشكيل يك انجمن صنفي دارند. 

طباطبايي كه اين روزها به عنوان دبير دوسالانه كاريكاتور پيگير مقدمات برپايي اين بي‌ينال در زمستان است در گفت‌و‌گو با «مهر» درباره مباحثي كه درباره شرايط كاريكاتوريست‌ها مطرح است، گفت: من هميشه گفته‌ام كه چه در «خانه كاريكاتور» و چه به عنوان فرد حقيقي در خدمت همه دوستان كاريكاتوريست هستم. خانه كاريكاتور هم به تنهايي موجوديت پيدا نمي‌كند بلكه با حضور هنرمندان موجوديت مي‌يابد. ضمن اينكه بايد به اين نكته اشاره كنم و بگويم كه راه‌اندازي يك انجمن در كنار فعاليت خانه كاريكاتور باعث ايجاد هيچ دوگانگي نمي‌شود. اتفاقاً ما در خانه كاريكاتور از راه‌افتادن هر نهاد و تشكل ديگري در راستاي حمايت از هنر كاريكاتور استقبال مي‌كنيم.  وي ادامه داد: شخصاً به عنوان يك كارتونيست و نه رئيس خانه كاريكاتور از هر حركتي در راستاي تشكيل انجمن كاريكاتور حمايت مي‌كنم.

بارها هم گفته‌ام كه خانه كاريكاتور امكان اين را كه صنف كاريكاتور باشد، ندارد، چراكه زير نظر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران فعاليت مي‌كند و اهداف خودش را دنبال مي‌كند اما خود من به عنوان يك شخص در خدمت هر تشكلي كه بخواهد شكل بگيرد، هستم.  اين كارتونيست با اشاره به اينكه يك‌بار تشكيل انجمن تا جايي پيش رفت اما به نتيجه نرسيد، بيان كرد: عده‌اي از آن دوستان حالا در خارج از كشور هستند و عملاً پرونده آن حركت بسته شده است. به ثبت رساندن يك انجمن پيگيري‌هاي زيادي مي‌خواهد كه بايد چند نفر همت كنند و وارد ميدان شوند و از بيرون گود نمي‌توان نشست و فقط نبود انجمن و چرايي‌اش را نقد كرد.  ايجاد صنف براي كاريكاتوريست‌ها امروز يك ضرورت به نظر مي‌رسد كه بايد خود فعالان اين عرصه با هم‌افزايي يكديگر در ايجاد آن همت بگمارند. صنفي كه زيربناي آن مي‌تواند با كنار هم قرار گرفتن هنرمندان انقلابي و مؤمن نويد روزهاي بهتري را در اين عرصه بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار