کد خبر: 798656
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
گزارش «جوان» از خطر تعطيلي برنامه «ثريا» به عنوان غنیمت برنامه‌هاي گفتمان محور سيما
مشكلات مالي صداوسيما ظاهراً گريبان برنامه‌هاي موفقي چون «ثريا» را نيز گرفته است؛ برنامه‌اي كه سال گذشته رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت تا در قالب متني از آن تقدير و تشكر به عمل آورد.
جواد محرمي
در تاريخ برنامه‌سازي صداوسيما كمتر سابقه دارد كه شخص رهبر معظم انقلاب به شكلي علني و با نام بردن از يك برنامه از آن تقدير به عمل بياورند. اين اتفاق سال گذشته درباره برنامه ثريا افتاد؛ برنامه‌اي كه «ديده‌باني براي پيشرفت» را به عنوان شعار خود برگزيده است.
محسن مقصودي، مجري و تهيه‌كننده برنامه «ثريا» فرداي شبي كه يكي از قسمت‌هاي اين برنامه درباره جشنواره فيلم عمار از تلويزيون پخش شد در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: رهبري برنامه ديشب ثريا را ديده است و از دست‌اندركاران و مهمانان حاضر در برنامه تشكر كرده است. متن پيام رهبر معظم انقلاب به‌شرح زير است: « از قول من از ايشان تشكر كنيد، من امشب خيلي خسته بودم، نشستم اين برنامه را تماشا كردم، واقعاً لذت بردم، هم آقاي طالب‌زاده، هم مجري جوان و هم سه فيلم كوتاهي كه پخش شد، جالب بود. از چند نفر اشخاصي هم كه آنجا بودند (مهمان‌ها) تشكر مي‌كنم.»
مجري برنامه ثريا در اين باره نوشت: «خستگي چهارساله ثريايي‌ها با اين پيام از تن به در شد. ثريا و جشنواره عمار همين كه خستگي را از تن رهبر عزيزمان براي لحظاتي دور كرده‌اند افتخار مي‌كنند و از محبت ايشان در رساندن اين پيام صميمانه قدرداني مي‌كنند. آن‌قدر خوشحالم كه نمي‌دانم چه بنويسم. خدا را شكر.»
مقصودي در گفت‌وگو با «جوان» مواجهه اين برنامه با مشكلات مالي را رد نكرد و ابراز اميدواري كرد به زودي اين مشكلات از سر راه اين برنامه رفع شود.
  
انتظاري كه از صداوسيما مي‌رفت
كمترين انتظار از مسئولان صداوسيما پس از عنايت ويژه‌اي كه رهبري معظم انقلاب به اين برنامه نشان دادند اين بود كه فضا و امكان بيشتري براي بروز و ظهور تفكرات راهبردي در خدمت تيم جوان برنامه ثريا قرار بگيرد و اين برنامه به مدل و الگويي به لحاظ محتوا و فرم در صداوسيما تبديل شود. اينكه از نيمه دي ماه 94 تا به حال مسئولان صداوسيما تا چه اندازه در بسط و گسترش برنامه‌اي كه از ديد رهبر انقلاب نمره مطلوب گرفته در ساير حوزه‌هاي اين سازمان كوشيده و توفيق به دست آورده‌اند احتياج به بررسي دارد. پرداخت سطحي و از سر رفع تكليف به موضوعات، بيماري قديمي بسياري از رسانه‌هاي كشور و از جمله صداوسيماست. در ميان سيل برنامه‌هايي كه با رويكردي خنثي به مسائل مختلف خرد و كلان جامعه مي‌پردازند به ندرت كارهايي ديده مي‌شود كه پا را از دايره تعارفات بي اثر و حرف‌هاي تكراري روزمره فراتر بگذارند و ريشه‌اي‌تر به مسائل بپردازد. ثريا جزو اين برنامه‌هاست كه توانسته طرحي نو در اندازد و به نمونه‌اي تبديل شود كه به نظر مي‌رسد مسير درستي را مي‌پيمايد. در شرايطي كه صداوسيما و دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي ديگر نسبت به فراخوان رهبر معظم انقلاب درباره لزوم هم‌افزايي مسئولان و مردم به سمت اقتصاد مقاومتي چيزي بيش از توليد برنامه‌هاي گفت‌وگو محور با همان چهره‌هاي تكراري و نهايت نصب پلاكارد و زيرنويس از خود خلاقيت نشان نمي‌دهند برنامه ثريا غنيمت محسوب مي‌شود.
واژه ثريا اشاره دارد به اين حديث مشهور نبي مكرم اسلام (ص) كه فرمود: «دانش اگر در ثريا باشد مرداني از فارس به آن دست پيدا مي‌كنند.»  ثريا را از اين منظربايد روزنه تازه‌اي در ميان برنامه‌هاي بي رمق صداوسيما محسوب كرد. عنوان برنامه از ابتدا نويد رويش برنامه‌اي با رويكرد راهبردي مبتني بر گفتمان انقلاب اسلامي را نشان مي‌داد. برنامه‌اي كه هدف و راهبرد مشخص دارد، در پرداختن به مسائل اقتصادي از مباحث ميان رشته‌اي مانند تأثير گفتمان دولت‌ها بر اقتصاد، سياست خارجي و داخلي و پارامترهاي تأثيرگذار ديگر غفلت نمي‌كند و نگاهي همه‌جانبه نگر و عميق به مشكلات دارد، به علاوه اينكه ثريا خود را محدود به يك مسئله مانند اقتصاد نكرد و دامنه دغدغه‌هاي برنامه خود را به حوزه‌هاي ديگر كشور تسري داد.
از اصلي‌ترين نقاط قوت برنامه ثريا كنار گذاشتن محافظه‌كاري در پرداختن به موضوعات ريشه‌اي مبتلا به جامعه است. به جرئت مي‌توان گفت كمتر برنامه‌اي در صداوسيماي ايران طي دو دهه اخير به اندازه ثريا در مباحث كلاني كه دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده به طور جدي ورود كرده است. بحث جنبش نرم افزاري از مباحث فراموش‌شده‌اي است كه به خصوص با روي كارآمدن دولت يازدهم در بخش آموزش عالي و وزارت علوم با بي‌مهري زيادي مواجه شد و بيش از همه و به طور جدي برنامه ثريا به مطالبات رهبري درباره افول رتبه علمي كشور واكنش درخور نشان داد. اين رويكرد در وانفساي هيجانات دوره برجام‌خواهي در فضاي سياسي-اجتماعي كشور سختي‌هاي خاص خود را داشت. ثريا جزو معدود برنامه‌هايي بود كه در كوران فضاي خوش‌بينانه ناشي از وعده‌هاي دولت يازدهم حول محور برجام به تبيين و تذكرهاي لازم در اين باره پرداخت و در زمانه‌اي كه حتي صداوسيماي جمهوري اسلامي نيز تا حدودي در انفعال ناشي از فضاي خوش‌بيني مذاكرات قرار داشت اقدام به روشنگري به شكلي منطقي كرد. روندي كه مي‌توان تا حدي از آن با عبارت شنا برخلاف جهت آب ياد كرد.
  
استفاده از توان مستندسازان انقلابي
ويژگي ديگر برنامه ثريا ارتباط مؤثر با مستندسازان انقلابي است. هنرمندان جواني كه پا به عرصه پر ريسك مباحث كلان و راهبردي روز مي‌گذارند و با دوري از عافيت‌انديشي تا حد زيادي خطر مي‌كنند و دست روي موضوعاتي مي‌گذارند كه بدون حمايت تهيه‌كنندگان خوشفكر و جسور امكان ديده شدن در سيما را پيدا نمي‌كند. مستند سفر به شهر آفتاب با خودروي الكتريكي، متولد كاليفرنيا، پدرخوانده، كشميرنامه، فردا دير است، عبور از بن‌بست، تسخير جمهوري، ارباب رخنه‌ها، آرايش غليظ، بهشت سوداگران، اقتصاد مقاومتي در صنعت نفت و... عنوان برخي از مستندهايي است كه با نگاه نكته‌سنج به مسائل راهبردي روز پرداخته و در برنامه ثريا پخش شده‌اند. اين حجم از حمايت از توليدات مستندسازان جوان و انقلابي در صداوسيما مختص برنامه ثريا بوده و در كارنامه صداوسيما سابقه ندارد.
  
چرا براي برنامه‌هاي خنثي مشكلي ايجاد نمي‌شود
سؤالي كه درباره دست و پنجه نرم كردن برنامه ثريا با مشكلات مالي ايجاد مي‌شود اين نكته است كه چرا امثال اين مشكلات درباره برنامه‌هاي كم خاصيت و خنثي ايجاد نمي‌شود. اختلاف نظري كه ميان اين برنامه و معصومه ابتكار ايجاد شد اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه صداوسيما ترجيح مي‌دهد خود را درگير برنامه‌هاي گفتمان محور نكند و خروجي برنامه‌هاي اين سازمان را برنامه‌هايي اشغال كند كه كمترين بازخورد منفي را داشته باشد. اميد است صداوسيما در دوران مديريت عبدالعلي علي عسگري با اهتمام به حمايت از جوانان انقلابي چون عوامل برنامه ثريا به رشد چنين برنامه‌هايي ياري برساند و امكان بروز استعدادهاي جوان را مهيا سازد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خداجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
لطفا اعتراض ما را به سیما براند ... در ضمن پیشنهاد میکنم بری جلوگیریاز حذف ان دت برنامه ها کمپینی برقرار شود ...
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
باسلام
با تشکر از گزارش شما عزیزان, هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید تا این برنامه حتی با کیفیتی بهتر از گذشته تهیه و پخش گردد و از تهیه کنندگان این برنامه کمال تشکر را داریم.
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
از صداوسیما دورازانتظار است که چنین برنامه مفیدوتاثیرگذاروبه درد بخور رو کنار بذاره!امیدوارم حتما تجدیدنظر بکنه..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار