کد خبر: 809061
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
ولاديمير پوتين با اعتماد به نفس از علاقه خود براي اعلام يك توافق بزرگ با امريكا بر سر بحران سوريه در آينده نزديك مي‌گويد اما به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها علاقه‌اي به علني كردن اين مسئله ندارند و همين مسئله نشان مي‌دهد احتمالاً مسكو امتياز بزرگي از واشنگتن گرفته است.
رئيس‌جمهور روسيه اعلام كرد به زودي امريكا و روسيه درباره جنگ با تروريسم در سوريه به توافق خواهند رسيد. به گزارش بلومبرگ، پوتين در گفت‌وگويي در نشست «ولادي وستوك» در شرق دور روسيه گفت: من دستيابي به يك توافق را در آينده نزديك و اعلام آن به جامعه جهاني رد نمي‌كنم.» رئيس‌جمهور روسيه از تلاش‌ها و صبوري جان كري وزير خارجه امريكا براي رسيدن به توافقي قبل از اتمام رياست جمهوري باراك اوباما تقدير كرد.

همزمان با پوتين، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز جمعه گفت كه مسكو و واشنگتن به يك دركي درباره اكثريت مسائل مربوط به سوريه رسيده‌اند. پيشتر سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه از احتمال توافق با واشنگتن درباره سوريه خبر داده بود.  ناظران اين صحبت‌هاي پوتين را نشانه نزديك شدن امريكا و واشنگتن به توافقي درباره سوريه عنوان كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها علاقه‌اي به علني كردن اين مسئله ندارند. سياست خارجي امريكا در روسيه با درگيري‌هايي بين دو متحد اصلي واشنگتن يعني كردها و ترك‌ها در شمال سوريه با چالش جدي مواجه شده و توان تأثيرگذاري كاخ سفيد در معادلات ميداني سوريه كاهش زيادي يافته است اما روسيه كه از حاميان اصلي دولت بشار اسد محسوب مي‌شود و با ورودي مستقيم به كارزار جنگ سوريه موازنه ميداني را به ضرر گروه‌هاي مسلح تحت حمايت واشنگتن بازگردانده، نسبت به امريكا از ابتكار عمل بيشتري برخوردار است و حتي توانسته است با انعطاف در مواضع خود، آنكارا، از اعضاي كليدي ناتو را به سياست‌هاي خود در سوريه نزديك كند.

مقامات تركيه طي چند روز گذشته آشكارا اعلام كرده‌اند با حضور بشار اسد در دولت انتقالي مشكلي ندارند، ‌اين موضع ترك‌ها در حالي است كه آنها هر گونه راه‌حل سياسي در سوريه را منوط به كناره‌گيري بشار اسد در ابتدا عنوان مي‌كردند. همگرايي آنكارا با مسكو در سوريه در حالي است كه تنش‌هاي تركيه هر روز افزايش مي‌يابد و نظاميان اين كشور در حال هدف قرار دادن مهم‌ترين متحد امريكا در شمال سوريه يعني كردها هستند.  از سوي ديگر، به نظر مي‌رسد حمايت امريكا از گروه‌هايي كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي قرار دارند، قدرت چانه‌زني واشنگتن در مقابل مسكو را كاهش داده است. ولاديمير پوتين با اشاره به اينكه «گفت‌وگوها خيلي به سختي پيش مي‌روند» به بلومبرگ گفته « يكي از مشكلات كه ما اصرار داريم و شركاي امريكايي ما نيز مخالفتي با آن نمي‌كنند اين است كه آنچه ميانه به اصطلاح «باارزشمند» (ميانه‌رو) از گروه‌هاي راديكال و سازمان‌هاي تروريستي جدا شوند.» مهم‌ترين گروه‌هاي فعال در سوريه هم اكنون جبهه فتح‌الشام يا همان جبهه النصره سابق است كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل و حتي خود امريكا قرار دارد، اين گروه به رهبري محمد جولاني توانسته نسبت به ساير گروه‌هاي مسلح ديگر از جمله احرار‌الشام و جيش‌الاسلام برتري نسبي داشته باشد و علناً هدايت عمليات‌هاي نظامي عليه دولت را در دست دارد. روسيه همواره امريكايي‌ها را مورد انتقاد قرار مي‌دهد كه به وعده خود براي جدا كردن گروه‌هاي به اصطلاح ميانه‌رو از تروريست‌ها عمل نمي‌كنند.

به نظر مي‌رسد مهم‌ترين شاخص توافق امريكا و روسيه توافق دو طرف بر سر سرنوشت بشار اسد است كه بر اساس آن واشنگتن از درخواست خود مبني بر كناره‌گيري بشار اسد از قدرت عقب‌نشيني كرده است. «الكس فيشمن» تحليلگر و روزنامه‌نگار روزنامه «يديعوت آحارونوت» كه به مراكز تصميم‌سازي اين رژيم نزديك است با اشاره به اينكه روسيه، تركيه و امريكا بر سر بقاي دولت كنوني سوريه در اين كشور به توافق رسيده‌اند، از كاستن حمايت واشنگتن از كردها و منتفي شدن مسئله تشكيل خودمختاري در سوريه انتقاد كرد.  همزمان با پوتين، سرگئي لاوروف روز جمعه گفت كه مسكو و واشنگتن به يك دركي درباره اكثريت مسائل مربوط به سوريه رسيده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار