کد خبر: 740028
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
در آستانه سال تحصيلي وزير آموزش و پرورش به مدرسه رفت
وزير آموزش و پرورش به همراه معاونان و تيم اجرايي‌اش روز گذشته در يك نشست خبري سرفصل‌هايي از مسائل روز اين وزارتخانه را مطرح كرد.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
وزير آموزش و پرورش به همراه معاونان و تيم اجرايي‌اش روز گذشته در يك نشست خبري سرفصل‌هايي از مسائل روز اين وزارتخانه را مطرح كرد. تأكيد بر ادامه سياست‌هاي پنج‌گانه توسعه مشاركت، ساماندهي و بهسازي منابع انساني، توسعه و ارتقاي مديريت آموزشگاهي و بودجه‌ريزي و تمركززدايي، گزارشي از آماده‌سازي مدارس براي بازگشايي و آمار مربوط به دانش‌آموزان و كاركنان آموزش و پرورش تعدادي از سرفصل‌هاي مطرح شده در اين نشست بودند. همچنين بخش قابل‌توجهي از نشست ديروز به ساماندهي نيروي انساني، رفع و رجوع آمار بالاي مردودي‌هاي پايه اول ابتدايي و اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان اختصاص يافت.

با پر شدن بوي ماه مهر در فضاي شهرها و روستاهاي كشور، مدارس كم‌كم آماده مي‌شوند كه كسالت تابستاني خود را كنار بگذارند و براي حضور پرشور دانش‌آموزان مهيا شوند. بنابراين بيراه نيست اگر اين فصل را فصل آموزش و پرورش بدانيم. علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش نيز ديروز با حضور در دبستان دخترانه شهداي معلم منطقه 5 تهران و برگزاري نشست خبري به مناسبت بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي 95- 94 تجربه كلاس رفتنش را تجديد كرد.
وي كه آغاز سومين سال تحصيلي دوران وزارتش را پيش رو دارد، به آخرين آمار ثبت‌نامي دانش‌آموزان تا پايان روز 22 شهريور‌ماه اشاره و تصريح كرد: تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده بدون احتساب بزرگسالان 12 ميليون و 480 هزار و 938 نفر است كه شاهد افزايش 450 هزار دانش‌آ‌موز نسبت به سال گذشته هستيم.  فاني در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود شمار دانش‌آموزان در سال تحصيلي جديد به 13 ميليون و 250 هزار نفر برسد. از اين تعداد 5/1 ميليون دانش‌آموزان در مدارس غيردولتي و نزديك به 5/11 ميليون دانش‌آموز در مدارس دولتي تحصيل مي‌كنند. اگر بخواهيم در بخش دولتي به ازاي هر 15 دانش‌آموزان يك معلم در نظر بگيريم باز هم با نيازهاي واقعي فاصله داريم.
وزير آموزش و پرورش همچنين به برگزاري آزمون استخدامي آموزش و پرورش در تاريخ 27 شهريورماه اشاره و عنوان كرد: اميدواريم پذيرفته‌شدگان پس از دوره يك ساله و كسب مهارت‌هاي معلمي بتوانند از مهر 95 به خيل فرهنگيان بپيوندند.
  
ماست‌مالي مردودي 47 هزار كلاس اولي!
از ميان معاونان و مديركل‌هايي كه در نشست خبري ديروز وزير را همراهي مي‌كردند، محمد ديمه‌ور، معاون آموزش ابتدايي و سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني بيش از سايرين حرف براي گفتن داشتند. ديمه‌ور ديروز سعي كرد ادامه حاشيه‌هاي آمار 47 هزارتايي مردودين ابتدايي را مديريت كند. وي دلايل مردودي اين تعداد كلاس‌اولي را استفاده از سربازمعلمان، دوزبانه بودن دانش‌آموزان و مسئوليت‌پذير نبودن خانواده‌ها اعلام كرد. معاون آموزش ابتدايي، اظهارات وزير آموزش و پرورش مبني بر ديرآموز بودن اين دانش‌آموزان را رد كرد. ديمه‌ور كه پيشتر آمار ۴۷هزار مردودي كلاس اولي را متعلق به سال تحصيلي 93- 92 عنوان كرده بود، با تغيير سال آمار تلاش كرد كمي از بار منفي تبعات خبري كه عامل انتشارش است، كم كند. وي ادامه داد: اين آمار مربوط به سال تحصيلي ۹۲- ۹۱ بوده است كه ۳۲هزار دانش‌آموز ديرآموز در آن سال داشتيم. ديمه‌ور در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگر درباره حمايت از كودكان و نوجوانان براي تحصيل بيان كرد: به استناد قانون حمايت از كودكان و نوجوانان، ۲۷۵ ولي دانش‌آموز به مراجع قضايي ارجاع داده شده و ۳۵هزار و ۱۳۵دانش‌آموز بازمانده از تحصيل به محيط مدرسه بازگشته‌اند.
  
رتبه‌بندي فعلاً فقط براي شاغلان
بطحايي نيز درباره طرح رتبه‌بندي معلمان گفت: هيئت وزيران اجراي طرح رتبه‌بندي را از ابتداي مهرماه مصوب كرده است و شاخص‌هاي آن هفته گذشته در شوراي توسعه مديريت مصوب شد. وي افزود: ضوابط و دستورالعمل اجرايي رتبه‌بندي ظرف يكي دو روز آينده براي اجرا به مناطق ابلاغ مي‌شود. بطحايي با بيان اينكه همه معلمان مشمول طرح طبقه‌بندي مشاغل كه بيش از شش سال سابقه كار دارند، بر اساس قانون مي‌توانند از مزاياي طرح رتبه‌بندي استفاده كنند، ادامه داد: بر اساس يكسري شاخص‌ها، معلمان در رتبه‌هاي پايه حرفه‌اي، ارشد حرفه‌اي، خبره و عالي حرفه‌اي قرار مي‌گيرند و به ترتيب از 15، 25، 35 و 50 درصد حق شغل بهره‌مند مي‌شوند.  بطحايي با اشاره به اينكه مقدمه رتبه‌بندي برخورداري از يك نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي است، گفت: طراحي چنين نظامي زمانبر است و ما نمي‌توانستيم اين پيش‌نياز را از مهرماه امسال تأمين كنيم. آنچه در مهر 94 اجرا مي‌شود، گام نخست رتبه‌بندي و نه نقطه مطلوب آن است. همچنين براساس مصوبه هيئت وزيران، اگر همكار فرهنگي ما حتي در شهريورماه امسال بازنشسته شود، شامل طرح نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار