کد خبر: 742332
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
قرنطينه حاجيان مشكوك به كرونا
فاجعه رخ داده در منا فقط در قرباني شدن 136تن از هموطنانمان كه در لباس سپيد احرام در مسير سنگ زدن به شيطان و حاجي شدن جان سپردند خلاصه نمي‌شود بلكه...
زهرا چيذري
فاجعه رخ داده در منا فقط در قرباني شدن 136تن از هموطنانمان كه در لباس سپيد احرام در مسير سنگ زدن به شيطان و حاجي شدن جان سپردند، خلاصه نمي‌شود بلكه بستري شدن تعداد زيادي از ايرانيان مجروح اين حادثه و حادثه سقوط جرثقيل در بيمارستان‌هاي سعودي با عنايت به شيوع گسترده ويروس كرونا در عربستان، خطر ورود اين ويروس را به كشور افزايش داده است تا جايي كه وزارت بهداشت براي پيشگيري از اين سوغات سعودي ستاد ويژه پيشگيري و كنترل ويروس كرونا تشكيل داده و قرار است حاجيان مشكوك به اين بيماري قرنطينه شوند.
هر‌چند با وجود تمام بلاهايي كه به واسطه بي‌مسئوليتي مسئولان سعودي بر سر مردم كشورمان آمده بنا به تأكيد معاون بهداشتي وزارت بهداشت موردي از ابتلا به كرونا مشاهده نشده است اما به گفته وزير بهداشت، ويروس كرونا پيش از مراسم حج در عربستان وجود داشت و در حال حاضر با توجه به اينكه تعدادي از مجروحان در بيمارستان‌هاي اين كشور بستري شدند، خطر ورود اين ويروس به كشور افزايش مي‌يابد. بر همين اساس نيز روز گذشته در نشستي خبري از تشكيل ستاد ويژه پيشگيري و كنترل ويروس كرونا در وزارت بهداشت خبر داد.
 
ارتباط كرونا با فاجعه منا
شايد براي شما هم سؤال باشد كه چه ارتباطي بين ويروس كرونا و حادثه منا وجود دارد. دكتر سيد‌حسن‌ قاضي‌زاده‌هاشمي با بيان اينكه ويروس كرونا كه در برخي از بيمارستان‌هاي عربستان وجود دارد، ارتباطي با حادثه ناگوار منا ندارد، افزود: با توجه به شرايط حاضر، و به دليل حفظ سلامتي حجاج و اطرافيان آنها سختگيري‌هاي لازم در مبادي ورودي حجاج به كشور به خصوص براي حجاجي كه در بيمارستان‌هاي عربستان بستري بودند، افزايش مي‌يابد.
بنا به تأكيد وي وزارت بهداشت بلافاصله بعد از وقوع حادثه غم‌انگيز منا ستادي را تشكيل داد تا اقدامات لازم را براي جلوگيري از ورود ويروس كرونا به كشور و همچنين كمك به انتقال مجروحان و تخليه هر چه سريع‌تر اجساد انجام دهد.
وزير بهداشت با بيان اينكه تيم‌هاي بهداشتي ما در 200 پروازي كه حجاج را به كشور باز مي‌گرداند، حضور دارند، گفت: مأموران بهداشتي ما آموزش و تذكرات لازم را به حجاج ارائه مي‌كنند و اگر فردي تب داشت يا مشكوك به بيماري تنفسي بود از بقيه حجاج جدا مي‌شود.
هاشمي همچنين در خصوص نحوه غربالگري حجاج توضيح داد: اگر حجاج تب داشته باشند براي مدتي قرنطينه مي‌شوند. روشي كه وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها استفاده مي‌كند بر مبناي خود‌اظهاري حجاج است كه البته اين روش هم دقيق نيست اما مجبوريم به مردم اعتماد كنيم و معتقديم خود مردم بهتر از همه مي‌توانند از خودشان مراقبت كنند. وزير بهداشت از حجاج خواست به خصوص تا دو هفته اول بعد از بازگشت به كشور اگر تب، سرفه يا هر‌گونه ناراحتي داشتند، حتماً به پزشك مراجعه كنند.
 
سهم 85 درصدي عربستان از مبتلايان كرونا
علي اكبر سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت نيز در نشست خبري خود با تأكيد بر اينكه كرونا يكي از كشنده‌ترين و بيماري‌زاترين ويروس‌هايي است كه موجب سرماخوردگي مي‌شوند، ‌افزود: ويروس كرونا از طريق خفاش و شتر منتقل مي‌شود اما در صورت ابتلاي افراد، از طريق ترشحات تنفسي و روبوسي احتمال انتقال دارد. به گفته وي تاكنون واكسني براي ويروس كرونا شناخته نشده است و دارويي نيز براي درمان اين بيماري وجود ندارد. كشندگي اين بيماري بسيار زياد است و 30 درصد مبتلايان به اين بيماري مي‌ميرند. همچنين خطر كرونا در سالمندان بيشتر است. سياري تصريح كرد: از هزار و 430 مورد ابتلا به ويروس كرونا در جهان، 85 درصد آنها در عربستان به وقوع پيوسته، بنابراين ما در رابطه با اين بيماري نگران هستيم و تمهيدات لازم را براي جلوگيري از انتقال و شيوع آن به ايران انجام داده‌ايم.
 
آماده‌باش نيروهاي بهداشتي در فرودگاه‌هاي كشور
معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 19 فرودگاه كشور از فردا به منظور ورود حجاج به ايران در حالت آماده‌باش هستند و اقدامات و تمهيدات لازم براي جلوگيري از ورود و شيوع كرونا به كشور پيش‌بيني شده است، چراكه اين ويروس بسيار خطرناك است، به گونه‌اي كه سفر يك مورد از مبتلايان كرونا از كشورهاي عربي به كره، سبب ابتلاي 183 نفر در اين كشور به ويروس كرونا شد و 36 نفر نيز به همين علت فوت شدند، دو بيمارستان تعطيل و 77 بيمارستان آنها نيز دچار آسيب جدي شد. به گفته سياري ورود اين ويروس به كره 100 هزار پرواز توريستي به اين كشور را تعطيل و 900 ميليون دلار خسارت به اين كشور وارد كرد. بنا به تأكيد معاون بهداشت افرادي كه مشكوك به ويروس كرونا باشند، مسيرشان از ساير زائران جدا و از طريق آمبولانس به بيمارستان منتقل مي‌شوند. در بيمارستان بخش مراقبت ويژه در نظر گرفته شده، همچنين تمهيدات لازم براي جلوگيري از وقوع اپيدمي در بيمارستان‌ها پيش‌بيني شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار