کد خبر: 743748
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
سردار نقدي در نشست تخصصي بررسي ظرفيت‌هاي موجود در محصول خرما:
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: جوهر اقتصاد مقاومتي اين است كه ظرفيت‌هاي داخلي را شناسايي كنيم و با بالا بردن بهره‌وري، بخش‌هاي بسياري از اقتصاد كشور را در راستاي اقتصاد مقاومتي اصلاح كنيم.
‌مهران ابراهيميان
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: جوهر اقتصاد مقاومتي اين است كه ظرفيت‌هاي داخلي را شناسايي كنيم و با بالا بردن بهره‌وري، بخش‌هاي بسياري از اقتصاد كشور را در راستاي اقتصاد مقاومتي اصلاح كنيم.
محمدرضا نقدي ظهر ديروز در نشست تخصصي بررسي ظرفيت‌هاي موجود در محصول خرما طي سخناني به تشريح مشكلات و راهكارهاي بازار خرما از توليد تا مصرف پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبري مطرح شده و مورد تأييد بسياري از اقتصاددانان است، يكي از راه‌هايي است كه مي‌توان با تكيه بر آن در برابر دشمنان مقاومت كرد.
وي با بيان اينكه شيوه توليد بايد تغيير كند، گفت: تا بحث توليد مطرح مي‌شود، مي‌بينيم كه سوله‌هاي بزرگ با تجهيزات هزينه‌بر براي احداث بنگاه‌هاي اقتصادي مطرح مي‌شود، در حالي كه امروزه ديگر فرآيند توليد به‌ويژه در صنايع تبديلي تغيير كرده است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين اضافه كرد: تأسيس بنگاه‌هاي بزرگ هزينه‌هاي سر بار زيادي دارد، به همين دليل در كشوري مانند چين در بخش پوشاك، بنگاه، پارچه، نخ و الگوي دوخت را به زنان خانه‌دار مي‌دهند و آنها همزمان با كار منزل مطابق با آن الگوها لباس مي‌دوزند، يعني با اين كار هزينه‌هاي سر بار كاملاً از بين مي‌رود و هزينه توليد به شدت كاهش مي‌يابد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه صنايع ما با حداكثر 30 درصد ظرفيت‌شان كار مي‌كنند و توليد ما نيز از متوسط جهاني كمتر است، گفت: اگر هيچ باغ يا زميني را به مراتع كشور اضافه نكنيم، با ارتقاي علمي كشاورزي كشور مي‌توانيم از توليد 4 تن و 600 كيلوگرم در هكتار به شش تن و 800 كيلوگرم كه متوسط جهاني است نزديك شويم و اين مهم تنها با استفاده صد‌در‌صد از ظرفيت‌هاي صنايع داخلي كشور محقق مي‌شود.  وي با اشاره به ضعف بسته‌بندي و بازاريابي اظهار كرد: برطرف كردن مشكل بسته‌بندي و بازاريابي با حداكثر قيمت مي‌تواند مشوق توليدكنندگان باشد.
نقدي با تأكيد بر اينكه براي رسيدن به توليد مطلوب خرما در كشور و صادرات آن نيازمند تشكيل يك تشكل براي خرماكاران در كشور هستيم، اظهار كرد: بنياد تعاون مي‌تواند با كمك به شكل‌گيري چنين تشكلي هم به از بين بردن شكاف سطح توليد ما با متوسط جهاني كمك كند و هم صنايع تبديلي و صنايع بسته‌بندي مناسب را براي اين محصول در كشور آماده كند و در نهايت نيز با عقد قرارداد ميان خرماكاران و صنايع جانبي كه مي‌توانند از خرما در محصولات خود استفاده كنند وضعيت بهتري را براي كشت اين محصول فراهم كند تا به فتح بازارهاي جهاني نيز بينديشيم.
 
4 راهكار براي بازار مصرف داخلي
وي در ادامه به تشريح چهار راهكار براي حمايت از توليد در بازار مصرف اين محصول پرداخت و گفت: رسانه‌ها به خصوص صدا‌و‌سيما بايد با تبليغات خرما به بالا بردن مصرف كمك كنند و در اين ميان بايد براي حفظ سلامتي مردم براي تغيير ذائقه نيز تلاش كنند. وي راهكار دوم را در حوزه تصميمات مديريتي دانست و گفت: بايد براي حفظ سلامتي مردم هم كه شده مصرف خرما را به جاي شكر و نوشابه‌هاي گازدار جايگزين كرد.
 وي ادامه داد: به عنوان مثال اگر شركت‌هاي هواپيمايي به جاي شكلات‌هاي كوچك تنها دو خرما به مسافران عرضه كنند نه فقط تغذيه سالم‌تري را ارائه كرده‌اند بلكه با همين تصميم مديريتي مي‌توان مصرف خرما را در كشور هزار تن بالا برد. نقدي گفت: به همين ترتيب مي‌توان استفاده از خرما به جاي شكر در نوشابه‌هاي گازدار را در دستور كار قرار داد و مصرف نوشابه هايي كه منشأ ديابت هستند را با اخذ عوارض و ماليات بيشتر كم كرد يا با مذاكره با اتحاديه قنادان و كارخانه‌هاي بستني‌سازي و بيسكويت‌سازي وارد مذاكره شد. وي راه اندازي نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم خرما در استان‌هاي مختلف را به عنوان سومين راهكار پيشنهاد داد و گفت: در اين باره بسيج آمادگي دارد با همكاري اداره‌هاي صنعت، ‌معدن و تجارت استان‌ها مردم را با خرما و فرآورده‌هاي متنوع آن آشنا و آشتي دهد.
 سردار نقدي چهارمين راهكار را تلاش براي متنوع‌سازي مواد غذايي ساخته شده با خرما و متناسب با ذائقه‌هاي ايراني مطرح كرد و گفت: چرا بايد ذائقه‌هاي مردم را در اختيار شركت‌هاي غربي قرار دهيم؟ ‌ما اگر مي‌خواهيم بازارهاي مصرف خرما را كالاهاي جايگزين تصاحب نكنند، توليدكنندگان بايد با خلاقيت ذائقه‌سازي براي مردم ايران را در دستور كار قرار دهند.
وي تأكيد كرد: مصرف خرما در كشورما پايين است و لازمه بالا بردن آن داشتن ابتكار در عرضه محصولات خرمايي است كه اميدوارم در اين زمينه تلاش‌هاي مفيدي انجام گيرد.
وي ادامه داد: بايد ميان خرماكاران و صنعتگران در اين رشته يك ستاد ملي تشكيل دهيم و خرماكاران حرفشان را به صنعتگران بزنند و صنعتگران زبان خرماكاران باشند و مشكلات آنها را پيگيري كنند. اين ستاد مي‌تواند بين جهاد كشاورزي، خرماكاران و بخش صنعت تشكيل شود. مشكل خرماكاران را به اين جلسه و همايش ختم نكنيد، كساني كه صاحب كار هستند خود وارد ميدان شوند و تلاش براي جا انداختن صنعت خرما بكنند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به ضرورت افزايش مصرف خرما در كشور گفت: از بنياد تعاون مي‌خواهم در يك برنامه زمانبندي‌شده تا شش ماه آينده بحث افزايش مصرف خرما را پيگيري كند. براي توليد شيريني، لبنيات، شركت‌هاي حمل‌ونقل، نيروهاي مسلح، مدارس و سالن‌هاي غذاخوري امكان عرضه خرما وجود دارد. در حاشيه اين نشست توليدكنندگان و صنعتگران مرتبط با خرما علاوه بر عرضه و معرفي انواع خرما، مواد غذايي با تركيب اصلي خرما اعم از انواع بيسكوييت و شيريني و شكلات نيز در معرض ديد مدعوين قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار