کد خبر: 743074
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
حضور نوبخت و نعمت‌زاده در ايران‌خودرو در سكوت خبري
اگرچه انتظار مي‌رفت خودروسازان به دليل افزايش ندادن كيفيت محصولاتشان مورد تنبيه و بازخواست از سوي دولت قرار بگيرند اما روز گذشته معاون رئيس‌جمهور از اختصاص ۲۰۰ ميليارد تومان يارانه توليد به خودروسازان و تخصيص ۱۴۰ هزار ميليارد تومان از منابع مالي بانك‌ها به خريد محصولات صنعتي و خودرو خبر داد...
هادی غلامحسینی
اگرچه انتظار مي‌رفت خودروسازان به دليل افزايش ندادن كيفيت محصولاتشان مورد تنبيه و بازخواست از سوي دولت قرار بگيرند اما روز گذشته معاون رئيس‌جمهور از اختصاص ۲۰۰ ميليارد تومان يارانه توليد به خودروسازان و تخصيص ۱۴۰ هزار ميليارد تومان از منابع مالي بانك‌ها به خريد محصولات صنعتي و خودرو خبر داد، اين در حالي است كه تا كنون هيچ يارانه مستقيم و نقدي به توليد پرداخت نشده است و خودروسازي اولين صنعتي است كه اين منابع را دريافت خواهد كرد.
محمدباقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كه روزگذشته به همراه محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت به ايران خودرو رفته بود، از توافق با وزير صنعت براي اختصاص 200 ميليارد توماني يارانه توليد به خودروسازان خبر داد، اين در حالي است كه براي پوشش خبري اين بازديد تنها از خبرگزاري جمهوري اسلامي و صدا و سيما دعوت شده بود تا خبرنگاران نوبخت، نعمت‌زاده و مديران عامل خودرو سازي‌هاي كشور را به دليل توليد خودروهاي بي‌كيفيت و گران به باد انتقاد نگيرند.
روز گذشته در سكوت خبري به يكباره خبري تحت عنوان «يارانه توليد نصيب خودروسازان شد» در خروجي خبرگزاري ايرنا قرار گرفت كه طبق اعلام اين خبرگزاري نوبخت گفته است: بر اساس توافقنامه‌اي كه ديروز با وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسيد، مقرر شد 200 ميليارد تومان از يارانه توليد در اختيار خودروسازان قرار گيرد.
وي تصريح كرد: در واقع اين منابع در اختيار وزارت صنعت قرار مي‌گيرد تا در مهرماه امسال به خودروسازان پرداخت شود.
  
تسهيلات 140هزار ميلياردي براي خريد كالاي داخلي
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور افزود: همچنين با هدف حمايت از توليدات داخلي 140 هزار ميليارد تومان از منابع مالي بانك‌ها به خريد محصولات صنعتي و خودرو اختصاص خواهد يافت، اين در حالي است كه ميزان تسهيلات بانكي امسال 700 هزار ميليارد تومان است كه مقرر شده 20 درصد اين منابع براي خريد محصولات داخلي اختصاص يابد. نوبخت در حالي روز گذشته از اختصاص يارانه 200 ميليارد توماني به خودروسازان خبر داد كه هفته پيش گفته بود 200 ميليارد تومان يارانه به توليد اختصاص خواهد يافت. از صحبت هفته گذشته نوبخت اينطور برداشت مي‌شد كه اين مبلغ قرار است حداقل به چند بخش از توليد اختصاص يابد، نه اينكه فقط نصيب خودروسازان شود. حضور نوبخت در ايران خودرو در حالي اتفاق افتاد كه اين شركت با مشكل فروش توليداتش روبه‌رو است و اين مسئله باعث كمبود نقدينگي براي ايران خودرو شده است.
در عين حال، نوبخت و نعمت زاده در شرايطي بر سر پرداخت يارانه توليد به خودروسازان با يكديگر توافق كردند كه پيش از اين بر سر يارانه پرداختي به توليد دچار كشمكش و چالش شده بودند. اختلاف نظر در قيمت‌گذاري خودرو نيز از ديگر مواردي بود كه نوبخت و نعمت زاده در آن با يكديگر اختلاف نظر داشتند.
  
به مردم خيانت شد
در حالي اولين يارانه توليد به خودروسازان تعلق مي‌گيرد كه چندي پيش علي عليلو رئيس هيئت تحقيق و تفحص از خودروسازان جلسه بررسي مشكلات اين صنعت كه ماه پيش به درخواست دولت در كميسيون تلفيق مجلس برگزار شد را سناريوي خيلي بد وزارت صنعت براي اخذ مجوز جهت ارائه تسهيلات ميلياردي به خودرو‌سازان عنوان كرد و افزود: در اين جلسه كه وزير صنعت به همراه معاونان و مديران عامل شركت‌هاي خودروساز و اكثريت رؤساي بانك‌ها و رئيس كل بانك مركزي حضور داشتند، برخلاف دستور جلسه كه بررسي مشكلات صنعت بود آقايان مي‌خواستند با مباحث دروغ و زشتي چون امنيتي خواندن صنعت خودرو و اينكه دستور از بالا رسيده است ما را مجاب كنند كه وضعيت خودرو‌سازها بحراني است و بياييد به آنها تسهيلات ميلياردي بدهيد و ما هم اعلام كرديم كه اين كار خيانت به مردم و صنعت خودرو است.
علي عليلو، عضو كميسيون صنايع مجلس در اين مورد با اشاره به بعضي لابي‌ها بين خودروسازان، برخي نمايندگان مجلس و مديران وزارت صنعت، معدن و تجارت براي اختصاص تسهيلات بانكي به خودروسازان، گفته بود: پرداخت تسهيلات به خودروسازان خيانت به ساير صنايع است.
مشكل كمبود نقدينگي ايران خودرو و سايپا ماه گذشته نيز در جلسه‌ كميسيون صنايع مجلس با حضور سيف رئيس كل بانك مركزي مطرح شده بود و در آن جلسه مديران شركت‌هاي خودروساز و برخي نمايندگان خواستار اختصاص تسهيلات بانكي به خودروسازان شده بودند، هرچند اين مسئله با مخالفت برخي اعضاي كميسيون صنايع نيز روبه‌رو شده بود و در نتيجه تصميم‌گيري نهايي در اين مورد صورت نگرفته بود.
به گفته عضو كميسيون صنايع مجلس، خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند تسهيلات قبلي دريافت شده را پرداخت كنند و در اين شرايط، پرداخت دوباره تسهيلات به آنها يك دور باطل خواهد بود. در شرايطي كه بسياري از صنايع نيازمند تسهيلات بانكي هستند و بانك‌ها از نبود منابع براي اختصاص به اين بخش سخن مي‌گويند، پرداخت تسهيلات به خودروسازان خيانت به ساير صنايع و كشور خواهد بود.
در چنين شرايطي كه ساير صنايع نيز همچنان چشم‌انتظار دريافت يارانه توليد هستند، برخي كارشناسان اقتصادي، پرداخت يارانه به خودروسازان را نوعي تبعيض و اجحاف در حق ساير صنايع مي‌دانند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رزمنده دوران دفاع مقدس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
0
آقای نوبخت بنده به عنوان جزئی از مردم ایران وجانباز جنگ تحمیلی وداشتن چندین سال جبهه مانند میلیونها رزمنده وایثارگر که در این مملکت زندگی می کنندهنوز نتوانسته اند یک زندگی ساده ای که مورد نیاز یک خانواده است نتوانسته ایم برای خانواده خودمان مهیا کنیم. حتی نمی توانیم یک جهیزیه ساده در حد چند کالای ابتدایی که برای یک زندگی لازم است تهیه کنیم. چطور شما در مقابل این ملت مقابله به مثل می کنید 200میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان می دهید.راستی اگر همین ملت در مقابل دشمن در دوران دفاع مقدس از خود رشادت بخرج نمی دادند. آیاشما وجود داشتید که حالا این چنین متکبرانه با این ملت شهید پرور دارید برخوردمی کنید. پس معلوم است که دولت تدبیر وامید وسایر سرمایه داران سهامدار این دوشرکت هستندملت جواب این بی احترامی های شما را در فرصت مقتضی خواهند داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
0
توليد فقط خودرو نيست. اين ظلم در حق صنايع ديگر است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار