کد خبر: 745238
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
دولت درد‌دل توليد‌كنندگان را هم بشنود
سردارمحمد‌رضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين عاجل‌ترين فعاليت‌هاي دولت را براي تحقق اقتصاد مقاومتي گوش دادن حرف توليدكنندگان، مبارزه با قاچاق، ‌منطقي كردن تعرفه‌ها و اصلاح شبكه توزيع دانست.
مهران ابراهيميان
سردارمحمد‌رضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين عاجل‌ترين فعاليت‌هاي دولت را براي تحقق اقتصاد مقاومتي گوش دادن حرف توليدكنندگان، مبارزه با قاچاق، ‌منطقي كردن تعرفه‌ها و اصلاح شبكه توزيع دانست.
 رئيس سازمان بسيج مستضعفين در گفت‌وگوي اختصاصي با «جوان» و در پاسخ به اين سؤال كه مهم‌ترين و عاجل‌ترين كارهايي كه دولت براي بهبود شرايط اقتصادي در قالب الگوي اقتصاد مقاومتي بايد انجام دهد، ‌ چيست، گفت:‌‌نمي‌توانيم مسئول بشويم و بيشتر سرو‌‌كارمان با خارجي‌ها باشد و با آنها نشست و برخاست كنيم . بايد پاي درد‌دل توليدكنندگان هم بنشينيم و حرف آنها را هم بشنويم، ‌بايد ظرفيت‌هاي داخلي را شناسايي كنيم.
بنا بر اين گزارش، رئيس سازمان بسيج مستضعفين چندي پيش نيز با تشريح اقتصاد مقاومتي در مقايسه با اقتصاد عاريتي از مسئولان خواسته بود به جاي توجه بيش از حد به روابط خارجي با تكيه به عنصر درون‌زايي اقتصاد نسبت به حفظ توليد و افزايش ظرفيت خالي توليد در اقتصاد مبادرت كنند.
وي تأكيد كرده بود: ‌تلاش گسترده‌اي براي ادراك‌سازي درجهت باورپذير كردن آينده بهتر براي ارتباط با امريكا مي‌كنند و در آن و عده‌هايي چون بازگشت 150 ميليارد دلار پول‌هاي بلوكه شده، ‌ارزان شدن قيمت ارز، ‌سرازير شدن سرمايه‌هاي غرب به سوي ايران از سوي رسانه‌هاي خارجي و برخي رسانه‌هاي داخلي مطرح مي‌شود كه تاكنون هيچ يك از آ‌نها محقق نشده است.
وي با بيان اينكه در اقتصاد كشور ظرفيت‌هاي بزرگي وجود دارد كه مهم‌ترين آن نيروي انساني، ‌امكانات خدادادي اهم از انرژي و منابع زير‌زميني، ‌بازار مصرف و سرمايه مالي و... است، ‌گفت: ما با اين امكانات مي‌توانيم بازارهاي صادراتي منطقه را فتح و وارداتمان را مديريت كنيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه بيش از 15 هزار واحد توليدي – صنعتي به طور كامل يا تعطيل هستند يا در شرف تعطيلي هستند، افزود: امروز اين واحدها كه تعطيل هستند بيشتر از 50 ميليارد دلار ارزش دارند و اگر برنامه‌اي در وزارت كشور تدوين شود اين سرمايه عظيم در كنار 850 هزار ميليارد تومان نقدينگي در اولويت قرار دارند يا سرمايه‌هاي خارجي؟‌
 وي در ادامه به «جوان» گفت: اگر به توليد و توليد‌كننده بها بدهيم مي‌توانيم بسياري از واردات را كنار بگذاريم و توليدات داخلي را مصرف كنيم.  رئيس بسيج مستضعفين خاطر نشان كرد:‌ به عنوان مثال در حوزه توليد خرما و محصولات فرآوري شده در زمان حاضر فعالان بسيار خوب و دلسوزي داريم كه اقدام به تنوع‌سازي محصولات با كيفيت مناسب كرده‌اند.  در چنين شرايطي چرا بايد ما از 12 هزار كيلومتر آن طرف‌تر محصولاتي مانند قهوه را وارد كنيم كه به عنوان كالاي جايگزين كالاي ايراني به شمار مي‌رود.
وي در ادامه با اشاره به معضل سود بيشتر در واردات در قياس با توليد به خبرنگار «جوان» گفت: بايد براي اين منظور با تدوين برنامه‌ها و اصلاح قوانين ورود پيدا كرد.  وي خاطر نشان كرد: بايد جلوي قاچاق را با استفاده از امكانات موجود گرفت، ‌همچنين تعرفه‌ها را منطقي كرد تا توليد داخلي ما رقابت‌پذير شود. محمد‌رضا نقدي با تأكيد بر اينكه در حوزه توزيع هم بايد اصلاحات به طور جدي دنبال شود، ‌افزود: بازار بايد به نحوي كنترل شود كه توليد‌كننده به سود مناسب برسد نه اينكه فقط واسطه‌ها و توزيع‌كننده‌ها به سود خود برسند.
گفتني است رئيس سازمان بسيج مستضعفين چندي پيش نيز در حوزه اقتصاد مقاومتي گفته بود: عقل مي‌گويد به جاي التماس به خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري، اصلاح اقتصادي كنيم و براي اين منظور هماهنگ شدن وزراي اقتصادي با يكديگر و برنامه‌ريزي منسجم‌، شبكه‌سازي صنايع كوچك و ايجاد خوشه‌هاي صنعتي، ‌مبارزه قاطع با 20 ميليارد دلار قاچاق كالا و علمي كردن كشاورزي را پيشنهاد داده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار