کد خبر: 744124
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
به بهانه اقامه پرشكوه نماز عيد در مسجد غدير تهران
پيش از ظهر جمعه همزمان با عيد سعيد غدير خم، با همكاري جمعي از ارادتمندان آقا اميرالمؤمنين (ع) و با حضور پرشور مردم نماز مستحبي عيد غدير خم در مسجد غدير تهران اقامه شد. قبل از اقامه نماز نيز مراسم جشن و خطبه‌خواني برقرار بود.
مسعود دانش‌منش
پيش از ظهر جمعه همزمان با عيد سعيد غدير خم، با همكاري جمعي از ارادتمندان آقا اميرالمؤمنين (ع) و با حضور پرشور مردم نماز مستحبي عيد غدير خم در مسجد غدير تهران اقامه شد. قبل از اقامه نماز نيز مراسم جشن و خطبه‌خواني برقرار بود.
    
امام جماعت مسجد غديرخم گفت: تمام مشكلات و ناهنجاري‌هاي جوامع بشري با احياي ارزش‌هاي الهي حل مي‌شود و اگر غدير احيا شود ريشه فساد از جوامع كنده مي‌شود.
آيت‌الله سيد جلال مجد هاشمي با بيان اين مطلب اظهار كرد: غدير مجموعه‌اي از ارزش‌هاي بي‌نهايت الهي است كه بايد ابعاد گوناگون آن بررسي، تجزيه و تحليل شده و به مردم ارائه شود و اين وظيفه سنگيني است كه بر دوش همگان است.
وي با بيان اينكه تمام ارزش‌هاي الهي در غدير خلاصه شده است، گفت: غدير روز اتصال و ارتباط جامعه با خداست و ما شيعيان به اين حقيقت رسيده‌ايم.  مجد هاشمي با بيان اينكه شرط قبولي رسالت همه انبيا مسئله غدير است، تصريح كرد: غدير رسالت پيامبر اسلام را تمام مي‌كند و وقتي رسالت پيامبر كامل شد رسالت ديگر پيامبران كامل مي‌شود.  وي افزود: همچنين اگر غدير احيا شود مسئله مهدويت حل مي‌شود و شرط ظهور امام زمان(عج) آماده شدن زمينه است كه محتواي غدير آن زمينه را فراهم مي‌كند.  وي تأكيد كرد: اگر غدير نداشته باشيم عاشورا، مهدويت و ظهور و اسلام نيز نداريم.  امام جماعت مسجد غدير كه نماز عيد غديرخم به امامت وي در اين مسجد اقامه شد، بر ترويج فرهنگ غدير و اقامه نماز غدير از سوي همگان مخصوصا رسانه‌ها تأكيد كرد.  آيت‌الله مجد هاشمي با تأكيد بر لزوم آشنايي مردم با حقيقت واقعه غدير گفت: برپايي نماز عيد، بُعد عبادي غدير است و همچنين شناخت وظيفه ما نسبت به دستورات غدير، بُعد معرفتي آن است، اما پيش از اينها مردم بايد با واقعيت تاريخي غدير و خطبه غديريه كه در حقيقت اتمام حجت رسول‌الله با امت اسلام است آشنا شوند كه در اين رابطه نيز ما در مسجد غدير هر ساله برنامه قرائت خطبه را داشته‌ايم و حتي چندين نفر در اينجا اين خطبه ارزشمند را حفظ كرده‌اند.  وي با بيان دستور رسول گرامي اسلام مبني بر اينكه خبر غديرخم را شاهدان به غايبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند، تصريح كرد: اين وظيفه بر گردن همه ما سنگيني مي‌كند و غفلت از آن گناهي نابخشودني است.
 
  ارزش نماز عيد غدير
براي روز عيد غدير اقامه دو ركعت نماز مستحبي بسيار سفارش شده است و اين نماز آثار و بركات بسياري به همراه دارد.  نماز عيد غدير آنقدر بين نمازهاي مستحب ارزش و اهميت دارد كه امام صادق(ع) در حديثي ‌فرموده‌اند: «هر كس در روز عيد غدير قبل از ظهر به قصد شكرگزاري خدا دو ركعت نماز بگزارد و در هر ركعت بعد از حمد، 10 مرتبه سوره توحيد و قدر و آية‌الكرسي را بخواند نزد خدا برايش 100 هزار حج و 100 هزار عمره محسوب مي‌شود و هر حاجتي از حوائج دنيا و آخرت را از خدا درخواست كند به آساني و با عافيت به او عنايت خواهد شد.» آثار پربركت نماز عيد غدير آنقدر هست كه در روايتي از شيخ مفيد آمده: «اگر نماز و دعا در روز عيد غدير از او فوت شد، قضاي آن را به جا آورد.»

   چرا خواندن نماز عيد غدير مهم است؟
چند دليل براي اقامه نماز غدير وجود دارد؛ اول اينكه اجراي سنتي است كه پيامبر(ص) انجام داده‌اند. شيخ مفيد محكم‌ترين و مهم‌ترين دليل درباره جماعت خواندن نماز عيد غدير را عمل به سنت نبي مكرم اسلام مي‌داند و مي‌گويد: «‌در اين روز با اقامه دو ركعت نماز به جماعت و اقتدا به پيامبر(ص) سنت جاري مي‌شود و رفتار و عمل به سنت پيامبر(ص) در ميان امت رواج مي‌يابد.»
شيخ مفيد در كتاب «المقنعه» نيز ‌نوشته: «پيامبر اكرم(ص) مردم را به «ينادي بِالصَّلاه جامِعَه» دعوت مي‌كند. سپس براي اجتماع مردم صبر مي‌كند و آنگاه نماز جماعت مي‌خواند. براساس همين سنت است كه به اقامه نماز جماعت در روز عيد غدير توصيه شده چراكه آن حضرت نشان داد اگر مي‌خواست نماز فرادي بخواند، نيازي نبود منتظر مردم بماند. او منتظر مي‌شود افرادي كه جلوتر رفته‌اند برگردند و كساني كه عقب مانده‌اند هم برسند و بعد دو ركعت نماز مي‌خواند.»
 
  شكر بر نعمت اكمال دين
دومين دليل براي خواندن نماز غدير شكرگزاري است. امام صادق(ع) فرمود: «هجدهم ذي‌الحجه بزرگ‌ترين عيد خداست. خورشيد بر روزي برتر از آن نتابيد و آن روزي است كه خدا دينش را بر خلايق كامل و نعمتش را بر آنان تمام گردانيد و اسلام را به‌عنوان دين آنها پسنديد. خدا هيچ پيامبري را مبعوث نكرده مگر آنكه جانشين خويش را در چنين روزي انتخاب كرده. پس شيعيان ما بايد به ياد خدا و شكرگزار او باشند كه بر آنان منت نهاد و معرفت چنين روزي را به آنها اختصاص داد چرا‌كه بقيه مردم از آن بي‌بهره‌اند.»

   نحوه اقامه نماز عيد غدير
اما نماز روز عيد غدير مانند نماز صبح دو ركعت است به اين صورت كه نيم‌ساعت قبل از ظهر، دو ركعت نماز بخواند و در هر ركعت بعد از حمد، سوره‌هاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود. در كتاب‌هاي «الغدير» و «المراقبات» درباره اقامه نماز غدير در مسجد هم سفارش شده است.

  رسانه‌ها نماز عيد غدير را انعكاس دهند
حجت‌الاسلام والمسلمين مشكوري درباره اقامه پرشكوه نماز عيد غدير گفت: از همه خواسته‌ايم روز جمعه كه مصادف با عيد غدير است براي ترويج فرهنگ غدير، نماز اين عيد را بخوانند.  مدير كانون خورشيد، كه از بانيان برپايي نماز عيد در مسجد غدير تهران بود، با اشاره به فعاليت‌هاي ديني و تبليغي كانون خورشيد گفت: از سال 91 تصميم گرفتيم اولاً براي ترويج معارف غدير و ثانياً به خاطر فرمايش رهبر انقلاب اقدامي پژوهشي براي كتاب علامه اميني و معارف غدير انجام دهيم. از سال 91 تا به امروز معاونت پژوهشي كانون خورشيد را موظف كرديم كتاب الغدير را مطالعه كند. حاصل آن 11 هزار فيش رسانه‌اي بود. با اين رويكرد كتاب را فيش‌برداري كرديم. لاجرم كتاب الغدير امروزه در قالب اين فيش‌ها در سايت اكمال در دسترس است.  مشكوري با بيان اين‌كه سايت اكمال به دنبال رفع مهجوريت كتاب الغدير بود افزود: قصد داريم فيش‌هاي رسانه‌اي‌مان را به زبان‌هاي مختلف دنيا ترجمه كنيم كه به ترتيب زبان‌هاي عربي، اردو، انگليسي، فرانسه و اسپانيايي مدنظرمان است.
حجت‌الاسلام والمسلمين مشكوري از همه رسانه‌ها درخواست كرد كه نماز جماعت عيد غدير را پوشش خبري دهند تا اين نماز نهادينه شود.  وي اظهارداشت: بعد فرهنگي كانون خورشيد پيرامون پنج بحث فرهنگي مهجور و مغفول غديري است. در طول پنج سال عمر كانون خورشيد، در صدد احياي پنج فرهنگ غديري هستيم. اولين محور نماز جماعت عيد غدير است. به ازاي هر فرهنگ غديري طي سال مجله‌اي را با همان محتوا منتشر مي‌كنيم. پيرامون نماز جماعت دو مجله  منتشر كرديم و مستندات فقهي و روايي اين نماز را جمع كرديم كه امسال تبديل به كتابي هم شده است و عملا بحث نماز جماعت عيد غدير خم را در كشور مطرح كرديم.  به گفته وي در سال ۹۲، 3 هزار نماز و سال گذشته 7 هزار نماز در محل اجتماع مؤمنين برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار