کد خبر: 807333
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
داوود رشيدي، هنرمند خوش اخلاق عرصه بازيگري دار فاني را وداع گفت
داوود رشيدي بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلویزيون و يكي از پنج بازيگر مقاوم سينما ديروز پس از تحمل مدت‌ها بيماري در منزلش ايست قلبي كرد و از دنياي فاني رفت.
جواد محرمي
داوود رشيدي بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلویزيون و يكي از پنج بازيگر مقاوم سينما ديروز پس از تحمل مدت‌ها بيماري در منزلش ايست قلبي كرد و از دنياي فاني رفت. او گفته بود اگر قرار باشد خودم نوشته سنگ قبرم را انتخاب کنم  روی آن می‌نویسم: «آمدم، دیدم و رفتم». حالا باید درباره او گفت: «آمد، دیده شد، رفت».

رشيدي در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. او از خاندان علامه ابن‌الشيخ حائري از روحانيان مشروطه‌خواه و جدش آيت‌الله زين‌العابدين حائري مازندراني از مراجع تقليد عصر قاجار بود. رشيدي پيش از انقلاب با فيلم سينمايي «فرار از تله» وارد عرصه سينما شد و تا سال‌هاي اخير جزو پركارترين بازيگران در هنرهاي نمايشي ايران محسوب مي‌شد. رشيدي به همراه علي نصيريان، محمد علي كشاورز، جمشيد مشايخي و عزت‌الله انتظامي در دهه 60 و همزمان با ايفاي نقش در آثار مرحوم علي حاتمي به ويژه سريال تاريخي هزاردستان و بازي در نقش كاراكتر «مفتش شش انگشتي» ضلع مهمي از بازيگران آن دوره به شمار مي‌آمد. او در دولت دهم طي مراسمي كه از اسطوره‌هاي هنري ايران تجليل به عمل آمد، از دست رئيس‌جمهور وقت نشان درجه يك فرهنگ و هنر دريافت كرد. رشيدي در دهه 60، دوران پركاري را از سرگذراند. بازي در آثار مرحوم علي حاتمي به ويژه آثاري كه پس از انقلاب از سوي اين فيلمساز ساخته شد، يكي از دوره‌هاي برجسته بازيگري اين هنرمند را تشكيل مي‌دهد. نقش‌آفريني در نقش رضاخان در فيلم سينمايي كمال‌الملك از آن جمله به شمار مي‌آيند. از بازي او در فيلم «بي‌بي چلچله» ساخته كيومرث پوراحمد نيز مي‌توان به عنوان يكي از نقش‌هاي ماندگار داوود رشيدي ياد كرد.
  
بازي در نقش يك رئيس‌جمهور
جدا از آثار مرحوم علي حاتمي يكي از نقاط قابل‌توجه بازيگري داوود رشيدي كه او را در دهه 60 به عنوان يك هنرپيشه در ذهن مردم ماندگار و معروف كرد، بازي در چند تله تئاتر معروف آن دوران بود. «يكي از اين روزها» عنوان تله‌تئاتري بود كه در سال ۱۳۶۷ توليد و از شبكه اول سيما پخش شد و به شدت مورد توجه مخاطبان تلويزيون قرار گرفت. رشيدي در اين اثر نمايشي نقش رئيس‌جمهور يك كشور خيالي‌را در امريكاي جنوبي به نام «ايندولند» ايفا مي‌كرد كه وزيران او سعي مي‌كنند با استفاده از موقعيت ترور رئيس‌جمهور پيشين، او را به عنوان فردي ناآگاه انتخاب كنند تا خودشان بتوانند به توطئه و غارت بپردازند.
 
رئيس‌جمهور جديد پس از مدتي با كمك محافظ و دستيار سالم و با اخلاقش از جريان آگاه مي‌شود و سعي مي‌كند مشكلات را حل و دست افراد سودجو را قطع كند. او با كمك رئيس‌جمهورهاي قبلي، بدهي به كشور دمولند را مي‌پردازد و با دمولند قطع رابطه مي‌كند.
رشيدي در اين تله تئاتر با بازيگراني چون ثريا قاسمي، رضا فياضي، بهزاد فراهاني و منصور والامقام هم‌بازي بود. او چندي بعد در يك مصاحبه از بازي در قالب كاراكتر يك رئيس‌جمهور به عنوان يكي از دوست‌داشتني‌ترين نقش‌هاي زندگي‌اش ياد كرده بود.
  
خواسته‌اي كه در حد رؤيا باقي ماند
علي نصيريان بازيگر هم‌نسل رشيدي كه اخيراً مهمان برنامه خندوانه بود، در بخشي از اين برنامه در پاسخ به سوال رامبد جوان درباره بازيگران هم‌دوره‌اش توضيح داد: «علي حاتمي مي‌گفت قصد داشته از من، انتظامي، مشايخي، كشاورز و رشيدي آلبومي درست كند كه اين كار را در «كمال‌الملك» انجام داد. الان هم مي‌توان فيلمي ساخت با حضور ما پنج نفر. فيلمي مستند داستاني كه بسيار دراماتيك باشد.» او درباره اين فيلم توضيح داد: «اين فيلم بايد درباره خود ما باشد، هر كدام از ما با شخصيت‌‌هاي خاص‌مان و من اين وسط با همه چك و چونه بزنم، فيلمي با بار دراماتيك بالا.» اين پيشنهاد با استقبال گسترده جوان روبه‌رو شد و خود او اعلام كرد مايل است اين فيلم را بسازد، اما صبح جمعه پنجم شهريور با درگذشت داوود رشيدي ساخت اين فيلم با تركيب پنج بازيگر پيشكسوت سينماي ايران براي هميشه تبديل به رؤيا شد.
  
هنرمندي اخلاق‌مدار و كم‌حاشيه
رشيدي جزو كم‌حاشيه‌ترين و با اخلاق‌ترين هنرمندان چند دهه اخير به شمار مي‌آيد. كساني كه از نزديك با او دمخور بودند و او را مي‌شناسند، از او همواره به عنوان فردي اخلاق‌مدار ياد كرده‌اند. از داوود رشيدي تقريباً هيچ اظهارنظر شاذ يا اعلام موضع تند و غيرعادي درباره افراد يا موضوعات مختلف همانند آنچه اين روزها در فضاي مجازي باب شده ديده نشده است. معناي اين گزاره خنثي و بي اعتنا بودن نسبت به مسائل جامعه نيست، بر عكس او مي‌دانست كه مسئوليت اجتماعي يك هنرمند مردمي ايجاب مي‌كند كه بيش از مردم عادي نسبت به رفتار و گفتار خود حساس باشد. پيكر اين هنرمند 9 صبح روز يك‌شنبه 7 شهريور ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع مي‌شود. روحش شاد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
تله تئاتری که بعد از بیست و چند سال هرگز فراموش نمی کنم با ایفای نقش فوق العاده عالی مرحوم رشیدی عاشق اون رئیس جمهور دمولند بود کاش یکبار دیگه پخش بشه روحش شاد.فاتحه و صلوات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار