کد خبر: 731639
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
12 نيروي امنيتي سعودي در عمليات تروريستي كشته شدند
داعش در حالي بار ديگر يك عمليات تروريستي در خاك عربستان سعودي انجام داد كه آل‌سعود نقش غيرقابل انكاري در توسعه و گسترش گروه‌هاي تروريستي با ماهيت تكفيري دارد و همين مسئله بيش از پيش ثابت مي‌كند گروه‌هاي تكفيري قابل كنترل نيستند و عليه حاميان خود هم حملات تروريستي انجام مي‌دهند.
محمد بابایی
داعش در حالي بار ديگر يك عمليات تروريستي در خاك عربستان سعودي انجام داد كه آل‌سعود نقش غيرقابل انكاري در توسعه و گسترش گروه‌هاي تروريستي با ماهيت تكفيري دارد و همين مسئله بيش از پيش ثابت مي‌كند گروه‌هاي تكفيري قابل كنترل نيستند و عليه حاميان خود هم حملات تروريستي انجام مي‌دهند.
روز پنج‌شنبه يك عامل انتحاري با بستن كمربند انفجاري به مسجدي كه محل استقرار «نيروهاي ويژه امنيتي» اين كشور بود در شهر ابها واقع در استان جنوب غربي «عسير» حمله كرد. بنابر اعلام رسمي مقامات سعودي بر اثر اين انفجار 12 نفر از نيروهاي ويژه و سه نفر از كاركنان مسجد كشته و 9 نفر ديگر زخمي شدند، هر چند برخي منابع غيررسمي تعداد كشته شدگان را بيش از 17 نفر اعلام كرده‌اند.
گروه تروريستي داعش تحت عنوان «ولايت حجاز» لحظاتي پس از انفجار، با صدور بيانيه‌اي مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفت و اعلام كرد عامل اين حمله شخصي عرب با نام «ابوسنان النجدي» بوده است. داعش حملات خود را در داخل خاك عربستان افزايش داده است، در ماه گذشته ميلادي نيز دو انفجار مساجد شيعيان در قطيف و الدمام در شرق عربستان را هدف قرار داد كه در آن دهها تن از نمازگزاران شيعه كشته شدند. اين گروه تروريستي در حالي مسئوليت اين انفجار را به عهده مي‌گيرد كه عربستان سعودي نقش غيرقابل انكاري در گسترش گروه تكفيري دارد. پادشاهي عربستان در رابطه با گروه‌هاي تكفيري سياست دو گانه‌اي را در پيش گرفته است؛ در خارج براي آنچه جلوگيري از نفوذ ايران و تشيع مي‌نامد از اين گروه‌ها حمايت و در داخل براي حفظ نظام پادشاهي آنها را سركوب مي‌كند. تحليلگران هشدار مي‌دهند اين سياست بيشترين خطر را متوجه نظام عربستان سعودي مي‌كند. كارشناسان با اشاره به تجربه القاعده معتقد هستند مي‌توان گروه‌هاي تفكيري را ايجاد يا از آنها حمايت كرد اما نمي‌توان آنها را تحت كنترل داشت. حمله روز پنج شنبه داعش اين مسئله را بار ديگر ثابت كرد و همين مسئله باعث شده ناظران بزرگ‌ترين خطر عليه پادشاهي سعودي را تهديد‌هاي داخلي عنوان كنند. روزنامه عرب زبان رأي اليوم چاپ لندن طي تحليلي با اشاره به انفجار روز پنج‌شنبه و با استناد به سخنان كارشناسان عربستاني و مقام‌هاي غربي نوشت: «خطر داخلي بيش از هرخطر ديگري عربستان را تهديد مي‌كند.» اين روزنامه با اشاره به اينكه بر خلاف حملات قبلي كه عليه شيعيان بود، انفجار انتحاري در مسجد شهر ابها عليه نيروهاي امنيتي صورت گرفت، آورده است: «يكي از مهم‌ترين دلايلي است كه ثابت مي‌كند اين خطر تاچه اندازه جدي است.» پيشتر خليل الخليل عضو سابق مجلس شوراي عربستان و كارشناس تروريسم گفته بود: «60درصد از جوانان عربستاني براي پيوستن به داعش آمادگي دارند و بيشتر اين جوانان در دهه دوم عمر خود هستند.» همچنين بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده در شبكه‌هاي اجتماعي درصد بسيار بالا از جوانان عربستاني براي پيوستن به داعش آمادگي دارند كه باعث شوكه شدن مقام‌هاي عربستاني شده است. هر چند مقامات عربستان سعودي فعاليت‌هاي امنيتي را در داخل عليه طرفداران گروه‌‌هاي تروريستي افزايش داده و اخيراً تعداد زيادي را نيز به اتهامات تروريستي بازداشت كرده است اما حمله روز پنج‌شنبه ضعف‌هاي امنيت داخلي عربستان را آشكار كرد و حتي رسانه‌ها از نفوذ داعش در ميان نيروهاي نظامي و امنيتي عربستان نوشتند. روزنامه الراي در ادامه تحليل خود آورده است: «اين حمله نشان داد داعشي‌ها تاچه اندازه در ميان نيروهاي نظامي و امنيت عربستان نفوذ كرده‌اند و مي‌توانند به همه اهداف مورد نظر خود در عربستان دست پيدا كنند، به ويژه در شرايط امنيتي استثنايي كنوني و پس از انفجارهاي قطيف و الدمام و همچنين حمله عربستان به يمن و ادامه جنگ فرسايشي در اين كشور.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار