رشد 20 درصدی تعداد کشتههای تصادفات در کردستان
مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان درخصوص تعداد كساني كه براثر حوادث ناشي از تصادفات رانندگي جان خودرا از دست داه اند مي گويد : در 9 ماهه امسال 354 نفر به علت حوادث رانندگی در استان کردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به 293 نفر فوتشدگان مدت مشابه سال قبل، بیش از 20 درصد رشد داشته است.غلامرضا همایونپور مي افزايد: از کل فوتشدگان حوادث رانندگی در سال جاری، 44 مورد درونشهری،283 مورد برونشهری و 27 مورد دیگر نیز در جادههای روستایی بوده و این در حالی است که از کل فوتشدگان مدت مشابه سال قبل 38 مورد درونشهری،233 مورد برونشهری و 22 نفر دیگر در جادههای روستایی بوده است.
وی ادامه مي دهد : تعداد مصدومین حوادث رانندگی نیز در 9 ماهه امسال با رشد 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است که آمار 3هزار و 992 نفر مصدوم حوادث رانندگی 9 ماهه سال قبل به 4 هزار و 154 مورد در 9 ماهه سال جاری افزایش یافته است.مدیر راهداری ادارهکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز مي گويد: در گذشته تنها عاملهای نیروی انسانی، راه و وسیله نقلی را دروقوع حوادث رانندگي دخيل مي دانستند، اما اكنون مسائلي از جمله عوامل محیطی و امدادی و پلیس رنيز مي تواند در بروز اين حوادث دخيل باشد.محمدراشد مدرسگرجی مي افزايد : این عوامل به عنوان موتور محرکه یک ماشین میمانند که باید با هم کار کنند تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.اين مسئول ادامه مي دهد : البته از آنجايي كه سهمی از تصادفات و کشتهها به اداره راه برمیگردد که در تلاش هستیم تا آن را برطرف كنيم. مدرس گرجي با اعلام موفق نبودن برنامه براي كاهش تعداد تلفات حوادث رانندگي مي گويد: قراربودسالانه 15 درصد کاهش تلفات تصادفات رانندگی داشته باشیم که تا سال 91 از برنامه جلو بودیم اما دوباره عقب افتادیم که با این روند کنونی آمارها همچنان افزایش خواهد یافت.مدیر راهداری ادارهکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به نقش راهها در وقوع حوادث مي افزايد: براساس آمارها در 8 ماه سال جاری 276 نفر در تصادفات برونشهری کردستان کشته شدهاند که به عبارتی به ازای هر 100 کیلومتر، 18 نفر است که در این بخش رتبه نهم کشوری داریم.
95 نفر سر صحنه تصادف کشته شدند
درحالي كه اقدامات اوليه براي نجات جان مصدومان حوادث رانندگي از اهميت خاصي برخوردار است اما فراهم نبودن اين امكانات سبب بالارفتن تعداد تلفات دراستان كردستان شده است .معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان مي گويد:: از مجموع فوتیهای تصادفات برونشهری در کردستان، 95 نفر در سر صحنه تصادف، یک نفر در زمانی که تکنسین بالای سر آن بوده و 9 نفر هم حین انتقال به مرکز درمانی فوت شدهاند.به گفته دکتر هومن قصری، در حال حاضر 24 پایگاه فوریتهای پزشکی در جادهها و 16 پایگاه شهری در کردستان فعال است و تا پایان امسال هم 5 پایگاه از 10 پایگاه مصوب برنامه پنجم، در منطقه هزارکانیان دیواندره، آقبلاق بیجار، صاحب سقز، اورامان سروآباد و گنجی قروه به تعداد پایگاههای موجود جادهای افزوده میشود.قصری با اشاره به تعداد اندك پايگاه هاي فوريت هاي پزشكي درجاده هاي كردستان مي گويد : باید به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت ،یک پایگاه فوریتهای پزشکی وجود داشته باشد که تا بتواند جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری کردستان را پوشش دهد.وی درخصوص اقدامات صورت گرفته توسط اين پايگاهها مي افزايد : در مجموع در 9 ماهه امسال، از 13 هزار و 304 ماموریت مرکز فوریتهای پزشکی استان، 5 هزار و 61 مورد آن یعنی 39 درصد مربوط به حوادث جادهای بوده است که به طور متوسط در هر ماه 574 ماموریت انجام شده است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان درخصوص زمان حضور امدادگران بربالين مصدومان مي گويد : میانگین حضور فوریتهای پزشکی کردستان در صحنه تصادف در داخل شهرها 7 دقیقه و 28 ثانیه و در جادهها، 11 دقیقه و 2 ثانیه است که در کشور در بحث جادهها 15 دقیقه است.
21 درصد از تصادفات متعلق به مناطق روستایی است
خرابي راههاي روستايي وعدم توجه به مرمت آن موجب شده تا درصدي از حوادث ناشي از اين جاد ه ها باشد .رئیس پلیس راه کردستان دراين رابطه مي گويد: هدف همه عوامل دستاندکار مسائل جاده و امنیت جادهای، کاهش کشتههای ناشی از تصادفات رانندگی است، و برای رسیدن به این هدف باید علل و عوامل آن شناسایی و چارهاندیشی کرد.عیسی گوهری مي افزايد : 21 درصد از تصادفات متعلق به مناطق روستایی است که میطلبد همزمان با آسفالت راههای روستایی، به مسائلی مثل نصب علایم راهنمایی و رانندگی و فرهنگسازی نیز توجه شود.وی بیشترین عوامل دخیل در تصادفات جادهای را تخطی از سرعت مطمئنه با درصد بالا، انحراف به چپ خودرو، عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم عنوان مي كند که موجب از بین رفتن تعداد زیادی از هموطنان میشود.
عدم کیفیت جادهها با افزایش کشتهها ارتباط مستقیم دارد
همانطور كه بارها گفته شده است راهها وكيفيت خودروها ازجمله مسائلي است كه نقش مهمي در وقع حوادث رانندگي دارند كه بايد ترميم آنها مورد توجه قرار بگيرد .استاندار کردستان با اشاره به تعداد کشتههای ناشی از تصادفات در جادههای استان، مي گويد: مسئله این است که عمده جادههای استان، جادههای فرعی درجه یک و دو هستند ولی کارکرد آنها آزادراهی و بزرگراهی است.به گفته عبدالمحمد زاهدی، مسئله دیگر، کیفیت خودروهای مورد استفاده در کردستان است که تعداد پیکان و پراید در این استان آمار بالایی دارند و یکی از دلایل آن ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرهاست که به استانهای کوچک مانند کردستان سرازیر میشوند.زاهدی با اشاره به عدم نظارت بركنترل سرعت خودروها كه بي تاثير در حوادث نيست مي افزايد: ضرورت دارد تا جادههای استان هم به دوربینهای کنترل سرعت و نظارتی تجهیز شوند که به یقین در کاهش تصادفات و فوتیها موثر خواهد بود.