کد خبر: 731737
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
بزرگ‌ترين شهر خشتي جهان ميزبان يكي از جشنواره‌هاي فرهنگي امام رضا (ع)
كهن شهر تاريخي يزد، هفت دوره ميزبان هنرمندان خوشنويسي در قالب جشنواره امام رضا(ع) بود تا اينكه ميزباني جشنواره فيلم رضوي به دارالعباده سپرده شد و امسال براي سومين سال متوالي يكي از جشنواره‌هاي سينمايي كشور در اين شهر توريستي مهم ايران برگزار مي‌شود.
هادي عسگري
كهن شهر تاريخي يزد، هفت دوره ميزبان هنرمندان خوشنويسي در قالب جشنواره امام رضا(ع) بود تا اينكه ميزباني جشنواره فيلم رضوي به دارالعباده سپرده شد و امسال براي سومين سال متوالي يكي از جشنواره‌هاي سينمايي كشور در اين شهر توريستي مهم ايران برگزار مي‌شود.
در حالي اواخر مردادماه94، يزد ميزبان اين رويداد بزرگ سينمايي كشور است كه به گفته مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد از سال آينده امكان برگزاري اين جشنواره به صورت بين‌المللي نيز وجود دارد.  جشنواره فيلم رضوي در دو بخش داستاني كوتاه و مستند برگزار مي‌شود و هر ساله فيلمسازان كشور فرصت دارند ساخته‌هايشان درباره حضرت رضا(ع) را به دبيرخانه اين جشنواره بفرستند هر چند با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري درباره سبك زندگي اسلامي بخش ويژه سبك زندگي نيز به اين جشنواره اضافه شده است.

   يزد و فرصت‌هاي استثنايي فيلمسازي براي حضرت ثامن‌الحجج(ع)
بزرگ‌ترين شهر كوير مركزي ايران با آن چشم‌اندازهاي بكر طبيعي كه در جهان بي‌نظير است محل عبور حضرت امام رضا(ع) به‌سوي خراسان بوده است و قدمگاه‌هاي آن حضرت فراوان در اين استان به چشم مي‌خورد كه اين قدمگاه‌ها و آثار بر جاي مانده از عبور حضرت رضا(ع) در حوالي شهر يزد، مي‌تواند دستمايه فيلمسازان براي ساخت آثار رضوي باشد.
از طرفي يزد در تاريخ ايران به عنوان يك شهر مذهبي مشهور بوده و عنوان«دارالعباده» را دارد و يزدي‌ها با امام هشتم ارتباط قلبي عجيبي دارند.
از ديگر سو يزد به عنوان يكي از زيباترين شهرهاي خشتي جهان، به دليل وجود درخشان‌ترين ميراث‌هاي فرهنگي و هنري در ادوار مختلف تاريخي ايران مطرح بوده است. همين ويژگي‌هاي برجسته و منحصر به فرد فيلمسازان داخلي و حتي خارجي را وادار مي‌كند تا درباره يزد و آثار تاريخي آن فيلم بسازند يا فيلم‌هايي در فضاي تاريخي اين شهر بسازند.  پس به جرئت مي‌توان گفت ميزباني يزد از يك جشنواره سينمايي رضوي بي‌دليل نيست و اين شهر مي‌تواند مأمن فيلمسازاني باشد كه دل در گرو محبت حضرت علي بن موسي الرضا(ع) دارند.
 
  ۵۳۱ اثر در جشنواره فيلم رضوي و رشد 73 درصدي آثار رسيده
علي غياثي ندوشن، مديركل فرهنگ و ارشاد ‌استان يزد كه دبيري جشنواره فيلم رضوي را نيز برعهده دارد به رشد 73 درصدي آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي اشاره دارد و مي‌گويد: ۵۳۱ اثر در دو بخش داستاني و مستند به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد.  سال گذشته 308 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيد كه به لحاظ كمي، امسال نسبت به سال قبل رشد 73 درصدي را شاهد هستيم.
در بخش اصلي داستاني 51 فيلم و در بخش سبك زندگي، 308 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است.  فيلم‌هاي رسيده به دبيرخانه جشنواره از 26 استان بوده كه تهراني‌ها بيشترين سهم را در جشنواره داشته‌اند و فيلمسازان يزدي و خراسان رضوي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

   8   قدم تا جشنواره
دبير جشنواره فيلم رضوي گفت: برگزاري اين جشنواره به هشت مرحله با عنوان «8قدم تا جشنواره» تقسيم شد كه در قدم اول فيلم «با ديگران»، به عنوان يك فيلم ديني به كارگرداني ناصر ضميري با حضور عوامل فيلم در يزد اكران شد و مورد نقد و بررسي قرار گرفت.  قدم دوم هم با پخش فيلم «آتلاين» برداشته شد.
پخش فيلم‌هاي كوتاه رضوي، كارگاه‌هاي آموزشي تصويربرداري، تدوين و كارگرداني از ديگر برنامه‌هاي بخش جنبي اين جشنواره است همچنين همه آثار رسيده به جشنواره در سينما تك يزد اكران عمومي خواهند داشت.

   هيئت انتخاب جشنواره
غياثي ندوشن به اعضاي هيئت داوران اين جشنواره در بخش‌هاي داستاني و مستند هم اشاره مي‌كند و مي‌افزايد:پريوش نظريه، از بازيگران بنام سينما و تلويزيون، مرجان اشرفي‌زاده، عضو انجمن فيلم كوتاه ايران، حسين روشنبخش، سرپرست انجمن سينماي جوان يزد، سيدجلال دهقاني اشكذري، فيلمساز حداقل20 فيلم كوتاه و مستند و تله فيلم و روزبه رايگا، تصويربردار فيلم‌هاي كوتاه داستاني و مستند اعضاي هيئت انتخاب بخش داستاني اين جشنواره را تشكيل مي‌دهند.  حسن نقاشي، عضو انجمن مستندسازان سينماي ايران و مدرس سينما، محمدرضا حاجي غلامي، مدرس دانشكده فرهنگ و هنر يزد، رايا نصيري، نويسنده و كارگردان فيلم‌هاي مستند و محسن استادعلي، عضو انجمن مستندسازان سينماي ايران و عضو انجمن تهيه‌كنندگان سينماي مستند اعضاي هيئت انتخاب بخش مستند دهمين دوره جشنواره فيلم مستند و كوتاه رضوي هستند.  پس از اينكه هيئت انتخاب كار خود را انجام دادند هيئت داوران بخش مسابقه كه چهره‌هاي مشهور سينماي ايران در ميان آنها قرار دارند، فيلم‌هاي راه‌يافته به مرحله نهايي را داوري خواهند كرد.

   خاطره‌هاي شيرين جشنواره سال قبل و تجليل از داوود ميرباقري
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد در ميانه گفت‌وگو يادي از جشنواره سال قبل هم مي‌كند و با بيان اينكه يزدي‌ها شهريور ماه93 در ايام منتهي به ميلاد امام رضا(ع) شاهد برگزاري جشنواره باشكوهي بودند كه كل استان را تحت تأثير خود قرار داده بود، مي‌گويد: پارسال يزد جشنواره را به شكل آبرومندانه‌اي برگزار كرد. در آيين اختتاميه جشنواره فيلم رضوي، از داوود ميرباقري فيلمساز برجسته كشور و خالق آثار ماندگاري چون مختارنامه و امام علي(ع) تجليل شد. فيلمسازان نام‌آور ديگري هم چون كيومرث پوراحمد و بازيگر سرشناس محمدرضا فروتن نيز در آن مراسم حضور داشتند.  از كوچك‌ترين فيلمساز يزدي نيز كه به جشنواره فيلم ارسال كرده بود تجليل شد؛ ابوالفضل حسيني‌پور، نوجوان 14 ساله يزدي فيلم داستاني «نذر» را براي شركت در نهمين جشنواره ملي مستند و فيلم كوتاه رضوي يزد توليد كرده بود كه پس از بازبيني هيئت انتخاب براي حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب نشد اما به درخواست هيئت انتخاب بخش داستاني به دليل خلاقيت اين فيلمساز نوجوان بااستعداد، دبيرخانه اجرايي جشنواره از وي تقدير كرد.  فيلم كوتاه «نذر» به نويسندگي و كارگرداني اين هنرمند نوجوان داستان دو برادر را به تصوير مي‌كشد كه يكي از آنها با سختي‌هاي فراوان تلاش مي‌كند تا برادر فلجش را به زيارت امام رضا(ع) ببرد.

   به فيلم‌هاي كوتاه توجه شود
هادي آفريده يكي از فيلمسازان شركت‌كننده در جشنواره فيلم رضوي كه تاكنون آثارش در بيش از 70 جشنواره داخلي و بين‌المللي حضور داشته، با ابراز خرسندي از ميزباني استان يزد از جشنواره فيلم مستند و فيلم كوتاه رضوي، مي‌گويد: يزد در اين چند سال اخير نشان داده كه ميزبان خوبي براي برگزاري جشنواره فيلم رضوي است و اگر در سال‌هاي آينده اين روند ادامه يابد فيلمسازان بااستعداد و آينده‌داري به سينماي ايران معرفي خواهند شد.
 اين فيلمساز جوان با انتقاد از برخي مديران كشور كه به فيلم‌هاي مستند و كوتاه توجه لازم را ندارند مي‌افزايد:كسي كه فيلم كوتاه خوب مي‌سازد در آينده فيلم بلند درخشاني توليد خواهد كرد پس متوليان فرهنگ و هنر در اين زمينه تجديد نظر كنند و با حمايت از چنين فيلم‌هايي زمينه تعالي سينماي ايران را فراهم نمايند.
البته يك فيلمساز بايد هميشه به دنبال ساخت دغدغه‌هاي خود باشد و نبايد روي مشكلات و جشنواره‌ها و... تمركز كند. جشنواره‌ها به‌خصوص از نوع موضوعي و تخصصي‌اش بستري براي تبادل اطلاعات، افزايش يادگيري و تجربه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار