کد خبر: 768374
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
رئيس جمهور با برشمردن خيانت‌هاي عربستان به جهان اسلام:
عربستان به كشور همسايه خود حمله و حدود 10 ماه است كه مردم اين كشور را بمباران مي‌كند اما نتيجه‌اي از اين اقدامات خود نگرفته و در عراق سوريه و لبنان نيز ناموفق بوده است، بنابراين درك مي‌كنيم كه عصباني باشد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام روحاني روز گذشته در كنفرانس خبري كه با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي فعال در ايتاليا برگزار شد، گفت: روابط اقتصادي سنتي و خوب ايران با كشورهاي اروپايي، با اعمال تحريم‌ها دچار مشكل شد و عملا اين تحريم‌ها باعث شد تا اروپايي‌ها از فعاليت در بازار ايران محروم شوند اما اكنون شرايط براي يك همكاري اقتصادي پرسود و بر پايه شرايط برد – برد ميان ايران و كشورهاي اروپايي مهيا است. روحاني با تشريح دستاوردهاي سفر خود و هيئت عالي رتبه همراه به رم، اظهارداشت: دستاوردهاي اين سفر به نفع ايران، ايتاليا، اتحاديه اروپا و حتي منطقه خواهد بود. ما طرح‌هاي مشترك اقتصادي گسترده‌اي داريم كه شعاع آن محدود به ايران و ايتاليا نخواهد بود و كشورهاي منطقه را نيز شامل مي‌شود.
  
حمله به سفارت عربستان از سر احساسات بود
رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و عربستان اظهار داشت: ايران و عربستان دو كشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست.
روحاني خاطرنشان كرد: در داستان اخير آنچه اتفاق افتاد اين بود كه يك عالم ديني و مذهبي سربريده شد و اين اقدام بسيار تأثرآميزي بود و محكوم است چرا كه اين عالم ديني هيچ فعاليت خطرناكي نداشت و صرفاً در قالب سخنراني از حقوق اجتماعي و سياسي مردم سخن مي‌گفت و مجازات چنين عالم ديني، سربريده شدن نيست و اين كار بسيار زشتي بود كه مردم و دولت ايران در كنار ساير كشورهاي جهان آن را محكوم كردند. رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: در ايران عده‌اي از روي احساسات به سفارت عربستان حمله كردند كه دولت ايران بلافاصله آن را محكوم كرد و عوامل اين اقدام شناسايي، دستگير و به محاكم قضايي معرفي شدند. بنابراين دولت ايران به همه اقداماتي كه بايد در خصوص اين موضوع انجام مي‌داد، عمل كرده است. روحاني با بيان اينكه اقدامات عربستان و ادامه تأكيد بر تنش از نظر ما غيرقابل توجيه است، اظهار داشت: البته ما درك مي‌كنيم كه عربستان به خاطر برنامه‌هايي كه در منطقه داشت و در دستيابي به آنها ناموفق بوده، عصباني است و قصد دارد سرپوشي براي شكست‌هاي خود درست كند.
  
اين عربستان است كه بايد عذرخواهي كند
رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: عربستان به كشور همسايه خود حمله كرده و حدود 10 ماه است كه مردم اين كشور را بمباران مي‌كند اما نتيجه‌اي از اين اقدامات خود نگرفته و در عراق، سوريه و لبنان نيز ناموفق بوده است، بنابراين درك مي‌كنيم كه عصباني باشد، اما آدم عصباني براي فروكش كردن عصبانيت خود مي‌تواند راه‌هاي مختلفي را در پيش بگيرد و عربستان نيز بايد راه‌هاي بهتري در اين زمينه اتخاذ كند. روحاني تأكيد كرد: مشكل امروز منطقه ما وجود تروريست‌هايي مانند داعش و جنگ بين عربستان و يمن است كه بايد متوقف شوند. روحاني در پاسخ به سوال ديگري درباره روابط ايران و عربستان و اينكه يكي از دولتمردان سعودي خواستار عذرخواهي تهران شده است، تصريح كرد: فردي كه بحث عذرخواهي را مطرح مي‌كند به مسائل سياسي و ديپلماتيك آشنايي ندارد. آنها هستند كه شيخ نمر را سر بريده و مردم يمن را قتل عام و به تروريست‌ها در منطقه كمك مي‌كنند، آيا در مقابل، ايران بايد عذرخواهي كند؟ آنها به خاطر عدم مديريت صحيح باعث شدند تا در مراسم حج هزاران نفر كشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌هاي مسلمان عذرخواهي كنند باز هم اندك است.
رئيس‌جمهور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اگر باز هم در عربستان انسان بي‌گناهي كشته شود آن را محكوم مي‌كند و از نظر ما حمايت از تروريست‌ها و حمله به ساير كشورها محكوم است اما در عين حال خواستار ادامه و افزايش تنش بين دو كشور نيستيم و اميدواريم آنها نيز به منافع مردم خود و جهان توجه كنند. روحاني با بيان اينكه در داخل عربستان اختلافات زيادي وجود دارد و سران اين كشور با يكديگر تفاهم ندارند، اظهار داشت: ما شرايط آنها را درك مي‌كنيم اما بايد در عين حال در شرايط سخت، تصميمات درست و دشواري اتخاذ شود تا پايان آن به نفع دو طرف باشد و اميدوارم آنها بتوانند مسير درستي را انتخاب كنند.
   
پيش بيني روحاني از انتخابات 7 اسفند
روحاني در پاسخ به سؤالي درباره انتخابات هفتم اسفند و اينكه آيا برخي اتفاقات در جريان بررسي صلاحيت‌هاي كانديداها در اين انتخابات مي‌تواند بر موفقيت‌هاي بين‌المللي اخير شما تأثير بگذارد، تصريح كرد: علاقه‌مندم درباره مسائل داخلي كشورمان بيشتر در داخل كشور صحبت كنم و در آينده هم لازم است تا در اين باره در كشورمان صحبت كنم. رئيس‌جمهور ادامه داد: پيش‌بيني من اين است كه انتخابات هفتم اسفند مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان آنچنان كه در ذهن شما بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف‌نظرهايي در مسائل جزئي وجود دارد اما اميد زيادي دارم كه شوراي نگهبان به عنوان نهادي بسيار مهم در كشور در آخرين مرحله بررسي صلاحيت‌ها نگراني‌ها را برطرف كند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقويت بيش از پيش نظام جمهوري اسلامي شود.

كليد برقراري رابطه غيرخصمانه در واشنگتن است
روحاني در پاسخ به سؤال بعدي درباره اينكه آيا فكر مي‌كنيد امكان انجام چنين استقبال باشكوهي كه در ايتاليا از شما شاهد بوديم در واشنگتن هم خواهد بود و آيا امكان حضور صنعتگران و سرمايه‌گذاران امريكايي در ايران وجود خواهد داشت، گفت: آنچه گفتيد امكان‌پذير است. امكان برقراري رابطه‌اي غيرخصمانه و بدون تنش بين دو كشور وجود دارد اما كليد آن نه در تهران بلكه در واشنگتن است و يقين بدانيد كه اگر اين كليد در تهران بود من حتماً از آن استفاده مي‌كردم. رئيس‌جمهور با بيان اينكه امريكايي‌ها بايد مخاصمه و اعمال فشار را كنار بگذارند، افزود: كنگره امريكا به محض بروز كوچك‌ترين مسئله به فكر حربه تحريم عليه ديگران مي‌افتد، گويا هنوز ياد نگرفته‌اند كه در دنياي امروز ديگر فشار و تحريم به‌كار نمي‌آيد. اميدوارم در آينده نمايندگاني به كنگره امريكا راه يابند كه صحيح‌تر نسبت به مسائل جهاني بينديشند و تصميم بگيرند. روحاني درباره حضور فعالان اقتصادي امريكايي در ايران گفت: هم اكنون نيز حضور و فعاليت آنان در اقتصاد ايران از نظر ما كاملاً بلامانع است و ما پذيراي سرمايه فناوري و توليد محصولات مشترك با آنها هستيم و اگر مشكلي هست مربوط به مقررات داخلي آنهاست كه اين مشكل مربوط به خودشان است. رئيس‌جمهور افزود: اميدوارم مسئولان امريكايي نسبت به آينده منطقه منطقي‌تر بينديشند و دريابند كه مسائل منطقه بدون حضور، همفكري و نقش‌آفريني ايران قابل حل و فصل نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار