کد خبر: 770166
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
مديرعامل ايران‌خودرو:
مديرعامل ايران‌خودرو با بيان اينکه قرارداد پژو در چارچوب اقتصاد مقاومتي است، از پرداخت 427 ميليون و 600 هزار يورو غرامت غيرنقدي پژو به ايران‌خودرو خبر داد و گفت: اگر طرح تحريم قرارداد پژو در مجلس به تصويب برسد به آن احترام خواهيم گذاشت.
بهناز قاسمی
پس از جنجال‌هايي که درخصوص امضاي قرارداد ايران خودرو با پژو به راه افتاد، روز گذشته مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو به جمع خبرنگاران آمد و از امتيازاتي که پژو به ايران خودرو داده است، سخن گفت. هاشم يکه‌زارع قرارداد با پژو را منطبق با سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي دانست و افزود: عدم اتکا به ارز نفتي و اخذ تضمين براي صادرات از شريک خارجي يکي از مهم‌ترين امتيازات اين قرارداد است. وي با اشاره به اخذ غرامت از پژو اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده 427 ميليون و 600 هزار يورو خسارت مربوط به رفتار پژو در ايران از جانب اين شرکت به ايران خودرو پرداخت خواهد شد که البته بخشي از اين رقم به صورت غيرنقدي محاسبه مي‌شود.
وي توضيح داد: 116 ميليون يورو از اين خسارت مربوط به مسائل جاري و گذشته است و 311ميليون و 600 هزار يورو نيز در مسائل آينده ديده شده است. يکه‌‌زارع ادامه داد: از رقم 116 يورو خسارت مربوط به مسائل جاري و گذشته، 25 ميليون يورو بابت دريافت قطعات مجاني از پژو محاسبه خواهد شد که البته بخشي از اين رقم دريافت شده است. وي افزود: همچنين 11 ميليون يورو بابت تجهيزات خط توليد پژو 207 در نظر گرفته شده که اين تجهيزات به صورت مجاني به ايران اعطا مي‌شود.
مديرعامل ايران‌خودرو افزود: همچنين 11ميليون يورو از طلب‌هايي که پژو از ايران‌خودرو داشته در موضوع غرامت ديده شده و اين رقم به صورت نقدي پرداخت نخواهد شد. به گفته وي شرکت پژو بابت توليد خودرو با برند پژو در ايران‌خودرو قبل و بعد از تحريم‌ها طبق قرارداد بايد 69 ميليون يورو به عنوان روياليتي (امتياز مونتاژ خودرو) از ايران‌خودرو دريافت مي‌کرد که در توافق انجام شده قرار شد اين مبلغ پرداخت نشود. به گفته وي درمورد 316 ميليون و 600 هزار يورو خسارت تعيين شده مربوط به مسائل آينده نيز قرار شد در خريدهايي که ايران‌خودرو در زمينه قواي محرکه از پژو انجام مي‌دهد، تخصيص دريافت کند که البته اين تخصيص روي قيمت‌هاي ثابت فيکس شده و براساس فرمول قيمت اعمال خواهد شد.
به گفته يکه‌زارع، شرکت پژو همچنين متعهد شده به ارزش 4 ميليون يورو خدمات کارشناسي به ايران خودرو ارائه دهد و در اين راستا در مدت يک سال کارشناسان پژو در ايران‌خودرو مستقر خواهند شد تا براي محصولات توليدي پژو در ايران در جهت بهبود کيفيت اقدام کنند.
وي تصريح کرد: نزديک به يک ميليون و 600 هزار يورو نيز جهت آموزش کارشناسان ايران‌خودرو در فرانسه در نظر گرفته‌شده و علاوه بر اين قرار است در زمينه محصولات فعلي نيز با ارزش يک ميليون يورو کار شود به طوري که پژو اين محصولات را در اختيار ايران‌خودرو قرار دهد تا روي آنها کار کنيم.
وي در مورد رقم روياليتي پرداختي ايران‌خودرو به پژو گفت: در توافق با پژو به نتيجه رسيديم که براي 2 ميليون دستگاه خودرويي که خودمان روي پلت‌فرم‌هاي پژو توليد کرده‌ايم، روياليتي 30 يورويي پرداخت شود که با محاسبه 70يورويي که از اين محل روي هر کدام از اين 2 ميليون خودرو پرداخت نمي‌کنيم مي‌توان به رقم 140 ميليون يورو خسارت پرداختي از اين محل از پژو اشاره کرد. به گفته مديرعامل ايران‌خودرو بابت توليد محصولات پژو در ايران طبق قرارداد قبلي، رقم روياليتي به 140 يورو رسيده بود که قرار شد تا هر زمان که پژو 405، پژو 206 و پژو 207 در ايران توليد مي‌شد بابت اين خودروها 10 يورو پرداخت شود که با در نظر گرفتن تيراژ سال آينده کل درآمد حاصل از اين محل 140 ميليون يورو محاسبه مي‌شود.
وي تأکيد کرد: اثر مستقيم دريافت غرامت از پژو روی سود و زيان ايران‌خودرو 47 ميليون يورو خواهد بود.
يکه‌زارع ادامه داد: اگر ميزان ساخت داخل تعيين شده در قرارداد پژو محقق نشود، وزارت صنعت اجازه ورود قطعات را نخواهد داد.
  
مصرف‌کنندگان از غرامت پژو منتفع نمي‌شوند
يکه‌زارع همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص خلف وعده پژو در دوران تحريم و زيان مصرف‌کنندگان گفت: از آنجا که خودروسازان در سال‌هاي تحريم زيان داشتند، لذا غرامت پرداختي پژو به منظور جبران زيان خودروسازان است نه مصرف‌کننده. وي در پاسخ به اين سؤال که چه تضميني براي داخلي‌سازي قطعات پژو وجود دارد؟ گفت: در شرکت مشترکي که توسط ايران‌خودرو و پژو ايجاد مي‌شود هر کدام از دو طرف، 50 درصد سهم خواهند داشت.
يکه‌زارع تصريح کرد: در دو سال اول، مديرعامل اين شرکت از ايران‌خودرو تعيين مي‌شود و رئيس هيئت مديره نيز از شرکت پژو حضور خواهد داشت و اين موضوع در دو سال، بعد برعکس خواهد شد و هر دو نفر از قدرت اجرايي بالايي برخوردار خواهند بود. يکه‌زارع در واکنش به اين موضوع که نمايندگان مجلس قصد دارند طرح تحريم قرارداد پژو را به هيئت رئيسه مجلس ارائه کنند، گفت: وقتي مجلس به نتيجه و اين موضوع به تصويب برسد، ما به اين موضوع 100 درصد احترام خواهيم گذاشت.
  
احداث کارخانه جديد براي توليد محصولات پژو
مديرعامل ايران‌‌خودرو با بيان اينکه شروع توليد محصولات پژو در کارخانه فعلي ايران‌خودرو صورت خواهد گرفت‌، گفت:‌ بعد از سه يا چهار سال يک سايت مستقل و کارخانه جديد براي توليد مشترک محصولات پژو احداث خواهد شد. وي با بيان اينکه اواخر سال آينده پژو 2008 به توليد خواهد رسيد، افزود: ميزان داخلي‌سازي اين محصول در سال 40 درصد و بعد از چهار سال به 70 درصد مي‌رسد. به گفته يکه‌زارع از سرمايه‌گذاري 250 ميليون يورويي پژو در ايران، 54 ميليون دلار صرف واحدهاي قطعه‌سازي ايران، انتقال دانش فني و تحقيق و توسعه در اين بخش خواهد شد.
وي با بيان اينکه طبق قرارداد جديد با پژو مي‌توانيم از پلت‌فرم موجود در شرکت مشترک براي توليد محصولاتي با برند ايران‌خودرو استفاده کنيم، گفت: طي 20 روز آينده کار طراحي اولين خودروي توليدي در اين زمينه آغاز خواهد شد و طي دو  تا 5/2 سال آينده به توليد مي‌رسد، بنابراين در قرارداد پژو مونتاژکار نخواهيم بود.
مديرعامل ايران‌‌خودرو در مورد نحوه قيمت‌‌گذاري محصولات پژو در ايران گفت: ‌قيمت‌گذاري خودرو ربطي به قرارداد ندارد و نمي‌توانيم در اين مورد تعيين و تکليف کنيم. وي افزود: قيمت خودروها براساس قوانين ناظر بر قيمت‌گذاري در زمان توليد محصولات تعيين خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال که چه برنامه‌اي براي توقف توليد پژو 405، پژو پارس و پژو 206 داريد، گفت: شرکت‌هاي ديگري هستند که بايد براي توقف توليد محصولاتشان اقدام کنند. وي ادامه داد: اگر توليد اين محصولات و همچنين پرايد متوقف شود، بايد ببينيم چه اتفاقي براي قطعه‌سازان مي‌افتد. وي تأکيد کرد: در قراردادهاي جديد بابت فعال کردن ظرفيت‌هاي جديد در صنعت قطعه‌سازي توافق شده است.
  
توليد پژو 508 و پژو 5008 در مرحله بعدي همکاري‌ها
يکه‌زارع در ادامه از برنامه‌ريزي براي توليد دو محصول پژو 508 و پژو 5008، در مرحله بعدي همکاري ايران‌خودرو و پژو خبر داد و گفت: در مرحله اول توليد پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 پيش‌بيني شده است.
وي توضيح داد: قيمت پژو 2008 با گيربکس اتوماتيک 78 ميليون تومان و نوع دستي اين خودرو 72 ميليون تومان پيش‌بيني مي‌شود، در مورد پژو 208 نيز بايد به قيمت 68 ميليون توماني اين خودرو با گيربکس اتوماتيک و قيمت 67 ميليون توماني آن با دنده دستي اشاره کنيم.
به گفته وي، قيمت پژو 301 با گيربکس اتوماتيک حدود 62 يا 63 ميليون تومان و نوع دستي آن 58 ميليون تومان پيش‌بيني مي‌شود که البته اين قيمت‌ها با توجه به شرايط فعلي برآورد شده و بايد ببينيم در آينده به چه قيمتي توليد خواهند شد.
وي با بيان اينکه توليد محصولات پژو در ايران در سال 2020 يا 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رسيد، گفت: 30 درصد از محصولات توليدي صادر خواهد شد که قيمت آنها بيش از 10 تا 12 هزار يورو خواهد بود.
يکه‌زارع تأکيد کرد: محصولات صادراتي با برند پژو توليد مي‌شوند و در بازارهاي اين شرکت عرضه خواهند شد. وي با بيان اينکه ديگر امکان توليد محصولاتي مانند پژو 405 با قيمت 40 تا 45 ميليون تومان وجود ندارد، گفت: در همکاري با شرکت‌هاي خارجي هيچ خودرويي ارزان‌تر از 65 يا 70 ميليون تومان عرضه نخواهد شد.
  
قرارداد توليد سواري‌هاي بنز تا 2 هفته آينده امضا مي‌شود
مديرعامل ايران‌‌خودرو در ادامه در مورد همکاري‌هاي ايران‌خودرو با شرکت‌هاي خارجي ديگر نيز گفت: شرکت بنز با شرکت ايران‌خودرو‌ديزل تفاهمنامه‌اي منعقد کرده که طبق آن يک شرکت فروش و خدمات پس از فروش با سهم 51 درصدي بنز و سهم 49 درصدي ايران‌‌خودرو ديزل ايجاد خواهد شد.
وي ادامه داد:‌ همچنين بنز 30 درصد از سهام شرکت ايدم را مجدداً در اختيار مي‌گيرد و 20درصد از سهام شرکت محورخودرو را نيز خواهد داشت و علاوه بر اين شرکت گواه توسط شرکت جوينت ونچر فروش و خدمات پس از فروش ايران‌خودرو ديزل و بنز خريداري خواهد شد. وي از انعقاد قرارداد براي توليد محصولات سواري بنز در ايران طي دو هفته آينده خبر داد و گفت: در چنين شرايطي پالس‌هايي از طرف شرکت BMW داشته‌ايم ولي به احترام نمايندگي رسمي اين شرکت، به تقاضاي آنها پاسخ نداديم.
  
توليد مشترک محصولات فيات
يکه‌زارع در ادامه از همکاري ايران‌خودرو با شرکت فيات خبر داد و در پاسخ به اين سؤال که آيا همکاري با فيات منجر به همکاري کرايسلر منتهي خواهد شد، گفت: ما دوست داريم با شرکت‌هاي قوي در دنيا کار کنيم ولي در اين زمينه از سياست‌هاي کشور پيگيري خواهيم کرد.
وي افزود: در حال حاضر پلت‌فرم‌هاي مشترکي بين شرکت‌هاي امريکايي وجود دارد و اين اتفاق دور از ذهن نيست که از طريق فيات، تکنولوژي‌ توليد خودروهاي امريکايي به ايران وارد شود. مديرعامل ايران‌‌خودرو در پايان از مذاکره براي تأمين بخشي از ناوگان تاکسيراني کشور از طريق محصولات بنز خبر داد و گفت: در صورت نهايي شدن اين موضوع، بخشي از ناوگان تاکسيراني کشور از طريق توليد محصولات بنز در ايران تأمين خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار