کد خبر: 781597
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
ادامه مشكلات و مصائب المپيكي‌ها در فاصله كمتر از 100 روز تا المپيك
وعده‌هايي كه عملي نمي‌شود و مشكلاتي كه همچنان پا برجاست، حكايت اين روزهاي المپيكي‌هاي ورزش كشورمان است...
سعيد احمديان
جان سخت‌ها به ريو مي‌روند!وعده‌هايي كه عملي نمي‌شود و مشكلاتي كه همچنان پا برجاست، حكايت اين روزهاي المپيكي‌هاي ورزش كشورمان است، ورزشكاراني كه بايد كمتر از سه ماه ديگر در المپيك ريو به ميدان بروند اما به‌رغم قول‌هايي كه مسئولان ورزش مي‌دهند، اين روزها با مصائب زيادي آماده حضور در بزرگ‌ترين جشنواره ورزشي دنيا مي‌شوند و خبري از عملي شدن قول رئيس‌جمهور نيست، تا جايي كه ديروز بار ديگر مسئولان فدراسيون تيراندازي و كشتي به عنوان دو رشته پرچمدار در انتقاد به اين وضعيت، نسبت به نتايج عواقب اين بي‌توجهي‌ها هشدار دادند و گفتند كه عواقب شكست احتمالي در ريو را بايد به پاي دولت و وزارت ورزش نوشت.
زمستان گذشته بود كه كارد به استخوان المپيكي‌ها رسيد تا جايي كه محمد بنا مصاحبه كرد و گفت با عدس پلو نمي‌شود قهرمان المپيك شد، آن‌سو مشكلات ملي‌پوشان تيراندازي كه با كسب پنج سهميه المپيك يكي از رشته‌هاي موفق بودند هم تمامي نداشت، اردوهاي آمادگي‌شان پشت  سر هم لغو مي‌شد و كمبود فشنگ و مهمات‌شان هم انگار حل شدني نبود، طوري كه تعداد فشنگ‌هايي را كه ملي‌پوشان تيراندازي براي يك سال استفاده مي‌كردند، ديگر رقبايشان در كشورهاي ديگر در يك ماه استفاده مي‌كردند. امكانات اردويي هم براي ورزشكاري كه مي‌خواست به المپيك برود، تأسف‌برانگيز بود، طوري كه شامشان کنسرو لوبيا و تن‌ماهي بود. ورزشكاران رشته‌هاي ديگر هم مشكلاتشان دست كمي از ملي‌پوشان كشتي و تيراندازي نداشت. همين بود كه رسول خادم پيش‌قدم شد و در فاصله يك هفته دو نامه به رئيس‌جمهور نوشت كه ورزشكاران را دريابيد و از روحاني خواست اگر المپيك و قهرمانان ورزش دغدغه دولت نيست و اهميت ندارد، صريحاً اعلام كند تا خيال جامعه ورزش راحت شود.
در بخشي از نامه دوم رئيس فدراسيون كشتي آمده بود: «ورزشکاران المپيکي ديگر کشورها، به‌طور مرتب از گفت‌وگوهاي شخصي‌شان با رؤساي جمهور و افزايش بي‌نظير انگيزه‌هايشان براي کسب موفقيت در مسابقات المپيک سخن مي‌گويند. به نظر شما مديران فدراسيون‌ها و مربيان فني چه پاسخي بايد به سؤالات متعدد قهرمانان ملي که شاهد اين همه تبعيض و تفاوت ميان موقعيت خود، و جايگاه رقباي خود هستند، بدهند؟» اين نامه‌ها سرانجام با واكنش رئيس‌جمهور روبه‌رو شد و او در دستوري به وزير ورزش گفت: «وزارت ورزش و جوانان به عنوان دستگاه تخصصي و مسئول، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و ساير دستگاه‌ها به عنوان حامي و پشتيبان اين وزارتخانه موظفند حداکثر مساعي را براي پاسخگويي شايسته به اين خواسته ملي به کار گيرند و روند پيشرفت کار را به‌طور منظم به اينجانب گزارش کنند.»
    
دو ماه و نيم بعد از دستور رئيس‌جمهور و در فاصله كمتر از 100 روز تا المپيك، خبرها از عملي نشدن وعده‌ها حكايت مي‌كند، هرچند فدراسيون‌ها و ورزشكاران مي‌گويند گشايشي حاصل شده، اما هنوز شرايط آمادگي ورزشكاران در شأن يك ورزشكار المپيكي نيست و جامعه ورزش در انتظار تحقق قول روحاني است. ابراهيم جوادي، عضو شوراي فني كشتي آزاد در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: «به هر حال دير يا زود دستور رئيس‌جمهور عملي خواهد شد اما زمان آن مهم است. فرصت زيادي تا المپيك نمانده و اميدوارم كه دير نشود. به هر حال قهرمانان ورزش با افتخارآفريني در ميدان بزرگي مانند المپيك باعث زنده شدن غرور ملي مي‌شوند. با اين حال در صورتي كه قول رئيس‌جمهور عملي نشود، عواقب شکست احتمالي در المپيک متوجه مسئولان ورزش و دولت است و آنها بايد پاسخگو باشند. مردم از مسئولان پاسخ خواهند خواست كه چرا كوتاهي صورت گرفته است و چنين نتايجي رقم خورده است.»
سيدرضا كوچك‌زاده، مدير اجرايي تيم ملي تيراندازي هم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به مشكلات پيش‌روي ورزشكاران المپيكي رشته تيراندازي مي‌گويد: «بعد از دستور رئيس‌جمهور و بازديدهاي سرزده و برنامه‌ريزي شده‌اي كه مسئولان كميته ملي المپيك و وزارت ورزش انجام دادند، گشايش‌هايي صورت گرفت و اتفاقات مثبتي رخ داد اما انتظار جامعه ورزش با توجه به دستور ويژه آقاي روحاني بيشتر از اين بود اما بهتر شدن اوضاع با شيب ملايم صورت مي‌گيرد.» كوچك‌زاده با اشاره به اينكه وضعيتي كه ملي‌پوشان تيراندازي آماده رقابت در المپيك مي‌شوند، در شأن يك ورزشكار المپيكي كه مي‌تواند مدال بگيرد نيست، ادامه مي‌دهد: «المپيك نزديك است و ملي‌پوشان نياز دارند در مسابقات مختلف شركت كنند و برنامه‌ريزي‌هاي لازم هم صورت گرفته اما مشخص نيست كه اين برنامه‌ها عملي شود. مشكلات مالي باعث شده تا شب اعزام به اردوها نگراني و استرس از لغو آن وجود داشته باشد. اين روي ورزشكار تأثير مي‌گذارد، هرچند ملي‌پوشان تيراندازي كشورمان اين مشكلات را تحمل مي‌كنند و با توجه به انگيزه‌اي كه دارند براي موفقيت در ريو تمام تلاش‌شان را مي‌كنند. اما همان طور كه آقاي لازلو، سرمربي تيم ملي تيراندازي هشدار داده‌ تيراندازي توان گرفتن مدال را دارد اما اگر تمرينات و آمادگي مناسبي نداشته باشد، نبايد انتظار نتيجه‌گيري داشته باشيم و اين هشداري است كه بايد جدي گرفته شود و با فراهم كردن شرايط ايده‌آل، زمينه براي موفقيت در المپيك فراهم شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار