کد خبر: 793871
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
آيا اعضاي شوراي پروانه نمايش خانگي «‌آسپرين‌» را ديده‌اند؟
تازه‌ترين سسريال را فرهاد نجفي كارگرداني كرده و به زعم خود كوشيده گونه‌اي از سريال‌سازي معمايي- ماجرايي را تجربه كند؛ البته كه در اين دو قسمتي از سريال كه عرضه شده دوز ديالوگ بيشتر از اكت بوده و اين نقطه قوتي براي ژانر انتخابي نجفي نيست. ريال عرضه شده به شبكه خانگي «‌آسپرين‌» نام دارد.
حامد مظفري
سريال را فرهاد نجفي كارگرداني كرده و به زعم خود كوشيده گونه‌اي از سريال‌سازي معمايي- ماجرايي را تجربه كند؛ البته كه در اين دو قسمتي از سريال كه عرضه شده دوز ديالوگ بيشتر از اكت بوده و اين نقطه قوتي براي ژانر انتخابي نجفي نيست.

   يك اپيزود ۴۵ دقيقه‌اي ۴ هزار تومان
فارغ از كيفيت سريال كه بررسي دقيق‌تر آن نياز دارد به عرضه لااقل سه قسمت ديگر سه نكته درباره اثر قابل توجه به نظر مي‌رسد؛ يكي عرضه هفتگي فقط يك قسمت از سريال آن هم با زمان ۴۸ دقيقه كه پنج دقيقه‌اش تيتراژ است بدون هيچ گونه اقلام اضافي به مخاطب. در نمونه‌هاي ابتدايي عرضه سريال در شبكه خانگي و مثلاً «‌قهوه تلخ‌» در هر لوح فشرده دو قسمت از سريال عرضه مي‌شد و در نمونه‌هاي بعدتر مثل «‌شاهگوش‌» هم اگرچه عرضه به صورت تك‌قسمت صورت مي‌گرفت اما زمان بالاي سريال كه به ۶۰ دقيقه مي‌رسيد اين تك‌قسمتي بودن را توجيه مي‌كرد. در آخرين نمونه عرضه شده قبل از «‌آسپرين‌» يعني «‌شهرزاد‌» هم علاوه بر عرضه تك‌قسمتي با زمان ۶۰ دقيقه‌اي سعي شد در قسمت‌هاي ابتدايي سريالي مانند «‌بركينگ بد‌» هم قرار داده شود تا مخاطبان براي خريد نسخه اصل تشويق شوند اما در «‌آسپرين‌» يك اپيزود ۴۵ دقيقه‌اي بدون هر گونه اقلام اضافي ۴ هزار تومان عرضه مي‌شود!
 
  ابداع يك درجه‌بندي جديد
نكته دوم قرار دادن درجه‌بندي +۱۵ براي «‌آسپرين‌» است كه احتمالاً ابداع توليدكنندگان است. در سيستم متعارف درجه‌بندي فيلم‌ها كه از سوي اتحاديه تصاوير متحرك ايالات متحده بنيان گذشته شده در ميان پنج درجه‌بندي غالب چيزي به نام +۱۵ وجود ندارد.
سومين نكته «‌آسپرين‌» درباره استفاده از برخي الفاظ و واژگان نامتعارف و ركيك در ديالوگ‌هاست. از جمله اين واژگان در قسمت اول «‌آسپرين‌» و سكانسي قرار داشت كه تعدادي از كاراكترها كه در سريال محافظان انتقال پول به بانك‌ها معرفي مي‌شوند را در داخل خودروي كاروان در حال مكالمه مي‌ديديم:
«زندگي ...ي»، «‌مال تو كه ...»، «‌خودتو ... نكن»، «...خورده»، «...زاده‌» و البته صرف زمان حال استمراري فعل «‌...» به فاصله زماني چند ثانيه، از جمله چنين واژگاني هستند.
واژگاني كه به جز يكي دو مورد اغلب آنها حتي در سينما هم گرفتار مميزي مي‌شوند اما حالا در شبكه خانگي كه گستردگي‌اش به مراتب بيشتر از سينما و سالن‌هاي محدودش است چنين ادبياتي به كار مي‌رود. اينكه چطور مي‌شود سريالي مختص شبكه خانگي به راحتي از مميزي چنين واژگاني عبور كرده موضوعي است كه اعضاي شوراي پروانه نمايش خانگي بايد به آن پاسخ دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار