کد خبر: 756111
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
آيا جشنواره بين‌المللي فيلم «مقاومت» سرانجام به «رديف بودجه مستقل» دست خواهد يافت؟
در آستانه برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، موضوع ضرورت تخصيص رديف بودجه مستقل براي برپايي اين رويداد مهم سينمايي در جلسات متعدد مطرح شده است، اما اينكه آيا عزم و همتي در دولت يازدهم و در بودجه سال 95 كشور براي اين موضوع وجود دارد يا خير، سؤالي است كه بايد تا زمان تنظيم و ارائه بودجه كل كشور به مجلس صبر كرد.
در آستانه برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، موضوع ضرورت تخصيص رديف بودجه مستقل براي برپايي اين رويداد مهم سينمايي در جلسات متعدد مطرح شده است، اما اينكه آيا عزم و همتي در دولت يازدهم و در بودجه سال 95 كشور براي اين موضوع وجود دارد يا خير، سؤالي است كه بايد تا زمان تنظيم و ارائه بودجه كل كشور به مجلس صبر كرد.
به گزارش «جوان» نشست مشترك رئيس و اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از مديران و مسئولان جشنواره مقاومت و بنياد فرهنگي روايت عصر روزگذشته با بررسي همين موضوع در محل بنياد فرهنگي روايت برگزار شد.

    برنامه‌هاي استراتژيك محور فرهنگ مقاومت بي‌پشتوانه نماند
حجت‌الاسلام سالك، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در اين نشست ضمن تأكيد و تصريح بر تقويت جريانات ارزشي و دلسوز نظام و رهبري گفت: نيروهاي فرهنگي نظام اگر منتظر شوند تا كسي برايشان آستين بالا بزند و سينمايشان را درست كند اين نوعي خودفريبي است. بايد كمر همت بست، چراكه دشمنان فراوان هستند به‌خصوص در جنگ نرم.
وي در ادامه به ارائه چند پيشنهاد پرداخت و بيان كرد: نخست نياز است در حوزه فيلم و تئاتر استعدادشناسي و سرمايه‌شناسي صورت گيرد. بچه‌هاي حزب‌اللهي خوب زياد است بايد شناسايي شوند. يكسري مطالعات پژوهشي در قالب كتاب موضوعي تهيه شود. در برنامه‌ريزي‌ها، شرايط فعلي جهان و فناوري‌هاي روز را مورد توجه قرار دهيد به ويژه شبكه‌هاي اجتماعي و فضاهاي مجازي و از دنيا عقب نمانيد. دشمن‌شناسي و جريان‌شناسي و رصد امور از ضرورت‌هاي كار دفاع مقدس است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اهميت تدوين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت گفت: لازم است بر اساس نيازها و اولويت‌هاي حوزه هنر و سينماي دفاع مقدس و مقاومت نيازسنجي و برآورد صورت گيرد و به‌گونه‌اي حركت نكنيم كه به روزمرگي دچار شويم. تعريف دكترين براي بنياد فرهنگي انقلاب يك ضرورت است. علاوه بر اينكه در اين تعريف و طراحي حتماً بايد فرمايشات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري را به عنوان دستورالعمل سرلوحه قرار بدهيم.  به اعتقاد وي با روحيه بسيجي، ساختارسازي، رصد و استعدادشناسي، دشمن‌شناسي و درك ظرفيت‌هاي نوين دنياي ارتباطات و تدوين برنامه‌ها و دائره‌المعارف موضوعات و سوژه‌ها مي‌توان به فتح و سيطره جبهه فرهنگي انقلاب و سينماي انقلاب اميدوار شد و در اين زمينه‌ها قطعاً بر اساس ساز وكارهاي قانونگذاري، كميسيون فرهنگي مجلس هم در كنار شماست.
 
  نيازمند توسعه زير ساخت‌ها در حوزه هنر و سينماي مقاومت هستيم
نصرالله پژمانفر، رئيس كميته هنر، گردشگري و رسانه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين نشست گفت: در حوزه فرهنگ و سينما به كارهاي اساسي و جدي نياز داريم و تاكنون توقعات در اين عرصه‌ها برآورده نشده است.  وي افزود: امروز در دنيا، به سينما به عنوان يك فرصت نگاه مي‌كنند و در قالب توليدات سينمايي مي‌كوشند خيلي از پيام‌ها و محتواها را به دنيا برسانند و ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنند.  عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه تشويق‌ها و امتيازدهي‌ها در جشنواره‌ها به نوعي ريل‌گذاري تلقي مي‌شود، گفت: ملاك‌ها و آيتم‌هاي ارزشيابي بعضاً به نفع گفتمان انقلاب اسلامي نيست و حتي در مواقعي عليه اين گفتمان است. حتي جشنواره فجر نتوانسته است سينماي ايران را به سمت تراز انقلاب اسلامي ببرد و كار به جايي رسيده كه بعضي‌ها، حتي از حذف عنوان فجر هم ابايي نداشته‌اند.
 
   ضرورت تشكيل جبهه فرهنگي، هنري و سينمايي مقاومت و دفاع مقدس
دكتر لاله افتخاري از ديگر اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در اين نشست ضمن استقبال از محورها و مسير حركت جشنواره فيلم مقاومت و حركت‌هاي خوب بنياد فرهنگي روايت پيشنهاد داد در حوزه مقاومت هويت‌بخشي صورت گيرد و اين در قالب ايجاد قهرمانان واقعي و هويت‌مند امكانپذير است و شايسته است با توجه به جايگاه و نقش زنان در جنبش‌هاي اجتماعي دنيا نقش مقاومت زنان هم در موضوعات و محتوايي جشنواره مورد توجه قرار گيرد.  وي بر ضرورت تشكيل جبهه فرهنگي، هنري و سينمايي مقاومت و دفاع مقدس تأكيد كرد و خاطرنشان ساخت: ما نيازمند الگوسازي هستيم و اين جريان با ايجاد يك جبهه واقعي و هدفمند صورت مي‌گيرد.

    امكانات زيرساختي در سينماي مقاومت بايد تقويت شود
حجت‌الاسلام مفيد كيايي‌نژاد، عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز در اين نشست ضمن استقبال از گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي مقاومت محور و بسيجي محور بر لزوم تقويت هر چه بيشتر سينماي مقاومت در كشور، تأكيد كرد و گفت: تقويت فيلم‌هايي از اين دست به نفع نظام و اسلام خواهد بود.  نماينده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس بر همين اساس تصريح كرد: هنوز قضيه داعش به شكل دقيقي براي مردم ما جا نيفتاده است اما ساخت فيلم در اين زمينه مي‌تواند ماهيت اين جريان را به وضوح تبيين كند.

    به شهرك سينمايي دفاع مقدس به عنوان يك پروژه ملي نگاه شود
جواد جباري نيز دراين نشست گفت: شهرك سينمايي دفاع مقدس كه سالانه يكي از اركان حمايتي ده‌ها فيلم و سريال در كشور است با امكانات محدود فعلي چندان نمي‌تواند دايره حمايتش را گسترش دهد و اين نيازمند مساعدت مجلس و كميسيون فرهنگي است تا به اين شهرك به عنوان يك پروژه ملي نگاه شود.
وي همچنين، به لزوم توجه اعضاي كميسيون به نقش و جايگاه شهرك سينمايي دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: شهرك سينماي دفاع مقدس قادر است در گسترش، تحرك و رشد سينماي مقاومت و دفاع مقدس و حتي سينماي اجتماعي بسيار مؤثر باشد همچنانكه تاكنون توانسته اين وظيفه را انجام دهد. بسياري از فيلم‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني در حال پخش در شهرك توليد شده‌اند.

    بهره‌گيري از سينما، بهترين ظرفيت‌ در گسترش گفتمان انقلاب اسلامي است
محمدحسين نيرومند، مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در اين نشست با بيان اينكه سهم جريان ارزشي انقلاب از بودجه و منابع فرهنگي در مقايسه با ساير جريانات ناچيز و پايين است، گفت: ظرفيت‌هاي زيادي در اين عرصه وجود دارد كه متأسفانه، هنوز از اين ظرفيت عظيم به خوبي استفاده نشده است.
وي افزود: بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي سينمايي، هنري و به‌كارگيري سينما در انتشار و انتقال گفتمان انقلاب اسلامي شايد يكي از بهترين راه‌هاي معرفي و صدور انقلاب اسلامي باشد كه البته هنوز كارآيي خود را در اين زمينه به رخ نكشيده است و مهم‌ترين دليلش اين است كه امكانات و منابع كمتر در اين زمينه هدايت شده است.  وي با اشاره به در پيش بودن چهاردهمين دوره جشنواره فيلم مقاومت به دبيري محمد خزاعي خاطرنشان ساخت: ما طي اين سال‌ها همواره نسبت به رويكردها و نگاه مديران ارشاد در جشنواره فيلم فجر منتقد بوديم و باور داريم با اين نگاه‌ها اين جشنواره نمي‌تواند تريبون گفتمان انقلاب اسلامي باشد پس اگر از جشنواره مقاومت با ساختار و افق‌هايي كه در پيش دارد حمايت لازم صورت گيرد به الگويي مناسب و كارآمد در حوزه جشنواره‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي در مقياس ملي و بين‌المللي تبديل مي‌شود.

   جشنواره مقاومت عمق استراتژيك فرهنگي نظام
در ادامه محمد خزاعي، دبير جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت با اشاره به پيشينه و كارنامه ۳۲ ساله جشنواره دفاع مقدس و مقاومت گفت: جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت كه قبلاً به نام جشنواره فيلم دفاع مقدس معروف بود يكي از قديمي‌ترين جشنواره‌هاي سينمايي كشور است كه به اعتقاد بسياري از هنرمندان و صاحبنظران، ملي‌ترين و رسمي‌ترين جشنواره سينمايي انقلاب اسلامي است اما متأسفانه با وجودي كه اين جشنواره تاكنون بسيار تأثيرگذار و جريان‌ساز بوده اما به دلايل مختلف، فاقد منابع مالي و بودجه مشخصي بوده است و طي اين سال‌ها همواره با مشاركت و همراهي برخي از دستگاه‌هاي كشور برگزار شده و عملاًً فاقد «رديف بودجه تعريف شده» بوده است و از دوره گذشته به‌رغم مساعدت و اهتمام كميسيون فرهنگي مجلس و انتشار خبرهاي اميدبخش باز هم متأسفانه اتفاقي در اين زمينه نيفتاده است.  وي در پايان گفت: مسير حركت جشنواره مقاومت مسير درست، اصولي و استراتژيك است و موفقيت‌هاي چشمگيري را رقم زده به طوري كه بعضاً، اين درخشش‌ها و موفقيت‌ها، دشمنان انقلاب اسلامي و رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي را عصباني هم كرده است. ولي با همه اين احوال نداشتن منابع مالي ثابت و مطمئن، امكان برنامه‌ريزي و سياستگذاري اصولي را از متوليان اين حركت فرهنگي سلب كرده و اجازه نداده كه نگاهي دورانديشانه با افقي بلند در حوزه سينماي مقاومت و دفاع مقدس محقق شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار