کد خبر: 769642
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
نقد ۶ اقتصاددان به اظهارات روحاني
رئيس‌جمهور در شرايطي سه شنبه شب از اقدامات اقتصادي دولت دفاع کرد که اقتصاددانان نظرات متفاوتي را در اين زمينه دارند و سخنان روحاني را منطبق بر واقعيت‌هاي اقتصاد ايران نمي‌دانند.
به گزارش نسيم، رئيس‌جمهور که به قصد توضيح سفر خود به ايتاليا و فرانسه به تلويزيون آمده بود، صحبت‌هاي مختلفي را پيرامون مسائل اقتصادي مطرح کرد که شايد تناسب چنداني با واقعيت‌هاي اقتصاد ايران نداشت.
روحاني در حالي مدعي شد که وابستگي لايحه بودجه 95 به درآمدهاي نفتي کاهش پيدا کرده که ما سال گذشته 1/3 ميليون بشکه نفت مي‌فروختيم ولي قرار است طبق لايحه بودجه سال آينده 2/3 ميليون بشکه نفت بفروشيم. همچنين رئيس‌جمهور که در طول 900 روز گذشته مدام از باز کردن غل و زنجير و تحريم‌ها براي حل مشکلات اقتصادي کشور سخن به ميان مي‌آورد، سه‌شنبه شب در يک تغيير جهت عجيب، بيشتر مشکلات اقتصادي را ناشي از مشکلات داخلي دانست.
رئيس دولت يازدهم در حالي ادعا کرد که رفاه مردم در 5/2 سال فعاليت دولتش افزايش داشته که در 2/5 سال گذشته، به‌رغم کاهش تورم، رکود به شکل فزاينده‌اي تشديد شده و قدرت خريد مردم هم کاهش پيدا کرده است. در همين باره جان کلام گفت‌و‌گوهاي اين خبرگزاري را با شش اقتصاددان ارائه مي‌کنيم.
  
مرتضي افقه، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد چمران: وابستگي به نفت با توجه به حجم بيشتر فروش نفت در لايحه بودجه 95 نه تنها کاهش پيدا نکرده بلکه افزايش هم يافته است. اين اقتصاددان با بيان اينکه سطح رفاه مردم در دو سال اخير تغييري نکرده است، گفت: درست که شاهد کاهش تورم بوده‌ايم، اما با توجه به تعميق رکود سطح رفاه مردم تغيير چنداني نکرده و در برخي موارد بدتر هم شده است. افقه با اشاره به اظهارات روحاني درباره خيرخواهي رئيس‌جمهور فرانسه براي جوانان کشور بيان کرد: در نظام سرمايه‌داري به هيچ وجه چنين مسئله‌اي وجود ندارد و هرکسي به فکر تأمين منافع و پيشرفت کشور خود مي‌باشد.
   
حجت‌الله عبدالملکي، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع): قراردادهايي که در سفر رئيس‌جمهور به اروپا منعقد شد، بيشتر به خروج اقتصاد ايتاليا و فرانسه از رکود کمک کرد و نشان داد در برجام قول و قرارهايي براي رونق اقتصاد اروپا ميان ايران و کشورهاي 1+5 گذاشته شده است. اکثر رسانه‌هاي غربي از تعبير agree buy  براي قراردادهاي ايران با کشورهاي اروپايي استفاده کردند، يعني ايران موافقت کرده از ايتاليا و فرانسه کالا بخرد.
   
حجت‌الاسلام رجايي، اقتصاددان و عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره): کاهش تورم تا 8 درصد با توجه به ثابت بودن درآمد مردم و تعميق رکود نمي‌تواند علامت مثبتي براي اقتصاد ايران باشد. با وجود فروش نفت بيشتر به بهانه کاهش قيمت جهاني نفت نه تنها وابستگي به نفت کم نشد بلکه بودجه‌اي بسيار نفتي نسبت به چند سال گذشته بسته شده که اين مسئله اقتصاد ما را آسيب‌پذيرتر مي‌کند.
   
وحيد شقاقي‌شهري، عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمي: فرانسه و ايتاليا از بدهکارترين کشورهاي اروپا هستند و به هيچ وجه گامي در جهت رونق اقتصاد ايران بر نمي‌دارند بلکه فقط به فکر خروج اقتصاد خودشان از بحران بودند. اگر خريد هواپيما به شرط تمليک و طبق شرايط مناسب باشد، مي‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، اما پرداخت با دلار نقدي به ضرر اقتصاد ايران است.
  
بيژن عبدي، اقتصاددان: امکان ندارد فرانسوي‌ها دلشان به حال مردم ما بسوزد و قدمي براي اشتغالزايي جوان ايراني بردارند. دولت با تغيير در سرفصل‌هاي بودجه طوري وانمود مي‌کند که وابستگي به نفت را کاهش داده اما در عمل با توجه به حجم بالاي فروش نفت مي‌توان دريافت که کاهش وابستگي به نفت تنها در حد شعار است.
  
دکتر عبدالمجيد شيخي، نويسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ريزي: سخنان آقاي روحاني بيشتر شبيه شوخي بود و به نظر نمي‌رسد کسي خيرخواهي فرانسوي‌ها براي جوان ايراني را باور کند. رئيس‌جمهور بعد از 900 روز تمرکز بر حل مشکلات اقتصادي از طريق رفع تحريم‌ها به يکباره تغيير موضع مي‌دهد و اعلام مي‌کند ريشه حل مشکلات در داخل است که اين مسئله کمي عجيب به نظر مي‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
0
1
وضعیت ده سال گذشته ایران نشان میدهد که این اقتصاد دانان منتقد اطلاعات درستی از علم اقتصاد ندارند وفقط یک حرفهایی را بلغور می کنند اگر واقعا ما چهارتا اقتصاد دان واقعی داشتیم الان در این نقطه بحران نبودیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
0
بوي سوختن مي آيد ............
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
0
0
فقط سرکاریم و بس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار