کد خبر: 786896
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
چرا مهمان آخر ناگهان گل سرسبد كن شد؟
كسي جز خود اصغر فرهادي تا اين لحظه نمي‌داند كه چطور شد دو جايزه از مجموع هشت جايزه بخش مسابقه جشنواره فيلم كن به «فروشنده» رسيد؛ فيلمي كه درست در دقيقه 90 در جمع ساير رقبايش پذيرفته شد، اما ناگهان همه را به كنار زد و در مركز توجه قرار گرفت.
الناز خمامي زاده
«فروشنده» فرهادي در شبي كه كارگردانش هم ظاهراً از كسب دو جايزه سينمايي متعجب شده بود، ناگهان با خريدارهاي بسيار زيادي مواجه شد؛ شبي پر بها كه دو جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را براي اين فيلم به ارمغان آورد. جشنواره فيلم «كن» جشنواره رونمايي از فيلم‌ها است تا آنكه بخواهد به مانند آكادمي اسكار رويدادي سينمايي براي مرور و ارزيابي فيلم‌هاي اكران شده دنيا باشد. به همين خاطر تنها كساني كه در جشنواره كن حضور داشتند مي‌توانند معيارهاي اهداي اين جوايز به فيلم فرهادي را دريابند. در داخل كشورمان اما هنوز هرگونه اظهار نظري درباره فيلم فرهادي به بعد از آمدنش به ايران موكول شده است. همه منتظر هستند تا فرهادي با جوايزش به ايران بازگردد و البته با نسخه اصلي فيلمي كه در داخل كشور اظهارنظرهاي مختلفي درباره‌اش مي‌شود. جالب‌ترين اظهارنظر درباره فيلم «فرهادي» مربوط به سخنگوي وزارت ارشاد است كه خود مي‌تواند گوياي بروز برخي مشكلات براي اكران داخلي آن باشد. اگرچه هنوز كسي در داخل كشور اين فيلم را نديده، اما برخي رسانه‌هاي خارجي احتمال داده‌اند كه وجود برخي صحنه‌ها از جمله دو صحنه در اين فيلم، اكران آن را در ايران با مشكل مواجه كند.

نوش‌آبادي نيز روز گذشته و در نشست خبري خود درباره اين فيلم، صحبت‌هاي مهم و تعيين‌كننده‌اي را مطرح كرده است: «فيلم فروشنده يك فيلم ايراني بوده كه طبيعي است در داخل كشور هم اكران شود، منتها شايد ملاحظاتي در اكران داخلي صورت بگيرد... البته ما هنوز فيلم را نديده‌ايم و براساس قسمت‌هايي از فيلم كه در فضاي مجازي منتشر شده و نقدها و گزارش‌هايي كه خوانده‌ايم، نظر مي‌دهيم، اما قطعاً افتخار سينماي ايران در سطح جهاني مايه مسرت است.»

اینکه حتي سخنگوي وزارت ارشاد هم اطلاع دقيقي از محتواي «فروشنده» ندارد، از شوخی‌های روز است، زیرا ارشاد به این فیلم و فیلمنامه‌اش پروانه ساخت داده است! اما از سخنان نوش‌آبادی چنين بر مي‌آيد كه براي اكران داخلي احتمال اعمال هر گونه سانسور و مميزي بر محتواي اين فيلم مرموز وجود دارد. علاوه بر اين در داخل و خارج از كشور اظهارنظر و نقدهاي متنوعي درباره فيلم اخير فرهادي مي‌شود. بازار تبريك به عوامل فيلم گرم است از جمله آنكه حتي وزارت امور خارجه ايران و امريكا هم موفقيت اين فيلم در جشنواره كن را تبريك گفته‌اند! حتي در برخي رسانه‌هاي خارجي از اهداي دو جايزه به اين فيلم ايراني برداشت‌هاي سياسي مي‌شود، چنانچه سايت ورايتي در گزارشي تحت عنوان «چرا فيلم اصغر فرهادي نشان‌دهنده احياي سينماي ايران پس از توافق هسته‌اي است؟» فيلم فرهادي را نشانه احياي سينماي ايران پس از برجام عنوان كرده است. خبرگزاري فرانسه نيز به عقب‌تر برگشته و موفقيت سينماي ايران را به سياست ربط داده اما اينگونه نوشته كه هنوز تأثير انتخاب رئيس‌جمهور ميانه‌روي ايران بر سينما چيزي نيست كه به وضوح مشاهده شده باشد.

فرهادي معمولاً فيلم‌هايي چندلايه مي‌سازد؛ آثاري كه در پس لايه بيروني خود مفاهيمي غریب و لايه‌هايي زيرين دارند. اينكه كدها و پيام‌هاي واضح و ناواضح فيلم جديد فرهادي چيست و كدام مؤلفه‌‌هاي فيلمش موردپسند خريداران خارجي‌اش قرار گرفته، چيزي است كه در آينده كشف مي‌شود. او در نشست خبري فيلمش در كن بيش از هر چيز بر چالش ميان جريان رو به رشد مدرنيته و تناقضش با سنت‌گرايي و روايت شدن اين دو قطب متفاوت در زندگي و جامعه كنوني در فيلمش تأكيد كرده است. فرهادي صاحب آثاري با ارزش‌هاي فني بالا است. با اين حال بايد ديد كه وي در اثر جديدش جدا از ارزش‌هاي فني چه حرف‌هاي تازه‌اي را در حوزه انديشه و نقدهاي اخلاقي و ديني مطرح كرده كه تا اين حد مورد توجه مخاطبان خارجي‌اش در كن قرار گرفته است. تأثيري كه حتي توجه جيم جارموش، كارگردان مطرح سينماي دنيا را هم به خود جلب كرده تا او سينماي ايران را يكي از باغ‌هاي سينماي سياره خاكي بنامد. هرچند منتقدانی در داخل هم گفته‌اند «فقط عقب مانده‌هاباور می‌کنند که جایزه کن به فرهادی سیاسی نباشد!»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
2
0
تا کی شما میخواهید برای هر موضوعی اسمان به ریسمون ببندید
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
1
یک فیلم کاملا سفارشی(پشت پرده ای) دیگربرای جشنواره کن و کارگردان با حمله به مفهوم ارزشی "حیا " و واژگون نشان دادن و منحرف کردن معنای ان (تحت عنوان تقابل مدرنیته و سنت) سعی در القای فرهنگ غربی دارد و جایزه هم به همین جهت گرفته است که "فرهنگ غربی را پاس داشته است".
این فیلم نمونه موذیانه ای از "دیاثت اخلاقی"است بعد از دیاثت سیاسی که ازبعضی سیاستمداران شاهد بودیم
و اینکه گفته اند"فقط عقب مانده‌هاباور می‌کنند که جایزه کن به فرهادی سیاسی نباشد!" بیجا نگفته اند
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
2
1
اگر چنین جشنواره هایی به زعم شما هدفدار و به زعم همفکرانتان صهیونیستی هستند پس چرا با ذوق زدگی و شتاب فیلم ارزشی محمد روسول اله را به این جشنواره های صهیونیسیتی فرستادید نکند خدایی نا کرده عوامل فیلم محمد رسول الله هم به قول کارگردان همفکرتان دگر باش هستند و ما خبر نداشتیم از نظر همپیاله هایتان هرکس که در حلقه افراطی شما باشد خودی و بقیه کاسه و لیس و دست بوس استکبار بین الملل هستند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
پاسخ به ناشناس محترم" ایا؟ قرارست
با اسمان وریسمان کردن اصل قضیه را
لوث کنیم. فیلم محمد رسول الله "برای
این منظور به کشورهای دیگر فرستاده می شود"تا افرادی که تصورات غلط در
باره دین اسلام "و اسلام هراسی که
غربی ها با داعش در کشورهای مسیحی شکل داده اند"را بشکل واقعی به انها بشناساند .اما اگرفیلم ساز"یا کارگردان کشورمان بخاطردریافت
جایزه از کشورهای غربی "فرهنگ کشورش را مورد هجوم قراردهد"تا انها
احساس رضایت کنند"که در نفوذ به جامعه مخصوصا هنری "که مورد توجه مردم ست"وتاثیر گذار می باشند "موفق بوده اند"ارزشمندست.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
خانم مهرناز اولا شما اصلا فیلمهای آقای فرهادی رو دیدین جدایی نادر از سیمین کجاش توهین و سیاه نمایی از ایرانه؟ در ثانی فرستادن فیلم رسول اله به اسکار که به زعم شما و همفکرانتون صهیونیستی و استکباری است اون هم به بهانه ترویج ارمانهای اسلام چه توجیهی داره؟ حتما اگر برنده هم میشد عوامل فیلم میخاستن وسط شرکت کنندگان نیمه برهنه و بساط سرو مشروب و سایر مخلفات موقع دریافت جایزه از دست یک زن هالیوودی از آرمانهای والای اسلام حرف بزنن!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
بی صبرانه منتظر اکران فیلم استاد فرهادی در ایران هستیم . ایشان مایه مباهات و فخر ایرانیان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار