کد خبر: 791324
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
پاي عروسك محبوب خندوانه به سينما باز مي‌شود
رامبد جوان اعلام كرده در حال نگارش فيلمنامه‌اي سينمايي درباره ماجراهاي خودش و جناب‌خان با عنوان «رامبد و جناب‌خان» است. ...
محمدصادق عابديني
رامبد جوان اعلام كرده در حال نگارش فيلمنامه‌اي سينمايي درباره ماجراهاي خودش و جناب‌خان با عنوان «رامبد و جناب‌خان» است. در صورت توليد اين فيلم سينمايي «جناب‌خان» شخصيت عروسكي محبوب برنامه خندوانه دومين كاراكتر عروسكي خواهد بود كه به واسطه تلويزيون پايش به سينما باز مي‌شود. تا به حال چند عروسك و گروه عروسكي از تلويزيون به سينما رفته‌اند كه همگي حضور‌هاي موفقي را پشت سر گذاشته‌اند.
    حركت موش‌ها از تلويزيون به سينما
مرضيه برومند در سال 60 سريال عروسكي را با نام «مدرسه موش‌ها» براي تلويزيون ساخت. اين مجموعه با استقبال خوبي مواجه شد به طوري كه سري بعدي آن در قسمت‌هاي بيشتر توليد گرديد. «كپل» موش چاق بامزه و البته پر‌خور اين مجموعه عروسكي به همراه دوستانش مانند «دم باريك»، «گوش دراز»، «نارنجي» و... بعد از موفقيت برنامه تلويزيوني به سينما رفتند و اولين قسمت «شهر موش‌ها» در سال 64 به كارگرداني محمد‌علي طالبي و تهيه‌كنندگي مرضيه برومند ساخته شد. اين فيلم با استقبال خوبي روبه‌رو شد و در سال 93 قسمت دوم اين فيلم سينمايي توليد شد كه توانست در زمان خودش ركورددار فروش سينما‌ها با حدود 12 ميليارد تومان فروش گيشه باشد. البته عروسك‌هاي مدرسه موش‌ها هيچ وقت كاراكتر تلويزيوني نبودند.
    سلام تلويزيون به كلاه‌قرمزي
در اصل اولين بار در دهه 70 بود كه يك شخصيت عروسكي توانست از تلويزيون به سينما راه يابد. ايرج طهماسب مجري و برنامه‌ساز گروه سني كودك و نوجوان به همراه حميد جبلي صداپيشه با تغييراتي در يك عروسك باقي مانده از دهه 60، عروسكي را متولد كردند كه تا امروز محبوب‌ترين عروسك و پر‌طرفدار‌ترين كاراكتر عروسكي تلويزيوني به شمار مي‌رود. كلاه‌قرمزي به همراه پسر خاله به سرعت به شخصيت‌هاي شناخته شده و محبوبي تبديل شدند و برنامه ايرج طهماسب بهترين برنامه كودك نيمه اول دهه 70 شد. اين موفقيت باعث شد تا اولين فيلم سينمايي با عنوان «كلاه‌قرمزي و پسرخاله» در سال 73 توليد شود. عروسكي كه به خاطر علاقه زياد به آقاي مجري از شهرستان به تهران مي‌آيد تا به آقاي مجري در توليد برنامه كمك كند در صورتي كه باعث اختلال در زندگي مجري مي‌شود و زندگي شخصي وي را دگرگون مي‌كند. كلاه‌قرمزي هشت سال بعد بار ديگر به سينما‌ها آمد. اين بار «كلاه‌قرمزي و سروناز»؛ ايرج طهماسب بار ديگر در مقام كارگردان ظاهر شد و چهارمين فيلم سينمايي‌اش و البته دومين فيلم از سري كلاه‌قرمزي را ساخت. طهماسب و جبلي در سال 91 يعني 10 سال بعد از ساخت كلاه‌قرمزي و سرو ناز سراغ «كلاه‌قرمزي و بچه ننه» رفتند.
    فاميل دور رقيب كلاه‌قرمزي
طهماسب در خلال توليد اين فيلم‌هاي سينمايي مجموعه‌هايي را جهت پخش در شبكه نمايش خانگي نيز توليد كرد كه در همگي آنها كلاه‌قرمزي نقش محوري داشت. در سال‌هاي اخير نيز كلاه‌قرمزي در ايام نوروز در تلويزيون برنامه داشت و با معرفي عروسك‌هاي جديدي مانند «فاميل دور»، «آقاي همساده»، «پسر عمه زا»، «عزيزم ببخشيد»، «ببعي» و «جيگر» داراي رقباي داخلي در زمينه محبوبيت شده به طوري كه در يك نظر‌سنجي فاميل دور در صدر عروسك‌هاي محبوب مجموعه كلاه‌قرمزي قرار گرفت. موضوعي كه چندان باب ميل توليد‌كنندگان كلاه‌قرمزي نبود و به نظر آنها نبايد محبوبيت برند كلاه‌قرمزي خدشه‌دار شود. حميد مدرسي تهيه‌كننده برنامه كلاه‌قرمزي در سال 94 از توليد فيلم سينمايي «كلاه‌قرمزي و دوستان» خبر داد كه براي اولين بار كاراكتر‌هاي جديد برنامه كلاه‌قرمزي پايشان به سينما باز مي‌شود. گفته شده فاميل دور در اين فيلم سينمايي يكي از نقش‌هاي محوري را خواهد داشت.
   جناب‌خان، لاف‌زني با هندزفري بلوتوث
مجموعه‌هاي نوروزي كلاه‌قرمزي در ايام عيد شب‌ها ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي‌شد. ساعتي كه مختص گروه سني بزرگسال بود. واقعيت اين است كه كلاه‌قرمزي نه براي گروه كودك بلكه براي كودكاني كه با اين عروسك بزرگ شده‌اند ساخته مي‌شود و ميزان علاقه بزرگسالان به اين برنامه بسيار بيشتر از كودكان و نوجوانان است. همين ميزان علاقه باعث شد تا در چند سال پشت سر هم «كلاه‌قرمزي» بهترين برنامه نوروزي سيما لقب بگيرد. تا نوروز امسال كه كلاه‌قرمزي نبود اما يك عروسك ديگر جاي خالي آن را پر كرد. شبكه نسيم اگر تنها يك برگ برنده در طول عمر كوتاه خود داشته باشد آن برگ بي‌شك برنامه «خندوانه» است كه توليد آن را رامبد جوان برعهده دارد. رامبد جوان در اجراي برنامه دو پارتنر دارد كه نه به صورت دائم و روتين بلكه به صورت موردي به برنامه اضافه مي‌شوند. نيما شعبان‌نژاد كه ابتدا به عنوان يكي از حضار برنامه معرفي مي‌شد كه با مخالف‌خواني‌هايش به شهرت رسيد و «جناب‌خان» عروسكي با لهجه جنوبي كه لاف مي‌زند، جنگ‌زده است، لبو مي‌فروشد، با رامبد كل‌كل مي‌كند، آواز مي‌خواند و عاشق ناكامي است كه هر كاري براي رسيدن به عشقش مي‌كند. وجه مشترك «جناب‌خان» و مجموعه «كلاه‌قرمزي» حضور محمد بحراني، صداپيشه «آقاي همساده» و «ببعي» در صداپيشگي «جناب‌خان» است. «جناب‌خان» كه با اجراي موسيقي جنوبي با اشعاري متناسب با مهمانان برنامه شناخته شده آنقدر براي خودش طرفدار جمع كرده است كه برخي از مهمانان از اينكه جناب‌خان در قسمت حضور آنها نبوده است ابراز گلايه مي‌كنند. با وجود اينكه جناب‌خان در قسمت‌هاي اخير برنامه خندوانه از يك لاف‌زن كل‌كل كن به يك شخصيت فيلسوف مآب جدي مبدل شده و گفته مي‌شود اين تغيير مي‌تواند محبوبيت وي را تحت تأثير قرار دهد اما قسمت‌هايي از «خندوانه» كه با حضور اين كاراكتر عروسكي ساخته مي‌شود شور و هيجان بيشتري نسبت به ديگر قسمت‌ها دارد.
    جناب‌خان كلاه‌قرمزي مي‌شود؟
جناب‌خان برخلاف كلاه‌قرمزي از ابتدا براي مخاطب بزرگسال طراحي شده است و رفتارش هم نه مانند كلاه‌قرمزي و دوستانش مانند يك نوجوان است و نه سرخوشي‌هاي كودكانه آنها را دارد. جناب‌خان كاملاً يك عروسك بزرگسال است كه مي‌خواهد ازدواج كند و دلال قهاري هم هست. اين عروسك همچنين از ابتدا تنها بوده است و امكان اينكه حداقل در برنامه خندوانه رقيب عروسكي براي وي ايجاد شود كم و شايد بعيد است. جناب‌خان فعلاً پديده تلويزيون است اما مانند كلاه‌قرمزي ريشه‌دار نيست و سابقه حضور در سينما را ندارد. رامبد جوان كه از سال گذشته ساخت فيلم «نگار» را با بازي نگار جواهريان آغاز كرده و اكنون فيلم در مرحله تدوين است. اعلام كرده مي‌خواهد فيلمنامه «رامبد و جناب‌خان» را بنويسد. اين فيلم تا زماني كه خندوانه بهترين برنامه تلويزيون باشد و جناب‌خان به عنوان عروسك محبوب در آن حضور داشته باشد مي‌تواند پتانسيل فروش بالا در سينما را داشته باشد. سرنوشت ساخت «رامبد و جناب‌خان» به سرنوشت «خندوانه» گره خورده است و اگر خندوانه بتواند خود را سرپا نگه دارد و جناب‌خان از مد نيفتد مي‌توان انتظار داشت كه سينماي ايران داراي يك قهرمان عروسكي جديد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار