کد خبر: 753957
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
وظيفه والدين در پيشگيري از خطرات بازي‌هاي رايانه‌اي
دكترعليرضا بيدخوري*

موضوع آسيب‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي موضوع تازه‌اي نيست و از همان سال‌هاي ورود ورژن‌هاي جديد بازي‌هاي رايانه‌اي و توسعه تكنولوژي و علاقه‌مندي كودكان و نوجوانان براي استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي در فضاي مجازي اين موضوع از سوي دلسوزان و فعالان فرهنگي و اجتماعي و كارشناسان تربيتي بارها و بارها مطرح شده است.

آسيب‌هايي كه به طور حتم مي‌تواند به يك مشكل بزرگ براي كاربر كم سن و سال بازي‌هاي رايانه‌اي تبديل شود.

با اين حال در كنار كم‌كاري دستگاه‌هاي دولتي براي توقف و جلوگيري از عرضه بازي‌هاي رايانه‌اي غربي و نيز توليد بازي‌هاي بومي و متناسب با فرهنگ ايراني – اسلامي برخي از والدين نيز در خصوص نظارت بر رفتارهاي فرزندان خود در فضاي مجازي و گرايش آنها به بازي‌هاي رايانه‌اي‌كم كاري مي‌كنند و توجه و نظارت كافي ندارند.

واقعيت اين است كه من حتي به فرزندان خود نيز اجازه بازي‌هاي رايانه‌اي را نمي‌دهم و در كامپيوتر خانگي‌اي كه دارم اجازه نصب بازي‌هايي مانند جي تي‌اي را هرگز نداده‌ام.

بايد قبول كنيم بازي‌هاي رايانه‌اي مانند جي تي‌اي به هيچ عنوان مناسب سن كودك نيست ضمن اينكه نوع لباس پوشيدن قهرمانان اين بازي‌ها هرگز متناسب با فرهنگ ايراني - اسلامي ما نيست و نمي‌توانيم اجازه بدهيم فرزندانمان در چنين فضايي وقت خود را صرف كنند.

داستان يك بازي كه روايتي از زندگي يك تبهكار است و با آزادشدن از زندان دنبال پول مي‌رود و با انجام كار براي گروه‌هاي مختلف مثل گانگسترها، قاچاقچيان، ثروتمندان و... روزگار مي‌گذراند چه نسبتي با زندگي و فرهنگ ايراني - اسلامي دارد؟!

در اين بازي شخص آزاد است هر جايي برود، وارد اكثر ساختمان‌ها شود، هر ماشيني را بدزدد، هر كسي را بكشد و هزاران رفتار نابهنجار ديگر داشته باشد و حتي الفاظ ركيك و فحش‌هاي زشت در برخورد با افراد و مراوده‌هايي كه قهرمان داستان با شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلف دارد در اين بازي ديده مي‌شود.

كاملاً مشخص است كه اين نوع بازي‌ها به هيچ وجه متناسب با ذهن كودك نيست و كودك يا نوجوان كم سن و سالي كه در فضاي مجازي اين بازي‌ها را تجربه مي‌كند ممكن است دست به كارهاي خطرناك و مجرمانه بزند.

لذا به طور حتم والدين نقش مهمي دارند و پدر و مادرها بايد بيش از پيش مراقب رفتارهاي فرزندان خود باشند تا فضاي آلوده بازي‌هاي رايانه‌اي روي فكر و ذهن كودكان و نوجوانان تأثير نگذارد.

روانشناس و استاد دانشگاه

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر