کد خبر: 794080
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
اولاد آدم
اولاد آدم امروز فهميد كه چون هر كدام از ما يك قاچاقچي بالقوه هستيم، پس نبايد در مورد قاچاقچيان بالفعل حرف بزنيم. يعني از آنجايي كه اقتصاد مملكت ما روي قاچاق مي‌گردد، چه معني دارد كه نگردد! بگذاريد با زبان بي‌زباني برايتان بگويم: در كشوري كه حجم رسمي تجارتش (مجموع صادرات غيرنفتي و واردات) 100 ميليارد دلار است؛ ورود 25 ميليارد دلار كالاي قاچاق اگر عادي نباشد بايد عادي شود چراكه آب از آب تكان نمي‌خورد و اين ميزان نسبت به گذشته، بيشتر كه شده، كمتر نشده است!
لابد الان مي‌آييد و مي‌گوييد اين‌همه بازارچه مرزي، اين همه معافيت، اين همه صرفه، اين همه... خب يك آب باريكه است كه ديده نمي‌شود و اگر بشود، چه شود!اما اولاد آدم به شما چند بشارت بدهد كه بدانيد، تدبير، بي‌تدبير نبوده و آستين‌هايش را تا آرنج داده بالا و مشغول است! نگوييد كه من برايتان بگويم مشغول چه كاري؟ مگر من، معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هستم كه بنشينم و برايتان قصه بگويم. اصلاً ببينيد خودش چه مي‌گويد!
معاون مي‌گويد كه ما از بازارچه‌هاي مرزي قاچاق نداريم، آنهايي كه مي‌گويند قاچاق كالا از بازارچه‌هاي مرزي صورت مي‌گيرد، منظورشان بازارچه‌هاي موقتي است كه راه‌اندازي شده است. حالا بايد ديد كه موقت خوب است يا دائم؟ و تعداد موقت‌ها بيشتر است يا دائمي‌ها! اصلاً چرا بين موقت و دائم اختلاف بگذاريم. اعتدال به ما مي‌گويد كه موقت همان دائم است!
معاون مي‌گويد در ساير مبادي هم اگر گمركات به تجهيزات فني بيشتري مجهز شوند، با رؤيت و ثبت كالاهاي ورودي به هيچ عنوان قاچاق كالا از اين مبادي هم وجود نخواهد داشت. يعني مشكل تجهيزات داريم و چون اين مشكل وجود دارد، پس آن مشكل ديگر هم وجود دارد و چون آن مشكل ديگر هم وجود دارد و ما به آن عادت كرده‌ايم، پس نبايد اين مشكل را حل كنيم. ساده‌ترش اينكه، اگر پول فيش‌ها مي‌آمد داخل مشكلات، الان دو تا مشكل نداشتيم كه... راستي فيش حقوقي معاون چقدر است؟
معاون مي‌گويد سرريز معافيت‌ها در حجم ورود غيررسمي كالا بي‌تأثير نيست، مثلاً گفته‌ايم كه هر ملوان در سال شش نوبت و در هر نوبت 4 ميليون تومان مي‌تواند كالايي در سقف مشخص مانند برنج، مواد خوراكي و... با خود به همراه بياورد كه بخشي از آن معافيت صددرصدي حقوق ورودي داشته و بخش ديگر با تخفيف زياد است. مجموعه قاچاق همين عدد و رقم‌هاي كوچك است كه با هم تجميع شده و رقم چند ميلياردي مي‌شود؛ يعني قاچاق چيز ديگري نيست كه بگوييم دروازه‌اي باز است و همين طور كالا مي‌آيد. از فردا هم اگر مي‌خواهيد بفهميد كه چرا برنج گران شده بايد برويد يقه ملوان‌ها را بچسبيد. يعني ديوار كوتاه‌تر از ديوار آنها اگر ديديد به معاون وزير هم اطلاع بدهيد تا در اطلاع‌رساني بعدي، بگويد كه تمام دروازه‌ها بسته بود و تنها...
معاون مي‌گويد در حوزه پوشاك، خود فروشندگان، مستقيم به تركيه سفر مي‌كنند، كالاي خود را خريده و با خود به همراه مي‌آورند يا با پرداخت هزينه به راحتي با كانتينر كالاي خود را در تهران تحويل مي‌گيرند كه اين نشان مي‌دهد قاچاق به اين شكل مقرون به صرفه است و بايد جلو  اين صرفه را گرفت. اولاد آدم مانده است كه چطور مي‌شود كه آدم برود و قاچاق بخرد و كانتينر قاچاق خود را در تهران تحويل بگيرد و معاون بگويد كه قاچاق با صرفه‌اي است و بايد جلو  صرفه‌اش گرفته شود! يعني لازم نيست جلوي قاچاقش را گرفت!عجب قوانين بي‌سنبه سوراخي داريم!
از اولاد آدم مي‌شنويد، تا حالا هر بار كه مسئولان گمركجات افاضه كرده‌اند گفته‌اند كه مشكل قانون نداريم و مشكل امكانات داريم! نمي‌دانم چرا يكي پيدا نمي‌شود تا به اينها امكانات بدهد. مخصوصا حالا كه موقت‌ها مشكل نيستند. ملوان‌ها هم كه مانند پوشاكي‌ها هستند. پوشاكي‌ها هم كه شبيه موبايلي‌ها و موبايلي‌ها هم مانند سيگاري‌ها و سيگاري‌ها هم مانند... يعني همان كه گفتم. انگار تجار ما همه قاچاقچي هستند و با تدبيري‌ها صبح تا شب چاق سلامتي مي‌كنند، مگر خلافش اثبات شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار