کد خبر: 811007
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
گزارش «جوان» از اجراي يك طرح زيبا و ابتكاري
«دوست شهيد من» نام طرح جالبي است كه در آن كودكان و نوجوانان هر كدام شهيدي را به عنوان دوست خود انتخاب مي‌كنند. يك دوست نيكو كه اخلاق و منشش الگويي براي نونهالان كشورمان مي‌شود.
صغري خيل‌فرهنگ
«دوست شهيد من» نام طرح جالبي است كه در آن كودكان و نوجوانان هر كدام شهيدي را به عنوان دوست خود انتخاب مي‌كنند. يك دوست نيكو كه اخلاق و منشش الگويي براي نونهالان كشورمان مي‌شود. گردهمايي فعالان اين طرح جمعه 12 شهريورماه در آستانه شهادت امام جواد(ع) با حضور بيش از يكصد نفر از كودكان و نوجوانان همراه با خانواده‌شان و همين طور قريب به 10 خانواده شهداي مدافع حرم در گلزار شهداي تهران برگزار شد. مجري اين طرح مجموعه رايه‌الزينب(س) و فرهنگسراي رضوان بودند كه بچه‌هاي رايه‌الزينب(س) به صورت خودجوش و با هزينه‌هاي شخصي اين طرح را برگزار مي‌كردند. نوجواناني كه از پيش با مشورت و راهنمايي والدين خود يك شهيد را به عنوان دوست خود انتخاب كرده و درباره او تحقيق كرده بودند، با نوشتن نامه به دوست شهيدشان او را به ديگران نيز معرفي كردند.
     گام‌هاي دوستي با يك شهيد
گام اول در طرح «دوست شهيد من» انتخاب فقط يك شهيد است. يعني بسيار مهم است كه فقط يك شهيد انتخاب كنيد. گام دوم در اين طرح عهد بستن با شهيد است و گام بعدي شناخت شهيد. بنابراين بايد تا مي‌توانيد از دوست شهيدتان اطلاعات جمع‌آوري كنيد. عكس، كليپ، دستنوشته، خاطرات همرزمان، خاطرات همسر شهيد و. . . گام بعدي هديه ثواب اعمال خود به شهيد است و درگير كردن خود با شهيد. اين طرح بسيار مهم و قابل اهميت است. عدم گناه در حضور رفيق يكي از مهم‌ترين فوايد اين طرح است. آيا در حضور دوستي معنوي و روحاني به اين باصفايي مي‌توان گناه كرد؟ مطمئناً با شيريني‌اي كه در اين طرح چشيده‌ايد از اين مسير خارج نخواهيد شد.
    «ابراهيم هادي» شهيد شاخص
 اما روز جمعه در فرهنگسراي رضوان برنامه‌هاي متعددي برگزار شد. پخش كليپ‌هايي درباره شهداي مدافع حرم، روايتگري راوي، فروش كتاب «تن تن و سندباد»، فروش لوازم‌التحرير ايراني، مسابقه كتابخواني خانوادگي با عنوان هرچه مي‌خواهي از قرآن بپرس، مسابقه نقاشي خانوادگي با نام «خانواده ما و شهدا» كه از جمله برنامه‌هاي اجانبي اين طرح بودند يك به يك اجرا شدند. همچنين مسئولان برگزاري اين برنامه علاوه بر شهداي انتخابي بچه‌ها، شهيد ابراهيم هادي را نيز به عنوان شهيد شاخص طرح انتخاب كردند و در خلال برنامه‌ها كتاب زندگينامه اين شهيد بزرگوار همراه با بروشورهايي در همين رابطه ميان شركت‌كنندگان در برنامه توزيع شد. اهداي پك فرهنگي، حضور در كنار سنگ يادبود شهيد ابراهيم هادي و مسابقه عكاسي از جمله برنامه‌هاي ديگري بود كه براي دختران و پسران نوجوان در اين روز در نظر گرفته شده بود. سخنراني و خاطره‌گويي مادران و همسران شهداي مدافع حرم نيز از ديگر برنامه‌هاي اين طرح بود. خانواده‌هاي شهيد مسعود عسگري، شهيد محرم ترك، شهيد مهدي قاضي خاني، شهيد سيد احسان ميرسيار، شهيد حسين براتي (از شهداي فاطميون)، شهيد مصطفي صدرزاده، شهيد مهدي حيدري، شهيد مهدي ثامني راد از جمله مدعوين خاص اين برنامه بودند.
شهيد محرم ترك در 28 دي سال 1390 در آخرين روز مأموريتش بر اثر سانحه انفجار به شهادت رسيد و نامش به عنوان اولين شهيد مدافع حرم ايراني در ليست فدائيان حضرت عقيله بني‌‌هاشم (ع) ثبت شد. شهيد مهدي ثامني‌راد هجدهمين شهيد مدافع حرم شهرستان ورامين است كه بهمن ماه سال ۹۴ به دست تروريست‌هاي داعش در جنوب غربي حلب به شهادت رسيد و پيكر مطهر اين شهيد جاويدالاثر در اختيار تروريست‌هاي داعش ماند. شهيد احسان ميرسيار از نيروهاي صابرين سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ كه در بهمن ماه 94 در درگيري‌هاي مستشاري در سوريه مفقودالاثر شده بود. پس از اين واقعه تصور مي‌شد كه ايشان به اسارت نيروهاي تكفيري در آمده است. بعد از بررسي‌ها شهادت وي تأييد شده اما اكنون جسد وي در دسترس نيست و تصور مي‌شود كه نيروهاي تكفيري جسد اين شهيد را منتقل كرده‌اند. شهيد مهدي قاضي خاني متولد سال 64 بود كه در 16 آذر ماه سال 94 در حلب سوريه به شهادت رسيد. شهيد مسعود عسگري ۲۱ آبان ماه سال 94 طي عمليات مستشاري در حلب سوريه به شهادت رسيد. پيكرش ۲۲ آبان ماه به كشور بازگشت و طي مراسم باشكوهي در ۲۴ آبان ماه تشييع شده و در قطعه ۲۶ گلزار شهداي بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد. شهيد مدافع حرم، مهندس مهدي حيدري از اهالي شهرستان ورامين و از پاسداران قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) بود كه در 21 دي ماه سال 94 در دفاع از حريم اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در سوريه توسط تروريست‌هاي تكفيري به شهادت رسيد. پيكر مطهر او بعد از گذشت پنج ماه از شهادتش به كشور بازگشته است. شهيد مصطفي صدرزاده در سال۹۲ براي دفاع از دين و حرم بي‌بي زينب (س) با نام جهادي سيد ابراهيم داوطلبانه به سوريه عزيمت كرد و به علت رشادت درجنگ با دشمنان دين، فرماندهي گردان عمار و جانشين تيپ فاطميون شد، سرانجام پس از چندين بار زخمي شدن در درگيري با داعش، ظهرروز تاسوعا مقارن با اول آبان ۹4 در عمليات محرم درحومه حلب سوريه به آرزوي خود، يعني شهادت در راه خدا رسيد و به ديدار معبود شتافت و در گلزار شهداي بهشت رضوان شهريار آرام گرفت .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار