کد خبر: 794093
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
هادي روستا *
از سال 1948 ميلادي كه رژيم جعلي اسرائيل اعلام موجوديت كرده است، منطقه غرب آسيا (به تعبير غربي‌ها، خاورميانه) تبديل به يكي از بحراني‌ترين مناطق جهان شده است؛ منطقه‌اي ناآرام و متشنج كه حاصل شكل‌گيري غده‌اي چركين به نام اسرائيل است. رژيم اشغالگر قدس از زمان تشكيل غيرقانوني و جعلي خود، همواره اقدامات خصمانه متعددي را در منطقه رقم زده است. لبنان و سوريه از جمله كشورهاي اسلامي هستند كه طعم تلخ تجاوزگري اسرائيل غاصب را چشيده‌اند اما مردم مظلوم فلسطين كه قربانيان اصلي اين پديده شوم هستند ساليان متمادي است كه تحت يورش وحشيانه اين رژيم به خانه و كاشانه خود قرار دارند و همچنين كشتار و ترور، ويران كردن اراضي و اماكن فلسطينيان، ساخت شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين، جنگ‌هاي هشت روزه و 22 روزه گوشه‌اي از هزاران جنايات رژيم غاصب و اشغالگر قدس است. به بيان ديگر مي‌توان گفت فلسطين تنها سرزميني است در دنيا كه حقوق بشر در آن به صورت شبانه‌روزي نقض مي‌شود. اما در نهايت تأسف، پرچمداران و مدعيان حقوق بشر در برابر اين همه جنايت سكوت اختيار كرده‌اند و عمداً خود را به خواب زده‌اند!
آيا تاكنون از خود سؤال كرده‌ايم كه چرا امريكا سالانه چندين ميليارد دلار در اختيار رژيم‌صهيونيستي قرار مي‌دهد؟ چرا امريكا بايد اين اجازه را داشته باشد كه مرتباً اسرائيل را به پيشرفته‌ترين سلاح‌هاي كشتار جمعي و تجهيزات ترور و شكنجه مجهز كند؟ چرا اسرائيل غاصب تنها مركز عمده ذخيره و نگهداري سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه است؟ چرا رژيم جنايتكار صهيونيستي با ايجاد ديوارهاي بزرگ و طويل بتني، ميليون‌ها فلسطيني را در سرزمين‌شان به طور دسته‌جمعي زنداني كرده است؟ چرا جامعه بين‌المللي در قبال اين همه جنايات رژيم اشغالگر سكوت اختيار كرده است و مردم مظلوم فلسطين حتي اجازه فرياد كشيدن در برابر صهيونيست‌ها را ندارند؟
بنابراين بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران و پرچمدار نهضت جهاني اسلام در تدبيري هوشمندانه، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهاني قدس» نامگذاري كردند تا زمينه‌هاي اولين اتحاد جهاني مسلمانان و شكل‌گيري قدرت عظيم آنها در حمايت از مردم فلسطين رقم بخورد و اين اقدام خردمندانه امام خميني(ره) سبب شد مسئله فلسطين به عنوان مهم‌ترين دغدغه جهان اسلام مطرح و آزادي قدس شريف و نجات مردم فلسطين هدف اصلي جهان اسلام شود. در عمل نيز شاهد هستيم از زمان اعلام روز قدس توسط امام راحل انگيزه، استقامت، مجاهدت و انتفاضه مردم فلسطين جاني تازه گرفته و روز‌به‌روز حلقه بر رژيم‌صهيونيستي تنگ‌تر شده است.
قدس شريف به دليل وجود مسجدالاقصي از ارزش والا و اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار و سومين حرم شريف جهان اسلام است. از يك سو اين سرزمين محل زندگي و بعثت انبياي الهي، نخستين قبله مسلمانان جهان و محل معراج آسماني پيامبر اسلام (ص) بوده است و از سوي ديگر بيت‌المقدس براي يهوديان و مسيحيان نيز به لحاظ ديني و مذهبي داراي اهميت خاصي است چراكه مركز سه دين آسماني اسلام، مسيحيت و يهوديت، بيت‌المقدس است و خداوند متعال اين شهر را برگزيد تا نقطه تماس و ارتباط اين سه دين آسماني باشد اما شهر قدس نيز براي صهيونيست‌ها حائز اهميت است به گونه‌اي كه رهبران صهيونيستي اين رژيم از زمان تشكيل تاكنون همگي بقاي اسرائيل را در نابودي هويت و ماهيت اسلامي قدس و يهودي‌سازي آن مي‌بينند. اهميت قدس براي صهيونيست‌ها در اين جمله معروف «بن گورين» اولين نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي بهتر مشاهده مي‌شود: «اسرائيل بدون قدس و قدس بدون هيكل (معبد سليمان) وجود ندارد و اين سه بدون يكديگر بي‌معنا هستند.»
بنابراين روز قدس، حضور مردم، راهپيمايي و فرياد خشم بر سر رژيم‌صهيونيستي مخصوص ايران نيست و در اين روز در گوشه و كنار جهان و به رغم مخالفت دولت‌هاي سرسپرده، مردم آزاده كشورها اعم از مسلمان و غيرمسلمان خشم و نفرت خود را نسبت به رژيم اشغالگر و كودك‌كش اسرائيل اعلام مي‌دارند و اين مناسبت هرساله موجب شده است قضيه فلسطين و اشغالگري اسرائيل همواره در اذهان مردم جهان زنده و تازه باقي بماند. روز قدس فقط يك راهپيمايي نيست؛ يك حركت عميق و پرمعنايي است كه هر ساله خوني تازه و جاني دوباره در رگ‌هاي امت اسلامي جاري مي‌كند. روز قدس روز دنياي اسلام و از روزهاي بسيار مهم و تعيين‌كننده در تقويم مسلمانان جهان است و از آنجا كه يك روز جهاني است يك پيام جهاني هم دارد و نشان‌دهنده اين است كه «امت بزرگ و يكپارچه اسلامي در هيچ كجاي جهان زير بار ظلم و استبداد نخواهد رفت حتي اگر اين ظلم از پشتيباني بزرگ‌ترين و قدرتمندترين دولت‌هاي عالم برخوردار باشد» پس قدس را مي‌توان سمبل و نماد فلسطين و محور وحدت جهان اسلام به شمار آورد.
در يك جمع‌بندي كلي مي‌توان گفت روز قدس براي امت اسلامي اهميت فراواني دارد زيرا:
1 - بيانگر مخالفت همگاني جهان اسلام با موجوديت نامشروع رژيم غاصب اسرائيل است.
2 -  روز خارج‌كردن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به بعد جهاني و اسلامي است.
3 - روز ايجاد نوعي مشاركت، اتحاد و همبستگي عموم مسلمانان جهان در خنثي كردن توطئه استكبار جهاني و رژيم‌صهيونيستي است.
4 - روز حمايت از مظلومان و ستمديدگان از استكبار در سراسر جهان است.
و در نهايت روز قدس همانگونه كه امام راحل فرمودند «روز امتياز و جدايي بين حق و باطل است و اين روز به نوعي رويارويي مستقيم اسلام و صهيونيست جهاني است.»
در سال جاري روز قدس در حالي در پيش رو است كه خاورميانه و جهان اسلام در شرايط ويژه‌اي قرار دارد. جنايات داعش و ديگر تروريست‌ها در سوريه و عراق، حمله نظامي آل‌سعود به مردم فقير و بي‌پناه يمن، اقدامات سركوبگرايانه آل‌خليفه در بحرين، برقراري ارتباط و همسويي نزديك آل‌سعود و برخي از دولت‌هاي مرتجع منطقه‌اي با رژيم‌صهيونيستي، فاجعه انساني منا در سال گذشته و كارشكني‌هاي آل‌سعود در پذيرش حجاج ايراني در مراسم حج امسال از ترس برگزاري مراسم «برائت از مشركين» و طنين‌انداز شدن «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسرائيل» در سرزمين حجاز و... اهميت روز قدس امسال را چندين برابر كرده است و ان‌شاءالله مردم مؤمن و متعهد ايران اسلامي مراسم برائت از مشركين حج تمتع سال 95 را در روز قدس در سراسر كشور عزيزمان ايران برگزار و در كنار مردم مظلوم فلسطين، خشم خود را بر سر استكبار جهاني و مشركين فرياد خواهند زد.

* تحليلگر مسائل سياسي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار