کد خبر: 739789
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
آيا اقتصاد ايران مقاومت بحران جديد را دارد؟
علائم ارسالي از اقتصادهاي بزرگ در قاره‌‌هاي آسيا و اروپا نشان از زنگ خطر ركود در حوزه اقتصاد جهاني است كه مي‌تواند اقتصاد كشور ما را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد اما آيا اقتصاد ايران مقاومت لازم را دارد؟
مهران ابراهیمیان
علائم ارسالي از اقتصادهاي بزرگ در قاره‌‌هاي آسيا و اروپا نشان از زنگ خطر ركود در حوزه اقتصاد جهاني است كه مي‌تواند اقتصاد كشور ما را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد اما آيا اقتصاد ايران مقاومت لازم را دارد؟
به گزارش « جوان» فرار 85 ميليارد دلاري از روسيه تا پايان سال و ‌فرار 8/1 ميليارد دلاري از اقتصاد چين نشان از نوعي مهاجرت سرمايه دارد كه مي‌تواند در نگاه اول با برداشته شدن موانع تحريم بعد از توافق براي ما دلچسب باشد اما تضعيف اين اقتصاد‌ها در كنار اقتصاد اروپا كه يونان با خود اقتصاد كشورهاي ديگراروپايي را به پايين كشيده مي‌تواند پيام خطرناكي هم براي كشور تك‌محصول و خام فروشي مانند ما نيز داشته باشد!
اين پيام كاهش تقاضاست كه در كنار لجبازي‌هاي عربستان در بازار انرژي مي‌تواند مفاهيم منفي و بدي را براي اقتصاد ما رقم بزند.
آنچنان كه چند روز پيش پيش‌بيني نفت 20 دلاري بر اساس هر بشكه نيز رسانه‌اي شد.  بنابراين گزارش ركود جهاني براي كشورهايي مانند ما در واقع به معناي كاهش صادرات توأم با كاهش قيمت مواد خام و نفت و گاز است! و اين به معني اين است كه برجام هم نخواهد توانست اثري بر سفره‌هاي مردم، ‌توسعه، اشتغال و رونق داشته باشد و ما بايد به طور حتم و هر چه زودتر به مدلي اجرايي براي تحقق اقتصاد مقاومتي برسيم، البته بديهي است در شرايط ركودي قابل پيش بيني براي سال 2016 به خوبي مي‌توان دريافت چرا بازار بكر ايران براي غربي‌ها قابل تأمل است ولي وقتي كه پولي براي خرج كردن نباشد، ‌چه؟ آيا امتيازها و قراردادها جاي نبود ارز را خواهد گرفت؟ 

اوضاع اقتصاد جهان چگونه است؟!

چند روز در وبلاگ تجاري گاردين اخبار چنين چيده شده بود:
- وزير سرمايه‌گذاري آلمان اعلام كرده است سياست تسهيل مالي به تنهايي قادر به كمك به خروج اقتصاد اروپا از ركود نيست.
- اقتصاد اروپا با وجود سياست‌هاي «تسهيل مالي» بانك مركزي، قادر به ايجاد شغل‌هاي بيشتر نشده است.
- ساختمان‌سازي در انگليس به پايين‌ترين سقف خودش در دو سال گذشته وارد شده است.
- بازار بورس در ايالات متحده، تحت تأثير ركود در اقتصاد اروپا روندي كاهشي نشان مي‌دهد.
 حال به ليست بالا اين اخبار را هم اضافه كنيد:
- كاهش جهاني قيمت طلا روز جمعه تا هزار و 98 دلار در هر اونس پايين آمد و پيش بيني‌ها نشان از حركت نرخ طلا به‌طرف 970 دلار دارد.
- نا امني‌ها در تركيه.
حال به منطقه آسيا و خاورميانه بياييم، ‌عربستان قرار است اوراق قرضه چاپ كند و رئيس بانك مركزي روسيه اعلام كرده است: پيش‌بيني مي‌شود خروج سرمايه از داخل خاك اين كشور به ۸۵ميليارد دلار در سال‌جاري ميلادي برسد و تورم اين كشور نيز بالاي 12درصد اعلام شده است.
 ‌
خروج 200 ميليارد دلار سرمايه از روسيه و چين!‌
همچنين در آسياي شرقي هم نگراني‌ها از ركود در اقتصاد چين، با افت بورس اين كشور آغاز شد اما چين با هوشمندي و افت ارزش يوان در برابر ارزهاي ديگر بورس را از وضعيت قرمز خارج كرد، با اين حال بانك تسويه حساب‌هاي بين‌المللي اعلام كرده است بانك‌هاي چيني در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵، مجموعاً شاهد خروج ۱۰۹ميليارد دلار سرمايه بوده‌اند و اين روند ممكن است همچنان ادامه داشته باشد.
كلوديو بوريو، رئيس دپارتمان پولي و اقتصادي بي‌آي اس، در اين باره مي‌گويد: «ما اين آشفتگي‌ها را تكان‌هاي مجزا و منفرد نمي‌دانيم بلكه اين آشفتگي حاصل آزاد شدن فشاري است كه به تدريج طي سال‌ها روي هم انباشته شده بود.» در اين گزارش به ريسك‌هاي ناشي از انباشته شدن تريليون‌ها دلار بدهي شركت‌هاي مختلف در كل جهان در حال توسعه و رشد‌هاي سريع مرتبط در قيمت دارايي‌ها اشاره شده است.
  
خطر ركود در اقتصاد جهاني
بانك سيتي گروپ امريكا نيز زنگ خطر در مورد اقتصاد جهاني را به صدا درآورده و اقتصاددان ارشد اين بانك اعلام كرده است: ۵۵ درصد احتمال وقوع نوعي ركود جهاني طي چند سال آينده وجود دارد. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري آيريش تايمز، ويلم بوئيتر، اقتصاددان ارشد اين بانك در اين باره مي‌نويسد: «ظاهراً جهان در معرض ريسك رو به افزايش ورود به يك دوره ركود قرار دارد كه ناشي از اقتصادهاي نوظهور و به خصوص چين خواهد بود.»
گفته مي‌شود بر خلاف ركودهاي بين‌المللي دو دهه گذشته كه ريشه اصلي آن در اقتصاد امريكا بوده، ركود بعدي ناشي از كاهش تقاضاي اقتصادهاي نوظهور و به خصوص چين خواهد بود. وي يكي از دلايل نگراني از وضعيت اقتصاد جهان را اين واقعيت مي‌داند كه رشد اقتصادي چين به رقم 4 درصد نزديك‌تر است تا 7 درصدي كه دولت اين كشور براي امسال هدف گذاري كرده است. ديگر بازارهاي نوظهور نظير برزيل، آفريقاي جنوبي و روسيه نيز از مدتي قبل دچار مشكل شده‌اند، در حالي كه اقتصادهاي توسعه‌يافته هنوز گرفتار رشد ضعيف هستند. قيمت كالاها، حجم مبادلات تجاري و نرخ تورم همچنان كاهشي است و درآمد شركت‌ها در حال كم شدن است، ‌البته همتايان بوئيتر در گروه گلدمن ساكس و جي پي مورگان چيس ريسك ناشي از چين براي اقتصادهاي ثروتمند را پايين مي‌دانند، در حالي كه اقتصاددانان بانك سوشيت جنراله اين هفته گفتند، آنها فقط 10 درصد احتمال مي‌دهند اقتصاد جهاني دچار يك ركود جديد شود، زيرا نفت ارزان قيمت به مثابه يك ضربه گير در مقابل ضعف بازارهاي نوظهور عمل خواهد كرد.
به عقيده بوئيتر مي‌توان از طريق سياست‌هاي پولي و مالي انبساطي جلوي ركودي كه پيش‌بيني مي‌شود در سال 2016 رخ دهد را گرفت، اما ثروتمندترين كشورها ديگر ابزاري براي جلوگيري از اين ركود ندارند، زيرا يا نرخ بهره‌شان به اندازه كافي پايين است و ديگر جايي براي كاهش بيشتر ندارد يا اينكه سياستمداران تمايل ندارند از ابزارهايي كه در دستشان است، استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار