«فروشنده» فرهادي در شبي كه كارگردانش هم ظاهراً از كسب دو جايزه سينمايي متعجب شده بود، ناگهان با خريدارهاي بسيار زيادي مواجه شد؛ شبي پر بها كه دو جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را براي اين فيلم به ارمغان آورد. جشنواره فيلم «كن» جشنواره رونمايي از فيلمها است تا آنكه بخواهد به مانند آكادمي اسكار رويدادي سينمايي براي مرور و ارزيابي فيلمهاي اكران شده دنيا باشد. به همين خاطر تنها كساني كه در جشنواره كن حضور داشتند ميتوانند معيارهاي اهداي اين جوايز به فيلم فرهادي را دريابند. در داخل كشورمان اما هنوز هرگونه اظهار نظري درباره فيلم فرهادي به بعد از آمدنش به ايران موكول شده است. همه منتظر هستند تا فرهادي با جوايزش به ايران بازگردد و البته با نسخه اصلي فيلمي كه در داخل كشور اظهارنظرهاي مختلفي دربارهاش ميشود. جالبترين اظهارنظر درباره فيلم «فرهادي» مربوط به سخنگوي وزارت ارشاد است كه خود ميتواند گوياي بروز برخي مشكلات براي اكران داخلي آن باشد. اگرچه هنوز كسي در داخل كشور اين فيلم را نديده، اما برخي رسانههاي خارجي احتمال دادهاند كه وجود برخي صحنهها از جمله دو صحنه در اين فيلم، اكران آن را در ايران با مشكل مواجه كند.
نوشآبادي نيز روز گذشته و در نشست خبري خود درباره اين فيلم، صحبتهاي مهم و تعيينكنندهاي را مطرح كرده است: «فيلم فروشنده يك فيلم ايراني بوده كه طبيعي است در داخل كشور هم اكران شود، منتها شايد ملاحظاتي در اكران داخلي صورت بگيرد... البته ما هنوز فيلم را نديدهايم و براساس قسمتهايي از فيلم كه در فضاي مجازي منتشر شده و نقدها و گزارشهايي كه خواندهايم، نظر ميدهيم، اما قطعاً افتخار سينماي ايران در سطح جهاني مايه مسرت است.»
اینکه حتي سخنگوي وزارت ارشاد هم اطلاع دقيقي از محتواي «فروشنده» ندارد، از شوخیهای روز است، زیرا ارشاد به این فیلم و فیلمنامهاش پروانه ساخت داده است! اما از سخنان نوشآبادی چنين بر ميآيد كه براي اكران داخلي احتمال اعمال هر گونه سانسور و مميزي بر محتواي اين فيلم مرموز وجود دارد. علاوه بر اين در داخل و خارج از كشور اظهارنظر و نقدهاي متنوعي درباره فيلم اخير فرهادي ميشود. بازار تبريك به عوامل فيلم گرم است از جمله آنكه حتي وزارت امور خارجه ايران و امريكا هم موفقيت اين فيلم در جشنواره كن را تبريك گفتهاند! حتي در برخي رسانههاي خارجي از اهداي دو جايزه به اين فيلم ايراني برداشتهاي سياسي ميشود، چنانچه سايت ورايتي در گزارشي تحت عنوان «چرا فيلم اصغر فرهادي نشاندهنده احياي سينماي ايران پس از توافق هستهاي است؟» فيلم فرهادي را نشانه احياي سينماي ايران پس از برجام عنوان كرده است. خبرگزاري فرانسه نيز به عقبتر برگشته و موفقيت سينماي ايران را به سياست ربط داده اما اينگونه نوشته كه هنوز تأثير انتخاب رئيسجمهور ميانهروي ايران بر سينما چيزي نيست كه به وضوح مشاهده شده باشد.
فرهادي معمولاً فيلمهايي چندلايه ميسازد؛ آثاري كه در پس لايه بيروني خود مفاهيمي غریب و لايههايي زيرين دارند. اينكه كدها و پيامهاي واضح و ناواضح فيلم جديد فرهادي چيست و كدام مؤلفههاي فيلمش موردپسند خريداران خارجياش قرار گرفته، چيزي است كه در آينده كشف ميشود. او در نشست خبري فيلمش در كن بيش از هر چيز بر چالش ميان جريان رو به رشد مدرنيته و تناقضش با سنتگرايي و روايت شدن اين دو قطب متفاوت در زندگي و جامعه كنوني در فيلمش تأكيد كرده است. فرهادي صاحب آثاري با ارزشهاي فني بالا است. با اين حال بايد ديد كه وي در اثر جديدش جدا از ارزشهاي فني چه حرفهاي تازهاي را در حوزه انديشه و نقدهاي اخلاقي و ديني مطرح كرده كه تا اين حد مورد توجه مخاطبان خارجياش در كن قرار گرفته است. تأثيري كه حتي توجه جيم جارموش، كارگردان مطرح سينماي دنيا را هم به خود جلب كرده تا او سينماي ايران را يكي از باغهاي سينماي سياره خاكي بنامد. هرچند منتقدانی در داخل هم گفتهاند «فقط عقب ماندههاباور میکنند که جایزه کن به فرهادی سیاسی نباشد!»