کد خبر: 791493
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
جولان محصولات چيني در بازارهاي داخلي
مدتي‌ست محصولات کشاورزي چيني همچون ديگر کالاهاي توليد چشم بادامي ها، وارد بازار فروش کشورمان شده و عرصه را بر فعاليت توليدکنندگان محصولات کشاورزي و ديگر کلاهاي ايراني تنگ کرده است. همين سال پيش بود که سير چيني در استان همدان که خود توليدکننده يکي از مرغوبترين و بهترين سيرهاي ايران به شمار‌مي‌آيد، جولان مي‌داد و با برند ايراني در بازار به فروش مي‌رفت. حالا بعد يکسال، تخمه آفتاب‌گردان چيني هم به بازارهاي استان زنجان نفوذ کرده و خريد و فروش تخمه آفتاب‌گردان ايراني را از رونق انداخته و موجب نگراني کشاورزان شده است، چرا که محصولات چيني بازار فروش را از دست توليدکنندگان داخلي به راحتي ربوده‌ است.
ميترا شهبازي

سير چيني با ورودش از سال گذشته براي کشاورزان همداني، مشکلات بسياري را به وجود آورد. اين محصول که به گفته مسئولان به صورت قاچاق وارد کشور شده بود،‌ در بسته بندي‌هاي ايراني با نام تجاري ايراني به فروش مي‌رسيد و به دليل نداشتن مرغوبيت،‌اسم سيرهمداني را خدشه دار کرد.

تاخت و تاز سير چيني در همدان

به گفته ابوالقاسم سوزنچی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان مجوزی برای واردات سیر صادر نشده بود و اين کالا از مرز دره‌وران در منطقه کردستان، مرز میرجاوه استان زاهدان و کرمان و از طریق مرزهای آبی جنوب به صورت قاچاق وارد کشور شده است.متاسفانه سيرهاي چيني، رقيب اصلي سير همدان به حساب مي‌آيد. سیر همدان به دليل کیفیت بسیار خوب خود تاکنون توانسته بازارهای هدف خوبی را داشته باشد که متاسفانه با واردات سیر چینی، آسیب بسیار بالایی به کشاورزان، اشتغال استان و کشور وارد شده است. سیرهای چینی در بسته‌بندی ایرانی در بازار داخلی عرضه می‌شود، کارخانه‌هاي مواد غذایی به سبب بالا‌بودن کیفیت از سیر همدان استفاده می‌کنند و کشورهای صادراتی هم سیر همدان را با آنالیز خریداری مي‌کنند. با اينکه سیر چینی وارد شده از کیفیت مطلوبي برخوردار نيست اما حضور اين محصول، بازار را از نظر قیمت تحت تاثیر قرار داده و اين به ضرر کشاورزان همداني است.

زنجان قرباني بعدي محصولات چيني

به هر سوي بازارهاي محلي که مي‌رويم، کالاهايي بي‌کيفيت چيني را در گوشه و کنار در دست فروشان و مغازه داران مي‌بينيم. اين محصولات چنان بازارهاي داخلي را احاطه کرده‌اند که جايي براي نفس کشيدن توليدات داخلي ديده نمي‌شود. بازارهاي داخلي در تسخیر انواع کالاهای چینی، شامل انواع لوازم برقی، کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم التحریر ودیگر محصولات چینی قرار گرفته است. تخمه‌های آفتابگردان چینی هم مانند سایر محصولات چيني، در بازار خشکبار زنجان برای خود جا باز کرده‌اند و هر روز بیشتر از روزهای قبل در سبد خریداران با اين دليل که قيمت پايين‌تري از توليدات داخلي دارد، قرار می‌گیرند. با ادامه این روند مي‌توان آينده بازارهاي داخلي را در چنگال چيني‌ها تصور کرد که قسمت عمده‌ای از سبد خانوار ایرانی‌ها را احاطه کرده است. مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به واردات تخمه‌های چینی به بازار این استان مي‌گويد:عمده فروشنده‌ها، این محصول را از بازار استان تهران خریداری می‌کنند. تاکنون این مساله را بررسی نکرده‌ایم، چرا که فروشندگان خشکبار زنجانی وارد کننده مستقیم تخمه‌های آفتابگردان از نوع چینی نیستند.

کالاهاي قاچاق دست توليدکنندگان را بسته

اسماعیل مسلمی با اشاره به اينکه فروش تمام کالاهای قاچاق از جمله گوشی موبایل و پوشاک باید در سطح کشور ساماندهی شود و هرکالایی کد رهیگیری داشته باشد، مي‌افزايد: جهادکشاورزی بايد متولی اصلی جلوگیری از واردات انواع تخمه‌های آفتابگردان خارجی به استان زنجان باشد.متاسفانه در خصوص واردات تخمه‌های آفتابگردان نوع چینی به بازار این استان تاکنون از طرف این دستگاه گزارشی ارائه نشده است.

حسین جعفری، مدیر جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به اينکه جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق وظیفه گمرک و نیروی انتظامی است و تخمه‌های آفتابگردان چینی به احتمال زیاد از مبادی غیر رسمی وارد بازار شده، مي‌گويد: در داخل کشور به اندازه کافی تولید تخمه آفتابگردان وجود دارد و مجوزی برای واردات این خشکبار صادر نمي‌شود. ورود کالاهاي قاچاق به کشور تاکنون مشکلات بسياري را براي توليدکنندگان داخلي به وجود آورده است، تا جايي که مقام معظم رهبری نیز از سال 1390 تاکنون در خصوص توجه به مسایل و مشکلات اقتصادی کشور رهنمودهای مهمی ارائه کرده‌اند. در همین راستا مقام معظم رهبری سال های 90 تا 95 را به ترتیب به عنوان 'جهاد اقتصادی '، 'تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی'، 'حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی'، 'اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی'، ' دولت و ملت، همدلی و همزبانی' و سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' نامگذاری کرده‌اند.

تقاضاي براي تخمه‌آفتاب گردان چيني

به گفته فروشندگان تخمه‌های آفتابگردان ايراني و چيني از قيمات‌هاي متفاوتي برخوردارند.به طوري که هر کیلوگرم نوع چینی این محصول را 75هزار ریال و محصول ایرانی را 140هزار ریال در بازار به فروش مي‌رسد. با اينکه تخمه‌های آفتابگردان تولید داخلی جوابگوی نیاز بازار است اما شماری زیادی از مشتریان علاقه مند به خرید نوع چینی این محصول بود و راه را براي ورود محصولات کشاورزي چيني باز گذاشته‌اند. تخمه‌های خام آفتابگردان چینی دو سالی است از استان قزوین وارد بازارهای استان زنجان می‌شود. البته کيفيت تخمه‌هاي چيني هم در افزايش محبوبيتشان بي‌تاثير نيست، چرا که تخمه‌های آفتابگردان شهرستان خوی از ارقام بادامی، قلمی و دورسفید در بازار وجود دارد اما پر مغز و با کیفیت نیست. با اين حال نبايد توليدکنندگان داخلي را فداي اندک اختلاف قيمت و کيفيت کنيم و بايد راه را براي به حرکت درآمدن چرخ‌هاي اقتصادي کشور باز کنيم. بنابراين اشاعه فرهنگ استفاده از محصولات داخلي نه تنها اين امر را محقق مي‌سازد بلکه خود راهي براي اشتغال‌زايي به شمار مي‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار