کد خبر: 798929
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
طلبه كشميري در گفت‌و‌گو با «جوان»:
شكي نيست كه رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم دموكراسي تأثير زيادي در روشنگري و بيداري عمومي دارند چيزي كه كارشناسان حوزه‌هاي مختلف علمي متفق القول برآن صحه مي‌گذارند اما وقتي در عمل اين مسئله مهم را رديابي مي‌كنيم چيز ديگري را شاهديم.
معصومه طاهري
شكي نيست كه رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم دموكراسي تأثير زيادي در روشنگري و بيداري عمومي دارند چيزي كه كارشناسان حوزه‌هاي مختلف علمي متفق القول برآن صحه مي‌گذارند اما وقتي در عمل اين مسئله مهم را رديابي مي‌كنيم چيز ديگري را شاهديم. شايد به نوعي كمتر اتفاق بيفتد رسانه‌ها در انعكاس وقايع و رخدادها گزينشي عمل نكنند. چه آن كه وقتي اتفاقات و درگيري‌هاي كشورهاي اسلامي چون يمن، بحرين و... را در حاشيه اخبار دنيا مي‌بينيم بيشتر به اين مسئله پي مي‌بريم اما اين روزها شاهد كشتار مسلمانان كشمير هستيم كه باز هم با مصلحت‌انديشي صاحبان رسانه مواجه هستند. فردوس احمد‌مير، طلبه و فعال شيعي كشميري است كه در اين باره با وي گفت‌وگوي كوتاهي داشته‌ايم.
اوضاع فعلي كشمير را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
 ما فكر مي‌كرديم مثل هميشه زود تمام مي‌شود ولي متأسفانه 10 روز است وضعيت همچنان بحراني است. هر روز كشته و مجروح داريم. مردم در دايره تنگ‌تري قرار مي‌گيرند از طرفي رهبران اهل سنت از مردم معترض مي‌خواهند تا خيابان‌ها را خالي نگذارند و تظاهرات داشته باشند. در مقابل هم نيروهاي ارتش هند با استفاده از گلوله‌هاي ساچمه‌اي اقدام به شليك به تظاهركنندگان كرده‌اند كه اين امر باعث شده است تعداد قابل توجهي از مردم جراحات جدي و سختي ببينند و عده‌اي هم به قدري حالشان وخيم است كه احتمال دارد بميرند. با آغاز تظاهرات و درگيري‌ها از روز جمعه هفته گذشته تا به امروز دولت اعلام حكومت نظامي كرده، به همين خاطر تردد وسايل نقليه عمومي ممنوع شده و به همين بهانه هركس ديده شود با گلوله زده مي‌شود. نظاميان دستور تير دارند.
گفته مي‌شود در اين اتفاقات بيشتر شيعيان در معرض خطر هستند، اين مسئله صحت دارد؟
خير، براي آنها شيعه و سني فرقي ندارد. مثل معروفي هست كه مي‌گويد وقتي طوفان بيايد همه را با خود مي‌برد اينها هم وقتي حمله و كشتار راه مي‌اندازند شيعه و سني را جدا نمي‌كنند به سمت همه تيراندازي كرده يا آنها را دستگير مي‌كنند. تنها كافي است اهل كشمير باشند بايد كشته شوند. اين را هم بگويم اتفاقاً در كشمير وحدت شيعه و سني خيلي زياد است و هميشه در كنارهم و با هم بوده‌اند. حتي در تظاهرات و اعتصابات خياباني با هم حضور دارند. مسئله اين است كه مي‌خواهند ريشه اسلام و تاريخ و فرهنگ اسلامي را دراين منطقه بخشكانند والا بحث شيعه و سني مطرح نيست.
برخورد مردم هند درخصوص اين اتفاقات چه بوده است؟
عده‌اي نگاه منصفانه‌اي دارند. سال‌ها دو ملت در كنار هم و با هم زندگي كرده‌اند و به دين و مسلك هم احترام گذاشته‌اند. آنها مي‌گويند بايد زودتر اين وضع وخيم و بحراني در كشمير تمام شود. كشتار مردم بس است. از طريق مذاكره و مصالحه تمام كنند. در مقابل افرادي هم هستند كه تند‌رو و افراطي‌اند. آنها ما را تروريست و خشن مي‌دانند. اگر من به پايتخت هند بروم به عنوان يك كشميري با من برخورد خوبي ندارند. هتل و اقامتگاهي نمي‌دهند. كار و جايي مناسب نخواهم داشت چون من را يك كشميري تروريست تصور مي‌كنند و خواهان كشته شدن من هستند.
نسبت شيعيان كشمير به كل جمعيت چقدر است؟
شيعيان خيلي در اقليت هستند البته تعدادشان به طور رسمي بررسي نمي‌شود. آمار دقيقي از جمعيت و تناسب جمعيت‌شان در اين منطقه، در دست نيست. طبق آمارهايي كه توسط سازمان‌هاي خصوصي شيعه و غيرشيعه انجام گرفته جمعيت شيعيان به حدود 2 ميليون نفر مي‌رسد كه تقريباً بالغ بر15تا 18 درصد جمعيت كل كشمير را تشكيل مي‌دهند. آنها پايبند به مذهبند اما تهديدها و چالش‌هاي گوناگون فرهنگي از جمله نبودن انسجام و وحدت، كافي نبودن مراكز فرهنگي از لحاظ كمي و كيفي و فعاليت گسترده وهابيت و مسيحيت، متوجه آنهاست. با وجود جمعيت قابل توجه شيعيان، تأثير آنان در سياست اندك و به لحاظ وضعيت علمي و اقتصادي متوسط است.
با توجه به اقليت تشيع احتمال نفوذ وهابيت را چقدر مي‌دانيد؟
 بسيار زياد. آنها در كشمير سرمايه‌گذاري زيادي كرده‌اند از تأسيس مدارس حوزوي و آموزشگاه‌هاي مختلف گرفته تا كمك‌هاي مالي به مردم. با توجه به فقر و اوضاع بدي كه وجود دارد موفق شده‌اند برخي از اهل تسنن را به سمت خود بكشانند و حتي فعاليت‌هاي شيعيان را به نفع خودشان مصادره كنند. فرقه وهابيت غده سرطانی اسلام است كه از هر راهي نفوذ مي‌كند. يادم است دوسال پيش همين وهابيون بين شيعه و سني چنان اختلافي راه انداختند كه چندين روستا در آتش سوخت و درگيري‌ها بالا گرفت درحالي كه وحدت شيعه و سني در كشمير زبانزد است. بعد از بررسي ماوقع ماجرا متوجه دست‌هاي پشت پرده آل‌سعود و عمال وهابي آن شديم كه چگونه با خرج پول‌هايشان آتش فتنه را بين مسلمانان روشن كردند و آنها را به جان هم انداختند.
پس از 10 روز كه در كشمير كشتار به راه افتاده رسانه‌ها در چه شرايطي هستند؟ آيا توان و اجازه نشر اخبار را دارند؟
دولت هند به منظور كنترل اوضاع اقدام به قطع سيستم‌هاي مخابراتي در دره كشمير كرده است و عملاً ارتباط درستي برقرار نيست. اصلاً فضايي براي رسانه‌هاي كشمير وجود ندارد. ملت كشمير در حصار تنگ ارتش قرار گرفته‌ و دولت هند تمام رسانه‌ها اعم از راديو، تلويزيون و روزنامه‌ها را از انتشار اخبار منع كرده است و به شدت بايكوت شده‌اند. سانسور خبري در كشمير بيداد مي‌كند حتي دولت اينترنت را هم قطع كرده تا مبادا از طريق رسانه‌هاي مجازي خبر يا تصويري از كشتار و قلع و قمع مسلمانان منتشر شود.
رسانه‌هاي بيروني غير از كشمير چطور درجريان اتفاقات كشمير هستند؟ آيا در اطلاع‌رساني اتفـاقات كشميـر سهمـي داشته‌اند؟
تنها پاكستان بود كه از همان روزهاي اول جرقه تظاهرات و حملات ارتش هند را رسانه‌اي كرد و بعد از چند روز ايران هم به انتشار اخبار كشمير پرداخت و رسانه‌هاي داخلي آن كم و بيش به اين موضوع اشاره كردند والا ساير رسانه‌ها هيچ عكس‌العملي نشان نداده‌اند. البته معلوم است چون مردم كشمير مسلمان هستند و هيچ گاه رسانه‌ها در انعكاس مظلوميت مسلمانان و شيعيان فعال نبوده‌اند. فكرش را بكنيد اگر در ميان كشته‌هاي كشميري يك هندو يا مسيحي بود، 24ساعته به آن مي‌پرداختند و اخبارش را منتشر مي‌كردند ولي حالا ساكت هستند.
پرس‌ تي‌وي چطور بوده است؟
 الحمد‌لله اين شبكه برون مرزي ايراني از همان ابتدا هرجا توانسته ورود خوبي پيدا كرده و اخبار را انتشار داده و اطلاع‌رساني كرده است. من منظورم رسانه‌هاي داخلي ايران بودند كه يكي دو روز اخير درباره كشمير خبررساني داشته‌اند.
در پايان به عنوان يك مسلمان شيعه انتظار شما از ايران چيست؟
من قبل از اين به ساير دوستان ايراني هم گفته‌ام همين كه ايران و رسانه‌هاي آن اخبار كشمير را انعكاس بدهند جبران‌كننده بايكوت رسانه‌اي ماست. حالا كه رسانه‌هاي دنيا سكوت كرده‌اند و كشتار زنان و مردان مسلمان كشميري را نمي‌بينند و انعكاس نمي‌دهند از ايران انتظار داريم به عنوان كشوري كه از بعد از انقلاب اسلامي نشان داد حامي و پشتيبان ملت‌هاي مظلوم و تحت ستم دنياست صداي مظلوميت كشمير را به گوش مردم دنيا برساند تا همه بدانند در كشمير چه مي‌گذرد. بيش از 10 روز است مردم در حصار تير و گلوله ارتش كشته و مجروح مي‌شوند حالا اگر دولت ايران نمي‌تواند موضعگيري بين‌المللي داشته باشد حداقل ما را به حال خود رها نكند و اخبار و اتفاقات كشمير را انعكاس بدهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خادم شما
|
Russian Federation
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
0
0
باسلام
با تشکر از گزارش شما برادران عزیز, به نظر میرسد به هر طریق ممکن باید به این برادرانمان کمک شود .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
این وهابیون مرتجع شکم گنده فاسد و ملعون ال سعود اینها تکمیل کننده پازل امریکا و اسرائیل هستند. اینها بودند که مرتکب بزرگترین جنایت تاریخ! و قتل زائران حرم امن الهی شدند! اینها بودند که در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه از پشت به جبهه اسلام خنجرها زدند! اینها هستند که نفت مسلمین را در حلقوم صهیونیست و کفار می ریزند! ... چهره اینها یادآور آل امیه و ابوجهل و ابوسفیان و ... همه آن کسانی است که در قرآن با بغض و غیظ درباره شان آیات فراوان آمده است."تبت یدا ابی لهب و تب!" اینها خانه خدا و حج اکبر را از خاصیت انداخته اند. حرمین شریفین در غصب و اشغال این میمونها و خنزیرهاست! این ها سگ های هار قبیله پرست بدوی جاهلی هستند که سرزمین وحی را به اشغال خود در اورده اند درست مانند صهیونیست ها که مسجد الاقصی را اشغال کرده اند...
و اکنون هم به جان مسلمانان کشمیر اعم از سنی و شیعه افتاده اند..
دلیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
شیعه و سنی دو حزب سیاسی هستند در پوشش دین که تمام کشتاره از دست این دو جناح برنامه ریزی میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار