کد خبر: 781579
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
«ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان ايراني كه از حسن روحاني، رئيس‌جمهور و توافق تاريخي هسته‌اي سال گذشته حمايت مي‌كنند پس از دور دوم انتخابات مجلس در به دست آوردن اكثريت كرسي‌هاي اين نهاد قانونگذار شكست خوردند.» اين موضع‌گيري يك رسانه داخلي كه منتقد جريان غرب‌گرا‌ي داخلي باشد، نيست بلكه نتيجه بررسي روزنامه وال‌استريت ژورنال درباره نتايج انتخابات دور دهم مجلس شوراي اسلامي است.
محمد اسماعيلي
«ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان ايراني كه از حسن روحاني، رئيس‌جمهور و توافق تاريخي هسته‌اي سال گذشته حمايت مي‌كنند پس از دور دوم انتخابات مجلس در به دست آوردن اكثريت كرسي‌هاي اين نهاد قانونگذار شكست خوردند.» اين موضع‌گيري يك رسانه داخلي كه منتقد جريان غرب‌گرا‌ي داخلي باشد، نيست بلكه نتيجه بررسي روزنامه وال‌استريت ژورنال درباره نتايج انتخابات دور دهم مجلس شوراي اسلامي است.
اين روزنامه در گزارش روز گذشته خود در اين باره مي‌نويسد: حاميان دولت روحاني كه خود را «ميانه‌رو» و «اصلاح‌طلب» مي‌نامند كرسي‌هاي بيشتري را در مجلس به دست آورده‌اند اما در عين حال نتوانستند به اكثريت مورد نظر خود دست يابند. وال استريت ژورنال در بخشي از اين گزارش نوشت: ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان ايراني كه از حسن روحاني، رئيس‌جمهور و توافق تاريخي هسته‌اي سال گذشته حمايت مي‌كنند پس از دور دوم انتخابات مجلس در به دست آوردن اكثريت كرسي‌هاي اين نهاد قانونگذار شكست خوردند. هرچند تلاش حاميان روحاني براي به دست آوردن اكثريت مجلس ناكام ماند اما آنها توانستند كرسي‌هاي بيشتري را به دست آورند و تعداد بيشتري از مهره‌هاي خود را وارد مجلس كنند.
 اين روزنامه در ادامه مي‌افزايد: تلويزيون ايران، روز شنبه يعني يك روز پس از برگزاري دور دوم انتخابات نتايج نهايي و وضعيت كرسي‌هاي مورد رقابت در مجلس را اعلام كرد. چندي قبل از برگزاري انتخابات مجلس دهم بود كه رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌وگو با راديو ملي امريكا بيان كرد كه مي‌خواهد با امضاي توافق هسته‌اي با ايران نيروهاي ميانه‌رو را تقويت كند. وي در اين گفت‌وگو بيان مي‌كند: «به نظر من تندروهايي در داخل ايران حضور دارند كه فكر مي‌كنند مخالفت با ما (امريكا)، تلاش براي از بين بردن اسرائيل، ايجاد ناامني در جاهايي مثل سوريه يا يمن يا لبنان كار درستي است. به نظر من در داخل ايران كسان ديگري هم هستند كه معتقدند اين كار سازنده نيست. اگرما اين توافق هسته‌اي را امضا كنيم، اين امكان وجود دارد كه موضع اين نيروهاي ميانه‌رو را در داخل ايران تقويت كنيم.»

   مأموريت انتخاباتي اوباما به سوزان
اين اظهارات باراك اوباما زماني به تأمل بيشتر نياز دارد كه مأموريت سوزان رايس در انتخابات ايران را در نظر بگيريم؛ سوزان رايس ماه‌ها قبل از انتخابات دهم به همراه مقامات ارشد امنيتي در تل‌آويو و واشنگتن، از جمله «جان برنان» رئيس سازمان سيا و «يوسي كوهن» رئيس سازمان موساد تمركز ويژه‌اي روي انتخابات در ايران داشت و از سوي اوباما مأموريت يافته بود تا ضمن اداره و مديريت جنگ نرم در قبال انتخابات، تحليل نهايي خود را از روند برگزاري انتخابات، مشاركت مردم و نتايج انتخابات به كاخ سفيد ارائه دهد.
سوزان رايس مسئوليت هماهنگي جلسات مشترك دو ماهه - قبل از روز برگزاري انتخابات هفتم اسفند ماه - سرويس‌هاي امنيتي و جاسوسي امريكا و رژيم صهيونيستي در قبال انتخابات ايران را بر عهده داشته است. او نتايج و خروجي اين جلسات را به صورت محرمانه به كميته اطلاعاتي سناي امريكا ارائه كرده است.
سوزان رايس در جلسه خود – كه چند روز قبل از برگزاري دور اول انتخابات دهم برگزار شد - خطاب به كميته اطلاعاتي امريكا اظهار داشته است: سرويس اطلاعاتي اسرائيل - موساد - از ماه‌ها پيش روي دو انتخابات ايران تمركز كرده است. يكي از نقاط ضعف اصلي ايالات متحده در رابطه با ايران، نداشتن اشراف اطلاعاتي است كه يكي از دلايل اصلي آن، نداشتن سفارتخانه در تهران و كنسولگري در شهرهاي ديگر ايران است، ما در اين مورد از دوستان انگليسي و اسرائيلي خود كمك خواسته‌ايم و اقدامات مؤثري هم انجام شده است!
از سويي روزنامه صهيونيستي هاآرتص هم در همان اوان، به روايت بخش ديگري از همكاري‌هاي اخير رؤساي سازمان‌هاي جاسوسي موساد و سيا در خصوص انتخابات ايران پرداخته و از سفر مخفيانه يوسي كوهن رئيس جديد موساد به واشنگتن و ديدار او با جان برنان رئيس سازمان سيا خبر داده بود. كوهن همچنين در اين سفر با سوزان رايس مشاور امنيت ملي امريكا و چند تن از اعضاي كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان گفت و گو كرده است. موضوع اصلي اين ديدارها، توافقات امنيتي اسرائيل و امريكا، درباره امنيت اسرائيل و خطر ايران بوده است. اين جلسات با نظارت سوزان رايس و به ميزباني «وادات» صورت گرفته است. وادات، نام اختصاري سازمان همكاري و اقدام مشترك سياسي - امنيتي موساد است.

  تناقضات امريكايي‌ها در قبال انتخابات ايران
اين در حالي است كه توماس ام كانتريمن معاون جان كري وزير امورخارجه امريكا در امور امنيت بين‌الملل و منع اشاعه در جلسه استماع كميته روابط خارجي سنا درباره روند اجراي برجام در پاسخ به اين سؤال كه آيا بر دولت اوباما فشار وارد مي‌شود تا عملكرد خاصي درباره اجراي برجام داشته باشد تا بر انتخابات ايران تأثيرگذار نباشد، بيان مي‌كند: «هيچ‌كس از من نخواسته است روند اجراي مرحله به مرحله توافق هسته‌اي ايران را كند كنم يا اينكه در اين روند مداخله‌اي وجود داشته باشد و اين درخواست‌‌ها يا مداخله‌ها به علت تقويم انتخاباتي در ايران بوده باشد (انتخابات مجلس). من هيچ نشانه‌اي دال بر اين مسئله مشاهده نكرده‌ام.» زماني تناقض رفتار و گفتار سياستمداران امريكايي در قبال انتخابات ايران را مي‌توان به‌وضوح مشاهده كرد كه به ياد بياوريم جان كري وزير خارجه ايالات متحده درباره انتخابات ايران قبل از روز برگزاري انتخابات دهم بيان مي‌كند: «بدترين كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم، مداخله در انتخابات است.»
 
  لس آنجلس تايمز: شكست ميانه‌روها در انتخابات ايران
لس‌آنجلس تايمز هم ديدگاهي مشابه وال استريت ژورنال از انتخابات ايران دارد، اين روزنامه امريكايي نيز در گزارشي با عنوان «ميانه‌روهاي ايران دستاوردهايي در دور دوم انتخابات داشتند اما در رسيدن به اكثريت مجلس شكست خوردند» به اين موضوع پرداخته است.
لس‌آنجلس تايمز مي‌نويسد: ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان، 37 كرسي را در دور دوم انتخابات از آن خود كردند. آنها در به دست آوردن 40 كرسي كه براي تصاحب اكثريت مجلس 290 نفري ايران لازم داشتند شكست خوردند.  اين رسانه امريكايي ادامه مي‌دهد: «بر اين اساس، ميانه‌روها و اصلاح‌طلبان، در مجموع 143 كرسي مجلس را در اختيار گرفته‌اند كه آنها را به بزرگ‌ترين جناح در مجلس در كنار اصولگرايان و مستقل‌ها تبديل كرده است. اصولگرايان در مجموع 86 كرسي و مستقل‌ها 61 كرسي مجلس را در اختيار دارند. در دور دوم انتخابات، 22 اصولگرا و 9 كانديداي مستقل به مجلس راه يافته‌اند.»

   اميدي كه نااميد مي‌شود
در شرايطي دو روزنامه مطرح امريكايي «وال‌استريت ژورنال» و «لس‌آنجلس تايمز» به شكست جريان غرب‌گرا در انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي اعتراف مي‌كنند كه همانطور كه اشاره شد نتايج انتخابات اين دوره از انتخابات براي مقامات امريكايي بسيار مهم و حائز اهميت بوده است، آنگونه كه سوزان مالوني تحليلگر ارشد مؤسسه بروكينگز هم درباره ضرورت رأي‌آوري جريان همراه با خود در كشور مي‌نويسد: «تقريباً ناممكن است كه پيش‌بيني كنيم نامزدهاي نهايي چه كساني خواهند بود، چه برسد به اينكه پيش‌بيني كنيم چه كسي در انتخابات پيروز مي‌شود. با اين حال آنچه مشخص است اينكه انتخابات رياست‌جمهوري ايران، زنگ آغاز يك نقطه عطف تاريخي ديگر در مسير تكاملي توأم با تلاطم حكومت ديني- انقلابي است.»
مالوني با استقبال از نامزدي هاشمي و عملگرا خواندن وي مي‌نويسد: با اين حال وي با موانع بزرگي رو به رو است؛ موانعي كه بسياري از ناظران را قانع كرده بود كه اشارات اخير او درباره رقابت انتخاباتي تنها يك شوخي است. مهم‌تر از همه سن او است كه تقريباً 79 ساله است كه اين امر علاوه بر اينكه پرسش‌هايي درباره توانايي او مطرح مي‌كند ممكن است مبارزه انتخاباتي او را در كشوري با جمعيت جوان مخدوش سازد.
وي سپس با اشاره به غلط بودن تحليل‌هاي امريكايي‌ها درباره ادعاي نظامي بودن فضاي انتخابات نوشت: چهار سال پيش هيلاري كلينتون وزير وقت امورخارجه و بسياري از محققان پيش‌بيني كردند كه ايران در حال تبديل شدن به يك ديكتاتوري نظامي است اما اكنون بسياري از اين پيش‌بيني‌ها كنار رفته‌اند. اجازه دهيد روشن صحبت كنيم. همانطور كه مانورهاي ابتدايي رقابت انتخاباتي 2013 نشان مي‌دهد، سياست در ايران همچنان رقابتي، غيرقابل پيش‌بيني و جذاب است.
با توجه به آنچه گفته شد علت اصلي حمايت امريكايي‌ها از يك ليست و جريان مشخص را مي‌توان همان چيزي دانست كه روزنامه واشنگتن‌پست چندي پيش اذعان كرده بود، اين روزنامه امريكايي در يكي از شماره‌هاي خود مي‌نويسد: «اوباما پيروزي حزب هاشمي و روحاني در انتخابات را «بله به سرمايه‌داري» و تغيير رفتار ايران مي‌داند.» بنابراين اعتراف اخير رسانه‌هاي اين كشور به شكست جريان مورد حمايت غرب در داخل كشور به معناي آن است كه نبايد به تغيير رفتار ايران در مسائل مورد مناقشه ايران- امريكا خيلي اميدوار بود، به بيان ديگر تحقق روح برجام- كه به گفته اوباما تغيير رفتار ايران است- بر اساس نتايج انتخابات دور دهم مجلس شوراي اسلامي تا زمان نامشخصي به تعويق مي‌افتد و اهداف امريكا در اين مسير همچنان با بن‌بست رو‌به‌رو مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
سیاستمداران امریکا "چه دموکرات "چه
جمهوری خواه"هردو حزب امریکا "از افراد
فالانژ تشکیل شده اید"اما درکشورهای دیگر بدنبال حزب میانه رو ها هستید.
باید به این فکر کرد" میانه رو"یا دست
نشانده "منظور شما می باشد.
اریایی از شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
مواظب باشیدمردم ومنتخبان مردم را غربی نخوانید چرا درمواقع لازم مردم را فهیم و شجاع واگاه ومتدین وانقلابی وصبور وبابصیرت می خوانید هرجا به نفعتان نیست انهارا غربی می خوانید یادتان نرود انقلاب مارا رادیو بی بی سی گزارش می کرد رسانه های پهلوی که تبلیغ انقلاب مارا نکردند
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
خودتون گول نزنید لطفا ... ی سری به خیابان ولی عصر بزنید متوجه می شوید چه کسی شکست خورده!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار