کد خبر: 798974
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
28 مرداد ماه جاري تا 3 شهريور آنتاليا ميزبان اردويی امريكايي - سعودی است
«جذب جوانان شاخص براي شكل‌دهي به آينده جهان»؛ عباراتي است كه در وبگاه مجمع رهبران جوان جهاني كاركرد اين مجمع را در چند كلمه كوتاه خلاصه مي‌كند. در اين پروژه جوانان كشورهاي مختلف مجري دستيابي به نظم نوين جهاني به سبك امريكا هستند.
كبري فرشچي
«جذب جوانان شاخص براي شكل‌دهي به آينده جهان»؛ عباراتي است كه در وبگاه مجمع رهبران جوان جهاني كاركرد اين مجمع را در چند كلمه كوتاه خلاصه مي‌كند. در اين پروژه جوانان كشورهاي مختلف مجري دستيابي به نظم نوين جهاني به سبك امريكا هستند. بر اين اساس مجمع رهبران جوان جهاني هر سال 200 تا 300 جوان برگزيده از سراسر جهان را به عضويت و حضور در برنامه‌هاي خود دعوت و در فرآيندي پنج ساله آنها را براي پيشبرد اهدافش آماده مي‌‌كنند. هدف نهايي اين مجمع تربيت رهبراني براي آينده كشورهاي مورد نظر است. كشور ما هم يكي از اين كشورهاي مورد نظر است و جمعي از جوانان ايراني قرار است در اردوي تابستاني اين مجمع كه از 28 مرداد ماه جاري تا 3 شهريور سال‌جاري در تركيه برگزار مي‌شود، حضور داشته باشند؛‌حضوري رسمي با مديريت وزارت ورزش و جوانان.
آينده در دست جوانان است و طرز فكر اين جوانان زيربناي آينده‌اي را كه قرار است ساخته شود، ترسيم مي‌كند. بر اين اساس اگر بخواهيد براي دهها و حتي صدها سال بعد فكر و برنامه‌اي داشته باشيد كافي است ذهن جوانان را بر مبناي اين برنامه‌ها شكل بدهيد و تفكرات و آرمان‌هايشان را با برنامه‌هايتان تطبيق دهيد، در اين صورت است كه آنها دنيا را بر مبناي طرز تفكر و ديدگاه‌هاي تحميلي شما خواهند ساخت؛ ديدگاه‌هايي كه موجب جدايي آنها از ارزش‌ها و پارادايم‌هايي كه در آن ريشه دارند مي‌شود و تنها راهكار شكل‌گيري نظم نوين جهاني است. مجمع رهبران جوان جهان نيز بر اين اساس شكل گرفته و گروه مخاطب خود را جوانان قرار داده است. با چنين رويكردي ساختارهاي اقتصادي، ‌اجتماعي و سياسي جوامع بي‌هيچ سر و صدا و هزينه‌اي از سوي اعضاي خود آن جامعه درست به همان سمت وسويي كه برنامه‌ريزان مجمع رهبران جوان تدبير كرده‌اند، تغيير خواهد كرد. اين مجمع در ايران و در ميان جوانان ايراني هم فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده است؛ ‌فعاليت‌هايي در پوشش مجمع جوانان سازمان كنفرانس اسلامي كه گويا وابسته به عربستان سعودي است و مسئوليت اجراي طرح‌هاي مجمع رهبران جوان جهان را در كشورهاي اسلامي به عهده دارد.
  
مجريان نفوذي بيصدا براي برقراري نظم نوين جهاني
«مجمع رهبران جوان جهاني»  Young Global Leaders  (يا به اختصار YGL)، از سال 2004 به عنوان زيرمجموعه‌اي از «مجمع جهاني اقتصاد» از سوي «كلاوس شواب» مؤسس مجمع جهاني اقتصاد راه اندازي شد. اين شبكه مدعي است تا كنون بيش از 1000 نفر از جوانان منتخب از سراسر جهان عضو «رهبران جوان جهاني» هستند و آماده مي‌شوند تا تأثير شگرفي بر آينده جهان داشته باشند. دفاتر اين شبكه در شهرهاي بزرگ جهان واقع شده است و در حال حاضر بيش از 200 حلقه اين شبكه در سراسر جهان از جمله در ميدان آرژانتين تهران مستقر هستند.
شبكه‌اي جهاني متشكل از نخبگان موسوم به رهبران جوان جهاني، زير نظر مجمع جهاني اقتصاد شكل گرفته كه به‌دنبال شبكه‌سازي بين‌المللي با اهداف مورد نظر دولت امريكاست. تعدادي از اعضاي اين شبكه توسط مجمع جهاني اقتصادي داووس به‌عنوان رهبران جوان جهان برگزيده مي‌شوند كه وظيفه و نحوه تعريف كار اين افراد منتخب، تحقق اهداف امريكايي در بعد بين‌المللي و منطقه‌اي است.
  
مجريان مأموريت‌هاي سياسي
افراد اين شبكه در قالب همايش‌هاي پي‌ در پي و بودجه‌هاي كلان خرج شده توسط دولت امريكا كه ذيل عنوان ديپلماسي عمومي به پيش برده مي‌شود، براي مأموريت‌هاي سياسي آموزش مي‌بينند. در حقيقت، اين اشخاص در پارادايمي از ارزش‌هاي امريكايي مورد تربيت دقيق قرار گرفته و سپس به جامعه خود برگشته يا در مجامع بين‌المللي ايفاي نقش جدي مي‌كنند. برنامه‌هاي اين مجامع به گونه‌اي تدبير شده تا در يك فرآيند ميان مدت، مجموعه‌اي از تصميم سازان وابسته و ادامه دهنده گفتمان امريكايي در سراسر دنيا كار را به دست بگيرند تا نظم نوين جهاني در فرآيند نفوذي نرم و بي‌صدا شكل بگيرد.
شيوه عمل اين شبكه براي سال‌هاي 2016- 2015 فعاليت‌هاي علمي و فناوري است تا به اين وسيله بتواند جرياني را تربيت و سازماندهي كند كه اين جريان با به‌ چالش كشيدن حكومت‌هاي مدنظر، نقش تأثيرگذاري در عرصه حاكميتي و جامعه مدني اين كشورها داشته باشد. آنها در ميدان عمل، مأموريت خود را در قالب يك مطالبه اجتماعي و مدني به نمايش گذاشته و البته، حمايت‌هاي مادي، رسانه‌اي و پشتيباني بالايي را نيز در پشت خود مي‌بينند.
در بخشي از سند امنيت ملي امريكا آمده است: «ما در حال به‌دست گرفتن ابتكار عمل براي ايجاد روابط جهاني و شناسايي رهبران آينده در دولت، كسب و كار و اتصال آنها به يكديگر و جامعه مدني و مهارت‌هاي مورد نياز براي رشد كردن آنها هستيم. ما برنامه‌هاي جديد تبادلات ميان جوانان امريكايي از آفريقا گرفته تا جنوب شرق آسيا را پيگيري مي‌كنيم.»
نظم نوين جهاني مورد نظر امريكا، همانطور كه در ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي و... در جريان است، در حوزه فرهنگ و اجتماع و سرمايه‌گذاري روي نسل جوان كشورهاي هدف و از سوي نهادهاي مختلف ايالات متحده در حال اجراست. پروژه «جوانان جهان» از جمله برنامه‌هاي وزارت خارجه امريكا در همين راستاست.
  
يارگيري از جوانان ايراني
حالا قرار است مجمع جوانان سازمان كنفرانس اسلامي يك اردوي تابستاني در آنتالياي تركيه برگزار كند و براي دعوت از جوانان ايراني به حضور در اين اردو و عضو‌گيري از ميان آنها با وزارت ورزش و جوانان مكاتباتي داشته است. برگزاري يك اردوي اسلامي در شهر توريستي آنتاليا كه به عنوان يكي از پاتوق‌هاي گردشگري به شمار مي‌رود خود يك علامت سؤال بزرگ را در مقابل اين اردو قرار مي‌دهد. در نامه مديركل مشاركت‌هاي اجتماعي جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان شده است «ساختن آينده قدرتمند و ارزش‌هاي مشترك، كمك به پرورش رهبران جوان آينده، ترويج رفاه جامعه و بشريت و...» البته درباره شرايط حضور در اين دوره نيز عنوان شده كه «توانايي ايفاي نقش به عنوان يكي از رهبران جوان با ايجاد يك تغيير خاص در جامعه محلي خود» تغيير خاص و آينده قدرتمند موضوعاتي است كه در فرهنگ و جامعه‌اي متفاوت از هم تعريف مي‌شود. آيا اين ويژگي‌ها، صفات و بايدهاي مورد نظر براي گزينش و صيد رهبران جوان جهان در قالب يك اردوي تفريحي آن هم در آنتاليا نيست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار