کد خبر: 740917
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
آمار سالانه بيش از 300 هزار مصدوم تصادفات و افزايش هزينه‌هاي درمان بر دوش حوزه سلامت
افزايش تصادفات و آمار مجروحان به دليل كيفيت پايين خودرو‌هاي داخلي صداي وزير بهداشت را هم درآورد. سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي با تأكيد بر لزوم همكاري بين‌بخشي دستگاه‌ها در بخش بهداشت گفت: توليد خودروي غيراستاندارد سبب افزايش تصادفات شده و دغدغه‌ها را در حوزه بهداشت در كشور افزايش مي‌دهد.
بيژن يانچشمه
افزايش تصادفات و آمار مجروحان به دليل كيفيت پايين خودرو‌هاي داخلي صداي وزير بهداشت را هم درآورد. سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي با تأكيد بر لزوم همكاري بين‌بخشي دستگاه‌ها در بخش بهداشت گفت: توليد خودروي غيراستاندارد سبب افزايش تصادفات شده و دغدغه‌ها را در حوزه بهداشت در كشور افزايش مي‌دهد. همچنين معاون درمان وزارت بهداشت از آغاز فعاليت اورژانس موتوري در شهرهاي شلوغ خبر داد و گفت: اين آمبولانس‌هاي موتوري در شهرهاي شلوغ به ويژه در پيك ترافيك فعاليت خدمت‌رساني به مردم را انجام مي‌دهند.
وزير بهداشت با اشاره به توليد خودروهاي غير استاندارد گفت: مگر مي‌شود خودروي غيراستاندارد توليد كنيم و انتظار تصادفات جاده‌اي نداشته باشيم. ما هر چقدر كه اورژانس را گسترش دهيم اما به وضعيت استاندارد جاده‌ها توجه نكنيم نتيجه‌اي به دست نمي‌آوريم. 35 سال است كه خودروي ملي مي‌سازيم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داريم، اين در حالي است كه بر اساس آمار سازمان پزشكي قانوني طي سال‌هاي 84 تا 92 در حوادت جاده‌هاي و تصادفات حدود 202 هزارنفر كشته شده‌اند و در اين مدت 2 ميليو‌ن و600 هزار نفر نيز مجروح شد‌ه‌اند و همچنين در سال 93 نيز بر اساس آمار‌هاي اعلامي حدود 17 هزار نفر در تصادفات جاده‌اي كشته شده‌اند كه در مجموع آمارها نشان مي‌دهد كه در سال گذشته در مجموع 49 هزار و 866 تصادف فوتي و جرحي در بخش برون‌شهري رخ داده كه 304 هزار و 485 نفر در سر صحنه تصادفات مصدوم شده‌اند. بر اين اساس نگراني از آمار بالاي تعداد كشته‌ها و همچنين مجرو‌حان نگراني بجاي وزير بهداشت را در خصوص كيفيت پايين خودرو‌ها‌ي داخلي تأييد مي‌كند.
در حقيقت با آمار فعلي كشته‌ها و مجرو‌حان علاو ه بر از دست رفتن سر‌مايه‌هاي انساني، مردم و سيستم درماني كشور به نوعي تبعات در‌ماني و اقتصادي اين معضل يعني سالانه حدود 300 هزار نفر را با توجه به هزينه بالاي در‌مان بر دوش مي‌كشد كه اين هزينه با احتساب هزينه‌ها از سبد خانوار و جيب مردم رقم بسيار بالايي را در برمي‌گيرد كه اگر بتوان با تمهيداتي اين ميزان كشته و مصدوم را كاهش داد مي‌توان به اقتصاد كشور و ارتقاي سيستم درمان كشور كمك بسزايي كرد.   بر اين اساس همواره مسائل اورژانس و امدادي در كشور ما به دليل بافت شهري و نبود ساختار مناسب امدادي و اورژانسي با مسائل و مشكلات متعددي روبه‌رو است تا آنجايي كه بسياري از شهروندان از ارائه خدمات اورژانس و مسائل امداد‌رساني در اين بخش گلايه‌مند هستند. اين در حالي است كه سكان‌دار وزارت بهداشت بر ساماندهي اين بخش از درمان و ارائه خدمات سلامت تأكيد كرده. اورژانس پيش‌بيمارستاني ويترين وزارت بهداشت به شمار مي‌رود و اولين تماس مردم در زمان بروز حادثه با اين اورژانس است. لذا اقدامات اين اورژانس نگرش مردم به وزارت بهداشت را شكل مي‌دهد و بخش عمده قضاوت مردم در دقايقي شكل مي‌گيرد كه اين نيروها بر بالين مردم حاضر شوند.
 
كمبود يك‌هزار پايگاه در اورژانس
در مراسم چهلمين سال تأسيس اورژانس پيش‌بيمارستاني، وزير بهداشت از كمبود 9 هزار نيرو و يك‌هزار پايگاه در اورژانس كشور خبر داد و اظهار داشت: اورژانس 115 امروز آغاز چهلمين سال خود را داشته. شهداي زيادي در اورژانس در جهت ارائه خدمت به مردم تقديم كشور شدند. اين در حالي است كه كمتر به موضوع اورژانس توجه شده و از نظر تعداد نيرو و وضعيت معيشتي نياز به انجام اقداماتي دارد.  
سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي با اشاره به كمبود نيرو در اورژانس افزود: در 15 سال گذشته در اورژانس پيش‌بيمارستاني اقدامات خوبي انجام شده ولي با اين وجود هزار پايگاه اورژانس كمبود داريم.  وي با بيان اينكه حداقل30 آمبولانس هوايي و بالگرد لازم داريم و آمبولانس‌هاي هوايي كه در حال حاضر در اختيار ما است از آن هوانيروز بوده و ديد در شب ندارد، گفت: اين بالگرد‌ها در هواي مه‌آلود نمي‌تواند پرواز كند و ما به بالگردهايي نياز داريم كه علاوه بر ديد در شب و پرواز در هواي مه‌آلود توانايي نشستن در مناطق صعب‌العبور و دريا و كوهستان را داشته باشد.
 
سازمان اورژانس راه‌اندازي مي‌شود
وزير بهداشت با تأكيد بر لزوم ايجاد سازمان اورژانس گفت: پيشنهاد تشكيل سازمان مستقل اورژانس كشور به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه شده است و اگر شوراي عالي اداري آن را تصويب كند، تشكيل آن به مصوبه مجلس نيازي ندارد.  
وي با بيان اينكه مسئله تجهيزات، فضاي فيزيكي و فناوري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد، افزود: دسترسي به اورژانس نيز در كشور بايد براي همه يكسان باشد كارهاي خوبي در 10 سال گذشته انجام شده و در دست اقدام است و به نظرم راه‌اندازي طب اورژانس طي 15 سال گذشته نيز در تحول اورژانس كشور مؤثر بوده است.   به گفته وزير بهداشت مردم ممكن است بتوانند در زمينه آب، نان و غذا تحمل داشته باشند ولي در مصيبت و بيماري‌ها طاقت آنها طاق مي‌شود چراكه بسياري براي اينكه سلامت خانواده‌هايشان را به دست آورند به زير خط فقر مي‌افتند. اميدواريم برنامه‌ها در حوزه بهداشت و سلامت كشور ادامه يابد ولي كمك مجلس و دولت در اين زمينه صورت دارد.
 
راه‌اندازي 44 پايگاه امداد هوايي
به دليل شرايط اقليمي و سرزميني و پراكندگي روستا‌ها و شهرها‌ي و مسير‌هاي جاده‌اي بسياري از بيماران اورژانسي به دليل دير رسيدن تكنسين‌هاي اورژانس و وسايل امداد و نجات دچار مرگ يا تشديد صدمات ناشي از سوانح مي‌شوند. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت اورژانس پيش‌بيمارستاني در دو حوزه شرايط عادي و بحران‌ها فعاليت دارد و خدمات ارزشمند و رايگاني را به مردم ارائه مي‌دهد.   بر اين اسا‌س محمد حاجي‌ آقاجاني در مراسم چهلمين سال تأسيس اورژانس پيش بيمارستاني از آغاز فعاليت اورژانس موتوري در شهرهاي شلوغ خبر داد و گفت: اين آمبولانس‌ها موتوري در شهرهاي شلوغ به ويژه در پيك ترافيك فعاليت خدمت‌رساني به مردم را انجام مي‌دهند.
وي افزود: اورژانس هوايي با 14 پايگاه راه‌اندازي شد و در حال حاضر اين تعداد به 18 مورد رسيده است و در تلاش هستيم اين ميزان را تا پايان سال به 21 و در آينده به 44 پايگاه هوايي برسانيم.
وي با اعلام اينكه امسال 60 درصد حوزه سرزميني زير پوشش اورژانس هوايي قرار مي‌گيرد، گفت: نوسازي آمبولانس اورژانسي از اقدامات مورد تأكيد وزارت بهداشت بوده و مورد توجه قرار دارد.  وي افزود: 2 هزار آمبولانس در تيپ A,B و كمك‌دار و داراي مراقبت‌هاي ويژه خريداري مي‌شود كه در حال حاضر بخشي از اين مسئله محقق شده است و تا پايان امسال و ابتداي سال آينده وضعيت آمبولانسي كشور ارتقاي جدي مي‌يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار