کد خبر: 792804
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
ابوالفضل بهرامپور:
یک مفسر قرآن معتقد است نگاه ما به حرم اهل بیت(ع) بیشتر از منظر گرفتن حاجت و شفا است در حالی که می توان از طریق جشنواره بین المللی امام رضا(ع) سبک و سیره حضرت ثامن الحجج(ع) را تبیین کرد تا مردم در پی ادامه دادن مسیر برحق ایشان باشند.

 ابوالفضل بهرامپور، مفسر و مترجم قرآن درباره راهکارهای وارد کردن سیره و آموزه های رضوی در سبک زندگی مردم افزود: نه فقط سیره حضرت رضا(ع) بلکه اگر آموزه های گفتاری و رفتاری همه ائمه علیهم السلام در قالب هایی همچون کتاب، فیلم و ... به شیوه صحیح و مطلوب و به دور از اطناب به مردم منتقل شود، قطعا پذیرای آن می شوند.

وی با اشاره به نگارش کتاب پنج جلدی «زندگی با قرآن» اظهار کرد: می توان چنین کارهایی را نیز برای امام رضا(ع) انجام داد و از آیاتی از قرآن که ایشان در بیانات خود استفاده و یا برداشت و معنا کرده اند را الهام گرفت چراکه امام(ع) در احادیث خود شواهد قرآنی آورده اند؛ اینچنین برخوردی با سیره رضوی انسان را به خیلی چیزها می رساند.

بهرامپور درباره راههای زیارت بامعرفت و تاثیر چنین زیارتی بر سبک زندگی زائران تصریح کرد: باید بیاموزیم همانطور که نوشیدن آب در بین نماز تکبیر ما را باطل می کند و باید دوباره قامت ببندیم زیارت هم آدابی دارد و باید آداب زیارت عرفانی را آموخت و از هر نقطه ای در ایران یا جهان که قصد زیارت حضرت رضا(ع) را کردیم باید تکبیر گفته و پیمان ببندیم.

مولف مجموعه پنج جلدی «زندگی با قرآن» ادامه داد: این تلقین ها زیارت جدیدی را رقم می زند البته زائر بعد از تشرف به محضر حضرت رضا(ع) باید یک عمل صالح را برای خود در پیش بگیرد و یک گناه را ترک کند و این عمل را به محضر امام(ع) پیشکش کند، وگرنه رفتن به زیارت و بوسیدن ضریح و دوباره همان رفتار زشت و اخلاق بد را ادامه دادن نه کمکی به زائر می کند و نه سبک زندگیش را اصلاح.

 

وی درباره نقش نخبگان در وارد کردن سیره و آموزه های رضوی به سطح جامعه و مواجهه مردم با آن بیان کرد: باید در کنار مستندهایی که به زندگی علمای مرحوم می پردازد، سبک زندگی علمای حیّ و حاضر را نیز تصویر کرد تا مردم ببینند و دریابند که سیره امامان علیهم السلام قابل الهام گرفتن و پیاده کردن است.

بهرامپور ابراز کرد: متاسفانه ما سیره معصومان(ع) را بد معرفی کرده ایم به گونه ای که بسیاری بر این باورند که اصلا نمی توان این سیره را پیاده کرد، در حالی که با معرفی سیره علما که ائمه(ع) را پیشوای خود قرار داده اند می توان این باور را در مردم تغییر داد و زمینه الگوگیری از امام رضا(ع) را فراهم کرد.

وی تأکید کرد: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نمونه موفقی از معرفی سیره اهل بیت(ع) به مردم است.

این مفسر قرآن کریم درباره راه های شناساندن چهره واقعی تشیع ناب بیان کرد: من در مجموعه شش جلدی «حق با کیست؟» سعی کرده ام با ادبیات و الگویی خاص با وهابیت مناظره داشته باشم. برای این مهم باید شیوه امام رضا(ع) به ویژه در برخورد با اهل کتاب را بررسی کرده و در نظر بگیریم که چطور عالمانه و همراه با آرامش با آنها برخورد و مناظره داشته اند ما نیز در تبیین معارف ناب اهل بیت(ع) آن را دنبال کنیم.

وی درباره نقش جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در تبلیغ و ترویج آموزه های رضوی گفت: جشنواره می تواند فرهنگ مردم را ارتقاء داده و ذهن آنها را از قشری گری باز دارد، چراکه نگاه ما به حرم اهل بیت(ع) بیشتر از منظر گرفتن حاجت و شفا است در حالی که می توان از طریق این جشنواره سبک و سیره حضرت(ع) را تبیین کرد تا مردم در پی ادامه دادن مسیر برحق ایشان باشند.

بهرامپور با بیان اینکه نباید خواب ها را سند ارتباط با معصومان(ع) قرار داد و مردم را خواب گرا بار آورد، خاطرنشان کرد: می توان با اختصاص دروس جذاب کتب درسی دانش آموزان به سیره و آموزه های رضوی نسلی مانوس با حضرت رضا(ع) تربیت کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار