کد خبر: 759707
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه باید در جهان اسلام برای همدردی با مسلمانان نیجریه اعلام عزای عمومی شود، گفت: باید سازمان کنفرانس اسلامی برای چنین حادثه مهمی تشکیل جلسه دهد و از دولت نیجریه بخواهد رهبر شیعیان این کشور را هر چه زودتر آزاد کند.
جوان آنلاين: آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: زیبایی انسان دارای دو جنبه است، زیبایی ظاهر و دیگری زیبایی باطن است که امام می‌فرماید زیبایی باطن همان عقل است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن و احادیث درباره اهمیت عقل بحث‌هایی مطرح شده است، مخاطبان آیات قرآن صاحبان فکر و اندیشه هستند که در بسیاری آیات به آنها خطاب می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: تمام خیر و خوبی‌ها را انسان با عقل پیدا می‌کند، که ممکن است این خیر و خوبی مادی، معنوی، فردی و جمعی باشد، کسی که عقل ندارد، از دین محروم است، بنابراین پایه دیانت از نظر ایشان عقل است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) فرمودند سعادت دنیا و آخرت با عقل است، اگر انسان عاقل باشد دنیا و آخرتش تضمین است، کسی که از عقل محروم شود، از دنیا و آخرت محروم می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) مانع گمراهی است عنوان کرد: حجیت عقل از امتیازات مذهب شیعه نسبت به اهل تسنن است، گروه عظیمی قائل به حجیت عقل نیستند، نزدیک بودن به مکتب ائمه اطهار (ع) این فواید را دارد که انسان به واقعیات می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: انسان عاقل به سراغ مواد مخدر، پول‌های هنگفت و کارهای خلاف نمی‌رود، یکی از بلاهای دنیای امروز این است که بخش مهمی از سرمایه‌ها تبدیل به سلاح‌های نابودکننده شده است، زیرا همه از یکدیگر می‌ترسند اگر عقل و قانونی حاکم باشند، در کنار هم زندگی کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند،‌ این سلاح‌ها لزومی ندارد و پول‌های آن به عمران و آبادی تبدیل می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امروز در دنیا عاقلان حکومت نمی‌کنند، گفت: سردمداران اروپایی و آمریکایی عاقل نیستند و اگر آنها عاقل بودند برای اندوختن ثروت بیشتر آتش‌افروزی در دنیا نمی‌کردند.

وی بیان کرد: امروز پرونده‌های دستگاه قضایی غوغا می‌کند، اگر عقلی حاکم باشد و کنار بیایند این احتیاج به این میزان پرونده نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه خود و دیگران، دقت در عالم آفرینش و نظم حاکم در این عالم، استفاده از محضر استادان و مطالعه در عواقب امور یکی از راه‌های مزید عقل است و مقداری از عقل ذاتی و بخشی اکتسابی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: انسان باید دعا کند که عقلش زیاد شود، بی‌عقلی‌ها دنیا را به آتش کشیده و این همه جنایت ایجاد کرده است و پرونده و کشمکش‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به مسائل مربوط به نیجریه و کشتار بی‌دلیل و عجیب گفت: در ایام گذشته حوادث دردناکی در جهان واقع شد که از همه مهم‌تر قتل عام مردم نیجریه بود که در این حادثه ارتش نیجریه اسلحه به روی مردمی کشید که نه سلاحی در دست داشتند و نه به کسی حمله کرده بودند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گناه آنها این بود که در روز اربعین چندین میلیون نفر از علاقمندان اهل بیت (ع) در راهپیمایی سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) با آرامش تمام شرکت کرده بودند، آیا عمل به این مراسم مذهبی سبب می‌شود به روایتی 300 و به روایتی 500 نفر مظلوم را به خاک و خون بکشند و رهبر شیعیان نیجریه را زندانی کنند و برخی از بستگان او را شهید کنند، در حالی که در سال گذشته سه پسرش را همزمان با هم شهید کردند.

وی با بیان اینکه باید در جهان اسلام برای همدردی با مسلمانان نیجریه اعلام عزای عمومی شود گفت: باید سازمان کنفرانس اسلامی برای چنین حادثه مهمی تشکیل جلسه دهد و از دولت نیجریه توضیح بخواهد و رهبر شیعیان نیجریه هر چه زودتر آزاد شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: عوامل این جنایت بزرگ باید شناسایی و در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند و به کیفر اعمال خود برسند، مجامع جهانی که برای حادثه پاریس عکس‌العمل نشان دادند، در برابر این جنایت بزرگ و گسترده‌تر از جنایت پاریس چه عکس‌العملی نشان داده و می‌دهند.

وی عنوان کرد: آیا نباید ثابت شود که خون اروپاییان از خون مسلمانان رنگین‌تر نیست، دشمن اصلی ملت نیجریه بوکوحرام است که مسلح به انواع سلاح‌ها هستند، خون این بی‌گناهان دامن جنایتکاران در صحنه و پشت صحنه را می‌گیرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار