کد خبر: 798634
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
بزرگترین بدهکار صندوق بازنشستگی کشوری 120 میلیون دلار در بخش پتروشیمی بدهی دارد...
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
فارغ از جنبه اقتصادي خبري كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر بدهي 120 ميليون دلاري يك فرد به صندوق بازنشستگي، برابري اين رقم با حقوق ماهانه 240 هزار بازنشسته ابعادي فراتر به آن داده است. اين در حالي است كه جامعه در 10 روز گذشته در التهاب گزارش‌هاي رسيده از دريافتي‌هاي خارج از چارچوب قانون و ويژه‌خواري برخي افراد و مديران جامعه است. گفتني است طبق اظهارات ديروز معاون سرمايه‌گذاري و اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري، اين صندوق تنها در يك مورد از يك شخص مبلغ 120 ميليون دلار طلب دارد. اين ميزان بدهي فرد مذكور به صندوق بازنشستگي كشوري در بخش پتروشيمي است.

روزي كه اخبار تخلفات مالي كرباسچي و شهرام جزايري و پرونده اختلاس 3 هزار ميلياردي رسانه‌اي شد و افكار عمومي در جريان آنها قرار گرفتند، كسي نمي‌دانست اين موارد قرار است نقش ويروس‌هاي ضعيف شده يا همان واكسن را براي جامعه ايفا كنند تا جامعه را به تخلف مالي عادت دهند و بي‌تفاوت كنند، به طوري كه مردم نسبت به ارقام ميلياردي حساسيتي از خود نشان ندهند. همچنين كسي نمي‌دانست اين تخلفات پيشقراول تخلفات بزرگ‌تر و دامنه‌تري هستند.

اما نكته مهم اين است كه اين مسئله آن هم در جامعه‌اي كه بسياري از مردم آن به سختي و با درآمد پايين امرار معاش مي‌كنند ارقام ميلياردي هرگز عادي نمي‌شوند، به طوري كه ارقام ميلياردي در تخلفات مالي كه در عناوين اخبار اعلام مي‌شود همچنان توجه جامعه را به خود جلب مي‌كند.
روز گذشته و در شرايطي كه هنوز برخورد قاطع دولت و دستگاه قضا با خائنين بيت‌المال در صدر مطالبه‌هاي مردمي گزارش مي‌شود، محمود شهشهاني‌پور، معاون سرمايه‌گذاري و امور اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري در نشست خبري اعلام كرد: طبيعتاً در مراودات خارجي با توجه به محدوديت‌هاي موجود مطالباتي ايجاد شده است كه بزرگ‌ترين آن 120 ميليون دلار بدهي يك شخص به اين صندوق در بخش پتروشيمي است.
 
بنابراين گزارش چنانچه رقم اعلام شده را با قيمت هر دلار 3 هزار تومان محاسبه كنيم و ميانگين حقوق بازنشستگان كشوري را يك ميليون و 500 هزار تومان در نظر بگيريم، بدهي شخصي يك نفر به صندوق بازنشستگي كشوري معادل حقوق يك ماه 240 هزار بازنشسته مي‌شود.
علاوه بر اين در حالي اين رقم به عنوان بخشي از مطالبات صندوق بازنشستگي رسانه‌اي مي‌شود كه اين صندوق همواره براي افزايش حقوق بازنشستگان و ارائه تسهيلات و خدمات مالي و رفاهي به آنها در مضيقه است و در برابر تكاليف قانوني خود در ارائه خدمات به بازنشستگان كه سرمايه‌گذاران اصلي آن هستند، مقاومت مي‌كند.
از سوي ديگر اين مقام مسئول تأكيد كرد: با تلاش و پيگيري صندوق بازنشستگي كشوري در دو سال اخير بيش از يك هزار ميليارد تومان از حقوق از دست رفته صندوق و بازنشستگان كشوري استيفا و به اموال و سرمايه صندوق بازگشته كه شامل ملك، سهام، مطالبات و موارد ديگر بوده است، به همين ميزان نيز حقوقي وجود دارد كه پيگير استيفا و بازگردانده شدن آن هستيم.
شهشهاني‌پور حجم سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگان كشوري را قابل توجه دانست و گفت: حجم بودجه صندوق بازنشستگي كشوري 15 هزار ميليارد تومان تخمين زده شده است.
وي در ادامه بازده سرمايه‌گذاري صندوق مذكور را 27 هزار ميليارد تومان اعلام و رقم آن را مناسب دانست.

معاون سرمايه‌گذاري و امور اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه اظهار كرد: صندوق بازنشستگي كشوري 187 شركت را تحت پوشش دارد كه حداقل يك درصد از سهام آنها مربوط به صندوق است. عمده اين سرمايه‌گذاري‌ها رد ديون دولت بوده و صندوق بازنشستگي كشوري در آنها دخالت نداشته است.
وي همچنين افزود: صندوق بازنشستگي كشوري در سهام حدود 60 شركت حق كنترل داشته و بيش از نصف كرسي‌هاي هيئت مديره اين شركت‌ها را دارد و به همين تعداد نيز شركت‌هايي را دارد كه در آنها كرسي مديريتي داشته اما حق كنترل ندارد.
معاون سرمايه‌گذاري و اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري ادامه داد: صندوق بازنشستگي در بيش از 60 شركت ديگر نيز اصولاً هيچ حق كنترل و مديريتي نداشته و اين حق با ساير سهامداران اين شركت‌ها است.

شهشهاني پور ادامه داد: از اواخر سال 94، شش هلدينگ را راه‌اندازي كرديم كه تمامي آنها هلدينگ‌هاي تخصصي هستند.
وي در ادامه تأكيد كرد: در صندوق بازنشستگي كشوري اصل را بر پايش و حفاظت از سرمايه‌هايي كه از ثروت بازنشستگان بوده و جزو سرمايه‌هاي اصلي اين صندوق است، قرار داديم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
5
ان یک نفر کیست ؟ چرا خبر را تا انتها نمی روید؟
سند کافی تهیه و افشا کنید و به قوه قضائیه کمک کنیدتا به مطالبه عمومی بدل شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
1
1
در حاليكه دولت ها باسرمايه اين بازي كردند وبجاي پول سهام شركتهاي زيان ده را به صندوق دادند الان نماينده دولت اقاي نوبخت اعلام ميكند باز نشستگان سر بار دولت هستند
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
1
0
یکی از برکات اقتصاد مقاومتی،حماسه قضایی است که دارد توسط دستگاه قضا شکل میگیرد،حماسه های قضایی،سیاسی،اقتصادی،حماسه های سه گانه ای هستند که نظریه اقتصاد مقاومتی برپایه ان استوار است.
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
باسلام
باتشکر از زحمات شما عزیزان, به نظر میرسد اخذ طلب از نامبرده بسیار سخت و دشوار می باشد لذا به میزان طلب اموال ایشان به نفع سازمان بازنشستگی مصادره و حقوق بازنشستگان عزیز که عمرشان را برای کشورشان صرف کردن به صندوق عودت شود. و پس از فروش آن سریعا حقوق آنان پرداخت گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
خداوند رابه خاطر افرینش جهنم سپاسگزاریم اگر نبود این افراد باید کجا می رفتنند
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
1
لطفا ایایون اگه خیلی به فکر صندوق و بازنشسته هستند یک سری به حقوق های نجومی که در صندوق پرداخت میشه بزنید.
مدیر عامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ انرژی) در حقوق ماهیانه 600 میلون ریالی معادل حقوق 66 بازنشستع دریافت می کرده و در اسفند 94 بیش از 110 میلون تومان معادل حقوق 120 بازنشسته دریافت کرده است. علاوه بر این پاداش هیات مدیره 495 میلون تومانی از سرما یه گذاری و پاداش میلیاردی از شرکت ملی نفتکش بابت چند ماه هیات مدیره دریافت نمو ده اند.
این ها فقط برای تبرئه خودشان و انحراف افکار عمومی این مسائل را بیان می کنند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
1
0
سایت محترم"هیچوقت مردم در مورد فسادهای مالی بی تفاوت نمی شوند.
مردم فساد را در سطوح مختف بخوبی
درک می کنند"اما امکان دستزسی به هیچ چرخش اداری را ندارند"که تاثیرگذار
باشند. متاسفانه شروع فساد در
سیستم اداری با کلمه محرمانه بودن
اطلاعات شروع می شود" چرا؟که عده
محدودی دسترسی به اطلاعات رادارند
"که این روش غلط اداری " ایجاد یک دایره زنجیره ای بین یک عده مدیر را شکل می دهد "وحفظ این افراد ازیکدیگر
عامل رشدفساد می شود. بازتاب این
ناهنجاری در جامعه بدو صورت خواهدبود.
ا- عده ای وقتی خودرا قادر به اصلاح کردن نمی بینند"برای رهائی از این فشار"خودرا درهمین مسیر قرار
می دهند.
2-عده ای دیگر که وجدان انها خواهان
چنین عکس العملی نیست "سرخورده و
بیمارگونه می شوند.
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
1
1
فساد باعث پس روی توسعه وابادانی هرکشوری خواهد بود که مسولین ساده درکنارآن بگذرند ودرکمال ناباوری بگویند قبلا هم فیش های نجومی قانون بوده ومجلس آنرا تصویب کرده ودولت قبلی هم بوده واین خود مکانیسم توجیهی وفرافکنی افرادی است ضعف های سیستمی خود را پوشش دهند
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
1
0
ما منتظر پایان عمر این دولت بی دولت هستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
1
2
اقتصاد مقاومتی وبیکاری وتورم وگرانی ونگرفتن معوقات بازنشستگی و....... مال ما فیشهای نجومی وتحصیل بچه هایتنان در کشورهای خارجی و تکاثر و جهنم و نفرین شهدا وجانبازان وجوانان هم مال شما
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
1
1
جناب نوبخت زمانی که شما مدرسه تشریف میبردید یعنی اوایل انقلاب بنده باتحصیلات عالی مدیرمخابرات یکی از استانهای کشوربودم وامروز بعداز 33 سال خدمت باکمتر ازدومیلیون حقوق بقول شما سربار دولت شده ام آیا شما هرگز بازنشسته نخواهید شد؟فاعتبرویا اولاابصار کفافی
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
عمده مسائلی که باعث فساد ؛ قاچاق ؛ رانت و سایر جرائم می شود ناشی از عملکرد ضعیف قوه قضائیه و عدم برخورد قاطع دستگاه قضاست.هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار