کد خبر: 781588
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با بانوي المپيكي تنيس روي ميز ايران
ندا شهسواري: خانواده‌ام اسپانسرم هستند / حضور در المپيك آرزوي هر ورزشكاري است، ورزشكاري كه همه سختي‌ها را به جان مي‌خرد و در بهترين روزهاي زندگي‌اش بدون وقفه تمرين مي‌كند تا به هدفش برسد.
شيوا نوروزي
حضور در المپيك آرزوي هر ورزشكاري است، ورزشكاري كه همه سختيها را به جان ميخرد و در بهترين روزهاي زندگياش بدون وقفه تمرين ميكند تا به هدفش برسد. اين شرايط براي رشتههايي كه چندان مورد توجه نيستند دشوارتر است؛ چراكه ورزشكاران اين رشته بايد تلاش مضاعف كنند تا با موفقيت خود و گرفتن سهميه نظر مردم نسبت به آنها تغيير كند. در روزهايي كه فوتبال همچنان حواشي خودش را دارد و كماكان بيشترين توجهات را به خود معطوف كرده مليپوشان تنيس روي ميز ايران به مسابقات انتخابي المپيك اعزام شدند و خوشبختانه با دست پر به كشور بازگشتند. برادران عالميان كه در اين سالها نقش مهمي در هرچه بيشتر شناخته شدن تنيس روي ميز داشتند دو سهميه در بخش مردان گرفتند اما در اين بين سهميه ندا شهسواري نيز شيريني خاصي داشت. بانوي تنيس روي ميز ايران توانست با غلبه بر حريف سرسخت خود در رقابتهاي انتخابي آسياي ميانه يك بار ديگر سهميه المپيك را بگيرد. شهسواري پيش از اين هم خوش درخشيده و در المپيك لندن نيز حضور پيدا كرده بود. جالبتر اينكه مليپوش كرمانشاهي در سال 2012 با گرفتن سهميه لندن اولين بانوي ايراني تنيس روي ميز لقب گرفت كه در المپيك به ميدان ميرود. ندا شهسواري كه سالهاست براي رسيدن به اين جايگاه زحمت كشيده و حتي قيد ادامه تحصيل را هم زده اميدوار است در ريو تواناييهاي بانوان ايران را به نمايش بگذارد.

كسب سهميه المپيك آن هم براي دومين دوره متوالي چه حسي دارد؟

رسيدن به دومين سهميه المپيك براي من افتخار بزرگي است و جالب است بگويم كه اين بار از دفعه قبل خوشحالتر شدم. با وجود آنكه همه دفعه اول سراز پا نميشناختند اما براي من كاملاً متفاوت بود. سهميه دوم بسيار بيشتر از سهميه اول خوشحالم كرد و برايم شيرين بود؛ چراكه امسال مسابقات سختتر از دوره گذشته بود. از طرفي ايران هم ميزبان رقابتها نبود كه بگوييم ما از امتياز ميزباني استفاده كردهايم و به سهميه رسيدهايم. مسابقات در هنگكنگ و به صورت حذفي برگزار شد. در اين دوره رقيبهايمان بيشتر هم شده بود، امسال ازبكها و قزاقها در انتخابي المپيك حضوري فعال داشتند. در حالي كه براي صعود به المپيك لندن يكي دو رقيب داشتم. در اين دوره ازبكستانيها حريف اصلي ما براي گرفتن سهميه المپيك بودند. به همين دليل است كه سهميه اين دوره واقعاً برايم شيريني خاصي داشت.

البته برخي از كارشناسان مدعي شدند كه گرفتن سهميه المپيك در آسياي ميانه كار دشواري نيست. اين ادعا را قبول داريد؟

نه اينگونه نيست. در آسيا كرهايها، چينيها و ژاپنيها هستند اما در آسياي ميانه اگرچه سطح بازيها پايينتر است و تعداد رقبا هم كمتر از بخش آسياست ولي سطح حريفان از ما بالاتر بود. به عنوان مثال من در اين مسابقات رنك دو داشتم اما حريفم در فينال از من هم بهتر بود و رنك يك مسابقات را داشت. اصلاً نميتوان گفت كه رقباي آساني داشتيم.

از بازي فينال در مسابقات كسب سهميه بگوييد و اينكه چگونه از پس رقيب سرسخت خود برآمديد؟

حريفم در بازي آخر ازبكستاني بود و در رنكينگ جايگاه بهتري نسبت به من داشت. جدالي كه يك ماه قبل با او داشتم شرايط را حساستر كرده بود؛ چراكه در مسابقات جهاني مالزي با همين رقيب بازي كردم و باختم. در آن مسابقه اگر به پيروزي ميرسيدم سهميه را زودتر از اينها ميگرفتم. به خاطر همين بازي خيلي سخت و پاياپاي پيش رفت ولي خوشبختانه من موفق به پيروزي و كسب سهميه شدم.

پس از كسب سهميه المپيك اعلام كرديد كه هدفتان از حضور در ريو و رقابت با حريفان كسب تجربه نخواهد بود. برنامه خاصي براي آماده شدن براي المپيك داريد؟

براي مسابقات ريو برنامهريزي كرده و به صورت جدي پيگير تمريناتم هستم. دوره قبل اصلاً فكر نميكردم سهميه بگيرم و در واقع كسي انتظار نداشت در بخش بانوان سهميه بگيريم. به همين دليل من فقط در حال و هواي كسب سهميه بودم و به مسئله ديگري فكر نميكردم اما اين دوره وضع فرق ميكند و چند ماهي است كه در اردوهاي مستمر و شبانه روزي هستم. هدفم اين است كه بازي خوبي به نمايش بگذارم. در حقيقت وضعيت اردوها نسبت به چهار سال پيش كاملاً تغيير كرده. حريفان كرهاي يك سال است كه در ايران هستند. به همين دليل سيستم اردوها و تمرينات تغييرات اساسي داشته است. از همين رو فكر ميكنم بتوانيم در المپيك نتيجه خوبي بگيريم، هم من و هم برادران عالميان.

براي دستيابي به سهميه المپيك 2016 چقدر تلاش كرديد و زحمت كشيديد؟

مثل همه ورزشكاران براي رسيدن به اين هدف تلاش كردم. بايد بگويم براي گرفتن سهميه المپيك قيد تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد را زدم؛ چراكه تحصيل در اين مقطع هم زمان زيادي از من ميگرفت و هم اينكه درسها سنگينتر ميشد. در صورتي كه من نميتوانستم وقت زيادي صرف تحصيل كنم. در حقيقت به صورت تك بعدي بيش از يك سال است كه تمرين ميكنم و در انديشه كسب سهميه المپيك بودم. ارزشش را داشت. حفظ مقام و جايگاهي كه قبلاً داشتي از رسيدن به آن مقام سختتر است. من كه يك بار سهميه المپيك گرفته بودم كارم به مراتب سختتر بود؛ چراكه در اين دوره هم همه انتظار گرفتن يك سهميه ديگر از من داشتند. براي اينكه به هدفم برسم و جواب زحمات خانواده و مربيانم را بدهم مجبور شدم همه تمركزم را فقط معطوف به ورزش كنم. از طرفي موضوع باخت دوباره من به حريف ازبكي مطرح بود. چون يك بار نتيجه را به اين حريف واگذار كرده بودم همه فكر ميكردند باز هم نتيجه نميگيرم. ولي خدا را شكر ميكنم كه سهميه به ايران رسيد.

تجربه حضور در المپيك لندن و آشنا بودن به شرايط مسابقات چقدر ميتواند در اين دوره در عملكرد شما تاثيرگذار باشد؟ به ويژه كه در لندن در مصاف با حريف نيجريهاي در رقابتي نزديك نتيجه را واگذار كرديد؟

بازيكن نيجريهاي قهرمان آفريقا بود و سومين المپيكش را تجربه ميكرد. تجربه زيادي از حضور در بازيهاي جهاني و المپيك داشت. من اولين بار بود چنين جوي را تجربه ميكردم و به علاوه اينكه اولين ورزشكار ايران بودم كه در المپيك 2012 مسابقه ميدادم. به همين دليل استرس خاصي داشتم و فشار زيادي روي من بود. روز بعد از افتتاحيه بازي كردم و هيجان زيادي داشتم اما امسال آن هيجان را ندارم. از نظر تجربه شرايط بهتري دارم و در اين مدت توانستم بر استرس ناشي از بازيهاي بزرگ غلبه كنم. فكر ميكنم در اين دوره بتوانم عملكرد خوبي به نمايش بگذارم. به ويژه اينكه تمرينات و اردوهاي بيشتري پشت سرگذاشتهايم كه اين مسئله قطعاً در نتايج تنيس روي ميز ايران در المپيك مشهود خواهد بود.

بحث استرس قبل از مسابقه عملكرد بسياري از ورزشكاران را تحت تأثير قرار ميدهد. حتي ورزشكاراني كه تجربه زيادي دارند نيز بعضاً از اين موضوع ضربه ميخورند. فدراسيون براي المپينهاي اعزامي برنامهاي براي مديريت اين چالش دارد؟

در اردويي پيش از اعزام به هنگكنگ كه در تهران برگزار شد هم براي بانوان و هم آقايان روانشناس داشتيم. ميدانيد كه در مسابقات مهم استرس به اوج خود ميرسد و بسياري از ورزشكاران درگير اين مسئله ميشوند. در واقع استرس به اوج خود ميرسد. فكر ميكنم استفاده از روانشناس تا پيش از اعزام به المپيك تداوم داشته باشد.

شرايط اين روزهاي تنيس روي ميز ايران در آسيا را چگونه ارزيابي ميكنيد و در جهان چه جايگاهي داريم؟

بهترين تيمهاي جهان در آسيا هستند و در واقع قدرتهاي اصلي همگي آسيايياند؛ چين، كره، ژاپن و... امسال تنيس روي ميز ايران پيشرفت خوبي داشت و در مسابقات جهاني مالزي توانستيم در دسته سوم مقام اول را به دست آوريم و به دسته دوم صعود كنيم. مسابقات جهاني يك سال به صورت تيمي و يك سال انفرادي برگزار ميشود و در اين دوره، مسابقات به صورت انفرادي خواهد بود.

با سهميهاي كه مهسا جاور در رشته قايقراني گرفت تعداد سهميههاي بانوان در اين دوره به عدد 9 رسيد و ركورد تعداد بانوان كاروان ايران شكسته شد. فكر نميكنيد اين موضوع مسئوليت شما را سنگينتر از قبل ميكند؟

چقدر خوب است كه تعداد بانوان ايراني حاضر در المپيك افزايش يافته است. فكر ميكنم دوره قبل هشت ورزشكار زن از كشورمان به المپيك لندن اعزام شدند. خوشبختانه در اين سالها بهاي بيشتري به بانوان در رشتههاي مختلف داده شده و توجه لازم به خانمها ميشود. به همين دليل است كه نتيجه سرمايهگذاري در ورزش بانوان براي المپيك به ثمر نشسته و بايد منتظر نتايج درخشاني از آنها در ريو باشيم. كارمان سختتر ميشود، مسئوليتمان سنگينتر شده و انتظارات مسئولان و جامعه ورزش نيز قاعدتاً بيشتر از قبل خواهد شد. خيلي خوب است كه از ما انتظار داشته باشند. اينكه بانوان حرفي براي گفتن نداشته باشند و كسي هم منتظر مدال و موفقيتمان نباشد هيچ كمكي به ما نميكند. خوشحالم از اينكه مردم و جامعه ورزش در اين دوره از ما انتظار كسب مدال دارند.

حضور با حجاب اسلامي در مسابقات برونمرزي چه بازخوردي بين ورزشكاران خارجي داشته است؟

خوشبختانه ما مشكلي از بابت حضور در رقابتهاي خارجي با حجاب اسلامي نداريم. از سال 80 تاكنون با حجاب كامل به مسابقات ميرويم. در سالهاي اول به غير از ايران فقط تعداد كمي از ورزشكاران مصري محجبه بودند و با حجاب مسابقه ميدادند. اما در سالهاي بعد ساير كشورها نيز از حجاب استفاده كردند. در حال حاضر در هر مسابقهاي كه شركت ميكنيم تعداد بانوان محجبه افزايش يافته است. حجاب بانوان كشورمان باعث شد تا ساير ورزشكاران مسلمان نيز با حجاب اسلامي مسابقه دهند و همه دنيا به اين حقيقت پي ببرند كه حجاب مانع ورزش قهرماني نيست.

پشتوانهسازي در تنيس روي ميز و در بخش بانوان به شكل اصولي و برنامهريزي شده پيگيري ميشود؟

طرح استعداديابي در تنيس روي ميز به همت مسئولان اين رشته كاملاً جا افتاده و از ردههاي پايه پرورش بازيكن انجام ميشود. تنيس روي ميز از آن رشتههايي است كه حتماً بايد از سنين پايين و ردههاي پايه شروع به كار شود؛ چراكه در اين رشته ورزشكاران خيلي دير به مرحله قهرماني ميرسند. شايد در رشتههاي ديگري مثل رزمي با يكي دو سال تمرين حرفهاي و ممارست بتوان به مرحله قهرماني و حتي تيم ملي رسيد ولي در تنيس روي ميز شرايط متفاوت است. خود من بعد از چهار، پنج سال تمرين سخت و مداوم توانستم به تيم ملي راه يابم. سختي تنيس روي ميز شايد براي بسياري ناشناخته باشد. اين رشته برخلاف آنچه تصور ميشود تكنيكي و سخت است. چندين نوع سرويس مختلف و تكنيكهاي متفاوت كار را واقعاً دشوار كرده است. باور عامه مردم اين است كه در تنيس روي ميز دو نفر پشت ميز ايستادهاند و چون دوندگي رشتههاي توپي را ندارند به نظرشان كار آساني ميآيد. تمركز، تمرينات ذهني، چابكي، سرعت و تمرينات بدنسازي در پيشرفت ورزشكاران تأثير دارد. تكنيكهاي زياد هم باعث ميشود سختيها دوچندان شود. ورزشكاري كه بخواهد به سطح قهرماني تيم ملي برسد بايد حداقل چند سال زمان را كاملاً صرف تنيس روي ميز كند تا به هدفش برسد.

استفاده از مربيان خارجي و درجه يك دنيا چه تأثيري در پيشرفت تنيس روي ميز خواهد گذاشت؟

در حال حاضر خانم ليموچي سرمربي تيم ملي بانوان هستند. اما يك مربي كرهاي هم يك سالي است كه در كنار سرمربي فعاليت ميكند. كرهشمالي يكي از 10 كشور برتر جهان در اين رشته است. علم، نوع تمرين و تاكتيكهاي آنها قطعاً در پيشرفت تنيس روي ميز تأثيرگذار است.

در چهار سال گذشته و از المپيك لندن تاكنون تنيس روي ميز تحول اساسي داشته است؟

معتقدم در اين مدت تغييرات خوبي را تجربه كردهايم. به خصوص امسال شرايط خيلي بهتر شده است. هم اردوها بيشتر شده و هم سفرهاي برون مرزي. خوشبختانه بيش از گذشته به بانوان توجه شده است. بايد به اين نكته اشاره كنم كه نگاهها به تنيس روي ميز تغيير كرده، نگاه وزارت و كميته ملي المپيك با گذشته متفاوت است و توجه بيشتري به ما ميشود كه بازخورد خيلي خوبي داشت. در اين دوره پس از اينكه سهميه المپيك را گرفتم مردم توجه بيشتري به تنيس روي ميز نشان دادند. فكر ميكنم علاقهمندان اين رشته بيشتر از گذشته شده است.

از رسيدگي به تنيس روي ميز راضي هستيد؟ در آستانه المپيك 2016 بسياري از رشتهها با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم ميكنند و المپينها از شرايط حاكم راضي نيستند.

نميتوانم بگويم راضي نيستم؛ چراكه در گذشته ما مشكلات و دغدغه زيادي داشتيم اما در يك سال اخير وضعيت واقعاً بهتر شده و با گذشته فرق كرده است. شرايط فعلي با گذشته اصلاً قابل مقايسه نيست. اين توجهات و رسيدگيها انگيزه مليپوشان را هم افزايش داده و سبب شده كه ما نيز با روحيه بهتر به فكر رقابت با حريفانمان باشيم.

پاداش صعود به المپيك كه مسئولان وعده داده بودند را هم دريافت كردهايد؟

بله، (با خنده) به محض ورود به ايران و در فرودگاه پاداش 10 ميليون تومانيام را گرفتم.

تمرين كردن در منزل براي ورزشكاري كه در سطح قهرماني فعال است و به المپيك رسيده حرفهاي است؟ هم شما و هم برادران عالميان با حمايت خانواده خود در خانه تمرين ميكنيد. زماني كه اردوي تيم ملي نباشد در خانه تمريناتمان را پيگيري ميكنيم. در واقع ما در فواصل زماني كه تمرينات تيم ملي نيست شخصي تمرين ميكنيم. مثلاً برادران عالميان بهترين حريفان تمريني براي هم هستند؛ چراكه در بابل حريفي قويتر براي آنها وجود ندارد و بهتر است كه با هم تمرين كنند. من هم در كرمانشاه با خانوادهام تمرين دارم. جاي تشكر و قدرداني دارد كه خانواده ورزشكاران حرفهاي اينگونه حامي فرزندان خود هستند.

اولين بانوي المپيكي تنيس روي ميز ايران پس از اين همه پيشرفت و حضور در تورنمنتهاي معتبر اسپانسر دارد؟

خير، اسپانسر شخصي ندارم. فدراسيون اسپانسر دارد و ما نيز تحت حمايت همان اسپانسر هستيم. هر رشتهاي براي خود از برند و ماركهاي خاصي استفاده ميكند و طبعاً ما نيز از برندهايي كه در تنيس روي ميز مرسوم است استفاده ميكنيم. شركتهايي بودند كه از من خواستند برند آنها را روي راكتم استفاده كنم اما من قبول نكردم.

فكر ميكنيد روزي لژيونر شويد؟

تنيس روي ميز ايران قبلاً هم لژيونر داشته و كشورهاي زيادي به تنيسورهاي ايراني پيشنهاد همكاري داده و ميدهند. منتها پيشنهادهاي آنها به گونهاي است كه بازيكنان كشورمان حاضر به پذيرفتن آنها نيستند؛ چراكه يا دستمزدشان پايين است يا اينكه با رقابتهاي ليگ ايران تداخل زماني دارد. آخرين پيشنهادي كه داشتم از يكي از تيمهاي آلماني بود، من و مريم صامت اين پيشنهاد را داشتيم ولي شرايط به گونهاي نبود كه پاسخ مثبت بدهيم. از قطر، لبنان و مصر هم پيشنهادهايي داشتم. البته دو سال پيش در ليگ كشورهاي عربي كه در اردن برگزار ميشد بازي كردم.

پيشبيني شما از حضور در المپيك ريو و مصاف با حريفان درجه يك چيست؟

المپيك مهمترين رقابت همه رشتهها محسوب ميشود و همه حريفاني كه به ريو ميآيند بهترينهاي دنيا هستند و بالاترين سطح تنيس روي ميز را در المپيك ميبينيد. من تمام سعيام را ميكنم تا بهترين نتيجه را بگيرم و بدرخشم. البته قرعه بازيها هم قطعاً در نتيجه تأثير دارد. حريفان از همه جا هستند، اروپا، آسيا و آفريقا ولي قطعا سختترين حريفان آسياييها هستند. پيشبيني من از ريو مثبت است و هم من و هم برادران عالميان براي كسب بهترين نتيجه ميجنگيم.

چطور شد كه به تنيس روي ميز روي آورديد و تا رسيدن به تيم ملي و المپيك نيز آن را پيگيري كرديد؟

از سال 1375 زماني كه 10 سال بيشتر نداشتم علاقه خاصي به رشتههاي راكتي و توپي داشتم. تنيس روي ميز را انتخاب كردم و خوشحالم از اينكه در انتخابم اشتباه نكردم. كارم را تا مرحله مسابقات استاني، كشوري، قهرماني كشوري، ليگ باشگاهي و ردهبندي تيم ملي ادامه دادم تا اينكه در نهايت در سال 80 به تيم ملي دعوت شدم. همانطور كه گفتم علاقه خاصي به رشتههاي راكتي داشتم. همين مسئله هم باعث شد تا در مسير رسيدن به موفقيت هر نوع سختي را تحمل كنم و حتي قيد ادامه تحصيل را هم بزنم.

تمرين كردن با خانواده چه لذتي دارد؟

همسر خواهرم، مهدي خوش مرام هم از بازيكنان تنيس روي ميز هستند و هم قبلاً عضو تيم ملي بوده است. در حال حاضر هم در ليگ برتر آقايان حضور دارد. به همين خاطر معمولاً زماني كه اردوهاي ملي برگزار نميشود او به من كمك ميكند. در واقع آقاي خوشمرام به عنوان حريف تمريني من در كرمانشاه هستند. در كل خانواده ما همه اهل تنيس روي ميز هستند و به غير از آقاي خوش مرام، خواهر و برادرم نيز حريفان تمريني من محسوب ميشوند. در واقع خانوادهام اسپانسر من هستند و همه جوره حمايتم ميكنند. كرمانشاهي هستم و خدا را شكر ميكنم كه در شهرم نيز حمايت ميشوم. در كرمانشاه نيز امكانات خوبي براي تنيس روي ميز مهيا شده و حتي سالن اختصاصي هم براي اين رشته در نظر گرفتهاند. در اين فكر هستم كه روزي آكادمي تنيس روي ميز را در شهر خودم تأسيس كنم.

حرف پاياني؟

از مردم به خاطر انرژي مثبتي كه به من ميدهند و به خاطر دعاهايشان تشكر ميكنم. در اين مدت تازه فهميدم تنيس روي ميز چقدر هوادار دارد. به كساني كه اين رشته را دوست دارند توصيه ميكنم تنيس روي ميز را جدي بگيرند و هرچه زودتر اين رشته را پيگيري كنند؛ چراكه براي موفقيت در تنيس روي ميز بايد از ردههاي پايه شروع كنند. از خانوادهام و مسئولان فدراسيون تشكر ميكنم. در مدت كمي كه آقاي قارداشي رياست فدراسيون را برعهده گرفتند به رغم همه مشكلات و چالشها و باتوجه به بيپولي كه داشتيم بيشتر از توان خود تلاش كردند تا اردوهاي خوبي داشته باشيم. اميدوارم جواب زحمتهاي همه را در المپيك بدهم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
خواهرم !
اولا : به جایگاه زن در اسلام و جایگاه خودتان در این قشر ، توجه کافی و لازم را داشته باشید چرا که اولین افتخار برای شما ، افتخار زن بودنتان است . جایگاه شما بسیار جایگاه رفیعی است ؛ قدر این جایگاه را بدانید و به آن افتخار نمائید . چرا که خداوند متعال ، شما را شایسته این جایگاه دیده که شما را اینگونه خلق نموده است ؛ چون او عالم و علیم و حکیم و خبیر و... است .
ثانیا : شما بعنوان یک زن مسلمانی که در جایگاه "الگو برای دیگر زنان در جهان " می تواند باشد قرار گرفته اید . پس توجه جدی به مسئولیتتان که مسئولیت بسیار خطیری است داشته باشید که در تمام جهات بایستی الگویی انسانی و اسلامی باشید .
ثالثا : الگوی اصلی زن در دین مبین اسلام " حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها " می باشند که قطعا دید شما ، برگرفته شده از دیدگاهی است که ایشان دارند . لذا در این امر دقت و وسواس لازم را بخرج دهید تا یک زن و الگوی فاطمی برای دیگر زنان باشید .
رابعا : الگو شدن در تمام زمینه ها خوب است ؛ اما کسی بتواند یک الگوی صد در صد دینی و اسلامی باشد ، به مراتب از آن بالاتر و با اهمیت تر است .
خامسا : همانگونه که نماز راز زندگی انسان است و در این امر مهم ، اولین واجبی که باید به آن پرداخته شود ، نیت است ؛ لذا سعی داشته باشید پس از رعایت مراحل قبل ، در هر امری نیت قربت الی الله (که همان نزدیکی به خداوند است) را داشته باشید .
امیدوارم در تمام عرصه های زندگیتان ؛ بخصوص در زمینه "مادربودن" ، که یکی از وظایف اصلی هر زنی است ؛ از همه موفق تر و الگویی عملی برای همگان باشید .
موفقیت شما را از خدای متعال خواستارم .
یا زهراء مرضیه .
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
بانوان ایرانی بدانند که این کشور گردافریدها داشته است که پهلوانان از رزم با انان بیم داشته اند و اتوساها که فرمانده بزرگترین ناوگان دریایی جهان را بعهده داشته اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار