کد خبر: 807132
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
حداد عادل:
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس بنياد سعدي در مراسم اختتاميه دوره دانش‌افزايي برترين‌هاي المپياد زبان فارسي دانشگاه‌هاي تركيه با اشاره به اهميت آموزش زبان فارسي در تركيه، آن را زمينه‌اي براي توسعه روابط همه‌جانبه فرهنگي، سياسي و اقتصادي دو كشور دانست.
دكتر حداد عادل با اشاره به روابط ايران و تركيه گفت: ايران و تركيه دو كشور بزرگ جهان اسلام در منطقه هستند كه خوشبختانه روابط بسيار خوبي با هم دارند. مرزهاي اين دو كشور قرن‌ها مرزهاي امنيت بوده است.

وي با بيان اينكه امروز روابط بين دو كشور در بهترين سطح است و زبان فارسي در تركيه و زبان تركي در ايران مورد توجه قرار دارد، افزود: در گذشته، سه قدرت بزرگ اسلامي در منطقه حاكم بودند؛ صفويه در ايران، عثماني در تركيه و امپراطوران گوركاني در هند. زبان فارسي در هر سه قدرت رواج داشت به طوري كه سلاطين عثماني به زبان فارسي و پادشاهان ايراني به زبان تركي شعر مي‌سرودند. به عنوان مثال سلطان سليم در تركيه و شاه اسماعيل صفوي در ايران.

حداد عادل با قرائت بيت «تركان پارسي‌گو بخشندگان عمرند / ساقي بده بشارت پيران پارسا را» از حافظ شيرازي، به اهميت آموختن زبان تركي و فارسي براي تحكيم روابط دو كشور اشاره كرد و گفت: ايران و تركيه هم براي تجديد عهد تاريخي و هم براي تحكيم روابط، به آموزش زبان يكديگر نياز دارند. روابط ديروز و امروز دو كشور اقتضا مي‌كند كه زبان يكديگر را بدانيم و بفهميم. رئيس بنياد سعدي ابراز اميدواري كرد كه با توسعه زبان فارسي در تركيه، شرايط معرفي گنجينه‌هاي موجود در دو كشور فراهم و صلح و صفا بين ايران و تركيه محكم‌تر شود تا به الگويي براي جهان اسلام تبديل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار