کد خبر: 780109
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
قوالي «مست قلندر» بر اساس موسيقي سنتي هندوستان و پاكستان و در مدح مولا علي عليه السلام ساخته و توسط سامي يوسف تنظيم و خوانده شده است.
 قوالي «مست قلندر» در مدح مولا علي عليه السلام به‌عنوان جديدترين آهنگ سامي يوسف همزمان با ايام ميلاد اميرالمؤمنين علي عليه السلام منتشر شد.

اين آهنگ كه با صداي سامي يوسف و راحت فاتح عليخان به انتشار رسيده، بر اساس موسيقي قوالي ساخته شده است. ريشه موسيقي قوالي به شش سده پيش باز مي‌گردد؛ زماني كه نوادگان تيمور لنگ بنا به وصيت پدربزرگانشان سعي به گردهمايي هنرمندان و اهل ادب در دهلي، آگرا و لاهور و دوران طلايي شكوفايي ادبيات، معماري و موسيقي را از بهترين عوامل فرهنگي ايران و هند پايه گذاري كردند. به مرور، قوالي كه به عوامل ادبي و موسيقي غني شده بود، در نهايت گسترده‌ترين سبك موسيقي سنتي در هندوستان و پاكستان شد. شعر مست قلندر كه از اشعار سنتي و قديمي اسلامي و در وصف حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام است، توسط امير خسرو نوشته و بعدها توسط بابا بوله شاه بازنويسي شده است. ملودي سنتي آن هم در ابتدا توسط شخصي به نام عاشق حسين درست شده كه البته تنظيم مجدد آن براي اين آهنگ را سامي يوسف انجام داده است. «مست قلندر» پيش از اين نيز توسط بسياري از خواننده‌هاي شهير نظير نوري جهان، استاد نصرت فاتح عليخان، ابيدا پروين، صبري برادرز و ... اجرا شده و سامي يوسف جديدترين خواننده‌اي است كه آن را بازخواني مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار