کد خبر: 735358
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
«شوراي فقها محور ائتلاف اصولگرايان شد» اين خبري است كه روز گذشته روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و نشان داد كه طيف نيروهاي انقلابي و دلسوز نظام براي موفقيت در انتخابات پيش رو و جلوگيري از نفوذ عناصر افراطي و فتنه‌گر به اركان حاكميت برنامه‌هاي منسجمي داشته و چشم‌انداز روشني در پيش خواهد داشت.
سعيد همتي
«شوراي فقها محور ائتلاف اصولگرايان شد» اين خبري است كه روز گذشته روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و نشان داد كه طيف نيروهاي انقلابي و دلسوز نظام براي موفقيت در انتخابات پيش رو و جلوگيري از نفوذ عناصر افراطي و فتنه‌گر به اركان حاكميت برنامه‌هاي منسجمي داشته و چشم‌انداز روشني در پيش خواهد داشت.
اين خبر پس از برگزاري 40 جلسه مشترك از سوي سه تشكل كه سه ضلع اصولگرايي را نمايندگي مي‌كردند- مؤتلفه، ‌جبهه پايداري و جمعيت ايثارگران - با دعوت از آيات يزدي، مصباح يزدي و موحدي‌كرماني به ثمر نشسته است.
تمركز و اجماع روي طرحي به نام «شوراي فقها» در بين گروه‌هاي مختلف اصولگرايي در حالي زودتر از موعد انتظار رسانه‌اي شده كه جريان تجديدنظرطلب به كمك رسانه‌هاي پرشمار خود تلاش داشته وحدت و همگرايي اصولگرايان را امري غير‌ممكن عنوان كند.
از سوي ديگر همايش مشترك اين سه ضلع اصولگرايي روز پنج‌شنبه پنجم شهريورماه با هدف تبيين رسمي مواضع چندين ماه اخير و با دعوت از شوراي فقها برگزار خواهد شد تا گام مثبت ديگري به سوي ائتلاف نيروهاي انقلابي باشد.
عليرضا زاكاني دبير جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي هم با تبيين رويكرد اصولگرايان در انتخابات آتي حركت جمعي جريان خودي را بسيار جلوتر از دوره‌هاي قبل مي‌داند و تأكيد مي‌كند: «ما نسبت به دوره‌هاي پيش جلوتر هستيم چراكه ما براي مجلس نهم در آذر ماه به چنين سامانه‌اي رسيديم.» وي همچنين ادامه مي‌دهد: «اصولگرايان بر مبناي اصول و ارزش‌هاي اسلامي يك ائتلاف حداكثري را دنبال مي‌كنند كه در آن همه اصولگرايان بتوانند به فعاليت و مشاركت در سطوح مختلف تصميم‌سازي، برنامه‌ريزي و اجرا بپردازند و اين اصول تحت نظر آيات بزرگوار حضرات آيات يزدي، مصباح يزدي و موحدي كرماني خواهد بود.» مجتبي شاكري عضو ارشد جمعيت ايثارگران كه تشكل متبوعش در نشست‌هاي سه‌جانبه حضور دارد، بر گسترش ائتلاف و تصميم پايداري، ايثارگران و مؤتلفه براي محوريت شوراي فقها تأكيد كرد.
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي هم به عنوان يكي از اضلاع‌ سه‌گانه بر مدل محوريت شوراي فقها تأكيد مي‌كند و با اشاره به روند ائتلاف اصولگرايان زير نظر روحانيت گفته بود: ما ائتلاف اصولگرايان با محوريت جامعتين و استفاده كامل از ظرفيت آيت‌الله مصباح و ساير علما را راه عملي ائتلاف اصولگرايان مي‌دانيم.
  
 زنجيره‌اي‌ها: وحدت اصولگرايان غير‌ممكن است
همانطور كه اشاره شد روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طي ماه‌هاي اخير تلاش داشته وحدت اصولگرايان را امري غير‌ممكن تلقي كنند به عنوان نمونه روزنامه شرق اوايل هفته در گزارشي مفصل با تيتر «شوراي فقاهتي اصولگرايان در مقابل شوراي هماهنگي اصولگرايان» مي‌نويسد:«داستان همان است، اصولگرايان در رسيدن به وحدت هم وحدت ندارند. هر فرد و گروهي پيشنهادي مي‌دهد و گروه ديگر يا به‌طور صريح يا تلويحي آن را رد مي‌كند. دليل هم مشخص است، جريان اصولگرا چهره‌هايي دارد كه هركدام داعيه رهبري اين جريان را دارند و حاضر نمي‌شوند براي رسيدن به وحدت از جايگاه بلندي كه براي خود در نظر گرفته‌اند، عدول كنند. گروهي هم در اين ميانه سعي مي‌كنند طوري رفتار كنند كه نه سيخ بسوزد و نه كباب. شوراي هماهنگي اصولگرايان البته نام سازوكار جديدي است كه اصولگرايان در پيش گرفته‌اند...
تا حلقه‌هاي شكل‌گرفته دروني خود را آن ‌هم با محوريت جامعه روحانيت و جامعه مدرسين (احتمالاً) در اين ساختار جديد حل كنند. اما به نظر مي‌رسد كه سه‌گانه اصولگرايان مركب از مؤتلفه، پايداري و ايثارگران بر اضافه‌شدن نقش آيت‌الله مصباح‌يزدي در كنار جامعتين تأكيد دارند؛ تأكيدي كه احتمالاً سرمنشأ اختلافات جديدي خواهد شد، چراكه آنها مصباح را تنها عضوي از جامعه مدرسين مي‌دانند و نه ضلع يا وزنه‌اي براي وحدت.»
اين روزنامه در ادامه غير‌قابل تحقق بودن همگرايي بين اصولگراها را اينگونه تلقين مي‌كند: «‌فارغ از ساختار شوراي هماهنگي اصولگرايان كه كوهكن آن را تبيين كرده تا به اين وسيله پايداري‌ها را هم در جرگه خودشان قرار دهند، اما سه‌گانه مؤتلفه، پايداري و ايثارگران گويا به سازوكار ديگري رسيده‌اند. آنها از شوراي فقها نام مي‌برند، آن هم با محوريت مصباح‌يزدي (پدر معنوي پايداري‌ها)، موحدي‌كرماني (دبيركل جامعه روحانيت) و محمد يزدي (دبيركل جامعه مدرسين)... از صحبت‌هاي شاكري چنين به نظر مي‌رسد كه آنها اگر هم با تشكيل شوراي هماهنگي موافق باشند، دست‌كم براي آن شرط شوراي فقاهت را خواهند گذاشت، شورايي كه از جبهه پايداري الهام گرفته شده است. پايداري‌ها در ابتداي مراحل تشكيلاتي خود از شوراي فقهايي نام بردند كه به مسائل مختلف ورود پيدا مي‌كنند و از اعضاي آن مي‌توان مرتضي آقاتهراتي دبيركل پايداري و مصباح‌يزدي را نام برد.»
 
  نگراني 2ساله از همگرايي اصولگرايان
آنچه در اين ميان مهم است آن است كه هر‌گاه جريان اصولگرا دست به برگزاري همايش زده يا كنار هم نشسته‌اند تا زمينه‌هاي تحقق وحدت را بررسي كنند، جماعت تجديدنظرطلب نگران شده و تلاش داشته تا با انتشار مطالب متعدد در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود چنين اقدامي را غير‌ممكن القا كند.
به عنوان نمونه روزنامه قانون، رسانه‌اي كه چند وقتي توقيف شده بود در شماره چندي پيش خود تيتر يك خود را به همين موضوع اختصاص داده و با درج تيتر «ائتلاف منهاي مصباح» تلاش كرده وجود اختلافات جدي ميان برخي بزرگان اصولگرا را اصلي غيرقابل حذف نمايان كند. در بخشي از اين گزارش كه به بهانه برگزاري جلسات اخير گروه‌هاي اصولگرايي نگاشته شده مي‌آيد: تكه‌هاي پازل همانطور كه بايد كنار هم قرار گرفت. از ابتدا هم معلوم بود پايداري تكه پازل جامعتين نيست. اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد:‌«جامعتين به زودي در نشستي مشترك بررسي مصاديق براي انتخابات خبرگان را آغاز و بر مبناي «منشور اصولگرايي» شروع به انتخاب ليست مشترك مي‌كند.»
قانون همچنين جدايي جامعتين از پايداري را امري پذيرفتني دانسته و ادامه مي‌دهد: همه مي‌گفتند و مي‌دانستند اينكه جامعتين تندروي‌هاي پايداري و افكار آن را تحمل كند، ممكن نيست و تا اين خبر اعلام شد، سخنگوي پايداري يعني مرتضي‌آقا تهراني براي اينكه از بازتاب اين تصميم جامعتين بكاهد، اعلام كرد: «نشست مشترك پايداري، ايثارگران و مؤتلفه امروز برگزار مي‌شود.» اين خبر دور از تصور هم نبود چراكه اگر روند تحركات احزاب و اظهارات مسئولان اين گروه‌هاي سياسي را كنار هم قرار مي‌داديم، مشخص مي‌شد كه هر كدام تكه خود را پيدا كرده‌اند.
آرمان روزنامه خانوادگي هاشمي‌رفسنجاني هم همسو با قانون ديگر روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در يادداشتي به قلم داريوش قنبري به همين موضوع پرداخته و نوشته: احمدي‌نژاد پديده‌اي بود كه با حمايت اصولگرايان پا گرفت اما حالا نمي‌دانند با ماجرايي كه مهر اصولگرايي پاي آن زده شده چه كنند؛ گويا يك راه چاره در اغلب چهره‌هاي اصولگرايي به‌عنوان تنها راهكار مدنظر قرار گرفته و آن انكار اصولگرايي احمدي‌نژاد است. چراكه يك روز مي‌گويند معلوم نبود اصولگرايي احمدي‌نژاد از چه نوعي بود و روز ديگر مي‌گويند احمدي‌نژاد برآمده از اصولگرايان نبود.
در شرايطي كه اصلاح‌طلبان در جريان وحدت به پيش افتاده‌اند آنها هنوز نمي‌دانند وارد ائتلاف با احمدي‌نژاد شوند يا خير و به همين دليل صدا‌هاي ضد و نقيض از بلندگوهاي اصولگرايي به گوش مي‌رسد.
«زاكاني» درحالي به «آرمان» مي‌گويد با احمدي‌نژاد وحدت نمي‌كنيم كه «آقاتهراني» وفاق جبهه پايداري با جريان نزديك به محمود احمدي‌نژاد را غير قابل پيش‌بيني عنوان مي‌كند، در واقع آقاتهراني تلويحاً به اين موضوع اشاره مي‌كند كه ائتلاف با احمدي‌نژاد مي‌تواند صورت پذيرد و آنچنان كه زاكاني قاطعانه مي‌گويد ائتلافي با احمدي‌نژاد دركار نخواهد بود و نيز نيست.

   تشديد اختلافات ميان 2 فراكسيون رهروان و اصولگرايان
البته تاكتيك به تفرقه كشاندن اصولگرايان موضوع جديدي نيست و به سال‌هاي قبل باز‌مي‌گردد و همانطور كه اشاره شد از همان آغاز روي كارآمدن دولت يازدهم هم فرصتي مناسب براي رسانه‌هاي جريان تجديدنظرطلب فراهم شد تا با عملياتي خاص تحولات مجلس اصولگرايي نهم را زير ذره‌بين خود برده و با بازي‌هاي مختلف ضمن به تخاصم كشاندن روابط اصولگراهاي اين قوه «مجلس نهم را سرعت‌گيري در مسير دولت يازدهم» القا كنند.
طي اين مدت ‌«جوان» در قالب تحليل‌هاي متفاوت يادآوري مي‌كرد كه «‌تشديد اختلافات بين فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت در مجلس نهم» يكي از ترفندهاي جريان دوم خرداد براي به چالش كشيدن رقيب و نزديك شدن به قدرت رسمي است؛ موضوعي كه به هيچ عنوان جدي ‌گرفته نشد و امروز بعد از گذشت چند ماه از آن هشدارها جريان مقابل اصولگرايان از يك سو زمينه و تمهيدات «‌زدوخورد بين اصولگرايان» را فراهم ساخته و از سوي ديگر با «برجسته‌سازي اين اختلافات» تلاش دارد آن را به گسلي غيرقابل ترميم در جناح رقيب تبديل كند.
 
   مقابله جليلي با لاريجاني
اما تلاش تجديدنظرطلبان براي افزايش درگيري‌ها و زد و خوردهاي اصولگرايان اين هفته با خبري غيررسمي آن هم از يك سايت ناشناخته به نام انتخاب وارد مرحله ديگري شد.
روزنامه‌هاي زنجيره‌اي با درج تيتر‌ها نظير «جليلي رقيب لاريجاني در قم»، «خيز جليلي براي صندلي لاريجاني» و «جليلي از قم كانديدا مي‌شود» فاز ديگري از تقابل‌سازي نيروهاي وابسته به جريان اصولگرايي را پياده‌سازي كردند. روزنامه اعتماد با اختصاص عكس نخست خود به جليلي در گزارشي جهت‌دار به بررسي ميزان مقبوليت سعيد جليلي و علي لاريجاني در قم ‌پرداخته و اصرار مي‌كند كه بخشي از اصولگرايان با كانديدا كردن جليلي در قم سعي دارند كرسي رياست مجلس را از لاريجاني گرفته و وي را به انزواي سياسي دچار كنند.
در حالي جريان موسوم به تجديدنظرطلب براي تقابل گروه‌ها و شخصيت‌هاي اصولگرايي متمركز شده كه بزرگان جريان وفادار به انقلاب اسلامي طي ماه‌هاي اخير قدم‌هاي مثبت و فراواني براي يكدست شدن نظرات و همگرايي بيشتر در جريان اصولگرايي برداشته و جلسات مستمر و پيوسته جهت نيل به همين هدف را مي‌شود از اخبار رسانه‌هاي بيطرف در اين روزها به خوبي جست‌وجو كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
علیرضا
|
-
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
سلام.اصلاح طلبان تفرقه اندازی دربین اصولگرایان راشروع کرده اند.هرچه هم به انتخابات نزدیکتر میشویم بیشترهم خواهدشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
1
0
در انتخابات گذشته که وحدتی مشاهده نشد در انتخابات پیش رو نیز معلوم به وحدت برسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
1
0
شورای فقها +شورای نگهبان ضامن پیروزی اصولگرایان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
ریاست محترم مجلس علیرغم مواضع انقلابی که داشته اما نزدیک شدن وی به دولتی که مجال عرضه اندام ب فتنه گران دادهبسیار نگران کننده هست. لذا من نیز معتقدم گر چه بحث کاندیدا شدن جلیلی از قم میتواند سوژه تجدید نظر طلبان برای ایجاد تفرقه بین اصولگرایان باشد اما امروزه روشن شده که کنار گذاشتن دکتر حدادعادل از ریاست مجلس اشتباهی راهبردی بود که قبلا پایداری ها تذکر ان را دادند اما گوش شنوایی در بین اصولگرایان نبود لذا معتقدم حضور جلیلی از قم یا تهران لازم هست زیرا ما امروز نیاز مبرم ب تغییر ریاست مجلس داریم که حداد عادل یا جلیلی صلاحیت ریاست را دارند.البته علیرغم حمایتم از پایداری در مورد ریاست مجلس اما معتقدم اشتباه انان در گذشته سبب تفرقه و سپردن ریاست جمهوری ب رقیب شد اما حرفشان در مورد ریاست مجلس درست بود ولی کارشان در انتخابات ریاست جمهوری نادرست بود وخوشبختانه الان ب اشتباهشان پی بردند لذا اگر جلیلی از تهران کاندیداشود بهتر هست اما در صورتی که ب این طریق نشود ریاست مجلس را تغییر داد لازم و ضروری هست جلیلی از قم کاندیداشود
عین اله با
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
پس شورای فقها انقلابی پی گیر ارزشهای انقلاب بقیه که از انان تجدید نظر طلب یاد می شود ضد انقلاب و پایمال کننده ارزشهای انقلابی هستند وشما فکر می کنید با همین ایده به پیش بروید می توانید در انتخابات و...به پیروزی برسید وبرای مردم کاری انجام بدهید!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار