کد خبر: 755567
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
در شناخت يك اثر ارجمند در بازشناسي سيره امام‌خميني
شاهد توحيدي

آنچه در كتاب 180 صفحه‌اي «امام خميني در آئينه خاطره‌ها» تدوين يافته مجموعه‌اي خواندني از خاطرات مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ علي دواني(قده) است كه ابعاد متنوعي از شخصيت آن بزرگ را دربرمي‌گيرد. به عبارت ديگر اين اثر جنگ‌واره‌اي از خاطرات يا شنيده‌هاي مستند نويسنده فقيد از منش استاد بزرگوار خويش است كه در مجموع شمايي جامع از كردار آن يگانه دوران را نمايانده است. چيزي كه مروري بر پاره‌اي از سرفصل‌هاي اين كتاب آن را نشان مي‌دهد.

امام خميني و دورنمايي از شخصيت والاي او/ امام خميني در 36 سال پيش/ يك سند تاريخي از امام/ امام در نجف اشرف/ امام استاد فلسفه حوزه علميه قم/ امام و حفظ سلامتي بدن / تفقد امام نسبت به خودم و كتابم/ سرگذشت‌هاي ويژه از زندگي امام/ نقش اساسي امام در لغو تصويبنامه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي/ حمله عمال شاه به مدرسه فيضيه/ پيامد واقعه فيضيه/15 خرداد و بازداشت امام خميني/ آزادي امام و پيامدهاي آن / شدت عمل رژيم پس از بازداشت امام / مصونيت قانوني اتباع امريكايي در ايران و دور سوم نهضت روحانيون ايران و... برخي سرفصل‌هاي اين اثر ارجمند مي‌باشند. استاد علي دواني كه جاي جاي كتاب نمايانگر ارادت وافر او به ساحت استاد است در مقدمه اين اثر نفيس آورده است:

«سخن گفتن از امام خميني رهبر انقلاب اسلامي در عصر اخير، و مرجع فقه و فتوا و فقيه و فيلسوف و عارف بالله كه بحق بايد او را از نظري هم امام‌العارفين ناميد، و به طور خلاصه بحث از امام خميني مرجع تقليد مسلمين و پيشواي ديني بزرگ مردم مسلمان كه با پايمردي و استقامت خود، حكومت ۲۵۰۰ ساله ستمشاهي را به زباله‌دان تاريخ انداخت، و بر ويرانه آن جمهوري اسلامي ايران را برقرار ساخت، كار آساني نيست.

سخن از چنين شخصيت بزرگي كه داراي زوايا و مزاياي فراواني در زندگي شخصي و اجتماعي است، چيزي نيست كه بتوان در يك كتابچه، يا حتي چندين جلد كتاب شناساند و حق او را ادا كرد. چنين شخصيت بلند‌مقامي را بايد در ابعاد گوناگون و آثار وجودي‌اش مورد بحث و بررسي قرار داد، و در هر بعد و زاويه‌اي از زندگانيش نيز بايد با دقت و ديدي جامع‌الاطراف به او نگريست، تا بتوان او را چنان كه بوده است بشناسيم و به ديگران نيز بشناسانيم.»

نويسنده اين سطور با اينكه افتخار دارد سالياني چند از محضر امام عزيز استفاده نموده و حتي از نزديك با خلق و خوي او آشنا بوده است، مع‌الوصف در اين مختصر نمي‌تواند و نخواسته است امام خميني را بشناساند زيرا كاري دشوار است و نياز به حوصله و فرصت بيشتري دارد.

با اينكه نويسنده تنها فردي است كه ده‌ها كتاب پيرامون شخصيت‌هاي علمي و اسلامي و فقها و مراجع بزرگ نگاشته و منتشر كرده است، معهذا اعتراف دارد كه اين مختصر نمي‌تواند، حتي دورنمايي از شخصيت بي‌نظير امام خميني را ترسيم كند، به طوري كه خواننده بتواند واقعيت او را بشناسد.

«از سال‌ها پيش گاهي خاطره‌اي از امام فقيد رضوان‌الله عليه را نقل كرده‌ام، يا مقاله‌اي مشتمل بر چند خاطره از ايشان را نوشته‌ام، يا درباره او سخنراني كرده‌ام و طي آن نكاتي را يادآور شده‌ام و همان‌ها را با اضافاتي نه چندان زياد كه در كتاب‌هايم نهضت دو ماهه روحانيون ايران و يازده جلد نهضت روحانيون ايران نوشته‌ام در اينجا گرد آورده، و به مناسبت سالروز رحلت امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) هديه شيفتگان آن بزرگمرد علم و دين و مدافع بزرگ و صميمي اسلام و مسلمين مي‌كند.

اين را نيز به درخواست برادري فراهم آوردم كه اصرار بر آن دارد و مي‌خواهد در اظهار ارادت به پيشواي فقيد خود امام خميني مرجع اعظم عصر و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، و حامي بزرگ مستضعفان جهان، سهمي هرچند اندك داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر