کد خبر: 761941
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸

يك جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با انتقاد شديد از انتشار شايعات و اخبار جعلي در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويد: شايعه‌سازان چه بخواهند و چه نخواهند در حقيقت اعتماد جامعه را نشانه رفته‌اند.

دكتر عليرضا بيدخوري، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با گزارشگر ما مي‌گويد: شايعه‌سازان اهداف خاصي را در انتشار شايعات خود دارند و انتشار اين شايعات تأثيرات ناخوشايندي را در جامعه به جا مي‌گذارد كه يكي از اين تأثيرات ناخوشايند از بين رفتن اعتماد در جامعه و حس اطمينان و امنيت است.

وي مي‌گويد: به عنوان مثال در خصوص همين بيماري آنفلوآنزا هرچقدر كه وزارت بهداشت به دنبال اطلاع‌رساني درخصوص پيشگيري و درمان اين بيماري بود يك يا چند فرد بيكار و نا‌آگاه در شبكه‌هاي اجتماعي با انتشار يك موضوع كاملاً غير‌تخصصي و سطحي باعث افزايش نگراني مردم از اين بيماري و كاهش حس امنيت آنان مي‌شدند.

وي مي‌گويد: امنيت بزرگ‌ترين سرمايه هر اجتماعي است و وقتي شايعه‌سازان اين سرمايه عظيم را مورد خدشه قرار مي‌دهند طبيعتاً خيلي زود در جامعه شاهد يك آشفتگي و نگراني در خصوص مسائل مختلف مانند شيوع بيماري آنفلوآنزا مي‌شويم.

اين استاد دانشگاه مي‌افزايد: اين همه درحالي است كه انتظار مي‌رود مردم خصوصاً آنهايي كه سطح سواد بالاتري دارند نبايد به راحتي حرف اين افراد را باور كنند.

وي اضافه مي‌كند: از طرف ديگرمسئولان و متوليان امر نيز بايد برخوردي جدي با شايعه‌سازان داشته باشند تا اين افراد جرئت نكنند فعاليت‌هاي خود را گسترش دهند و به راحتي با امنيت رواني افراد جامعه بازي كنند.

اين استاد دانشگاه در ادامه مي‌گويد: شايعه از قديم وجود داشته و يكي از خصوصيات شايعه انتشار سريع و دهان به دهان آن است كه در موضوعات مختلف صورت مي‌گيرد و معمولاً نيز منبع شايعه مشخص نيست.

وي مي‌افزايد: با ظهور شبكه‌هاي اجتماعي شايعه‌پردازان فعاليت‌هاي خود را گسترش داده و با استفاده از ترفندهاي مختلف اقدام به توليد و انتشار شايعه مي‌كنند.

دكتر بيدخوري خاطر‌نشان مي‌كند: اطلاع‌رساني، آموزش، آگاهي، فرهنگ‌سازي و در كنار اينها برخورد قانوني با شايعه‌سازان مي‌تواند به كاهش اين پديده در جامعه كمك كند، و از همه مهم‌تر خود مردم هستند كه نبايد به منابع ناموثق اعتماد كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر