کد خبر: 792150
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
وزارت بهداشت هم حقوق نجومی می‌دهد و آن را قانونی و حلال می‌داند
زنجیره حقوق‌های نجومی به حقوق پزشکان هم رسید. اما به رغم دستور رئیس‌جمهور و عذرخواهی سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت بهداشت این حقوق‌‌ها را قانونی و از شیرمادر حلال‌تر می‌داند.
زهرا چيذري
انتشار فيش‌هاي نجومي حقوق و كارانه پزشكان در برخي خبرگزاري‌ها منجر به واكنش و برگزاري نشست خبري فوري سخنگوي وزارت بهداشت شد به‌گونه‌اي كه ايرج حريرچي كه تا قبل از اين مدعي بود ميانگين درآمد يك متخصص در بخش دولتي 13 ميليون و 900 هزار تومان است كمي از موضعش كوتاه آمد و سقف دريافتي 80 ميليون توماني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و برخي موارد بالاتر از آن را به عنوان استثنا پذيرفت. او می‌گوید: اگر فردي در يك منطقه محروم مجبور است به تنهايي 15 زايمان طبيعي و سزارين در شبانه‌روز انجام بدهد و دريافتي بالاي 100 ميليون تومان داشته باشد از شير مادر هم حلال‌تر است.
 
به نظر می‌رسد آقای سخنگو یا غلو کرده تا یک مورد استثنا را به پیش بکشد و بقیه را توجیه کند و یا اینکه آن پزشکی که در روز 15 سزارین انجام می‌داده این کار را با کمک دیگران یا حتی دستیارانش انجام می‌داده و پول همه را یکجا خودش می‌گرفته. آيا سخنگوي خوشفكر(!) وزارت بهداشت قبول مي‌كندكه پرستار چنين پزشكي كه 100 ميليون مي‌گيرد، حداقل 10 ميليون بگيرد؟! آيا اگر اين محاسبه درست است، شغل‌هاي بسيار استراتژيك در كشور كه سرنوشت صنايع مهم يا مسائل پيچيده را حل مي‌كنند، بايد چندصد ميليارد حقوق بگيرند: به هر حال باید پرسید این منطقه دقیقاَ کجای وطن ماست که با این رشد نازل زاد و ولد،  یک پزشک15 بار در روز عمل سزارین می‌کند؟!

درآمدهاي نجومي اما از شير مادر حلال‌تر
با وجود انتشار اسناد فيش‌هاي چند صد ميليوني برخي پزشكان اما دوباره رسانه‌ها متهم شدند و سخنگوي وزارت بهداشت پرداخت‌هاي چند صد ميليوني به پزشكان را دروغ خواند. با وجود اين اما توضيحات حريرچي نشان از اين داشت كه چنين پرداخت‌هايي چندان هم دروغ نيست. به گفته قائم مقام وزارت بهداشت تمام پرداختي‌ها در اين وزارتخانه قانوني است، حقوق و مزاياي كاركنان وزارت بهداشت مانند همه كاركنان دولت پرداخت مي‌شود و پرداخت كارانه پزشكان نيز بر اساس قانون بيمه همگاني (‌بر اساس نظام في فور سرويس) از سال 74 يعني 21 سال پيش در كشور اجرا مي‌شود.  حريرچي افزود: بر اساس اين قانون بخشي از درآمد اختصاصي بيمارستان‌ها برمبناي تعرفه دولتي كه با تعرفه واقعي و قيمت تمام شده فاصله دارد به پزشكان پرداخت مي‌شود. به گفته آقاي سخنگو اما ممكن است موارد استثنايي بالاي 100 ميليون توماني نيز در كارانه‌ها وجود داشته باشد. اينها پزشكان متخصص يا فوق‌‌تخصص بسيار معدودي هستند كه در مناطق محروم، دور از پايتخت و در نقاط مرزي در شهرهايي كه هيچ پزشك متخصص ديگري در رشته آنها وجود ندارد، 24 ساعته به مردم خدمت‌رساني مي‌كنند.  قائم مقام وزير بهداشت افزود: اين پزشكان افرادي هستند كه 1/7 برابر ساعت كاري تمام وقت(44 ساعت در هفته) يعني به طور ميانگين 75 ساعت در هفته كار مي‌كنند و در واقع به جاي دو يا سه پزشك متخصص خدمت ارائه مي‌كنند و از نظر وزارت بهداشت اگر هم بالاي 100 ميليون تومان كارانه بگيرند، كاملاً قانوني و از شير مادر حلال‌تر است.  حريرچي درباره فيش پرداختي كارانه بالاي 200 ميليون توماني كه در يكي از خبرگزاري‌ها منتشر شده بود نيز گفت: اين پرداختي مربوط به كارانه 6 ماه يك پزشك متخصص است و البته اين پزشك تنها متخصص زنان و زايماني است كه در يك شهر مرزي در شرق كشور 24 ساعته براي نجات مادران و نوزادان زحمت كشيده است و هيچ متخصص زنان ديگري در آن شهر نيست.
 
حريرچي در ادامه با اشاره به برخي اخبار مبني بر پرداخت فيش ۷۰۰ ميليوني براي يك پزشك، گفت: اين درآمد براساس جزء  فني و حرفه‌اي از محل پرتو درماني و از درآمد بيمارستان است؛ ما يك جزء فني داريم و يك جزء ‌حرفه‌اي كه از بيمار و بيمه‌ها بابت اين جزء فني و حرفه‌اي اين پول را دريافت مي‌كنند. درباره اين پزشك بايد بگويم كه اين فرد از محل پرتودرماني ۷۰۰ ميليون درآمد براي بيمارستان ايجاد كرده است.
 
نظام پرداخت ناكارآمد
اظهارات قائم مقام وزير بهداشت در توجيه دريافتي‌هاي نجومي برخي پزشكان و اينكه آنان 2/5 برابر يك فرد عادي كار مي‌كنند؛ در حالي است كه كاري مانند درمان و جراحي نيازمند تمركز بالايي است و پزشكي كه در روز 15 بار به اتاق عمل مي‌رود به هيچ عنوان كارايي ندارد و به مراتب احتمال قصورات پزشكي در چنين شرايطي افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر عزت الله گل عليزاده، معاون پشتيباني سازمان نظام پزشكي در گفت‌وگو با «جوان» نظام پرداخت في فور سرويس و پرداختي به ازاي ارائه خدمات را نظامي ناعادلانه مي‌خواند و مي‌افزايد: «تمام كشورها به سمت اصلاح نظام پرداخت پيش مي‌روند و بهترين نظام پرداخت، نظام پرداخت بر اساس سرانه است. يعني هر قدر سلامت گروه تحت نظر پزشك بيشتر باشد، درآمد آن پزشك بيشتر مي‌شود. چنين پزشكي سعي مي‌كند عوامل بيماري‌زا را در مراحل اول شناسايي و غربالگري كند. اينها هم به نفع نظام است و هم به نفع بيمار. اين در حالي است كه به باور حريرچي هيچ نظام پرداختي در سيستم سلامت در دنيا نيست كه كامل و بي‌نقص باشد، اين سيستم مزايا و معايبي دارد و در كشوري مثل ايران كه با كمبود پزشك متخصص رو‌به‌رو هستيم و زيرساخت‌هاي بهداشتي درماني مانند تخت بيمارستان كمبود دارد و اختلاف پرداخت بخش دولتي و خصوصي زياد است، قابل قبول است. اگرچه وزير بهداشت دستور اصلاح اين سيستم را داده و اقدامات آزمايشي شروع شده است.»
 
بازار 7 تا 10 ميلياردي زير ميزي
سخنگوي وزارت بهداشت در كنايه‌اي با اشاره به حقوق‌هاي چند صد ميليوني مديران بيمه‌اي كشور گفت: «در گذشته بحث دريافت‌هاي چند صد ميليوني براي مهندسان و بيمه‌ها و بانك‌ها مطرح بود و اكنون اين موضوع را به سمت پزشكان چرخاندند آن هم در سازماني كه حق درمان را نمي‌دادند و حق درمان تحت پوشش‌شان براي مسائل سياسي خرج مي‌شد و با تقاضاي ما و درايت مديران اين حق درمان بازگشت.

حريرچي با گلايه از برخي چهره‌هاي سياسي كه دريافتي‌هاي نجومي پزشكان را تأييد كرده بودند به بازار 7 تا 10 ميلياردي درآمد پزشكان از زير ميزي اشاره كرد؛‌ بازاري كه به گفته وي با اجراي طرح تحول سلامت جمع شده است.
 
چالش انتشار فيش حقوقي
ماجراي حقوق‌هاي نجومي اما انگار همچنان ادامه دارد؛‌ موضوعي كه موجب شده تا بسياري از چهره‌ها و مسئولان نتوانند به چالش انتشار حقوق بپيوندند.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
2
4
بسیار خوشحالم که روزنامه جوان برخلاف سال گذشته رویکرد منطقی نسبت به وزارت بهداشت پیدا کرده و تخلفات بینهایت این وزارتخانه رو آشکار میکنه.
بسیار بسیار ممنون از خبرنگار مربوطه
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
3
5
حقوق 80 میلیونی از شیر مادر حلاال تر ولی کارانه پرستاران زحمتکش باید با چند ماه تأخیر بدهند !! چرا باید یک متخصص 80 میلیون حقوق بگیرد ولی حقوق بازنشسته های نیروهای مسلح که امنیت همین افراد متخصص را فراهم می کنند با اکراه پرداخت کنند ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
دروغ نگو
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
3
5
اقای حریرچی" براساس کدام معیار
شرعی وقانونی "دریافتی چندصد میلیونی ازبیت المال کشور "برای یک فرد
از شیر مادر حلال تر شده ست؟ شیر
مادر بقیه مردم زهر مار بوده "که نوشیده
اند؟که در سختی زندگی می کنند.
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
2
4
باسلام
واقعا باعث تاسف است در کشوری که برای برقراری دین و عدالت قیام کرد شاهد اینگونه وقایع باشیم پس عدالتی که از آن دم میزدیم چه شد یک عده گرسنه یک عده از فرط سیری در حال انفجار, یا سریع حلش کنید یا مطمعن باشید زمانی باید به خانواده شهدا و جانبازان, کارگران و کارمندان این کشور اسلامی پاسخ دهید.
ناشناس
|
Poland
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
2
5
خلاصه اینکه توی این مملکت همه آنهایی که در سمت دولتی هستند درحال چپاول پول ملت هستند و روحانی و وزرایش نیز نظاره گر هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
پايه اش در دولت ناپاك گذاشته شده واكثر مديران وابسته به دولت قبل هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
درجواب سخن ناصواب وغیرمعقول ناشناس مورخ 2/4/95ساعت 20:07دقیقه باید بگویم اولا دولت قبلی پاک پاک بودنه ناپاک ثانیا اکثراین مدیران نالایق که می گویی مال دولت قبل بودند اینها همه اشان توسط رئیس جمهورمحبوب ومقتدرایران جناب آقای دکتراحمدی نژاد (ایده الله تعالی )کنارگذاشته شده واز مقامشان عزل شدند. نمونه اش جناب آقای فانی ،پورمحمدی ، علی لاریجانی (رئیس کنونی مجلس که فقط عادت دارد تخلفات دولت فعلی را نگاه کند ولی اگر دولت آقای احمد ی نژاد بود هرروزاز ایشان تذکر می گرفت)بودند.ثالثا همه این مدیران که حقوق نجومی می گیرند پایه اش دردولت اصلاحات بوده است نه دردولت اصولگرا وآرمانگرا وشیفته خدمت نهم ودهم اگر می خواهید به عمق سخن من پی ببرید به دفاع آقای شرکا (رئیس سازمان ومدیریت زمان دولت اصلاحات ) از پرداختهای نجومی حقوق مدیران توسط دولت فعلی بنگرید که درروزنامه مستند ومحبوب ایران زمین روزنامه کیهان این مطلب درج شده است.بنابراین پایه این حقوق های نجومی دردولت اصلاحات است نه در دولت
آقا ی احمد ی نژاد پس ای ناشناس محترم وقتی خواستی سخنی بگویی اول فکر کن بعد آن را به زبان بیاور یا بنویس.رابعا ما تاکی باید منتظر نقایصی باشیم که رفع نشود ومدام هردولتی که روی کارمی آبد به جای رفع نقایص بگوید این نقص مال دولت قبل است رفع نقص دولتهای قبلی نشانه توانمندی و اعتدال یک دولت است که متاسفانه ما دراین دولت نمی بینیم وهمه نشانه های توانمندی ها واعتدال را ما دردولت محبوب ومقتدر ایران زمین جناب
آقا ی احمدی نژاد یافته ایم واگر شک دارید بیان کنید تا بنده با سند ومدرک به شما ثابت کنم که دولت قبلی خیلی معتدل تر وبهتراز دولت فعلی چه در زمینه سیاست خا رجی وچه درزمینه سیاست داخلی عمل کرده است.
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
2
4
حریرچی احتمالا یادت رفته !! الان که پشت میز ریاست نشستی وحلال حرام تعیین میکنی .مدیون خون شهدا و جانبازا وآزاده ها و توده مردم هستی که تو همون نقاط صفر تر از صفر شما! هر کدوم انجام وظیفه کرده اند یکی با جونش ویکی با مالش .نمیفهمم کی توی نظام به امثال تو اجازه حرف زدن ومدیریت میده. تورم واختلاف طبقاتی کمر مردمو شکسته . حتی رهبرمون هم از این شرایط ناراضی هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
2
0
شما ببخشيدشون . اگرچه نبخشيدشون هم باز همين آش و كاسه هست . كسي دنبال علت نميره فقط ميچسبيم به اين معلولهاي بيچاره صد ميليوني
کارمند دانشگاه علوم پزشکی ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
2
2
وزیر بهداشت با طرح تحول سلامت فقط به فکر همکاران خود بوده و پول بیت المال را روانه جیب پزشکان کرده است.

ما ملت ایران خواهان استعفای وزیر بهداشت و معاونینش هستیم.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
طرح سلامت فقط برای فریب مردم و مطرح کردن نام هاشمی برای انتخابات 96 بوده وگرنه هیچ تاثیری روی مردم نداشته.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
2
این حقوق مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصصی است که تحت پوشش طرح تحول سلامت و در بیمارستانهای دولتی به صورت تقریبا رایگان مردم را ویزیت میکنند و در عوض پولشان را دولت پرداخت میکند در حالی که این پزشکان در مطب خود میتوانند چندین برابر این مبلغ را در بیاورند به نظر بنده هزینه کردن برای سلامت مردم هر چه باشد ارزش دارد وقتی به این نکته هم توجه شود که صدها برابر این مبالغ در سوریه و عراق برای امنیت کشور هزینه میشود و سلامت جامعه هم ارتباط مستقیم با امنیت دارد پس این هزینه ها کاملا به جا و صحیح است.
با تشکر
پاسخ ها
غنی لو
| Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
دوست عزیز پزشکی فقط در کشورما شغل اشرافی محسوب میشه مقصرش هم وزرات بهداشته بجایی اینکه این همه پرداختی به پزشکان داشته باشه میتونه با ایجاددانشگاهای باکیفیت جدید تعداد دانش اموختگان این رشته روبالا ببره و کسانی که علاقه و احساس مسولیت مدنی دارند جذب این رشته بشن نه مثل الان که پزشکان خودشونو تافته جدا بافته میداند
در ضمن یک نانوا به نظرت کمتر از یک پزشک بر زندگی مردم تاثیر داره یا یک مامور انتظامی و یا ...... بیاید خوب فکر کنیم
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
1
این حقوق چندصدمیلیونی که مربوط به اکثرپزشکای وزارت بهداشت صدق میکنه کاش کل دریافتی کلیه روسای مراکزبهداشتی نیزبررسی میشد اونموقع عمق فاجعه مشخص میشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
0
0
من خود در وزات بهداشت فعالیت دارم در هیچ کجای دنیا این آزادی و درآمدی که برای پزشکان ما وجود دارد خبری نیست
در اکثر کشور ها قانون است که مثلا در اروپا و آمریکا پزشک عمومی در روز فقط 8 نفر اجازه ویزیت دارد و اگر زیادتر دید حق در یاقت پول ندارد و پزشک متخصص قفط6 نفر آما در ایران هر لحظه دور میز پزشک 8نفر در صف هستند که تازه هیچگونه ویزیت واقعی هم نمیشوند و حقوق بیمار در ایران یعنی هیچ ضمن تشکر از مطلبتان خواهش میکنم شما این موضوع را در جامعه و اخبار باز و مطرح کنید که بیش از این حق مردم ژایمال نشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار