کد خبر: 769143
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
رفتار غيرحرفه‌اي جشنواره فجر با انيميشن‌هاي سينمايي
در حالي که پيش از اين خبر ايجاد بخش انيميشن در جشنواره عنوان شده بود، با تغيير نظر جشنواره نسبت به انيميشن‌هاي سينمايي، اين آثار از حضور در کاخ جشنواره و داشتن نشست خبري نيز محروم شدند...
محمدصادق عابدینی
در حالي که پيش از اين خبر ايجاد بخش انيميشن در جشنواره عنوان شده بود، با تغيير نظر جشنواره نسبت به انيميشن‌هاي سينمايي، اين آثار از حضور در کاخ جشنواره و داشتن نشست خبري نيز محروم شدند، اين در حالي است که امسال بيشترين تعداد انيميشن‌هاي سينمايي در جشنواره حضور دارند.
فجر نمي‌خواست محل جهش انيميشن باشد!
امسال براي نخستين‌بار در تاريخ سينماي ايران و تاريخ پويانمايي کشور هشت اثر انيميشن پويانمايي در جشنواره فجر حضور پيدا کردند؛ اتفاقي که تنها متخصصان سينما و کارشناسان حوزه انيميشن مي‌توانند ارزش و اهميت آن را درک کنند. جهش پويانمايي ايراني بعد از چند تجربه موفق در سال‌هاي گذشته مانند انيميشن «تهران 1500» و «شاهزاده روم» که همراه با دريافت جايزه ويژه دبير جشنواره توسط «شاهزاده روم» همراه بود، امسال هشت اثر سينمايي انيميشن به جشنواره راه يافتند. حضور اين ميزان از توليدات داخلي نشان از پتانسيل بالا در ميان جواناني است که وارد عرصه توليد انيميشن شدند و مي‌توانند آينده صنعت پويانمايي کشور را تضمين کنند! اين اتفاق وقتي هيجان‌انگيز‌تر مي‌شدند که جشنواره قول تخصيص بخش ويژه‌اي به انيميشن‌هاي سينمايي داد. جشنواره وعده داد سيمرغ بلورين بهترين انيميشن را اهدا کند و حتي امکان رقابت انيميشن‌ها با فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ نيز مطرح شد، اما اين خبرهاي خوب در فاصله چند روز مانده به برگزاري جشنواره رنگ باختند و حمايت‌هاي اوليه جايش را به بي‌مهري و بي‌توجهي داد. به نحوي که حتي از دعوت سازندگان اين انيميشن‌ها به مراسم افتتاحيه جشنواره نيز دريغ شد.
   
عقب‌نشيني جشنواره از تصميم قبلي
در نشست دوم دبير جشنواره، محمد حيدري آب پاکي را روي دست سازندگان انيميشن‌ها ريخت و گفت: امسال بخش مجزايي براي انيميشن در جشنواره سي و چهارم نداريم؛ در فراخوان جشنواره انيميشن پيش‌بيني نشده بود، اما براي حمايت از اين بخش نوپا در سينماي ايران هشت اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره را در چند سينماي مردمي نمايش خواهيم داد و اين آثار در برج ميلاد نمايش ندارند و در سينماهاي مردمي اکران‌هايي خواهند داشت. وي تصريح کرد: در صورت شايستگي، اين امکان وجود دارد که جايزه ويژه‌اي از سوي ستاد برگزاري به يکي از اين هشت اثر به عنوان انيميشن برتر اهدا شود، اما اين رفتار متناقض باعث شد تا توليدکنندگان هشت اثر انيميشني با صدور نامه‌اي سرگشاده نسبت به اجحافي که جشنواره به راه انداخته است، اعتراض کنند.
   
احتمال بارش کوفته قلقلي!
در بخشي از اين نامه که با عنوان «جشنواره فجر با احتمال بارش کوفته قلقلي!» منتشر شده، آمده است: «شلوغي سالن افتتاحيه‌ جشنواره فيلم فجر، صداي چليک چليک دوربين‌ها، بوي تند ادکلن بازيگران و لباس‌هاي مرتبشان، اجازه نمي‌دهد کسي به فلسفه‌ جشنواره فکر کند. به اينکه قرار بود جشنواره فجر به اعتلاي سينما بينجامد تا رونقي بر صنعت سينما شود. تا بتواند سره را از ناسره تفکيک كند، فرهنگ متعالي‌مان را معرفي کند و به ما فيلمسازان مسير درست سينما را نشان دهد. جشنواره‌اي پررونق که براي بسياري از فيلم‌ها، تبديل به هدف شده است. از ماه‌ها قبل کليد مي‌خورند تا به فجر برسند و ستاره‌هايشان روي فرش قرمز بروند، اما سينما منحصر به فيلم‌هاي زنده نيست. در دنيا، سينماي انيميشن گيشه را قبضه مي‌کند و دايره‌ مخاطبان بيشتري را هدف مي‌گيرد. صنعتي که هنوز طعم آن را درست نچشيده‌ايم، مگر چند کامي که به شيريني از آن ستانده‌ايم. سال گذشته به‌‌رغم بي‌مهري جشنواره سي‌وسوم، انيميشن شاهزاده‌ روم برخلاف پيش‌بيني‌ها، چندين برابر فيلم‌هايي فروخت که بازيگرانش روي فرش‌ها غلت مي‌زدند و سيمرغ‌ها برايشان تنبک!»
سازندگان انيميشن‌هاي سينمايي ادامه مي‌دهند: «ابتداي امسال، از سمت سازمان سينمايي، سال انيميشن نامگذاري شد و اين نقطه‌ اميدي بود براي اين صنعت که مسئولان هم اهميت موضوع را دريافته‌اند و قرار است جدي گرفته شويم. پس از آن، با ورود بي‌سابقه‌ هشت اثر به جشنواره مواجه شديم که در تاريخ جشنواره تاکنون، حداکثر با سه اثر انيميشن روبه‌رو بوده‌ايم. لذا دبير جشنواره در نشست اول مژده‌ نگاهي ويژه‌ به تأسيس بخش انيميشن داد و تأکيد كرد که امسال براي اين حوزه برنامه‌ها داريم. همگي تصور کرديم منظورشان از ويژه يعني خوب!»
انيماتورهاي جوان کشورمان که اغلب از جوانان متعهد و جبهه مؤمن انقلابي نيز هستند، در ادامه نامه با اشاره به فروش بيش از 4 ميليارد توماني فيلم شاهزاده روم اين سؤال را مطرح مي‌کنند که چرا با وجود جهشي که انيميشن داشته است و در سالي که به نام انيميشن نامگذاري شده، در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر حتي يک صندلي نيز براي سازندگان انيميشن‌هاي سينمايي اختصاص داده نشده است؟!
آنها در اين نامه تأکيد مي‌کنند: «مگر يک دعوت محترمانه يا تخصيص يک سيمرغ بي‌جان، هزينه‌ زيادي است که در قبالش توسعه‌ اين صنعت دانش بنيان، جذب سرمايه‌هاي خصوصي و ژست حمايت از آن را به همراه دارد؟ مگر امسال بهترين فرصت براي اين اقدام جريان‌ساز نيست؟ فرش قرمز و جايزه‌ها که عموماً به ستاره‌ها مي‌رسد براي ما دغدغه‌اي نيست، اما احترام و توجه به يک صنعت عظيم و جوان که در جدال جذب سرمايه‌ها و کسب بازار خود است، بزرگ‌ترين خداقوت به سازندگان خط‌شکني‌ است که نه به مانند فيلم‌هاي زنده چند ماه، بلکه در دوره‌هاي سه ساله موفق به توليد سينمايي انيميشن مي‌شوند! مگر يک فيلمساز انيميشن چند بار در عمر کاري‌اش موفق به جذب سرمايه و حضور در فجر مي‌گردد؟ مگر با بايکوت و ندادن اکران برج ميلاد و نشست خبري به رويدادي مهم، که صدايش هم به جايي نمي‌رسد، در آينده چيزي جز سرزنش تماشاچيان پرشورش را در گيشه براي خود خواهيد خريد؟!»
با حذف انيميشن‌ها از برنامه برج ميلاد عملاً اين آثار توانايي رقابت با فيلم‌هاي سينمايي را در بخش‌هايي مانند موسيقي متن، صداگذاري، تدوين، دستاورد فني و ساير بخش‌هايي که امکان رقابت يک فيلم انيميشن با فيلم رئال وجود داشت، از دست دادند. اگر قرار بر حمايت از آثار انيميشني باشد، آنها در کشوري که انيميشن‌اش را جوانان جلو مي‌برند، اين‌گونه رفتار‌ها تنها باعث سرخوردگي و دلزدگي خواهد شد. جالب اينجاست که پيش از اين و در دوره‌هاي پيشين نيز کارگردانان انيميشن بر توانايي‌هاي توليدات پويانمايي کشورمان در رقابت با فيلم‌هاي سينمايي تأکيد کرده بودند، اما هيچ وقت اين جرئت در ميان برگزار‌کنندگان جشنواره وجود نداشته است که حضور انيميشن‌ها را به رسميت بشناسند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار