کد خبر: 748064
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
واكنش عصبي زنگنه به نامه‌هاي زنجاني همراه با اتهام رشوه‌خواري به رسانه‌ها
در شرايطي كه دادگاه ميلياردر نفتي روال قانوني خود را طي مي‌كند، وزير نفت از نامه‌هاي پي در پي مرد مو حنايي عصباني شده است و مي‌گويد: « او سر كيسه را كمي شل كرده است و در برخي رسانه‌ها پول پخش مي‌كند.»
مهران ابراهیمیان
در شرايطي كه دادگاه ميلياردر نفتي روال قانوني خود را طي مي‌كند، وزير نفت از نامه‌هاي پي در پي مرد مو حنايي عصباني شده است و مي‌گويد: « او سر كيسه را كمي شل كرده است و در برخي رسانه‌ها پول پخش مي‌كند.»
به گزارش «جوان»، بيژن نامدار زنگنه در كنگره راهبردي و نمايشگاه نفت و نيرو با بيان اينكه ميزان بدهي‌هاي بابك زنجاني از 8‌هزار ميليارد تومان به 10 هزار ميليارد تومان افزايش داشته است، نسبت به نامه بابك زنجاني واكنش نشان داد و گفت: با نامه كاري ندارم؛ بايد ١٠ هزار ميليارد تومان از پول مردم را كه خورده‌اند، پس دهند.
زنگنه كه هرگاه از مرد بدهكار نفتي سخن مي‌گويد، به‌شدت عصبي مي‌شود، در پاسخ به پرسشي درباره تعيين‌تكليف بدهي زنجاني در جلسه مديران نفت با وكلاي زنجاني گفت: تعيين‌تكليفي ندارد او پول ما را خورده است؛ مسئله هيچ پيشرفتي نداشته و او فقط حرف مي‌زند. ما يك زمان مي‌گفتيم 8‌ هزار ميليارد تومان و الان مي‌گوييم 10 هزار ميليارد تومان پول ملت «بيچاره» ايران را بايد بدهد و راهي هم ندارد.  
اين عضو كابينه افزود: زنجاني از اين 10 هزار ميليارد تومان كه بدهكار است كمي در جيبش را شل كرده و دارد خرج مي‌كند كه دارند حرف‌هايي به نفع او مي‌زنند و ظاهراً او دارد طلبكار و ما بدهكار مي‌شويم. فكر مي‌كنم بابك زنجاني دارد در برخي رسانه‌ها پول خرج مي‌كند تا حرف‌هايي به نفع او بزنند اما پول مردم را نمي‌توان با هوچي‌گري و سر و صدا خورد.
وي افزود: خارجي‌هايي كه علاقه‌مند به حضور در صنعت نفت ايران هستند بدانند كه ما دنبال كار سالم و شفاف هستيم. ما از انگل‌هاي فاسد كه مي‌خواهند در اين شرايط خون ملت را بمكند، بيزار و متنفريم. ما در يك مبارزه بي‌امان با مفاسد هستيم. ما به شريك‌هاي خارجي توصيه مي‌كنيم كه از اين افراد فاسد فاصله بگيرند و به ما اعتماد كنند. بهتر است شركت‌هاي خارجي به اعتبار و تجربه خود تكيه كنند. وزير نفت ادامه داد: شايد افراد فاسد به شما بگويند كه تا زماني كه پورسانت ما را ندهيد، كارتان راه نمي‌افتد، اما شما اين را باور نكنيد. اينها همه تبليغات است. من دستور داده‌ام كه دسترسي به من و مديران نفتي سهل‌تر شود تا اينگونه به افرادي كه هيچ تواني جز حقه‌بازي ندارند، مراجعه نشود. اين افراد كه در دوره تحريم توانايي‌شان و تعدادشان افزايش يافته محدود شوند.
  
نياز به فناوري
وزير نفت با اظهار اينكه ايران براي توسعه نياز به سرمايه و تكنولوژي در حوزه نفت دارد، گفت: اگرچه تحريم‌ها موجب قطع تبادلات و دوري كشور از فناوري روز دنيا شد اما همين مطلب موجب رشد توان بومي كشور شد. اكنون بين ايران امروز با ايران گذشته بسيار تفاوت وجود دارد، چراكه شركت‌هاي داخلي نفتي در شرايط تحريم خود را قوي كرده‌اند.
زنگنه با تأكيد براينكه ايران براي توسعه صنعت نفت خود نيازمند فناوري پيشرفته، منابع مالي و بازارهاي صادراتي است، گفت: اولين كاري كه بعد از تحريم‌ انجام خواهد شد، اين است كه ايران در حداقل زمان ممكن بازارهاي نفت خود را پس خواهد گرفت؛ مشتريان سنتي نيز از اين موضوع استقبال كرده‌ و علاقه‌مندي نشان داده‌اند. در بخش تكنولوژي نيز ديگر ايران تنها خريدار نيست بلكه بايد تكنولوژي به كشور منتقل شود.
  
قراردادهاي نفتي
وي با بيان اينكه قرارداد جديد نفتي كشور به همراه طرح‌هاي نفت و گاز تا يك ماه ديگر معرفي خواهد شد، گفت: علاوه بر فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و حضور در طرح‌هاي بالادستي اين امكان براي حضور خارجي‌ها در طرح‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي فراهم شده است.
وزير نفت با بيان اينكه ايران تنها كشور در منطقه است كه قابليت دسترسي به گاز طبيعي به صورت نامحدود را داراست، گفت: علاوه بر صادرات گاز با خط لوله به فكر فروش گاز به كشورهاي ديگر از طريق ال ان جي نيز هستيم.
زنگنه با اعلام اينكه همكاري با خارجي‌ها مي‌تواند در بخش كاهش مصرف انرژي باشد، توضيح داد: در شرايط كنوني حدود 40 تا 50 ميليارد دلار يارانه براي انرژي پرداخت مي‌شود كه اگر در بخش كاهش مصرف انرژي سرمايه‌گذاري صورت گيرد، اصل و سود سرمايه به سرعت بازخواهد گشت.
وي تأكيد كرد: براي همكاري متقابل بين شركت‌هاي داخلي و خارجي، شركت‌هاي بين‌المللي مي‌توانند در ايران به صورت مشترك با شركت‌هاي ايراني يك شركت تأسيس كنند.
وزير نفت با بيان اينكه ايران از نظر نيروي انساني داراي ظرفيت خوبي است، گفت: تأكيد مي‌كنم در فضاي جديد موظف هستيم براي شركت‌هاي ايراني و جوانان بيكار كشور كار ايجاد كنيم.
  
بازگشت ايران به بازار
زنگنه درباره بازگشت نفت ايران به بازارهاي جهاني گفت: ما براي صادرات نفت خود از كسي اجازه نمي‌گيريم و توليد خود را وارد بازار خواهيم كرد. اوپك با عقلانيتي كه داراست زمينه بازگشت آرام ما به بازار را فراهم خواهد كرد.
وي با بيان آنكه اعضاي اوپك از بازگشت نفت ايران به بازار استقبال كرده‌اند، ادامه داد: از روز اولي كه تحريم‌ها لغو شود، ايران صادرات نفت خود را 500 هزار بشكه افزايش خواهد داد و مشتريان سنتي نيز از بازگشت نفت ايران استقبال كرده‌اند. وي در خصوص افتتاح فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي گفت: از رئيس‌جمهور براي افتتاح اين فازها در نيمه دوم آبان ماه دعوت كرده‌ايم. وي درباره حضور شركت‌هاي امريكايي در صنعت نفت ايران گفت: امكان مشاركت آنها در حوزه‌هاي صنعت نفت ايران وجود دارد اما آنها هنوز از دولت خود چراغ سبز دريافت نكرده‌اند.
  
2 ماه پس از تصويب برجام
ركن الدين جوادي، مدير عامل شركت ملي نفت هم در حاشيه اين مراسم با اشاره به اينكه تحريم‌ها عليه ايران تا دو ماه ديگر لغو مي‌شود، گفت: مقدمات افزايش توليد را آماده كرده‌ايم و يك هفته بعد از لغو تحريم‌ها توليد نفت كشور 500 هزار بشكه در روز افزايش خواهد داشت؛ البته قبلاً اعلام شده بود كه طي يك ماه به اين افزايش دست خواهيم يافت كه با اقدامات صورت گرفته اين مدت زماني كاهش يافته است. وي با تأكيد براينكه براي بازاريابي 500 هزار بشكه‌ مورد نظر مشكلي نداريم، گفت: اين بازاريابي بيشتر در ميان مشتريان سنتي غربي و آسيايي انجام شده است.
مدير عامل شركت ملي نفت ايران با تأكيد بر اينكه با برداشته شدن تحريم‌ها و حضور خارجي‌ها در كشور قرار نيست عنان صنعت نفت به شركت‌هاي خارجي واگذار شود، گفت: با توجه به محدوديت منابع داخلي شركت‌هاي خارجي بايد سرمايه مورد نياز صنعت نفت را با خود بياورند. در حال حاضر ظرفيت پذيرش اين سرمايه گذاري تا 100 ميليارد دلار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار